Hop til indhold

Schæferhunde som hyrdehunde?


Ninkamus
 Share

Recommended Posts

Jeg har tænkt det samme når han forsøger løbe vildt op på marken.

 

En dag lykkes det ham at løbe en fulg op som satte en pote foran for at stoppe (han gør præcis det samme hvis kattene forsøger at løbe) - men så snart det står stille så er "jagten" slut - det samme galt fuglen på marken :)

 

Jep her ses også sænket hovede (lige med undtagelse af andre hanhunde - tsk tsk)

Link til indlæg
Del på andre sites

Fox har prøvet en enkelt (eller 2?) gang med Alto. Det var lidt sjovt :-D

 

 

Jeg har tit overvejet det, mest for at finde ud af om Bella hyrder eller jager. Hun går i total hyrde-mode når vi møder andre hunde - går ned i knæ, sniger med stift blik osv. Kunne være sjovt at prøve:-)

 

OT men tror du at det er en hyrdeting når de lægger sig eller "sniger i mod" hvis en hund kommer i mod dem? :hmm: Det gør Benny meeeeeget. Men samojeder har jo også været brugt til hyrde.

Link til indlæg
Del på andre sites

PS, Ninkamus - overvej forresten konsekvenserne af at prøve at hyrde, jeg har fortrudt en smule :lol: Nu lyder det godt nok som om der som sådan ikke er jagt i din, og han er jo garanteret også vildt dygtig til træning, men min fik virkelig adrenalin kick af at prøve at være på får og var så oppe at køre at han ikke engang kunne huske sit :oops: Vi prøvede vist 5 gange i alt og så smed jeg håndklædet i ringen... eller i skraldespanden.

Link til indlæg
Del på andre sites

At hyrde er jo en hæmning af jagtinstinktet, så når hunden lægger sig på lur, så er det jo egentlig jagtadfærd den udviser. Det findes hos individer af alle racer, men ofte hos dem der bruger øjenen meget, deriblandt hyrdehunde.

 

Så du mener det er en jagt ting (for sjov, altså)? Hende vi var ved og hyrde, forklarede også at det var jagt som trådte i kraft ved hyrde, kunsten var så at hunden selvfølgelig ikke måtte overtræde den grænse og gå for real efter fåret.

 

 

Forresten hyrdede vores pekingeser vores ko og hendes kalv flere gange (frivilligt). Ind med jer, ikke mere fisen rundt på marken :lun::lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har tænkt det samme når han forsøger løbe vildt op på marken.

 

En dag lykkes det ham at løbe en fulg op som satte en pote foran for at stoppe (han gør præcis det samme hvis kattene forsøger at løbe) - men så snart det står stille så er "jagten" slut - det samme galt fuglen på marken :)

 

Jep her ses også sænket hovede (lige med undtagelse af andre hanhunde - tsk tsk)

 

Hvis du finder et sted hvor man kan prøve, må du gerne sige til. Jeg tror godt jeg kunne finde på at prøve for sjov:-)

 

OT men tror du at det er en hyrdeting når de lægger sig eller "sniger i mod" hvis en hund kommer i mod dem? :hmm: Det gør Benny meeeeeget. Men samojeder har jo også været brugt til hyrde.

 

Jeg må indrømme, jeg aner intet om det, men en i klubben har collier og hyrder meget. Han siger at det første de kigger efter, er hundens evne til at nidstirre et dyr, altså snige og fastholde blikket. Om det er rigtigt, ved jeg ikke:-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Fox har prøvet en enkelt (eller 2?) gang med Alto. Det var lidt sjovt :-D

 

 

 

 

Jep Alto har hyrdet - og som Buddha også siger kan man altså godt fortryde det lidt :genert:

 

Alto hyrder "flokken" - hvis vi er på stranden og Tex og Stella løber hver sin vej, hyrder Alto dem ind i flokken igen. Han har faktisk også gjort det med Bamseida´s Nanna - hun var løbet for langt væk og kom ikke da vi kaldte - vupti løb Alto afsted og kom tilbage med Nanna :lun:

 

Sookie prøvede vi også på får, hun var ikke helt så godt som Alto, men hyrdeinstinktet er også tændt i hende - på en strandtur hyrdede hun Missings mindste datter :stupid: altså det var som sådan meget godt, for så kom Mindsten ikke for tæt på vandet :blink:

 

Ville jeg gøre det igen ? - tja måske ...........

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis du finder et sted hvor man kan prøve, må du gerne sige til. Jeg tror godt jeg kunne finde på at prøve for sjov:-)

 

Jeg ved at vi har en hyrde her på Fyn, der har haft nogle schæfere til instinkttest eller noget i den stil. Ved ikke om det var via specialklub eller om det bare var noget de selv havde taget initiativ til. Men han tester vistnok gerne forskellige racer, så hvis man vil køre til Fyn for det, så er der måske en mulighed her.

Link til indlæg
Del på andre sites

Så du mener det er en jagt ting (for sjov, altså)? Hende vi var ved og hyrde, forklarede også at det var jagt som trådte i kraft ved hyrde, kunsten var så at hunden selvfølgelig ikke måtte overtræde den grænse og gå for real efter fåret.

 

 

Forresten hyrdede vores pekingeser vores ko og hendes kalv flere gange (frivilligt). Ind med jer, ikke mere fisen rundt på marken :lun::lol:

 

ja for sjov eller for alvor. Som meget andet legeadfærd, så er det jo træning i "virkelige" færdigheder. At lægge sig på lur er jo det alle rovdyr gør når de sniger sig ind på byttet. Så i leg er det jo så den anden hund der er bytte. Og ved hyrdning er der en hæmning i jagtinstinket som er fremkommet via avl, så hunden ikke fuldfører jagtsekvensen, men stopper med forfølgelsen og evt standsningen af "byttet".

 

En border collie har en meget kraftigere "Stalking" adfærd end dens stamfader ulven feks. Men jo så ikke nogen ønskelig "nedlæg byttet" adfærd. En stående jagthund har gennem avl fået en meget kaftigere markeingsadfærd ved bytte kontakt. Den tager stand - noget ulve også gør, men meget kortvarigt, samtidig med at snige sig tættere på.

Redigeret af luckyluna
stavefejl
Link til indlæg
Del på andre sites

Kan nogen tyde disse to eksempler (jagt, hyrdning eller noget tredje):

 

Bella fiser rundt i højt græs i flex'en og standser op. Står med snuden i græsset og hun hopper lidt. Jeg kigger og i græsset ligger en fugl. Jeg samler fuglen op, og den forsøger at baske væk, men dens ene side er lam så den falder hurtigt i græsset igen. Bella løber ivrigt efter fuglen mens den basker, men stopper da den falder ned i græsset. Jeg forsøger at gasse hende op til at dræbe fuglen, men hun dutter den og lægger sig. Jeg samler den stakkels fugl op, går 100 meter med den og finder passende remedier til at slå den ihjel. Bella betragter mig imens, og tør ikke nærme sig liget bagefter.

 

I dag skal vi træne apport. Jeg sætter hende på plads og kaster bolden, som bogstaveligt rammer en hare i røven. Haren skrider og Bella løber efter. Jeg kan SLET ikke kalde hende til mig, og de løber et par hundrede meter på marken. Da Bella er lige bag haren, kommer hun med små, skingre bjæf. Da det går op for hende at haren er for hurtig, kommer hun tilbage.

 

Den første situation har jeg oplevet tidligere, også med en fugl der ikke kunne flyve. Hun er bange for døde mus og marsvin (don't ask). Så dræber er hun ikke. Men jagter hun haren? Eller hyrder? Eller hvad?

Link til indlæg
Del på andre sites

Bella jagter definitivt haren. Jagtpiven/hylen er meget normalt når det bliver intens for vokale hunde. Eksemplet med fuglen er også jagt, Bella har bare en hæmning i sit jagtinstinkt , sandsynligvis via sin hyrdebaggrund, der gør at hun tøver med at "gribe fat" og i sidste instands dræbe byttet. En hæmning en terrier feks ikke har, eller sjældent har, det er bare haps, ruske, død.

 

Sheila har desuden samme hæmning. Det tog hende 5 år og mange forsøg at lære at dræbe en mus og det er stadig noget hun bedst kan når mysla presser hende. Og mange harekillinger er sluppet godt fra at blive fundet..Hun opsnuser dem og stikker snuden ned til dem, men flytter de sig ikke, så sker der ikke mere.

Jeg tænker det er retriever delen i sheila der gør at hun har sådan et blødt bid, man kan ligefrem se at det er svært for hende at tygge til, hun holder også løst på alt muligt andet, modsat feks schæfere som ofte har et ret hårdt bid og gerne elsker at tygge bolde flade igen og igen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Så skal vi nok ikke prøve hyrdning:lol:

 

I så fald under kontrollerede former. De skal jo lære en bunke lydighed samtidig, så de kan styre deres jagtlyst.

 

Mysal har prøvet at hyrde får og heste...det sidste uønsket. og hun har flair for det, men skulle det fungere skal hendes ører godt nok være bedre...Men islændere har så også en lidt speciel og meget selvstændig hyrdeteknik, slet ikke som feks en border collier.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ville nu ikke tage lysten fra nogen, men vil blot fortælle at det kan tænde nogle ting i hunden man måske ikke har tænkt over. Det er en heeeftig oplevelse, sikkert mere for nogle hunde end for andre, men alle hunde der var med da vi prøvede instinkttest var helt mørbankede bagefter.

 

Min tænder på sådan noget adrenalin noget og husker udemærket hvad han engang har prøvet med får og først for nylig er vi nået til bare at se på får og ikke skriiiiiiige af dem (nogle gange i hvert fald) :oops:

 

Samtidigt var det også et virkelig fint egopust til et par mere usikre hunde at få den oplevelse, de gik vist hjem 30cm højere :lun:

 

Ja og så har jeg fået en HELT anden respekt for (aktive) hyrdehunde, for for søren et lydigheds arbejde der ligger bag.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...