Hop til indhold

Hvorfor vælger folk racer der er avlet, så hundene lider under det?.


Ascha
 Share

Recommended Posts

Og dermed fritage opdrættere og hvalpekunder deres ansvar?

Nej, men de avler ikke der hunde, hvis de blive kasseret til udstillingerne.

Som hvalpekunde har man til en hver tid det sidste ord, bryder man sig ikke om hvad man ser, så kan man undlade at indkøbe og dermed støtte.

Der er jeg så ikke helt enig. Hvis der ikke er andet at få, men lige den race er den der har dit hjerte, så har man tilbøgelighed til at købe hvad der er.

Men det er bla. derfor jeg ikke har Rottweiler mere, jeg har meget svært ved at finde de rigtige forældre. Sidste Rott jeg havde, var import fra Ireland, han blev 12 år, og er 4 år siden, så det er jo ikke noget nyt fænomen.

Som opdrætter har man til en hver tid ansvaret for at de hunde man inddrager i avl ikke er til gene for dem selv, skal der ikke mere til end en championtitel før man går på kompromis, så har man intet at gøre i opdræt.

Der kan jeg så give dig ret, men 99,8% af alle opdrættere, avler de hunde de får præmiret, og derved bærer de en mindre del at ansvaret for hvilke hvalpe der komme ud af det.

Jeg har Engelsk Mastiff nu, og der syntes jeg også at der er en begyndene tendens til at præmierer hunde, der er så tunge, at de rent faktisk ikke kan motionere sig selv. Godt så. Så avles der mod tungere og tungere hunde, i stedet for lige at ruske et par dommere og se på hundens ve og vel.

At der er dommere der ikke er dygtige nok til at varetage deres titel, er ingen undskyldning for at alle andre smider deres ansvar og sunde fornuft over bord.

Jeg har prøvet at klage over div. afgørelser, det komme man ikke langt med

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 151
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Min venindes første bullmastiff var ikke så kort i næsen, men havde det da stadig lidt besværligt når temperaturen var over 18 grader. Han snorkede heller ikke når han trak vejret, det har de 2 efterfølgende gjort men de har også været lidt kortere i næsen.

 

Den sidste af min venindes bullmastiffer er både opereret for for snævre næsebor og mener det var ektropion på det ene øje. Han lyder som et barn der har et kilo snot i næsen, når han trækker vejret. Jeg passede ham i sommer og selv en kort tur på 20 minutter i flexline (i 22-23 grader) gjorde at han lød som en damptromle i noget nær en halv time efter at vi var kommet hjem. I det tidsrum kunne han ikke ligge på siden men hvilede på brystkassen for at kunne trække vejret,... det var faktisk væmmeligt at opleve, så jeg gik primært tur med ham om natten.

 

Æv, det kunne jo godt lyde som om ekstremavl også har ramt denne, ellers super dejlige brugshund. Men ingen race er selvfølgelig sikker mod den slags - se bare schæferen.

 

Der er jeg så enig med Hopsa - det må være en hvalpekøbers eget ansvar at undlade at støtte sygelig avl. Selvfølgelig spiller dommerne også en rolle, men da det ikke er alle hvalpekøbere, der køber specielt til udstillingsbrug, kunne de være en væsentlig magtfaktor, hvis de tænkte sig lidt bedre om og forlangte en sund hund med god livskvalitet.

Link til indlæg
Del på andre sites

, men da det ikke er alle hvalpekøbere, der køber specielt til udstillingsbrug, kunne de være en væsentlig magtfaktor, hvis de tænkte sig lidt bedre om og forlangte en sund hund med god livskvalitet.

Men avlerne, avler jo kun de hunde de kan få avlskåret, det er jo det basale ved det.

Dermed, er de hvalpe der kommer ud af avlen, jo i den retning, at dommerne dirregerer.

Personligt, ville jeg da ikke avle en racehund, på forældre der ikke er avlskåret.

Kan jeg kun få avleskårket min kortsnudede hanhund, er jeg nødt til at finde en kortsnudet tæve også, da min langsnudede tæve, ikke bliver avlskåret, og så han vi balladen

Link til indlæg
Del på andre sites

Men avlerne, avler jo kun de hunde de kan få avlskåret, det er jo det basale ved det.

Dermed, er de hvalpe der kommer ud af avlen, jo i den retning, at dommerne dirregerer.

Personligt, ville jeg da ikke avle en racehund, på forældre der ikke er avlskåret.

Kan jeg kun få avleskårket min kortsnudede hanhund, er jeg nødt til at finde en kortsnudet tæve også, da min langsnudede tæve, ikke bliver avlskåret, og så han vi balladen

 

Du har jo altid den mulighed at lade være med at avle, skifte avlsforbund, eller lade dig vælge ind i bestyrelsen i din klub. Hvis man ikke kan avle hunde uden at gå på kompromis med sin egen etik, hvorfor så gøre det?

Link til indlæg
Del på andre sites

Altså, jeg synes godt at man kan lægge en del af ansvaret på alvsklubberne og dommerne, for det er jo dem der vælger hvilken retning avlsdyrene skal gå udseendemæssigt. At opdrættere så forfølger dette mål ganske ukritisk, kan selvfølgelig ikke ligge klubberne til last, men det burde jo være logik at bruge lidt sund fornuft.

 

Man må jo erkende at vi mennesker har avlet i bestemte retninger, og de seneste mange år, har det været udseendet der har været det primære. Sundhed er sekundært (lidt groft sagt), og færdigheder er vel efterhånden avlet på plads i de fleste racer.

 

Mopsen har jo ikke altid været som den er nu. Ej heller CKC eller FB. Mange racer har eksisteret i mange, mange år, længe før kejsersnit og insemination eksisterede. Så hundene har jo på et tidspunkt været i stand til at reproducere naturligt, men fordi der er blevet avlet mod bestemte mål, er reproduktionsevnen gået tabt. Og dét synes jeg er problematisk!

Link til indlæg
Del på andre sites

Nej, men de avler ikke der hunde, hvis de blive kasseret til udstillingerne.

 

Der er jeg så ikke helt enig. Hvis der ikke er andet at få, men lige den race er den der har dit hjerte, så har man tilbøgelighed til at købe hvad der er.

Men det er bla. derfor jeg ikke har Rottweiler mere, jeg har meget svært ved at finde de rigtige forældre. Sidste Rott jeg havde, var import fra Ireland, han blev 12 år, og er 4 år siden, så det er jo ikke noget nyt fænomen.

 

Der kan jeg så give dig ret, men 99,8% af alle opdrættere, avler de hunde de får præmiret, og derved bærer de en mindre del at ansvaret for hvilke hvalpe der komme ud af det.

Jeg har Engelsk Mastiff nu, og der syntes jeg også at der er en begyndene tendens til at præmierer hunde, der er så tunge, at de rent faktisk ikke kan motionere sig selv. Godt så. Så avles der mod tungere og tungere hunde, i stedet for lige at ruske et par dommere og se på hundens ve og vel.

 

Jeg har prøvet at klage over div. afgørelser, det komme man ikke langt med

 

Hvis ikke de hunde udstilles, vil de heller ikke kunne blive dømt, og dommeren vil tvinges til at tage stilling til hvad der er.

 

Der står rask væk 4-10 hunde i ringen, hvis der står lets say 6 forskellige opdrættere med en sund standard af hunde, og det sker konsekvent, så kan dommeren, ene mand, jo ikke fastholde en anden standard.

 

Derfor ligger ansvaret hovedesageligt ved opdrætterne; Dem som laver disse usunde hunde!

Dernæst hos hvalpekøberne der giver en god efterspørgsel på disse hvalpe af "ekstreme" racer.

 

--

 

Der er i mine øjne stor forskel på at avle på en race hvor der er sygdomme man forsøger at undgå. Jeg tror IKKE på at nogen opdrætter ville vælge at avle efter hvalpe med kræft, det er jo ikke et mål nogen opdrættere har! Tilgengæld ER det et mål at hunden har hængeøjne, at hunden er tung, har meget flad snude, lille kranie osv. Disse ting avles bevidst efter og er ønskelige, på trods af at de er skadelige når de ses i ekstrem grad. (Du kan sagtens få en ok fladsnudet hund, som ikke lider under det f.eks.)

Link til indlæg
Del på andre sites

Men avlerne, avler jo kun de hunde de kan få avlskåret, det er jo det basale ved det.

Nææh det er ikke det basale, ikke generelt. Nogle opdrættere har stort fokus på at levere udstillingshunde, men ganske mange opdrættere har fokus på at frembringe gode familiehunde eller hunde med veludviklede brugsegenskaber. Når en opdrætter producerer et hvalpekuld bør formålet ikke være at alle hvalpe i kuldet skal indgå i fremtidigt opdræt. Det er rigeligt at de hvalpe opdrætteren selv beholder kan indgå i avl, og selvom man efter min mening kører hundene gennem en række udstillinger for at få et overordnet vurdering af hvor opdrættet bevæger sig hen, så er det ikke afgørende om den hund man anvender i avl er påhæftet x antal titler.

 

 

Personligt, ville jeg da ikke avle en racehund, på forældre der ikke er avlskåret.

Nu er det ikke længere et krav at avlshunde udstilles, men jeg er enig med dig i at det må være det mindste man kan gøre, lige at troppe op på nogle udstillinger og få hundens konstruktion gennemgået af fagfolk. Til det kan man jo vælge dommere som man ved ikke belønner ekstremiteter men i højere grad holder sig til racens nedskrevne standard. Yder mere kan en hund som er lidt anderledes (evt. sundere) konstrueret, sagtens "avlsgodkendes" eller præmieres så man kan være bekendt at bruge den i avlen.

 

Som sagt, hvis man som opdrætter er villig til at gå på kompromis med en races sundhed, til fordel for titler, så er man i den kategori som hvalpekunderne burde sortere fra og undlade at støtte gennem deres indkøb af hvalp.

Link til indlæg
Del på andre sites

Sådan er det da også med de fleste mops og shih tzuer

 

De Shih Tzu jeg kender til føder da fint selv. Der hvor jeg har købt Luna har de alle født selv og fået 6 hvalpe pr kuld, undtagen en hvor det endte med kejsersnit pga død hvalp som sad fast. Det er helt normalt de føder selv og parrer også naturligt.

Der er 2 linier Shih Tzu, de ameriskanke linier som er efter min mening MEGET overtypede og MEGET kort næse og de engelske linier med næse. Der står faktisk i Shih Tzu racebeskrivelsen næsten skal være 2,5 cm lang. Shih Tzuen har ingen folder ved næsen. Jeg er selv vild med de engleske linier med næse.

:-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Janni privat
De Shih Tzu jeg kender til føder da fint selv. Der hvor jeg har købt Luna har de alle født selv og fået 6 hvalpe pr kuld, undtagen en hvor det endte med kejsersnit pga død hvalp som sad fast. Det er helt normalt de føder selv og parrer også naturligt.

Der er 2 linier Shih Tzu, de ameriskanke linier som er efter min mening MEGET overtypede og MEGET kort næse og de engelske linier med næse. Der står faktisk i Shih Tzu racebeskrivelsen næsten skal være 2,5 cm lang. Shih Tzuen har ingen folder ved næsen. Jeg er selv vild med de engleske linier med næse.

:-D

Nu ved jeg jo ikke hvor du har købt din ST men der hvor min kommer fra bliver de alle insemineret (og det var I ikke Kejsersnit jeg mente med ST)..Og min ST har absolut INGEN næse..Hvis man stikke en finger ind i stoppet er der måske en halv cm næseryg. Jeg tænker at det måske er derfor han så tit render ind i en gren eller noget så øjnene bliver skadet..
Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Janni privat
Nu ved jeg jo ikke hvor du har købt din ST men der hvor min kommer fra bliver de alle insemineret (og det var I ikke Kejsersnit jeg mente med ST)..Og min ST har absolut INGEN næse..Hvis man stikke en finger ind i stoppet er der måske en halv cm næseryg. Jeg tænker at det måske er derfor han så tit render ind i en gren eller noget så øjnene bliver skadet..
Det var forøvrigt den ST kennel der lærte mig at inseminere
Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tror, som jeg har forstået Hopsa, at man skal som varsom med at købe hvalpe efter dem, der kun avler og helst sælger til folk ,der kun vil udstille med superresutater.Hvis dette er 1 kreterie for deres avl , er der ofte for meget af andre ting, der ikke er væsentlige for opdrætterne. Det er vel både sundhed, pzyke og vilje til at f.eks samarbejde(trænbarhed) om måske en hundesport.

Hvis vi går tilbage til avlsgodkendelse for 2 den præmie, er der godt nok ikke mange, der ikke på et par udstillinger kan opnå dette. Selv en medfødt skyhed eller hund med stor nedarvet nervøsitet kan med tiden få en 2 den præmie.

Hvilket jo ikke nødvendigvis gør den avlsegnet og slet ikke et positivt bidrag til racen fremover.

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu ved jeg jo ikke hvor du har købt din ST men der hvor min kommer fra bliver de alle insemineret (og det var I ikke Kejsersnit jeg mente med ST)..Og min ST har absolut INGEN næse..Hvis man stikke en finger ind i stoppet er der måske en halv cm næseryg. Jeg tænker at det måske er derfor han så tit render ind i en gren eller noget så øjnene bliver skadet..

 

Der hvor jeg har købt parrer de naturligt.( DKK opdræt) Har aldrig hørt om ST bliver insimineret, selvfølgelig kan det måske ske ved store afstande, men har ikke indtryk af det ellers bliver gjort. Min har fin næse og jeg går efter linier som har. :-D

Der er jo som skrevet to forskellige linier, jeg kan bedst lide den engelske, men det er jo smag og behag.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Janni privat
Der hvor jeg har købt parrer de naturligt.( DKK opdræt) Har aldrig hørt om ST bliver insimineret, selvfølgelig kan det måske ske ved store afstande, men har ikke indtryk af det ellers bliver gjort. Min har fin næse og jeg går efter linier som har. :-D

Der er jo som skrevet to forskellige linier, jeg kan bedst lide den engelske, men det er jo smag og behag.

Det viser vel bare variationerne i racen/opdrætterne..Min er også fra DKK opdræt... Og de har selv hanhundene. og inseminerer..

Og min har totalt kort næse :-D og crepekrøller :mrgreen: og den bløøøøødeste pels...

Skulle jeg have en ST igen (hvilket jeg overhovedet ikke skal..nogensinde) tror jeg at jeg ville købe fra sannie i DKK..De hunde ser meget sundere ud. Men det er jo en smagssag

Link til indlæg
Del på andre sites

Det viser vel bare variationerne i racen/opdrætterne..Min er også fra DKK opdræt... Og de har selv hanhundene. og inseminerer..

Og min har totalt kort næse :-D og crepekrøller :mrgreen: og den bløøøøødeste pels...

Skulle jeg have en ST igen (hvilket jeg overhovedet ikke skal..nogensinde) tror jeg at jeg ville købe fra sannie i DKK..De hunde ser meget sundere ud. Men det er jo en smagssag

 

Jeg elsker min Shih Tzu med næse og skal klart have en igen. :lun: Synes hun er en sund lille hund fuld af fis og ballade og elsker at træne. Nå, det gik vist lidt udenfor emne. sorry..

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Janni privat
Jeg elsker min Shih Tzu med næse og skal klart have en igen. :lun: Synes hun er en sund lille hund fuld af fis og ballade og elsker at træne. Nå, det gik vist lidt udenfor emne. sorry..
Er det hende der er på billedet under navn og kongelig ude i siden? For så ser hun meget sundere ud end min..Han er tung og kraftig.. lav.. meget kort snude som i nærmest ingen snude..Og han kan ikke gå ret langt..Når han leger med løverne går han død med det samme pga luftmangel.
Link til indlæg
Del på andre sites

Er det hende der er på billedet under navn og kongelig ude i siden? For så ser hun meget sundere ud end min..Han er tung og kraftig.. lav.. meget kort snude som i nærmest ingen snude..Og han kan ikke gå ret langt..Når han leger med løverne går han død med det samme pga luftmangel.

 

Nej, det er min ene græker :lun:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg skærer lige alle omtalte racer over med én kam. Jeg ved godt, at det er forkert, heldigvis findes der gode eksempler i de fleste racer. Men dette er en udmærket mulighed for mig, at lufte mine fordomme om flere racer. :mrgreen:

 

Nu har flere snakket om cairn terriere, shih tzu osv., så det gider jeg ikke gå ind i.

 

Men...

Problemet er ikke bare de hunde, der skal "se ud". Schæfere er da kendt for notorisk dårlige hofter, med mindre man finder nogle med aner fra det gamle Østtyskland, hvor de jo gjorde kort proces med de syge.

Jeg kan ikke komme på en dårligere kombination af race og sygdom, da schæferen jo er en aktiv brugshund der i dén grad får et ringe hundeliv, hvis den ikke kan røre sig! (gælder ikke alle, men langt de fleste schæfere jeg har mødt)

 

Det samme gælder flere af de større racer, som er i risiko for mavedrejning hvis de ikke får ro efter at have spist mad eller ligefrem skal have maden portionsserveret for at undgå det.

Vi er enige om, at hunde der ikke kan spise mad selv uden at falde døde om eller vilde smerter, er lige så outrerede som dem, der ikke kan føde eller parre selv?7

Grand danois, berner sennen osv.

 

Labradorerne er blevet skamavlet, så de har epilepsi alle sammen eller også har de Z-hofter, eller bliver blinde. Og så synes jeg oftere og oftere at jeg hører historier om "tossede" labber, i min familie har vi 2 aflivninger af labber på samvittigheden alene fordi de blev tossede i voksenalderen (og det var altså ikke deres ejeres skyld, de begyndte at udvise ekstrem aggressiv adfærd, snappe ud uden provokation osv.).

 

 

Jeg tror snart sagt, at man kan finde noget i alle racer, men det er nu ikke kun de små pyntehunde som kan "prale" af et dårligt helbred pga. avl.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det samme gælder flere af de større racer, som er i risiko for mavedrejning hvis de ikke får ro efter at have spist mad eller ligefrem skal have maden portionsserveret for at undgå det.

Vi er enige om, at hunde der ikke kan spise mad selv uden at falde døde om eller vilde smerter, er lige så outrerede som dem, der ikke kan føde eller parre selv?7

Grand danois, berner sennen osv.

 

Det her ser jeg frem til at få uddybet...

Jeg har ingen hunde der ikke kan spise selv og heller ingen der har haft smerter eller mavedrejning i forbindelse med indtag af foder, så nu ser det ud til at det er min tur til at blive oplyst.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Chili Con Caia
Jeg skærer lige alle omtalte racer over med én kam. Jeg ved godt, at det er forkert, heldigvis findes der gode eksempler i de fleste racer. Men dette er en udmærket mulighed for mig, at lufte mine fordomme om flere racer. :mrgreen:

 

Nu har flere snakket om cairn terriere, shih tzu osv., så det gider jeg ikke gå ind i.

 

Men...

Problemet er ikke bare de hunde, der skal "se ud". Schæfere er da kendt for notorisk dårlige hofter, med mindre man finder nogle med aner fra det gamle Østtyskland, hvor de jo gjorde kort proces med de syge.

Jeg kan ikke komme på en dårligere kombination af race og sygdom, da schæferen jo er en aktiv brugshund der i dén grad får et ringe hundeliv, hvis den ikke kan røre sig! (gælder ikke alle, men langt de fleste schæfere jeg har mødt)

 

Det samme gælder flere af de større racer, som er i risiko for mavedrejning hvis de ikke får ro efter at have spist mad eller ligefrem skal have maden portionsserveret for at undgå det.

Vi er enige om, at hunde der ikke kan spise mad selv uden at falde døde om eller vilde smerter, er lige så outrerede som dem, der ikke kan føde eller parre selv?7

Grand danois, berner sennen osv.

 

Labradorerne er blevet skamavlet, så de har epilepsi alle sammen eller også har de Z-hofter, eller bliver blinde. Og så synes jeg oftere og oftere at jeg hører historier om "tossede" labber, i min familie har vi 2 aflivninger af labber på samvittigheden alene fordi de blev tossede i voksenalderen (og det var altså ikke deres ejeres skyld, de begyndte at udvise ekstrem aggressiv adfærd, snappe ud uden provokation osv.).

 

 

Jeg tror snart sagt, at man kan finde noget i alle racer, men det er nu ikke kun de små pyntehunde som kan "prale" af et dårligt helbred pga. avl.

 

Ja fordomme har du da nok af:genert:

 

Har nu aldrig hørt om en lab med Z hofter.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg skærer lige alle omtalte racer over med én kam. Jeg ved godt, at det er forkert, heldigvis findes der gode eksempler i de fleste racer. Men dette er en udmærket mulighed for mig, at lufte mine fordomme om flere racer. :mrgreen:

 

Nu har flere snakket om cairn terriere, shih tzu osv., så det gider jeg ikke gå ind i.

 

Men...

Problemet er ikke bare de hunde, der skal "se ud". Schæfere er da kendt for notorisk dårlige hofter, med mindre man finder nogle med aner fra det gamle Østtyskland, hvor de jo gjorde kort proces med de syge.

Jeg kan ikke komme på en dårligere kombination af race og sygdom, da schæferen jo er en aktiv brugshund der i dén grad får et ringe hundeliv, hvis den ikke kan røre sig! (gælder ikke alle, men langt de fleste schæfere jeg har mødt)

 

Det samme gælder flere af de større racer, som er i risiko for mavedrejning hvis de ikke får ro efter at have spist mad eller ligefrem skal have maden portionsserveret for at undgå det.

Vi er enige om, at hunde der ikke kan spise mad selv uden at falde døde om eller vilde smerter, er lige så outrerede som dem, der ikke kan føde eller parre selv?7

Grand danois, berner sennen osv.

 

Labradorerne er blevet skamavlet, så de har epilepsi alle sammen eller også har de Z-hofter, eller bliver blinde. Og så synes jeg oftere og oftere at jeg hører historier om "tossede" labber, i min familie har vi 2 aflivninger af labber på samvittigheden alene fordi de blev tossede i voksenalderen (og det var altså ikke deres ejeres skyld, de begyndte at udvise ekstrem aggressiv adfærd, snappe ud uden provokation osv.).

 

 

Jeg tror snart sagt, at man kan finde noget i alle racer, men det er nu ikke kun de små pyntehunde som kan "prale" af et dårligt helbred pga. avl.

Jeg tror ikke du er helt opdateret på området, men selvfølgelig fremmer overdrivelse forståelsen.

 

Nu er det lige dit indlæg det går ud over, men tråden her var ikke tænkt at skulle handle om arvelige sygdomme som man kan risikere og som opdrætterne trods alt forsøger at styre udenom, men om avl der har ændret racernes udseende så det bliver en forringelse af hundenes livskvalitet, som opdrætterne sigter mod. Er forskellen ikke synlig?.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg synes forskellen er ret tydelig... Fx er der en tendens til at sheltier og collier skal have enormt meget pels, for det er jo så smukt. Jeg tror helt sikkert det spiller ind på hundenes livskvalitet når pelsen bliver for overdådig, det er varmt, blade, grene osv sidder fast i den, og den filtrer... Jeg er da personligt meget spændt på hvor storpelsede hundene bliver i fremtiden, og om der er nogen indenfor avlsverdenen som trækker i bremsen inden de to racer bliver pekingeser aktige?

 

Og samme argumenter kan man sikkert finde indenfor en masse andre racer som enten er ekstremavlet på nuværende tidspunkt, eller er på vej til at blive det..

 

Til hingstekåringerne vejer dyrlægens vurdering af dyrene tungt- og selvom det system langtfra er fejlfrit, synes jeg det kunne være rigtig interessant at få en mere sundhedsmæssig vinkel på hundeavl og udstilling generelt. (jeg tænker mest på eksteriørmæssig sundhed her - altså krav til hvor lang/kort snuden må være etc.)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tænker også meget over det - for jeg synes det går (er gået) den gale vej med boxeren, som jeg jo så godt kan lide. Jeg synes snuderne bliver kortere, og jeg har endda set nogle hvor der ligger sådan en fold over snuden, som hos engelske bulldogs.

Fra min egen hund ved jeg at de hængende øjne er til gene, og det vil være noget jeg er meget OBS på hos forældrene hvis det bliver til en ny boxer engang.

 

Jeg har ikke et svar - men jeg tror der findes rigtig megen raceblindhed, både blandt hvalpekøbere, opdrættere, udstillingsdommere, etc. A la 'sådan skal de jo se ud, ellers er det ikke en race X'. Jeg tror også at mange accepterer racesærpræg, og endog finder dem charmerende, uden egentlig at tænke over at det kan være til gene. Det er jo meget få mennesker som er uempatiske eller bevidst onde.

Jeg mener ikke man kan lægge ansvaret et enkelt sted. Jeg tror det er et samspil der fører til de ærgerlige spiraler hvor hundene bliver mere og mere ekstreme.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tror folk vælger en mops fx. fordi de synes den er flot og har en dejlig personlighed. Kort og enkelt.

Selv synes jeg at mops er rigtig smukke og dejlige, men jeg kan ikke få mig selv til at få en, netop pga de mange sygdomme.

Det der undrer mig, er hvordan man kan synes at noget der er så invaliderende for hunden, kan være smukt? Tænker ikke kun mops, men de kortsnudede hunde generelt, samt alle de andre voldsomt overtypede racer. Hvordan kan man se på en hund, som med nød og næppe kan leve et normalt hundeliv, og tænke "wow, det er sgu alligevel den smukkeste hund jeg nogensinde har set, lad og lave nogle flere som den". Det synes jeg er mærkeligt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tænker også meget over det - for jeg synes det går (er gået) den gale vej med boxeren, som jeg jo så godt kan lide. Jeg synes snuderne bliver kortere, og jeg har endda set nogle hvor der ligger sådan en fold over snuden, som hos engelske bulldogs.

 

For mig at se er næsefolden et tydeligt tegn på at snuden er kortere end godt er - især når man har set hvad der kan gemme sig derinde af ulækkert snask :cry:

Tegningen her skulle være idealet af henholdsvis en Fransk og Engelsk Bulldog i profil:

 

FrenchBulldogRegFren.gif

 

Næsefolden er tydelig hos begge, men trods alt har den franske ikke lige så fremskudt underkæbe som den engelske. Ved dog ikke hvor meget forskel det reelt gør mht. funktionsdygtighed. Efter min mening ville det hjælpe en del på begge racer hvis snuderne lige blev den smule længere, så der ikke lå en fold over næsen.

 

 

Jeg har ikke et svar - men jeg tror der findes rigtig megen raceblindhed, både blandt hvalpekøbere, opdrættere, udstillingsdommere, etc. A la 'sådan skal de jo se ud, ellers er det ikke en race X'. Jeg tror også at mange accepterer racesærpræg, og endog finder dem charmerende, uden egentlig at tænke over at det kan være til gene. Det er jo meget få mennesker som er uempatiske eller bevidst onde.

Jeg mener ikke man kan lægge ansvaret et enkelt sted. Jeg tror det er et samspil der fører til de ærgerlige spiraler hvor hundene bliver mere og mere ekstreme.

 

Det vil jeg egentlig give dig ret i, men jeg synes stadig ikke det er nogen undskyldning. Folk må da kunne tænke sig til, at det ikke er ok, det de udsætter deres hunde for.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...