Hop til indhold

Hvorfor vælger folk racer der er avlet, så hundene lider under det?.


Ascha
 Share

Recommended Posts

Jeg ved at folk kommer til at tage det meget personligt, men nu vil jeg altså gerne have stillet min nysgerrighed (og må så tage de knubs som det vil medføre). Jeg har en veninde der har bullmastiff som jeg jo bare kunne spørge men jeg tør sgutte risikere vores venskab, så hellere at en del brugere synes jeg er snot åndsvag så, here goes:

 

Hvilke tanker ligger bag beslutningen om at støtte avl på nogle hunde der er handicappede. Hvis jeg holder munden lukket og klemmer mine næsebor delvis sammen, går der ikke ret lang tid før jeg får kvælningsfornemmelser og det må mange af de fladsnudede racer jo leve med hele døgnet. Eller hvis jeg trækker ned i mit øjenlåg og venter bare 5 sekunder, så svier det da helt vildt. Noget bl.a. blodhund, basset hound, clumber spaniel, og newfer må finde sig i.

 

Tænker man at hundene ikke føler det på samme måde eller hvad, når man f.eks. vælger en basset hound, en fransk eller engelsk bulldog eller andre racer som jeg personligt vil betegne som deforme?.

 

Jeg var lige inde og kigge på bulldog klubbens hjemmeside. Det er ikke offentliggjort for engelsk bulldog, men kun 17% af fransk bulldog hvalpe bliver født uden kejsersnit. Har det slet ingen betydning for racevalget?.

 

Ja undskyld jeg spørger, men jeg forstår det bare ikke og nu vover jeg altså pelsen, for jeg ved at der er mange andre der også undrer sig. Jeg håber bare tonen kan holde sig på et HF- værdigt niveau.

  • Like 4
Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 151
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Uha sikke en diskution du tager hul på, men må indrømme at jeg også er nysgerrig lige på det punkt.

 

For mit eget vedkommende synes jeg jo egentligt at der er meget få racer som bare er kernesunde hele vejen igennnem, så det handler vel om at overveje fordele og ulemper ved hver race.

 

Fx tror jeg ikke jeg kommer til at eje en gravhund. Mine forældre har opdrættet dem, og de er fantastiske. Men en fik en diskusprolaps, og jeg synes ikke man kan byde sine dyr en øget risiko for den sygdom, pga en avlsstandard der kræver en lang ryg.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har også ofte undret mig, men mon ikke det bare er sådan at man ikke er så opmærksom på eventuelle gener, hundene måtte have? Altså at man tænker det ikke er så slemt, det må jo være noget med ens egne grænser.

 

Vi kan alle være uheldige at få hunde som bliver syge, men ligefrem at vælge en øget risiko og mulig nedsat bekvemmelighed for sin hund (eller kat) det forstår jeg heller ikke at man kan.

Link til indlæg
Del på andre sites

Træner med en boston terrier, en anden på holdet er dyrlæge og fortalte, at den slags hverken kan parre sig eller føde naturligt, så ved inseminationen bestiller man samtidigt tid til kejsersnit og ser frem til en god patient (sagt med sarkasme) - boston-ejeren er ikke en jeg holder af, så jeg spurgte direkte og fik svaret 'det er jo ikke mit problem og Fido er sød uanset hvad og så har vi altid haft den race i min familie'. Mistænker man bare lukker af for lidelsen og vælger i blindhed

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg vil gerne svare, da jeg er en af dem der har valgt en race der er blevet avlet til sygdom.

Cavalier King Charles har følgende sygdomme

syringomyeli: findes nu ved alle hunde der bliver avlet med små kranier

efs og ecs: dry eye curly coat, episodic falling syndrome. Mangel på tårer i øjenene, og tør skællende pels. (Painfull) efs, tja mangel på kontrol over muskulatur, der giver anfald. Neurologisk.

patella: forefindes også ved andre racer.

Kort avlet næse: Kan give problemer med vejrtrækningen.

mislyd i hjertet.

 

For mig handlede det om at støtte den gode avl, og ikke købe en syg hund, men finde en der var testet og frikendt for alle disse skavanker.

Er jo interesseret i at bibeholde racen, og derfor støtte de avlere, der forsøger at genskabe den sunde hund.:lun:

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi har en forholdvis kortsnudet hund, en tibetansk spaniel, og trods den korte snude regnes den for en sund race og mange bliver op til 16 år. Vi har også en Berner. Den race - blandt andre racer - er plaget af kræft, der jo egentlig i sidste ende muligvis gør, at dyret kommer til at lide...om ikke andet indtil den får kanylen. Af og til skal man huske på, at det ikke altid, at usundhed umiddelbart ses og at sundhed også kan se mindre sundt ud....

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Janni privat
Jeg forstår det heller ikke, og forstår slet ikke dem som køber hvalpe fra fabrikker i Østeuropa, det fremmer ikke ligefrem racens helbred. Endnu værre er det at man så avler videre på disse stakkels hund.

 

Og ja, ved godt jeg har en hund uden tavle.:blink:

JEg kan godt forstå du opponerer mod hvalpefabrikker. Men ØSteuropa er faktisk ikke så slemt..

Jeg udstiller jo rigtig meget "den vej over" og jeg er hver eneste gang forundret over deres hunde af problem racer..De ser jo helt anderledes og meget sundere ud..

Basset hounds uden extreme hængeøjne og overflødig hud som slæber henad jorden.

Mops og shihtzuer med mere snude.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Janni privat
Træner med en boston terrier, en anden på holdet er dyrlæge og fortalte, at den slags hverken kan parre sig eller føde naturligt, så ved inseminationen bestiller man samtidigt tid til kejsersnit og ser frem til en god patient (sagt med sarkasme) - boston-ejeren er ikke en jeg holder af, så jeg spurgte direkte og fik svaret 'det er jo ikke mit problem og Fido er sød uanset hvad og så har vi altid haft den race i min familie'. Mistænker man bare lukker af for lidelsen og vælger i blindhed
Sådan er det da også med de fleste mops og shih tzuer
Link til indlæg
Del på andre sites

JEg kan godt forstå du opponerer mod hvalpefabrikker. Men ØSteuropa er faktisk ikke så slemt..

Jeg udstiller jo rigtig meget "den vej over" og jeg er hver eneste gang forundret over deres hunde af problem racer..De ser jo helt anderledes og meget sundere ud..

Basset hounds uden extreme hængeøjne og overflødig hud som slæber henad jorden.

Mops og shihtzuer med mere snude.

 

Synes ofte man hører om den slags fabrikker i Polen bl.a. Men det er da godt at nogen laver gode og sunde hunde, håber det breder sig.

Link til indlæg
Del på andre sites

Men er der ikke forskel på at vælge en race med visse sygdomme (kræft, dysplasi mm) kontra at købe en hund i en race der ville uddø (!!!!!) hvis man ikke inseminerede og lavede kejsersnit? Førstnævnte kan (ideelt set) avles ud, sidstnævnte kan, nå ja, slet ikke avle:vedikke:

 

Jo det synes jeg bestemt der er! Men er det ikke netop kernen i spørgsmålet? Altså at det er individuelt hvor man sætter grænsen for hvilke problemer man er villig til at leve med.

 

Personligt har jeg det rigtig svært ved at se mine venners franske bulldog gispe efter luft, og lide i sommervarmen. Men de ser jo ikke det, men derimod alle hans klovnerier, og hvor god han er med deres to årige søn.

Link til indlæg
Del på andre sites

Men er der ikke forskel på at vælge en race med visse sygdomme (kræft, dysplasi mm) kontra at købe en hund i en race der ville uddø (!!!!!) hvis man ikke inseminerede og lavede kejsersnit? Førstnævnte kan (ideelt set) avles ud, sidstnævnte kan, nå ja, slet ikke avle:vedikke:

 

Det er også min tanke.. Altså man avler jo ikke "på kræften" eller på sygdommende, disse er ikke 100% garanteret...

 

Det jeg tror der snakkes om her er netop de racepræg der er lavet på nogle racer, som er direkte skadelige/unaturlige/kan forudsagde problemer. F.eks. hængeøjne, som er "ønskeligt" ved nogen racer. Eller ekstrem hudfolder f.eks.... De ekstreme korte snuder...

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg sidder på et internationalt forum, hvor folk sætter billeder ind af deres forkrøblede udstillings schæfere, og alle dåner begejstret, og jeg kan ikke andet end at ryste på hovedet, jeg smed et spørgsmål, om deres hunde kunne parre naturligt, det blev simpelt hen tiet ihjel, det var der ingen der havde lyst til at svare på, ja man kan jo undres. :vedikke:

Link til indlæg
Del på andre sites

Men er der ikke forskel på at vælge en race med visse sygdomme (kræft, dysplasi mm) kontra at købe en hund i en race der ville uddø (!!!!!) hvis man ikke inseminerede og lavede kejsersnit? Førstnævnte kan (ideelt set) avles ud, sidstnævnte kan, nå ja, slet ikke avle:vedikke:

 

Jeg synes egentlig ikke der er forskel. Begge steder avles der jo mod sundhed og ligegyldigt hvilken type hund man erhverver sig, så støtter man op omkring usund avl. Så enkelt er det i hvert fald i min optik...

Link til indlæg
Del på andre sites

Sådan er det da også med de fleste mops og shih tzuer

 

Ved ikke så meget om den slags racer, har en klar holdning og fatter ikke nogen, der vælger folderacerne, uanset hvor meget de støtter sund opdræt eller hvad man vælger som bortforklaring (tror stadig, der findes sund opdræt i CKC-racen, men de små moderne med folder alle vegne er over min forstand)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg sidder på et internationalt forum, hvor folk sætter billeder ind af deres forkrøblede udstillings schæfere, og alle dåner begejstret, og jeg kan ikke andet end at ryste på hovedet, jeg smed et spørgsmål, om deres hunde kunne parre naturligt, det blev simpelt hen tiet ihjel, det var der ingen der havde lyst til at svare på, ja man kan jo undres. :vedikke:

 

Jeg kunne ikke være mere enig! Og af samme grund kunne jeg ALDRIG finde på at anskaffe en schæfer med det berømte dyk. Sjovt nok får jeg dagligt kommentarer om Bellas lige ryg. Hvad formålet er med dykket, har jeg aldrig forstået:vedikke:

 

Med fx CKC ved jeg at MANGE opdrættere arbejder på at avle kraniet tilbage til oprindelig størrelse. Desværre ses det ikke hos de kortsnudede racer, hvor der lystigt avles på defekten. Defekten er stammer i øvrigt fra samme gen som giver dværgvækst hos mennesker (så jeg i laaaaang hundedokumentar på nat geo).

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg kunne ikke være mere enig! Og af samme grund kunne jeg ALDRIG finde på at anskaffe en schæfer med det berømte dyk. Sjovt nok får jeg dagligt kommentarer om Bellas lige ryg. Hvad formålet er med dykket, har jeg aldrig forstået:vedikke:

 

Med fx CKC ved jeg at MANGE opdrættere arbejder på at avle kraniet tilbage til oprindelig størrelse. Desværre ses det ikke hos de kortsnudede racer, hvor der lystigt avles på defekten. Defekten er stammer i øvrigt fra samme gen som giver dværgvækst hos mennesker (så jeg i laaaaang hundedokumentar på nat geo).

 

Den med dykket på schæferen forstår jeg heller ikke. De ligner jo nærmest krøblinge.:hmm: Tak fordi du valgte en tæve med en lige ryg:klap:

Forstår heller ikke lysten til at udsætte hvalpe for livslange lidelser, for at "forskønne", og da slet ikke hvis de ikke er i stand til at reproducere sig.:stupid: Det er så dumt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tror folk vælger en mops fx. fordi de synes den er flot og har en dejlig personlighed. Kort og enkelt.

Selv synes jeg at mops er rigtig smukke og dejlige, men jeg kan ikke få mig selv til at få en, netop pga de mange sygdomme.

De snorker, pruster, har det varmt, kan ikke lege/gå så længe. Der skal tages mange hensyn for at de ikke pruster og pruster.

 

Jeg ville aldrig kunne støtte en race, hvor de ligefrem skulle have kejsersnit for at få hvalpe. Synes det er sygt.

Ligesom folk der avler en bestemt type rotter, hvor moderen ikke kan give mælk til ungerne, og hvor de i naturen ville dø. De vælger så at bruge en han rotte til at parre en normal hunrotte, så ungerne kan få mælk alligevel. Derudover mener jeg de er nøgenrotter, og de bliver oftere syge, fordi de hverken har øjenvipper eller noget til at beskytte dem.

 

Der er også meget debat på krybdyrs forummer. Der er nogen der avler skægagamer så unarturlige at de ikke kan "klare" for høj varme, lys, ikke kan smide sin ham og skal bades. Og det er altså dagaktive ørkendyr vi snakker om!!! Eller slanger uden skæl?! Det er sygt.

Derimod synes jeg det er okay at avle på albino slanger (manglende pigment), fordi de er nataktive og ikke ligger i solen.. Slangen har ikke nogen helbredproblemer.

Jeg synes bare det er sygt at man avler og avler efter noget som kan give dyrene besvær og sygdomme. De racer skulle slet ikke have været lavet. Der har bare været nogle der har villet lege gud..

 

Min veninde vil avle på sin amstaff/labrador/rottweiler der kan være meget aggresiv overfor hunde OG mennesker. Udover det vil hun sætte den sammen med en labrador der allerede er blevet opereret for patella (tror jeg). Det er jo fuldstændig GAK GAK!!

Det jeg skriver her er ikke for at tale ondt om nogens hunde eller deres ejere. Jeg synes bare det er uansvarligt at avle på syge/handicappede dyr, og sådan er min mening bare..

  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

Stort set alle racer har nogle sygdomme som de er disponeret for, det jeg undrer mig over er hvilke tanker der ligger bag når folk køber racer som de ved vil få problemer,... altså ikke at der er en risiko, men at hunden med sikkerhed vil komme til at blive generet af en krop som standarten foreskriver (eller som dommerne præmierer højt).

 

Som en anden er inde på er f.eks. cavalier king charles spaniel tynget af mange arvelige sygdomme, men der er jo ingen opdrætter der bevidst avler for at bevare disse sygdomme i avlen (og heller ikke det jeg ønsker at denne tråd skal handle om),... det gør opdrættere jo af (og nu er jeg ked af at skulle nævne navne men) fransk og engelsk bulldog, newfoundland, skt. bernhard, blodhund, basset osv., de racer har en standart der beskriver hvordan hundene skal være handicappede (eller det tolkes sådan) og deri synes jeg der ligger en kæmpe forskel.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ved at folk kommer til at tage det meget personligt, men nu vil jeg altså gerne have stillet min nysgerrighed (og må så tage de knubs som det vil medføre). Jeg har en veninde der har bullmastiff som jeg jo bare kunne spørge men jeg tør sgutte risikere vores venskab, så hellere at en del brugere synes jeg er snot åndsvag så, here goes:

 

Hvilke problemer mener du at Bullmastiff har? Spørger fordi de eksemplarer af racen, jeg har kendt, har været gennemført sunde og meget atletiske hunde. De har godt nok lidt rynker og medium-flad snude, men det plejer ikke at genere dem. Ligesom min egen OEB heller ikke er generet af sin snude - han snorker ikke engang, så det er ikke hans skyld, jeg sidder vågen midt om natten og er på H-F ;-)

Han er i øvrigt også født naturligt. Jeg har valgt racen fordi jeg mener at det godt kan lade sig gøre at lave moderat fladsnudede hunde, der har en god livskvalitet, og netop derfor er det, efter min mening, så forkasteligt at folk vælger de racer, der virkelig lider under deres udseende. Man skulle tro at det som minimum måtte være en "menneskeret" at kunne trække vejret, rengøre sig selv i numsen, og parre og føde normalt, men det er det åbenbart ikke :hmm: Og jeg synes da, det er meget relevant at spørge hvorfor.

 

Jeg kan godt blive lidt lang i ansigtet over alle de nye H-F medlemmer, der kommer herind og fortæller at de har valgt en Engelsk eller Fransk Bulldog. Nogle bekymrer sig endda om dyrlægeudgifter, men farer i flint når der bliver kommenteret på racernes helbred. Når man oven i købet godt kender til problemerne, er det dobbelt uforståeligt at man vælger de racer :vedikke: Der findes en slags dobbeltmoral overfor dyr vs. mennesker, som jeg ikke fatter. Et menneske med de samme deformiteter som en Engelsk eller Fransk Bulldog, ville blive betragtet som alvorligt syg, og nok også temmelig frastødende - men hos en hund er det nuttet. Ikke forstået! a035.gif

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg syntes mere vi skal lægge skylden over på dommerne ved udstillingerne / hundeklubberne.

Hvis de gentagende præmierer en hund med ekstrem kort snude, vil avlerne gå i den retning.

 

Nu er jeg nødt til at tale for den race jeg kender mest til, Rottweileren.

Prøve at læs DKK's racestandard, og prøve så at se på de hunde der bliver præmieret højst på udstillingerne.

Jeg vil våge den påstand, at de ikke engang følger racestandarden.

Nutidens moderne Rottweileren, er i mine øjne pletlakerede labrador hunde, fordi de ikke bruges mere og får

lov og mulighed til at udvikle den muskulatur, jeg mener en Rottweiler skal have. Det er blevet udstillingshunde.

 

Det kan godt være det er forkert at købe hunde med skavanker, men hvis man nu elsker egenskaberne i den race,

og det er hvad der er at få, så lever man med det, på godt og ondt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg syntes mere vi skal lægge skylden over på dommerne ved udstillingerne / hundeklubberne.

Hvis de gentagende præmierer en hund med ekstrem kort snude, vil avlerne gå i den retning.

 

Og dermed fritage opdrættere og hvalpekunder deres ansvar?

Som hvalpekunde har man til en hver tid det sidste ord, bryder man sig ikke om hvad man ser, så kan man undlade at indkøbe og dermed støtte.

Som opdrætter har man til en hver tid ansvaret for at de hunde man inddrager i avl ikke er til gene for dem selv, skal der ikke mere til end en championtitel før man går på kompromis, så har man intet at gøre i opdræt.

 

At der er dommere der ikke er dygtige nok til at varetage deres titel, er ingen undskyldning for at alle andre smider deres ansvar og sunde fornuft over bord.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvilke problemer mener du at Bullmastiff har? Spørger fordi de eksemplarer af racen, jeg har kendt, har været gennemført sunde og meget atletiske hunde. De har godt nok lidt rynker og medium-flad snude, men det plejer ikke at genere dem. Ligesom min egen OEB heller ikke er generet af sin snude - han snorker ikke engang, så det er ikke hans skyld, jeg sidder vågen midt om natten og er på H-F ;-)

Min venindes første bullmastiff var ikke så kort i næsen, men havde det da stadig lidt besværligt når temperaturen var over 18 grader. Han snorkede heller ikke når han trak vejret, det har de 2 efterfølgende gjort men de har også været lidt kortere i næsen.

 

Den sidste af min venindes bullmastiffer er både opereret for for snævre næsebor og mener det var ektropion på det ene øje. Han lyder som et barn der har et kilo snot i næsen, når han trækker vejret. Jeg passede ham i sommer og selv en kort tur på 20 minutter i flexline (i 22-23 grader) gjorde at han lød som en damptromle i noget nær en halv time efter at vi var kommet hjem. I det tidsrum kunne han ikke ligge på siden men hvilede på brystkassen for at kunne trække vejret,... det var faktisk væmmeligt at opleve, så jeg gik primært tur med ham om natten.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...