Hop til indhold

Hvorfor vælger folk racer der er avlet, så hundene lider under det?.


Ascha
 Share

Recommended Posts

ja Jeg ved godt at det her er en ældre tråd - for det første tror jeg ofte at det er et spørgsmål om mode - når folk ser buldogs der ikke kan trække vejret - så " tror " man at buldogs skal se sådan ud - jeg mener man skal lave et lovmæssigt grundlag der gerne helt må forbyde avl på hunde med arvelige sygdomme , eller i alt fald som et minimum kan trække vejret & føde ( og parre sig ) normalt - det må være muligt at lave nogle minimums standarter for HD - AD - PRA osv disse krav skal naturligvis stå i hundeloven !

 

Jeg kan så lige spæde til med en meget sørgelig historie som min veninde fortalte mig om.

 

De havde fået en Bulldog-hvalp ind, som ikke kunne trække vejret. Den var misfarvet blå i hovedet og kunne stort set kun kigge nedad for at få vejret bare en smule.

Dens luftrør var ikke færdigudviklet, og var ikke meget større end et sugerør. Så det hed enten at hvalpen skulle opholde sig i et af deres iltbure over en længere periode og så måtte de ellers krydse fingre for at luftrøret ville vokse til, eller aflivning. Den sidste løsning blev valgt, det er ikke noget liv for en hvalp at leve sine første måneder i et bur.

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 151
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

jeg mener man skal lave et lovmæssigt grundlag der gerne helt må forbyde avl på hunde med arvelige sygdomme

Hvordan vil du lave en lov mod ting du ikke kan teste for?

Og hvem skal holde justits med avlhundene der indgår i uregistreret avl?

 

det må være muligt at lave nogle minimums standarter for HD - AD - PRA osv disse krav skal naturligvis stå i hundeloven !

Jo mere der forskes i dysplasi jo mindre viser det sig at der er en arvelighed. Der ses racer hvor der i mange, mange generationer er selekteret på hunde med A og B på hofterne, og det har ingen som helst forskel gjort for den generelle status. De eneste arvelige sygdomme der med garanti kan testes for er dem hvor der foreligger en DNA-profil, så at begynde at ville indskrive varm luft og floskler ind i den danske hundelov giver simpelthen overhovedet ingen mening.

Link til indlæg
Del på andre sites

jeg så et eller andet sted den anden dag, at der var fundet et gen for hoftedysplasi, men jeg læste ikke artiklen, og kan ikke huske hvor jeg læste det :hmm:

 

Man mener at genet er fundet i schæferracen og der er nu åbnet for muligheden for at DNA-teste, i den race vel at mærke. Det er rigtig interessant og jeg håber ved gud at der er hold i teorien og at det breder sig som en stemmebrand til alle andre racer, men ting har det jo med at tage tid. Men det er jo netop som resultatet af de utilfredsstillende resultater ved at anvende røngten som målestok for om en hund vil kunne videregive dysplasi til sine afkom, at der er arbejdet i den retning.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvordan vil du lave en lov mod ting du ikke kan teste for?

Og hvem skal holde justits med avlhundene der indgår i uregistreret avl?

 

 

Jo mere der forskes i dysplasi jo mindre viser det sig at der er en arvelighed. Der ses racer hvor der i mange, mange generationer er selekteret på hunde med A og B på hofterne, og det har ingen som helst forskel gjort for den generelle status. De eneste arvelige sygdomme der med garanti kan testes for er dem hvor der foreligger en DNA-profil, så at begynde at ville indskrive varm luft og floskler ind i den danske hundelov giver simpelthen overhovedet ingen mening.

man kan jo indføre en regel om at det kun er testede hunde der må indgå i avl - så der skal foreligge en erklæring fra begge hunde om at de er fri for div. sygdomme , det vil formegentlig være muligt at få i alt fald de stambogsførende hundeorganisationer med på den ide - i alt fald er det vel ikke sværere end alle de amstaffs vi nu har løbende rundt - selvfølgelig uden snor og mundkurv og hvor ejerne fortæller at de er alt muligt andet , og med hensyn til hunde der ikke kan trække vejret - føde & parre sig normalt kan man jo indføre et præmieringskrav så man af den vej får hunde med mere almindelige snuder og hovedfaconer !:hjerte:PS og begge dele kan jo pålægges organisationerne ved lov.:banan:
Link til indlæg
Del på andre sites

Og det tror du er realistisk fordi det jo er gået rigtig godt med at komme opdræt af "muskelhunde" til livs?

Det eneste der er kommet ud af den lov er at de seriøse og registrerede opdrættere ikke længere laver deres gode og velfungerende hunde, i stedet produceres der noget der minder om ude hos alle dem der grundlæggende er skide lige glade med konsekvenserne af deres handlinger.

 

Det samme vil ske hvis det registrerede opdræt bliver pålagt 1700 mere eller mindre relevante test og prøver.... de stopper med at lave hvalpe og produktionen kommer i stedet til at foregå i baggårdene hvor ingen kan eller vil holde øje med noget som helst.

Link til indlæg
Del på andre sites

man kan jo indføre en regel om at det kun er testede hunde der må indgå i avl - så der skal foreligge en erklæring fra begge hunde om at de er fri for div. sygdomme , det vil formegentlig være muligt at få i alt fald de stambogsførende hundeorganisationer med på den ide - i alt fald er det vel ikke sværere end alle de amstaffs vi nu har løbende rundt - selvfølgelig uden snor og mundkurv og hvor ejerne fortæller at de er alt muligt andet , og med hensyn til hunde der ikke kan trække vejret - føde & parre sig normalt kan man jo indføre et præmieringskrav så man af den vej får hunde med mere almindelige snuder og hovedfaconer !:hjerte:PS og begge dele kan jo pålægges organisationerne ved lov.:banan:

Jeg tror ikke, det er realistisk. For det første kan jeg ikke helt gennemskue, hvem der skulle sørge for, at alle hunde blev testede, inden de indgik i avlen.

For det andet, tror jeg, ligesom Hopsa skriver, ikke at det vil gavne noget at indføre flere regler for avl. Jeg ville i hvert fald ikke gide avle, hvis det betød, at jeg skulle teste hundene for en masse helt irrelevante sygdomme.

For det tredje er jeg ikke sikker på det er hensigtsmæssigt at indføre flere regler indenfor hundehold. Jeg synes i stedet, at folk skal lære at bruge deres sunde fornuft. Tage de kritiske briller på, se sig for og lade være med at falde for en avlers gode talegaver. De seriøse avlere findes allerede, så man kan bare gå til dem.

 

Man opnår ikke noget med sådan en lov udover at folk glemmer at tænke selv.

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu er der jo desværre masser der ikke tænker selv - ja nu generaliserer jeg - men man kan jo se sig omkring og se alle de hunde der har diverse medfødte skavanker, hvis folk tænkte sig om og undersøgte deres racer inden de købte , ville der næsten med garanti ikke findes SÅ mange hunde med skavanker , de der er ligeglade med at overholde eventuelle love vil altid findes , men jeg tror at en sådan lov vil hjælpe til at vi får nogle flere sunde og raske hunde , det kan godt være at der i begyndelsen vil være mange syge stadigvæk , men efterhånden som der kommer flere raske hunde på markedet tror jeg køberne vil opdage fordelen ved at købe en hvalp der ikke så nemt bliver syg , eller har nogle " indbyggede " problemer som feks. luftveje - hofter osv.

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu er der jo desværre masser der ikke tænker selv - ja nu generaliserer jeg - men man kan jo se sig omkring og se alle de hunde der har diverse medfødte skavanker, hvis folk tænkte sig om og undersøgte deres racer inden de købte , ville der næsten med garanti ikke findes SÅ mange hunde med skavanker , de der er ligeglade med at overholde eventuelle love vil altid findes , men jeg tror at en sådan lov vil hjælpe til at vi får nogle flere sunde og raske hunde , det kan godt være at der i begyndelsen vil være mange syge stadigvæk , men efterhånden som der kommer flere raske hunde på markedet tror jeg køberne vil opdage fordelen ved at købe en hvalp der ikke så nemt bliver syg , eller har nogle " indbyggede " problemer som feks. luftveje - hofter osv.
Man kan også vende den om og sige, at hvis avlerne lod være med at lave hunde med medfødte skavanker, ville der ikke findes så mange af dem. Det går ikke kun en vej. Både avler og køber har et ansvar.

 

Med hensyn til sygdomme, så mener jeg stadig ikke det er realistisk, at der kommer en særskilt lovgivning omkring sygdomme. Der findes allerede relevante krav indenfor de forskellige racer i kennelklubberne og hvis man vil øge sine chancer for at finde en sund og rask hund, så kan man kontakte en opdrætter i den klub man nu vælger. Det kræver altså bare, at man sætter sig ved en computer og søger på "sin" race. Så vil jeg vædde med, at der dukker et link op til raceklubbens hjemmeside.

 

Derudover mener jeg heller ikke, at det er ønskeligt at forsøge at beskytte folk fra at gøre noget dumt gennem en lovgivning. Der findes retningslinjer for hvad man skal se efter, når man besøger hvalpene første gang og dem kan man jo bare læse, hvis man er i tvivl. De ligger garanteret på nettet et eller andet sted. Der er ikke helt relevans for sådan en lov, synes jeg.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har haft EEN hvalpeforespørgsel vedr evt skjulte sygdomme , dels på forældredyr og dels på familie. Altså allergi, evt smalle øregange osv.Altså ting som ikke fremgik på hundeweb eller kunne søges i udenlandske databaser.. En eneste forespørgsel på 7 kuld. Og spørger søgte hund til voksen søn og kendte i øvrigt rigtig godt begge de kenneler, mine hunde kom fra og hvad de havde og hvad de prioriterede. Spørger havde selv avlet racen for år tilbage.

Ingen har spurgt efter forfædres levetid.

Det synes jeg da er underligt, når alle nu gerne vil have en sund hund . Det viser for mig med alt tydelighed, at hvalpekøbere ofte åbenbart er så følelsesmæssig påvirkede, at fornuften træder i baggrunden.

Til gengæld har jeg så haft flere, hvor temperament var alpha og omega for dem.De eller familie var alle blevet hapset af forrige hund.

Link til indlæg
Del på andre sites

:mrsgreen:Jeg synes nu det er mest synd for hundene ! ja jeg synes altså det er temmelig synd når jeg ser og HØRER en hund der ikke kan trække vejret ! noget af det værste jeg engang oplevede var da en 1 årig engelsk buldog der ikke kunne løbe og lege med min jævnaldrende hund , da den havde dårligt hjerte og svært ved at bevæge sig - når jeg ser og hører om racer hvor det er mere reglen end undtagelsen at de ikke kan parre sig eller føde selv , ja så er racerne blevet for vanskabte efter min mening , jeg ved ikke om det kun skyldes opdrættere - det gør det vel ikke kun for de fleste er vel interesserede i at opdrætte sunde hunde , men hvis efterspørgslen er anderledes kan de færreste vel sige sig fri for at se på det - derfor kan man efter min mening starte med at indføre nogle lovmæssige krav- så HUNDENE får en mulighed for - i alt fald på det område at få et ordentligt liv. Jeg synes ikke det er rimeligt at det skal gå ud over nogle hunderacer at vi mennesker har et bestemt " skønhedsideal " på deres vegne , derfor skal vi prøve at vende udviklingen !:lun:

Link til indlæg
Del på andre sites

Anne-lise. Du har da helt ret i , at alt unaturligt, der nedsætter mange dyrs levefunktion burde forbydes. Men opdrættere vil jo ofte gøre alt for at ramme den racebeskrivelse, som forefindes og laves i hundens hjemland. DKK har jo allerede for år siden udpenslet for både danske og udenlandske dommere, at overtypning til den gale funktionsnedsættende side ikke må belønnes. Det er vel som med øre og halekupering, at der går tid , før alle lande tilslutter sig.

Jeg tror personligt ikke på, at alle racer vil kunne forblive som for 100 år siden, når der avles på udvalgte dyr. Tror kun, det vil finde sted i naturen.

Men det bør selvfølgelig ikke være en undskyldning for at avle handicappede dyr.

F.eks ser det sådan ud i schæferavlen, at mange hanhunde ikke er i stand til naturlig parring i dag. Enten pga af ryglinien eller at bagbenene ikke kan bære hunden, pga vinklingen.Eller begge dele.

Link til indlæg
Del på andre sites

:mrsgreen:Jeg synes nu det er mest synd for hundene ! ja jeg synes altså det er temmelig synd når jeg ser og HØRER en hund der ikke kan trække vejret ! noget af det værste jeg engang oplevede var da en 1 årig engelsk buldog der ikke kunne løbe og lege med min jævnaldrende hund , da den havde dårligt hjerte og svært ved at bevæge sig - når jeg ser og hører om racer hvor det er mere reglen end undtagelsen at de ikke kan parre sig eller føde selv , ja så er racerne blevet for vanskabte efter min mening , jeg ved ikke om det kun skyldes opdrættere - det gør det vel ikke kun for de fleste er vel interesserede i at opdrætte sunde hunde , men hvis efterspørgslen er anderledes kan de færreste vel sige sig fri for at se på det - derfor kan man efter min mening starte med at indføre nogle lovmæssige krav- så HUNDENE får en mulighed for - i alt fald på det område at få et ordentligt liv. Jeg synes ikke det er rimeligt at det skal gå ud over nogle hunderacer at vi mennesker har et bestemt " skønhedsideal " på deres vegne , derfor skal vi prøve at vende udviklingen !:lun:
Jamen, det ER da synd. Det kan vi slet ikke være uenige om. Jeg synes bare ikke det nødvendigvis er løsningen at lovgive sig ud af problemet.

 

Med hensyn til det markerede, så siger jeg heller ikke, at det kun er opdrætternes ansvar. Jeg siger, at den går begge veje - både køber og sælger har et ansvar for, at det de henholdsvis sælger og køber er godt nok. Når det er sagt, synes jeg ikke, at opdrættere skal gå på kompromis med deres egen moral og deres egne holdninger, fordi det er det efterspørgslen dikterer.

Link til indlæg
Del på andre sites

Kunne man komme nogle af sundhedsproblemerne til livs ved at ændre på racestandarterne?

 

Det kan godt være at det hedder sig at udstillere ikke må belønnes for hunde der har sundhedsmæssige problemer pga. avlen, men fx både schæfer og CKC belønnes da i høj grad for at gå ud over standarden. Hos schæferne hedder det vist, at vinklen på ryggen skal være 15 grader. Vinderhundene har vel et dyk på 45 grader, og tilhørende frøben. Hos CKC kan jeg ikke huske beskrivelsen, men dér belønnes jo tit for udestående øjne med tilhørende bløde ganer.

 

Der er kan gøres meget for sundheden i avlen ved dels at stille højere krav til dommerne, dels at kræve (ikke bare anbefale) at mange racer skal registrere hoftestatus, men også at fx berner dna testes for kræft (nu hvor man har lokaliseret genet). Men der er vist ikke den store villighed i DKK til at indføre restriktioner:???:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gad vide hvor langt man kunne være nået, hvis man havde prøvet at skabe en race eller type af en race, hvor eneste væsentlige mål var at lave en fysisk og psygisk gennemsund og langt levende hund.

 

Altså hvis man sammenligner med FT Spaniel, hvor eneste mål er at lave en optimal jagthund. Hvis man nu med udgangspunkt i fx. en Collie havde startet for 50 år siden med at skabe en gennemsund Collie. Altså også havde skippet udstillinger mv.

 

Havde vi så en race idag som havde en 15-20 års gennemsnits levealder og ikke nogen arvelige sygdomme af betydning?

Link til indlæg
Del på andre sites

Man kunne jo kræve at hanhunde der indgår i avl skal have været fri for arvelige sygdomme og fyldt 10 år og tæver skal være fri for arvelige sygdomme og fyldt 4 år før de indgår i avlen. Man kunne også gøre mange andre ting - fx. Kigge på hele stamtavlen og søskende osv. Altså hvor længe mormor, morfar, farmor, farfar osv.

 

Når man ser hvad mennesker har formået at skabe af misfostre, kan man da godt forestille sig at man også ville kunne have lavet en særlig sund og langt levende race/type hvis man havde lagt sig i selen..

Link til indlæg
Del på andre sites

til sammenligning er det jo interessant at ulve i fangenskab ikke usædvanligt bliver 18-20 år. .

 

Men der er vores race hunde nok alt for genetisk ens til at kunne måle sig med. Ulve har heller ikke dårlige hofter, albuer, øjne eller andre genetiske sygdomme.

 

Ulvene er så heldige at de ikke har en standard der administreres af FCI

Link til indlæg
Del på andre sites

Gad vide hvor langt man kunne være nået, hvis man havde prøvet at skabe en race eller type af en race, hvor eneste væsentlige mål var at lave en fysisk og psygisk gennemsund og langt levende hund.

 

Altså hvis man sammenligner med FT Spaniel, hvor eneste mål er at lave en optimal jagthund. Hvis man nu med udgangspunkt i fx. en Collie havde startet for 50 år siden med at skabe en gennemsund Collie. Altså også havde skippet udstillinger mv.

 

Havde vi så en race idag som havde en 15-20 års gennemsnits levealder og ikke nogen arvelige sygdomme af betydning?

ddet har man jo faktisk nået i del racer. Saluki foreksempel. Og dette fordi mennesket ikke har avlet efter udseende men de stærkesre hvalpe var dem der overlevede en barsk tilværelse. En saluki bliver ofte 15 år gammel.
Link til indlæg
Del på andre sites

Gad vide hvor langt man kunne være nået, hvis man havde prøvet at skabe en race eller type af en race, hvor eneste væsentlige mål var at lave en fysisk og psygisk gennemsund og langt levende hund.

 

Altså hvis man sammenligner med FT Spaniel, hvor eneste mål er at lave en optimal jagthund. Hvis man nu med udgangspunkt i fx. en Collie havde startet for 50 år siden med at skabe en gennemsund Collie. Altså også havde skippet udstillinger mv.

 

Havde vi så en race idag som havde en 15-20 års gennemsnits levealder og ikke nogen arvelige sygdomme af betydning?

Den findes ( næsten ) allerede - airedaleterriere har ingen nævneværdige arvelige sygdomme - de hunde jeg har haft har haft en alder mellem 12 - 14 år før de gik over regnbuen, racen har ikke normalt -HD - AD , dårlige hjerter ol. de fleste har jagtinstinkt og de har været brugt som brugshunde. men de er ikke pleasende og kræver noget mere træning end almindelige brugs & jagthunde.- lige iøjeblikket har jeg 2 hunde der ikke har besøgt Dr. Dyr siden juni 2013 - hvor de kun blev checkket og vaccineret. Så JA den race findes - Næsten !
Link til indlæg
Del på andre sites

Interressant, tænk hvor langt man så kunne være kommet hvis det havde været det primære og eneste væsentlige mål at lave en fysisk, mentalt og psygisk sund hund. Jeg tror 20 årrige ville være mere almindelige. I hvert fald noget langt over de 15 år som ikke er ualmindeligt idag for mange hunde indenfor visse racer..

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...