Hop til indhold

Dobbelt-klo, bør den trækkes ud?

AnneMangetal
 Share

Recommended Posts

Jeg opdagede i februar at Bella havde en dobbeltklo på det ene forben. Det er ulvekloen (tommelkloen), og den "ekstra" klo vokser ud sammen med den rigtige klo.

I februar opdagede jeg det fordi hun blødte. Kloen var brækket og faldt af dagen efter, og der var så kun en klo tilbage.

Jeg har holdt øje med kloen, og der er vokset en ny ekstraklo ud. Nu er den så knækket af:( Denne gang bløder der ikke, men den er lidt øm - selve strålen (hov, det hedder det på en hest, hvad hedder det på en hund????) er blottet.

Jeg kan jo så konstatere at kloen tilsyneladende vokser ud et par gange om året, udelukkende for at falde af.

Så nu overvejer jeg om det er bedre at få den fjernet?! I så fald bliver det først når vinteren er overstået. Er der nogen der ved hvor stort et indgreb det er?

Kom også gerne med meninger for/imod:-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Har ingen ide om det, men så at en af de polske hunde der kom hjem, sidste gang, havde en dobbelt ulveklo på det ene bagben. Det så ret mærkeligt ud.

Det er ikke tilladt herhjemme, at fjerne ulvekløer, men mon ikke din dyrlæge vil vurdere, at den skal fjernes p.g.a den er til gene for hunden.

Fra dyrlægevagten:

Efter dansk lovgivning, er det ikke tilladt at fjerne ulvekløer.

Hvis hunden kommer til skade med en ulveklo, f.eks. afrivning, kan et operativt indgreb være påkrævet. I disse tilfælde vil dyrlægen kunne attestere, at ulvekloen er fjernet p.g.a. en skade.

Link til indlæg
Del på andre sites

Men det er netop ikke to seperate klør, men to der vokser sammen i en. Og den ene bliver så ved med at knække. Ingen tvivl om at jeg ikke ville overveje at få den fjernet hvis den ikke generede. Så lovgivningsmæssigt er der ingen problemer!

Det er mere valget mellem en negl der knækker og bløder/gør ondt 2 gange om året kontra permanent fjernelse.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst stellestar

Jeg ville få den fjernet permanent, hvis det giver gener :) det tror jeg alligevel er den bedste løsning i længden :) så slipper du også for at tænke på ømhed og infektioner, det er altid et plus! ;)

Jeg var med til sådan et indgreb engang, det var ikke særlig stort :) noget beroligende og lokalbedøvelse og så lidt smertestillende bagefter :) hun skulle gerne være på toppen igang allerede dagen efter (uden gener)

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis du har en dyrlæge du stoler på, så snak med dem om det :-)

Og så ved jeg ikke om du kan blive krævet bevis for at den er fjernet pga. Sygdom hvis du eks. Skal i konkurrence. Men det er jo det mindste af det :-)

Jeg tror også at jeg tager en snak med dyrlægen næste gang jeg er der. Og med konkurrencer betyder det vist ikke noget i DcH. I DKK kunne det måske godt give problemer?!

Men hun er sådan en sej lillle pige:lun: Hun kigger på kloen af og til, og så slikker hun på den. Hvis jeg rører ved den kan jeg se at det gør ondt, men hun siger ingenting.

Link til indlæg
Del på andre sites