Hop til indhold

Hvorfor vælger folk racer der er avlet, så hundene lider under det?.


Ascha
 Share

Recommended Posts

Jeg aner ikke om det er arveligt, da jeg af gode grunde ikke kender mine hundes aner. For mig virker det som om hovedreglen er, at det altid sker udenfor dyrlægens normale åbningstider. :mrgreen:

 

 

Men er helt enig i, at fodring bør ske, når hunden er i ro og at den skal have tid til at fordøje maden et stykke tid inden den bliver vildt aktiv igen.

 

Og for at citere dig igen så har jeg intet belæg for det, for den eneste hund jeg har haft, der fik mavedrejning, var absolut udhvilet da hun blev fodret og lå og hvilede sig efterfølgende. Men det skete to gange for samme hund - og anden gang fik hun en forebyggende operation for at binde mavesækken fast til ribbenene, og det skete så ikke igen, og hun døde af andre årsager flere år senere. Men det er da tankevækkende, at det skete for samme hund to gange, og aldrig for 5-6 andre af samme race.

 

Mener helt sikkert at man siger, at er det først sket for hunden én gang - så sker det ofte igen, desværre. Om det så skyldes, at noget bliver ødelagt omkring mavesækken eller at hunden ganske enkelt er disponeret for lidelsen, skal jeg dog ikke kunne sige :-/ Har faktisk aldrig før tænkt videre over det?

 

Og Møffe har nu også flere gange fået mad mere eller mindre i forbindelse med en aktivitet og har ikke fået det af den grund. Men ja, better safe than sorry, de må jo have en baggrund for deres råd, de dyrlæger der siger hvile.

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 2 weeks later...
  • Svar 151
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Gæst Beaglepack
Jeg kender en dame, der har en blanding af Beagle og Basset, som hun burde gå af med - hvis det har interesse...

 

Ehh som landet ligger lige nu såå har jeg rigeligt med de 3 jeg har :mrgreen:

Men æv når det ikke fungere :(

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 2 weeks later...
Gæst CesarMillan
Jeg ved at folk kommer til at tage det meget personligt, men nu vil jeg altså gerne have stillet min nysgerrighed (og må så tage de knubs som det vil medføre). Jeg har en veninde der har bullmastiff som jeg jo bare kunne spørge men jeg tør sgutte risikere vores venskab, så hellere at en del brugere synes jeg er snot åndsvag så, here goes:

 

Hvilke tanker ligger bag beslutningen om at støtte avl på nogle hunde der er handicappede. Hvis jeg holder munden lukket og klemmer mine næsebor delvis sammen, går der ikke ret lang tid før jeg får kvælningsfornemmelser og det må mange af de fladsnudede racer jo leve med hele døgnet. Eller hvis jeg trækker ned i mit øjenlåg og venter bare 5 sekunder, så svier det da helt vildt. Noget bl.a. blodhund, basset hound, clumber spaniel, og newfer må finde sig i.

 

Tænker man at hundene ikke føler det på samme måde eller hvad, når man f.eks. vælger en basset hound, en fransk eller engelsk bulldog eller andre racer som jeg personligt vil betegne som deforme?.

 

Jeg var lige inde og kigge på bulldog klubbens hjemmeside. Det er ikke offentliggjort for engelsk bulldog, men kun 17% af fransk bulldog hvalpe bliver født uden kejsersnit. Har det slet ingen betydning for racevalget?.

 

Ja undskyld jeg spørger, men jeg forstår det bare ikke og nu vover jeg altså pelsen, for jeg ved at der er mange andre der også undrer sig. Jeg håber bare tonen kan holde sig på et HF- værdigt niveau.

 

Mener folk vælger usunde racer pga æstetik. Der ligger nogen myter tilknyttet racerne, der i alt udgør en salgsvare. En følelse simpelthen ved at se på dem.

 

Raceproblemerne følger med i kølvandet på det opdræt.

 

Der ligger et belæg i Dansk Kennel Klub's koncept. Hunde er ikke længere kun brugshunde, men familiehunde.

 

Me

 

PS Søg youtube "A Darwinian theory of beauty"

Redigeret af CesarMillan
Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst milder batmusen
Mener folk vælger usunde racer pga æstetik. Der ligger nogen myter tilknyttet racerne, der i alt udgør en salgsvare. En følelse simpelthen ved at se på dem.

 

Raceproblemerne følger med i kølvandet på det opdræt.

 

Der ligger et belæg i Dansk Kennel Klub's koncept. Hunde er ikke længere kun brugshunde, men familiehunde.

Me

 

PS Søg youtube "A Darwinian theory of beauty"

 

må jeg desværre jo nok give dig ret i, hvis dette ikke var tilfældet så havde man nemlig ikke ændret racerne de sidste 80 år til det drastiske, jeg kigger bare på egen race og jeg vil ikke støtte om om den avl der er om min egen race, de er ude på et sidespor i forkerte retninger med overvinkling på udstillingssiden og på brugssiden følger man dem pænt bagi:roll:, jeg siger fy for den, men jeg er desværre en af de få af racens tilhængere der ser den dårlige trend med udstillinger, hvad med bare og komme tilbage til hvor det er egenskaberne der skulle være det som man lægger vægt på hos opdrætterne så racen igen kan vinde den indpas den fortjener

 

back to origins

 

FORTID

old GSD.jpg

 

nutiden showline schæfer.jpg

 

hvad ser sundest ud jeg ved godt hundene er krøblinge og folk køber det stadig og støtter op om det

Norbert von Boll GAMMEL DAGS SCHÆFER.jpg

brugslinje udstilling.jpg

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst CesarMillan

Henviser igen til konceptet bygget på familiehunde og følelserne omkring hunden. Deri bliver indblandet dyrvelfærd af en følelsesmæssige karakter. Det er gået hen og blevet noget rod.

 

Jeg mener ikke man skal være blind for hverken debatten om brugshunde eller udstillinghunde og deres udvikling, som man føler og ser rent fysisk, beviser (for mig) at der er kommet problemer med hunde. Der er kommet en skidt udvikling.

 

Mette Gjerskov udtaler i Balder sagen at den ældre generation anså hunde som bæster. Der er taget et syn på hund som kan analyseres hvor det kommer fra.

 

Mark og Vejfred giver god mening i en tid, hvor der ikke var forsikring, og hvor menneskeliv var på spil. Man har mistet jordforbindelsen.

 

Hunde er blevet forbrugsvare. Man forbruger hunde, ofte på følelser.

Redigeret af CesarMillan
Link til indlæg
Del på andre sites

Det underlige med netop schæfer er for mig at se, at hvis andre virkelige brugshunderacer, der stadig skal kunne leverer en aktiv arbejdsdag, pludselig havde en bygning og rygline som disse moderne schæferer, så døde racerne, fordi de intet kunne præsterer.De norske buhunde, elghunden , diverse trækhunde i norden, ruhåret hønsehund, der stadig er en stor i antal race, de australske arbejdshunde ala kelpie. Ingen har udviklet sig sådan med den opstående karberyg og de underlige bagbensvinkler.

Aner ikke hvem der har fundet på at fremme denne udvikling, men designeragtig er den for mig.

Link til indlæg
Del på andre sites

Kæft, den ser syg ud:shock:

 

Det gør den.. Normalt kan jeg godt, selvom jeg stadig ikke synes det er okay, se hvorfor folk finder det flot når schæferen står der med sænkede bagpart og ser "vagtsom ud"... Det giver det indtryk som standarden beskriver, men det er bare så ekstremt... Den stilling er jo netop ikke en stilling der er meningen hunden skal "være" i... Svært at forklarer.. I mine øjne kan alle hunde stå med sænkede bagpart og se "vagtsomme ud", pointen er bare at de netop gør det fordi de er opmærksomme på noget... Ikke fordi de er avlet så svækket og dårligt at deres krop bæres sådan...

 

Nå.. min overordnet pointe var at ja... Den der er godt nok ekstrem!!!!

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst milder batmusen
Kæft, den ser syg ud:shock:

 

ja det er i virkeligheden dyrplageri og en skam mennesket tror de ved bedre end hvad moder natur har skabt

 

Det underlige med netop schæfer er for mig at se, at hvis andre virkelige brugshunderacer, der stadig skal kunne leverer en aktiv arbejdsdag, pludselig havde en bygning og rygline som disse moderne schæferer, så døde racerne, fordi de intet kunne præsterer.De norske buhunde, elghunden , diverse trækhunde i norden, ruhåret hønsehund, der stadig er en stor i antal race, de australske arbejdshunde ala kelpie. Ingen har udviklet sig sådan med den opstående karberyg og de underlige bagbensvinkler.

Aner ikke hvem der har fundet på at fremme denne udvikling, men designeragtig er den for mig.

 

man mente dengang at den fik en stærkere ryg og et bedre trav uhyggeligt men sandt udstilling er med til og skabe den slags tilstande hvor brugelighed er forankret i show desværre

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst milder batmusen
Kæft, den ser syg ud:shock:

 

Det gør den.. Normalt kan jeg godt, selvom jeg stadig ikke synes det er okay, se hvorfor folk finder det flot når schæferen står der med sænkede bagpart og ser "vagtsom ud"... Det giver det indtryk som standarden beskriver, men det er bare så ekstremt... Den stilling er jo netop ikke en stilling der er meningen hunden skal "være" i... Svært at forklarer.. I mine øjne kan alle hunde stå med sænkede bagpart og se "vagtsomme ud", pointen er bare at de netop gør det fordi de er opmærksomme på noget... Ikke fordi de er avlet så svækket og dårligt at deres krop bæres sådan...

 

Nå.. min overordnet pointe var at ja... Den der er godt nok ekstrem!!!!

 

jeg kan ikke selv se det og kunne aldrig i mine vildeste fantasi støtte opdræt og udstilling af racen det har ødelagt hunden idag og ser bestemt slet ikke det smukke i det overtypede som man gør idag, man kan ikke få alle hunde til at virke så sænkede bagtil som schæfere da de ikke har de vinklede bagben man kan få et fald i ryggen men bagbens vinklingen gør det endnu værre

 

[ATTACH=CONFIG]99201[/ATTACH]Til Shii

Jeg tror da sagtens en hund kan stå rimelig med sænket bagkrop og så samtidig have en stærk lige ryg.I hverfald i nogle racer.

Du får lige Travis vital Spark, han er svensk, nok allerede umoderne og sikkert død af ælde nu.

 

ja som jeg skrev kan ikke alle hunde opnå det samme selvom man overstiller dem heldigvis

Link til indlæg
Del på andre sites

Til batmusen.

Jeg kan da godt se at Vital Spark er stillet op eller bare har lært det. Hvis det er det du mener????

Men han kunne da bevæge sig lige frem på alle 4 ben uden at padle med forben eller slingre i bagparten. Og i en sen alder også nyde en cykeltur. Nok fordi hans ryg var stærk og han ikke var overvinklet.

Jeg har selv en over 9 årig tæve efter ham og hun har aldrig indtil nu haft "gaggede" gangarter.

Link til indlæg
Del på andre sites

jeg kan ikke selv se det og kunne aldrig i mine vildeste fantasi støtte opdræt og udstilling af racen det har ødelagt hunden idag og ser bestemt slet ikke det smukke i det overtypede som man gør idag, man kan ikke få alle hunde til at virke så sænkede bagtil som schæfere da de ikke har de vinklede bagben man kan få et fald i ryggen men bagbens vinklingen gør det endnu værre

 

Jeg kan ikke se hvor vi er uenige?

 

Stillingen som f.eks. Ulla viser er jo en "naturlig" stilling, og jo ALLE hunde KAN opsættes i den stilling manipuleret om man vil. Problemet med schæferen er at den er avlet til at VÆRE i den stilling, den løber, går, sover, står i den stilling, og det er IKKE meningen! (I mine øjne).

 

Jeg synes det er super smukt som den hund Ulla har vist står, og jeg kan intet se "galt" i at man synes det er smukt; Men jeg kan se noget galt i som du skriver at man avler efter overtypning, og skavanker der nedsætter hundens livskvalitet.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst milder batmusen
Til batmusen.

Jeg kan da godt se at Vital Spark er stillet op eller bare har lært det. Hvis det er det du mener????

Men han kunne da bevæge sig lige frem på alle 4 ben uden at padle med forben eller slingre i bagparten. Og i en sen alder også nyde en cykeltur. Nok fordi hans ryg var stærk og han ikke var overvinklet.

Jeg har selv en over 9 årig tæve efter ham og hun har aldrig indtil nu haft "gaggede" gangarter.

 

det jeg mener er at selvom man stiller en anden race op overdreven form Så kommer det aldrig til og ligne schæfer da de naturligt er overvinklede uden og være opstillede :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst milder batmusen
Jeg kan ikke se hvor vi er uenige?

 

Stillingen som f.eks. Ulla viser er jo en "naturlig" stilling, og jo ALLE hunde KAN opsættes i den stilling manipuleret om man vil. Problemet med schæferen er at den er avlet til at VÆRE i den stilling, den løber, går, sover, står i den stilling, og det er IKKE meningen! (I mine øjne).

 

Jeg synes det er super smukt som den hund Ulla har vist står, og jeg kan intet se "galt" i at man synes det er smukt; Men jeg kan se noget galt i som du skriver at man avler efter overtypning, og skavanker der nedsætter hundens livskvalitet.[/quote

 

Jeg tror du misforstod, jeg tror ikke vi er uenige udover som jeg skrev ovenover så behøver schæferen sjældent og bære stillet som til udstilling den ser bare sådan ud om den så står normalt bare mere overdrevent når den er stillet ;-der er ikke mange racer som ligner schæfer når de er stillet da racen er så overnaturligt vinklet

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 1 year later...

Jeg forstår det heller ikke, og forstår slet ikke dem som køber hvalpe fra fabrikker i Østeuropa, det fremmer ikke ligefrem racens helbred.man skal kun købe hund efter danske hunde med stambog og fra danske avler.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg forstår det heller ikke, og forstår slet ikke dem som køber hvalpe fra fabrikker i Østeuropa, det fremmer ikke ligefrem racens helbred.man skal kun købe hund efter danske hunde med stambog og fra danske avler.

 

Til dels enig :-D Hvalpefabrikker er selvfølgelig altid en dårlig ide, men jeg synes sagtens, at man kan købe en hund i udlandet. De fleste kennelklubber herhjemme samarbejder med klubber i andre lande og det vil derfor være muligt at finde en hund med stamtavle, der er godkendt ift. de bestemmelser der er i den klub, hvor man har valgt at købe sin hund.

 

Det er lidt indviklet, men giver det mening? :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Til dels enig :-D Hvalpefabrikker er selvfølgelig altid en dårlig ide, men jeg synes sagtens, at man kan købe en hund i udlandet. De fleste kennelklubber herhjemme samarbejder med klubber i andre lande og det vil derfor være muligt at finde en hund med stamtavle, der er godkendt ift. de bestemmelser der er i den klub, hvor man har valgt at købe sin hund.

 

Det er lidt indviklet, men giver det mening? :-D

 

 

Altså om man køber en hund fra den Danske Kennel Klub, eller den hollandske er i princippet det samme... Så jeg kan heller ikke se hvorfor man absolut skal vælge en dansk hund. Der kan sagtens findes lige så sunde hunde andre steder.

 

Jeg har fået mine to DKK hunde fra DK, og det er egentlig bare fordi jeg bedre kan lide det temperament, end racen hernede har... Der er de lidt mindre... Udadvendte...

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg forstår det heller ikke, og forstår slet ikke dem som køber hvalpe fra fabrikker i Østeuropa, det fremmer ikke ligefrem racens helbred.man skal kun købe hund efter danske hunde med stambog og fra danske avler.

 

Jeg er enig i at man ikke skal købe hvalpe fra hvalpefabrikker, men at der ikke kan findes gode hunde i Østeuropa (eller i det hele taget uden for DK) er jo noget sludder. Det vigtige er, at man vælger en opdrætter der kan sine ting, og som avler efter en metode man selv kan gå ind for.

 

Der er faktisk racer, hvor man kan finde hunde andre steder, der er bedre end det man kan finde i DK.

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu har jeg ikke læst samtlige indlæg i tråden, men det vidst heller ikke et kravfor at svare på første spørgsmål i tråden.

 

jeg har valgt en race der er avlet med dyk i ryggen og en masse andre arvlige sygdomme, en rigtig højavls schæferhund valgte vi.

Hvorfor kan man så spørge?

 

For mig handlede det om at få en god familiehund, jeg er vokset op med schæfer og det samme er kæresten, selv om jeg har læst ret så mange racebeskrivelser, så var schæferen førstevalget, det er simpelthen en FANTASTISK hund!

 

Jeg turde ikke købe en uden papire, jeg ville kunne se familien og dermed sundhedsoplysningerne, jeg kunne sagtens købe en fin schæfer uden papir med lige ryg, men hvad hjælper det hvis hunden udviklede HD i en svær svær grad eks. (Ja jeg havde nok min søsters uheldige oplevelser af ellers sunde og raske blandingsforældre der desværre avlede syge hvalpe, ikke noget man på forhånd på nogen måde kunne spå).

 

så derfor var jeg helt overbevist over at det SKULLE være en DKK hund, jeg turde heller ikke købe mig en af arbejdsmodellerne, det var en familiehund jeg havde brug for, og tanke om en "gå på væggene og motioneres 4 timer daglig hund" så var jeg fast overbevist om at det var en udstillingsmodel jeg skulle have.

 

jeg brugte nok et halvt år på at undersøge kenneler, og konferer hundefolk jeg vidste havde købt nogen gode og sygdomsfri hunde, foruden det var temperamentet i højsæde da jeg søgte!

 

Vi fandt darko, en fantastisk lækker schæferhund, han skråner lidt bagtil, men heldigvis ikke helt så meget som nogen modeller gør, han er fantastisk af sind, og er tjekket HD og AD fri, er røngten i ryggen og skuldre også.

 

Jeg vil inderlidt ønske at man avlede schæferen op i ryggen, og lod værer med at avle på blandt andet c hofter, og så yderligere fik tjekket og ikke avlet på, allerrgi, spondolyse (staves?) mv på schæferen.

 

Og med det jeg i dag bruger min hund til, frem for det jeg troede han skulle bruges til, så skal jeg nok have mig en arbejdsmodel næste gang.

 

men jeg elsker min hund og jeg fortryder ikke mit valg

 

img_8248_edit.jpg

 

IMG_9893.JPG

 

img05.jpg

 

IMG_2697.JPG

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 4 months later...

ja Jeg ved godt at det her er en ældre tråd - for det første tror jeg ofte at det er et spørgsmål om mode - når folk ser buldogs der ikke kan trække vejret - så " tror " man at buldogs skal se sådan ud - jeg mener man skal lave et lovmæssigt grundlag der gerne helt må forbyde avl på hunde med arvelige sygdomme , eller i alt fald som et minimum kan trække vejret & føde ( og parre sig ) normalt - det må være muligt at lave nogle minimums standarter for HD - AD - PRA osv disse krav skal naturligvis stå i hundeloven !

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...