Hop til indhold

Jubiiii Nye muligheder til dejlige vapser !!!


Gæst A-team of loving
 Share

Recommended Posts

  • Svar 64
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Jeg forstår heller ikke helt.. Det kan selvfølgelig være pisse hyggeligt at mødes med andre hundeentusiaster og få en god dag ud af det, men rent avlsmæssigt har det vel ikke rigtig nogen værdi, når man ikke har nogen standard at sætte det op imod :vedikke: Som andre skriver, kan man jo kun vurdere om hunden er i god kondition, om pelsen/tænderne osv. er fine og sådan nogle andre ting. Man kan jo ikke vurdere, om den er "bygget korrekt," når man ikke har noget at sammenligne med :-)

 

Igen; initiativet er da fint nok, men jeg mangler også lidt info om hvad man egentligt ønsker at opnå med det :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

men måske kunne det også afholde nogen fra at avle hovedløst på deres vovse "bare fordi den er sød" eller den vil gerne have hvalpe" - tænk hvis folk fik klar besked om at deres gadekryds ikke var fysisk eller psykisk god nok til at få viderført dens gener?

- jeg kan altså se lidt mening med det, hvis altså bare dommerne tillader sig at være lidt skarpe i kanten os' :hmm:

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvordan skal den her vurderes? Jeg har dyrlægens ord for hendes led-status og massørens ord for muskler, form, kropsbygning og sind. Hvad skulle en dommer kunne sige om hende, ud over at hun er pæn og sød?

 

Jeg ved godt, TS, at grunden til at du er nødt til at være så pro DDA er, at du ellers ikke kan få udstillet dine hunde. Men hånden på hjertet, er det ikke lidt plat at dine "racehunde" skal bedømmes på lige fod med min blandingshund? Og min hund ville selvfølgelig vinde:mrgreen:

image.jpg

Link til indlæg
Del på andre sites

men måske kunne det også afholde nogen fra at avle hovedløst på deres vovse "bare fordi den er sød" eller den vil gerne have hvalpe" - tænk hvis folk fik klar besked om at deres gadekryds ikke var fysisk eller psykisk god nok til at få viderført dens gener?

- jeg kan altså se lidt mening med det, hvis altså bare dommerne tillader sig at være lidt skarpe i kanten os' :hmm:

Jo, hvis man stiller det op sådan :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Miss_menelli
men måske kunne det også afholde nogen fra at avle hovedløst på deres vovse "bare fordi den er sød" eller den vil gerne have hvalpe" - tænk hvis folk fik klar besked om at deres gadekryds ikke var fysisk eller psykisk god nok til at få viderført dens gener?

- jeg kan altså se lidt mening med det, hvis altså bare dommerne tillader sig at være lidt skarpe i kanten os' :hmm:

 

Men ud fra hvilke ting skal en dommer kunne sige det?

Det er vel en dyrlæges job, ud fra div. sundhedsundersøgelser der viser sundhedstilstanden.

 

Hvordan skal en dommer kunne bestemme om en blandingshund egner sig til at indgå i avl, når det alene er eksteriør der vurderes på?

Jojo... Hvis hunden kravler rundt med halen mellem benene, hapser ud efter alt der bevæger sig og virker mentalt ustabil, så er det jo oplagt at kommentere på det.

 

Men ellers har en dommer jo ingen forudsætninger for det.

 

Så jeg kan stadig ikke se nogen mening med det :vedikke:

 

Altså... Forstår da hygge konceptet.

Men jeg er nok bare anderledes indrettet og hvis jeg skal betale penge for at få mine hunde bedømt af en fremmed, så skal det have et formål, andet end hygge.

Nu går jeg jo nok også mere op i mine kræ og bruger dem aktivt til hundesport og træning, end langt de fleste hundeejere i DK - Så jeg er selvfølgelig ikke en repræsentant for størstedelen af DK's blandingshundeejere :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Men hvilken standard vil du gå efter med blandings hunde??... Hvis vi tager min gamle hund som eksempel

 

Han var en gravhund/??terrier?? blanding

[ATTACH=CONFIG]96555[/ATTACH]

Hvad ville du bedømme ham efter?

 

Vil forøvrigt nævne mystiske buler han har, var kræft knuder... også grunden til han ikke er her i dag

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg syntes det er et godt initativ.. Kunne selv finde på at stille op med min hund som er ren, bare uden tavle.. Bare en skam man bor 1,5 times kørsel derfra og ens hund kaster op bare ved at køre 15 min som det tager at komme til træning:-)

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 2 months later...
Jeg kunne da godt tænke mig til et par scenarier :) Stamtavle eller ej, så vil alle da gerne have at vide, at de har en fantastisk hund. Hvis ens stamtavle hund f.eks er for høj eller andet til at kunne udstille på alm vilkår. Hvis man har en hund, der skal klippes på en bestemt måde for at kunne udstilles, og man ikke lige har lyst til det

 

Iiih hvor er jeg priviligeret. Jeg har aldrig haft behov for at få at vide, at min hund er smuk. Bevares, det er da altid fint at høre, men jeg ved jo, at jeg ejer verdens dejligste, smukkeste, sjoveste, mest fantastiske hund, så det kan jo ikke forbavse mig, når andre også kan se det. :engel: Ej heller betyder det noget, hvis folk uden forstand ikke kan se det.. :mrgreen:

 

Hvis man køber en tavlehund, som ikke lever op til standarden, går jeg da ud fra, at man overfor opdrætter har givet udtryk for, at man ikke har planer om udstilling og avl, og derfor ikke har behov for en hund, som vil klare sig godt i en udstillingsring.

 

Jamen når man deltager i udstilling, så er det da med forskellige baggrunde tilsyneladende...- og ja, det kan jeg da godt leve med :mrgreen:

 

Nu var den jeg var deltagende i International. hvilket jo så bevirkede at min hund blev bedømt efter den standard hun er opdrættet efter....:-D

 

Men Luciente - hvilke kriterier går du da selv efter ved udstillingerne ?

 

Bliver alle hunde bedømt i samme klasse? Eller bliver alle Labrador/Schæfer/Samojede-blandinger dømt for sig, og alle Border Collie/Labrador/Husky-blandingerne for sig? For mig dækker ordet "opdræt" over gennemtænkt, planlagt, seriøs avl, og det er vist de færreste tavleløse hunde, som er et resultat af den slags forarbejde.

 

Hvordan skal den her vurderes? Jeg har dyrlægens ord for hendes led-status og massørens ord for muskler, form, kropsbygning og sind. Hvad skulle en dommer kunne sige om hende, ud over at hun er pæn og sød?

 

Jeg ved godt, TS, at grunden til at du er nødt til at være så pro DDA er, at du ellers ikke kan få udstillet dine hunde. Men hånden på hjertet, er det ikke lidt plat at dine "racehunde" skal bedømmes på lige fod med min blandingshund? Og min hund ville selvfølgelig vinde:mrgreen:

 

Ikke hvis Audrey deltog :drille:

 

IMG_2231.JPG

Link til indlæg
Del på andre sites

Jamen når man deltager i udstilling, så er det da med forskellige baggrunde tilsyneladende...- og ja, det kan jeg da godt leve med :mrgreen:

 

Nu var den jeg var deltagende i International. hvilket jo så bevirkede at min hund blev bedømt efter den standard hun er opdrættet efter....:-D

 

Men Luciente - hvilke kriterier går du da selv efter ved udstillingerne ?

Undskyld, jeg havde slet ikke set at du havde stillet mig et spørgsmål:-)

Jeg udstiller ikke, jeg har aldrig haft lyst. Men jeg konkurrerer i hundesport, og der går jeg efter de kriterier der er formuleret i reglerne - sjovt nok:-D

Hvorfor besvarer du ofte spørgsmål med et spørgsmål (dette ikke for at være flabet)? Opfatter du ikke at det er et konkret spørgsmål eller gider du ikke at svare?

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...