Hop til indhold

Hundeskov -fordomme

Recommended Posts

Gæst Sus&Siku

Jeg er ellers stor fortaler af hundeskove og kommer jævnligt i een i området. Min hvalp har lært meget i hundeskoven og det er et fantastisk træningssted mhp indkald.

Meeen... Måske misforstod jeg en af de øvrige hundeejere forleden, det håber jeg faktisk!!!

Vi er en større flok med mindre og mellem str hunde, nogle hvalpe andre voksne hunde. Og hundene leger/løber rundt sammen.

Samme eftermiddag kom 2 hundeejere med hver deres store hund. Rottweiler og rottweiler/schæfer, begge hanner. Ingen af disse store hunde legede, de havde mere travlt med at vise, hvem der bestemte.

Den ene ejer mente, at flere af vores mindre/mellem hunde trængte til at blive sat på plads(af hendes store rotte!). Hun roste endda hendes hund, når han brummede/knurrede af de øvrige hunde.

Hmm tænker hun er helt galt på den! De mindre/mellem hundene legede og løb sammen rundt og hvis hendes store rottweiler ikke kan acceptere dette, må de gå!

Det er måske meget gængs generelt, at ejere til store hunde, at de tror, de kan bestemme over stedet/skovene???

Tænker lidt hun bruger sin hund som en protensforlænger!

Link til indlæg
Del på andre sites

• Svar 62
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Jeg er ellers stor fortaler af hundeskove og kommer jævnligt i een i området. Min hvalp har lært meget i hundeskoven og det er et fantastisk træningssted mhp indkald.

Meeen... Måske misforstod jeg en af de øvrige hundeejere forleden, det håber jeg faktisk!!!

Vi er en større flok med mindre og mellem str hunde, nogle hvalpe andre voksne hunde. Og hundene leger/løber rundt sammen.

Samme eftermiddag kom 2 hundeejere med hver deres store hund. Rottweiler og rottweiler/schæfer, begge hanner. Ingen af disse store hunde legede, de havde mere travlt med at vise, hvem der bestemte.

Den ene ejer mente, at flere af vores mindre/mellem hunde trængte til at blive sat på plads(af hendes store rotte!). Hun roste endda hendes hund, når han brummede/knurrede af de øvrige hunde.

Hmm tænker hun er helt galt på den! De mindre/mellem hundene legede og løb sammen rundt og hvis hendes store rottweiler ikke kan acceptere dette, må de gå!

Det er måske meget gængs generelt, at ejere til store hunde, at de tror, de kan bestemme over stedet/skovene???

Arh, jeg har en stor hund, men en usikker en af slagsen, og hun skal bestemt ikke bestemme noget som helst! Hvis hun går i vild-leg-mode stopper jeg hende med det samme, da jeg ikke vil risikere at nogen misforstår når hun brummer og gør (schæfer-leg).

Tværtimod synes jeg tit at dem med små hunde mener at det er helt ok når deres arrige bæster jagter min hund, for "det er jo en stor hund, den kan nok klare det". Den eneste gang hvor jeg er blevet rigtig sur på nogen i min hundeskov, var da en lille dværgpincher snappede ud efter alle de store hunde, og i særdeleshed min. Først da jeg sagde at min ville ende med at slå deres ihjel (langt fra sandheden) fik de styr på deres kræ og forsvandt, med en kommentar om, at min sure hund (dengang 8 mdr. hvalp) ikke burde færdes i en hundeskov:lol:

Sandheden er dog, at havde det været en voksen hund med grænser, kunne den sagtens kamme over og hapse ud efter sådan en lille 3 kg-hund, og det ville alt andet lige give store skader på den lille hund.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Sus&Siku

Episoden her var at de mindre/mellem hundene legede selv, de løb rundt på den store plads. De hoppede ikke op af de 2 store hunde, som var mest beskæftigt med at brumme både af hinanden og de øvrige hunde.

Min hvalp som ellers elsker at jagte andre hunde, gør det IKKE i hundeskoven -slet ikke overfor voksne hunde! Han er meget underdanig og lægger sig gerne med benene i vejret, når store hunde nærmer sig.

Det var nu heller ikke min hund, som "trængte" til at blive sat på plads, det var en af de øvrige mellemhunde(lab blanding), som løb lidt for tæt på hendes rotte.

Jeg tænker bare, at hvis man ved på forhånd(og endda opfordre sin hund til at knurre/brumme)at ens hund ikke magter mange "vilde" løbende hunde, så burde man måske træne Ignoering af dette? Hvad ved jeg?

Lidt aka jeg smutter hurtigt ud af skoven igen, hvis der KUN er store hunde pga de nemt kan lave skader på min hvalp(ved uheld selvfølgelig).

Men generelt er jeg meget glad for at komme i hundeskoven, og det vil jeg da forsætte med :-) Bruger fornuften når jeg træder ind i skoven...

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg synes at man har et øget ansvar når man følges ad, så antallet af hunde kommer over to. Andre hunde kan nemt blive usikre på at skulle forbi en flok, også selvom de er større end de hunde de skal forbi og så opstår der nemt lidt konflikter.

Desuden bliver man nødt til at acceptere at visse hunde ikke gider have så meget uro omkring sig, som en flok legende hunde er, og derfor vil forsøge at stoppe legen,.. det er helt naturligt at hunde opfører sig på den måde. Om damen så har haft en hund der har været usikker eller bare ikke har gidet balladen ved jeg jo ikke, men alle skal jo kunne være i hundeskovene.

Link til indlæg
Del på andre sites

men alle skal jo kunne være i hundeskovene.

er i tvivl om, hvor stor den omtalte hundeskov er, men jeg vil da også have lov at være i hundeskoven, selvom jeg har flere hunde og de leger sammen, hvis en fremmed så opsøger og blander sig negativt i legen...så er det ikke den negative hunds ret til at være i skoven der kommer først. Jeg har begge slags hunde, dem der ikke kan lide uro, mange hunde, larm og ballade, ja dem tager jeg bare ikke med i hundeskoven, de har så mange andre muligheder, hvor de ikke generer andre.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Sus&Siku

Ja, der skal være plads til alle i en hundeskov. Både af hunde, ejere og børn.

Det jeg blev så irreteret over, var at hun selv opsøgte os(flokken af hunde)og blev siddene dér, alt imens hendes hund brummede m.m. Og fortalte dernæst at flere af hundene trængte til at blive sat på plads!

Hun mente iøvrigt, at min hvalp skulle neutraliseres, fordi han humpede en mindre hund. Hun sagde intet, da det var hendes hund, der forsøgte at humpe min hvalp!

Selvfølgelig skal ingen hunde humpes! Og min hvalp plejer ikke at gøre det, troede faktisk, han var stoppet med det.

Jeg bed bare mærke i, at hun kom med den største hund og hun virkede selv som "bedreviden". Hmm aka "hundene skal selv finde ud af det" type... Det er jo også nemt at have den holdning, når det er hende, der har den største hund!

Jeg tænker bare, at I en hundeskov, skal man bruge fornuften. Mange hunde samlet et sted, og der kan nemt opstå probl. Jeg har flere gange taget min mindre datter med, trods jeg ved, at det ikke er alle hunde, der er vandt til/kan lide børn.

Det var også bare et surt opstød fra min side af... -mener bare ikke, at str af hund, skal bestemme reglsættet i en hundeskov. Der skal være plads til alle, både til leg, træning og alm gå tur. Skovene er generelt så store, at der er plads til alle.

Link til indlæg
Del på andre sites

Faktisk, så sad jeg på et tidspunkt og googlede brugshunde, og der kom adskillige sider op om, at de driftige racer er dominerende, skal holdes nede, trænes hårdt osv. Så lad os antage at folk ikke ved bedre, og bare forholder sig til (hvad der vist er) den mest gængse opfattelse, nemlig at alle hunde vil overtage verdensherredømmet, så kan jeg godt følge hende damen med rottweileren. For hun ved jo ikke bedre:???:

Men synes stadig det er forkert af dig at erklære at dem med store hunde vil bestemme.....

Faktisk er min værste oplevelse nogensinde i hundeskoven, dengang en stor flok børn kom væltende, råbte, skreg og fægtede med grene mens de hev deres egen hund i halen. Folk flygtede ud af hundeskoven, og de to voksne der fulgtes med børnene gjorde absolut intet. Dog mener jeg ikke at jeg deraf kan udlede at folk med børn vil bestemme:-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Men synes stadig det er forkert af dig at erklære at dem med store hunde vil bestemme.....

Ikke alle, men ret mange. Vi er begyndt at følges med en stor hund, når vi følges med den er reaktionen fra fremmede en helt anden, end når vi går alene, ganske simpelt fordi en ridgeback ser tilstrækkeligt farlig ud, ALLE uden undtagelse tager ikke bare deres hund i snor, men holder også deres hund helt tæt ind til sig. Har gået med lille, tydeligt rasende hund, det fik ingen til så meget som at sætte snor på deres, jeg tager lille rasende op på armene, alligevel lader folk deres hund kommer helt hen og hoppe op (og jo, det er de samme tåber vi har mødt, både 'alene' og sammen med vores bodyguard-hund). Der er helt sikkert fornuftige folk med store hunde, bare ikke ret mange af dem, der hvor vi går tur :engel:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Sus&Siku

Ha ha, jeg mener ikke, at folk med store hunde bestemmer, men forleden i skoven, var det sådan! Eller sådan følte jeg det.

Normalt er der ikke nogen der bestemmer, folk kommer og går, som de lyster. Sådan skal det da også helst være :-)

Jeg har taget min datter med nogle gange, hun opfører sig nogenlunde pænt derinde. Når der kommer hunde, som ikke er glade for børn, så holder min datter sig i ro.

Det var også bare min frustration/surt opstød over forleden. Hvis jeg render ind i damen igen, så vælger jeg en anden sti at forsætte ad. Sådan vil jeg nok fremover tackle det.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har også en stor hund og jeg bestemmer intet i hundeskoven :D ja faktisk kommer jeg der jo slet ikke. Og ja - jeg har INGEN fordomme om hundeskoven - det er alt sammen fakta og noget jeg har oplevet. Og det er da fint jeg tænker mig om når jeg træder ind i skoven, men det hjælper ikke hvis hr. Og fru. Jensen går i den anden ende af skoven og deres hund bliver ved med at forfølge mig. Jeg kan jo ikk bede dem om at få styr på hunden hvis ikke de er der.

Jeg synes ikke generelt det er de store hunde der er problemet - jeg synes mere det er den der mentalitet med at man bare slipper hunden og er mere eller mindre ligeglad. Hvilket også gælder de små hunde- ejere. Jeg bliver bare ikke helt så bange når der kommer en lille hund imod os, for jeg ved at den kan jeg få væk fra min hund hvis den skulle være sur. Kommer der en labrador eller en rottweiler bliver jeg MEGET bange for den har jeg ikke lige kræfter til at rive af min hund hvis den angriber. Tror mere det er der forskellen ligger.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ej, vi har altså også nogle af de der "min hund skal bare lige vise at den bestemmer". Faktisk er der to som er enige om at det er sådan, og deres hunde ryger altid i totterne på hinanden. Den ene er en stor hovawart og den anden en schæfer/malamut. Jeg tager altid Bella og forsvinder når de to er der. Mest fordi Bella godt kan være lidt nysgerring når der bare er optræk til ballade. Når balladen så begynder, bliver hun vildt bange, og det er der ingen grund til at udsætte hende for.

Dog har vi heldigvis en sherif i hundeskoven. Drake, en Broholmer på størrelse med et hus. Og så hans sidekick Bjørn, en golden på 50 kg. Når Drake siger "VOV" opfører alle hunde sig som små englebasser, og der bliver ro i lejren. Drake tolererer ikke vild leg (:lol:), og lader gerne hvalpene komme og gemme sig under hans enorme korpus. Det er altså lidt en fest at se ham regere sit kongerige - bare ved at råbe lidt:-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Det var bare fordi du skrev at "........ tror ejere til store hunde, at de tror, de kan bestemme over stedet/skovene???". Og nej, jeg har en stor hund, og det tror jeg ikke:-)

Ser det ikke som en erklæring.. Ser det som et uskyldigt spørgsmål fra en hunde-ejer med rigtige dårlige erfaringer

Men nej.. Det er ikke generalt.. Men har selv erfaring med sådanne hunde-ejere..

En grund til at jeg holder mig fra hundeskove.

Jeg skal ikke ha en bange og nervøs hund mere, der i ren forsvar puster sig selv op, hver gang vi møder fremmede hanhunde.

Det er rigeligt med en stakkel, der er blevet vold-trynet af en stor hanhund i hundeskoven. Igen hvor ejer mente at de klarede det selv.

Har man også den mening, hvis det er ens barn, der blev mobbet i skolen??

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Sus&Siku

I denne her hundeskov, er der opstillet bænke/bordsæt, hvor de mindre hunde, kan gemme sig/søge tryghed.

Min hvalp var ræd for de 2 store hunde, så han brugte det meste af tiden under bordet. Vi kunne godt have brugt en sherif forleden.

Jeg har ikke før oplevet "dominans-ejer" mentalitet i skoven. Faktisk er generelt ejerne meget "lige", ligesom hundene.

Jeg stopper min hvalp, når han kammer over, gøer/snerre af andre hunde. Så er det hjem omgående, for det tolerere jeg ikke. Al jagt bliver også stoppet, mest fordi de voksne hunde ikke gider al den løben.

Generelt synes jeg hundeskove er et fantastisk sted, hvor hundene lære en masse.

Link til indlæg
Del på andre sites

er i tvivl om, hvor stor den omtalte hundeskov er, men jeg vil da også have lov at være i hundeskoven, selvom jeg har flere hunde og de leger sammen, hvis en fremmed så opsøger og blander sig negativt i legen...så er det ikke den negative hunds ret til at være i skoven der kommer først. Jeg har begge slags hunde, dem der ikke kan lide uro, mange hunde, larm og ballade, ja dem tager jeg bare ikke med i hundeskoven, de har så mange andre muligheder, hvor de ikke generer andre.

Nu talte jeg om hensynet til at alle skulle kunne bruge hundeskovene, ikke om hvad folk føler de har ret til.

Hvis min hund leger med andre hunde og der kommer en hund som ser ud til at blive usikker eller irriteret, så forsøger jeg da at stoppe min hunds leg. Det dør hverken jeg eller min hund af og det er jo kun et øjeblik indtil de andre er væk igen, det er jo ikke sådan at jeg mener at hunde ikke må lege i flok.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det jeg blev så irreteret over, var at hun selv opsøgte os(flokken af hunde)og blev siddene dér, alt imens hendes hund brummede m.m. Og fortalte dernæst at flere af hundene trængte til at blive sat på plads!

Hun mente iøvrigt, at min hvalp skulle neutraliseres, fordi han humpede en mindre hund. Hun sagde intet, da det var hendes hund, der forsøgte at humpe min hvalp!

Selvfølgelig skal ingen hunde humpes! Og min hvalp plejer ikke at gøre det, troede faktisk, han var stoppet med det.

Jeg bed bare mærke i, at hun kom med den største hund og hun virkede selv som "bedreviden". Hmm aka "hundene skal selv finde ud af det" type... Det er jo også nemt at have den holdning, når det er hende, der har den største hund!

Okay på den måde. Så tror jeg bare du har mødt et menneske med ondt i selvtilliden, der søger at opnå et eller andet via sin hund. Den slags ejere skal bare næbes af og glemmes.

Jeg tænker bare, at I en hundeskov, skal man bruge fornuften. Mange hunde samlet et sted, og der kan nemt opstå probl. Jeg har flere gange taget min mindre datter med, trods jeg ved, at det ikke er alle hunde, der er vandt til/kan lide børn.

Det var også bare et surt opstød fra min side af... -mener bare ikke, at str af hund, skal bestemme reglsættet i en hundeskov. Der skal være plads til alle, både til leg, træning og alm gå tur. Skovene er generelt så store, at der er plads til alle.

Jeg har selv en hvalp på 11 uger og det bevirker at jeg er meget opmærksom på hvem der kommer imod os og kigger lidt rundt om hjørner. Folk tænker og reagerer altså anderledes når de er trygge i situationer, kontra når de ikke er. Det tror jeg ikke man kan lave om på, men jeg tror egentlig heller ikke det primært handler om størrelsen af hund.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg roser også Dexter for at brumme/knurre, hvis han udvise ren korrekt adfærd.

En del af det at være i en hundeskov er at man ikke kan bestemme hvem eller hvilke hunde der kommer, og derfor hvilke hunde der deltager i en leg... Derfor vil der mange gange være en "træls hund" som render og ødelægger det lidt.. Og det synes jeg egentlig er forventeligt, og det må man bare acceptere.

Jeg oplever ofte at grænsen for hvad en lille hund må og hvad en stor hund må er forskelligt. F.eks. oplever jeg RIGTIG ofte små hunde hoppe op og lave poteaftryk, og det er yderst sjældent at der sker andet end man får et smil fra ejeren, hvor en "stor hunde ejer" ofte undskylder.

Så ja.. Der er altid forskelle, og fordomme, og tror aldrig der vil være "ens for alle".

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg roser også Dexter for at brumme/knurre, hvis han udvise ren korrekt adfærd.

Det ville jeg absolut kun gøre hvis min hund havde svært ved at sige fra. En virkelig ønskværdig adfærd, der er værd at rose er, når hunden evner at afværge konflikter inden der behøves at blive knurret.

En del af det at være i en hundeskov er at man ikke kan bestemme hvem eller hvilke hunde der kommer, og derfor hvilke hunde der deltager i en leg... Derfor vil der mange gange være en "træls hund" som render og ødelægger det lidt.. Og det synes jeg egentlig er forventeligt, og det må man bare acceptere.

Eller man kan vælge at gå derfra.

Jeg oplever ofte at grænsen for hvad en lille hund må og hvad en stor hund må er forskelligt. F.eks. oplever jeg RIGTIG ofte små hunde hoppe op og lave poteaftryk, og det er yderst sjældent at der sker andet end man får et smil fra ejeren, hvor en "stor hunde ejer" ofte undskylder.

Så ja.. Der er altid forskelle, og fordomme, og tror aldrig der vil være "ens for alle".

I mine øjne er det klart at der vil være forskelle f.eks. er det naurligt at små hunde sætter en pote på for at kunne nå op til den store og det er også naturligt at de er hurtigere til at advare. Det tolker en del ejere af store hunde blot som aggressivitet og så kommer det også til at virke som om der er forskel på hvad store hunde kan tillade sig og hvad de små kan.

Men okay, der findes også ejere af små satanner, der bare mener at deres hunde skal have lov til opføre sig helt tosset, ofte fordi de ikke kan se hvad det er hundene egentlig udstråler. Sker det samme for ejere af store hunde kan de jo ikke slippe afsted med det uden problemer. :vedikke:

Link til indlæg
Del på andre sites

Ikke alle, men ret mange. Vi er begyndt at følges med en stor hund, når vi følges med den er reaktionen fra fremmede en helt anden, end når vi går alene, ganske simpelt fordi en ridgeback ser tilstrækkeligt farlig ud, ALLE uden undtagelse tager ikke bare deres hund i snor, men holder også deres hund helt tæt ind til sig. Har gået med lille, tydeligt rasende hund, det fik ingen til så meget som at sætte snor på deres, jeg tager lille rasende op på armene, alligevel lader folk deres hund kommer helt hen og hoppe op (og jo, det er de samme tåber vi har mødt, både 'alene' og sammen med vores bodyguard-hund). Der er helt sikkert fornuftige folk med store hunde, bare ikke ret mange af dem, der hvor vi går tur :engel:

Men hvordan udleder du det, bare fordi folk udviser mere respekt for en rideback end en papillon? Er der fordi ejere af store hunde er særligt hensynsløse, eller er det bare fordi folk er mere lorne ved at lade deres hund løbe op til en stor end en lille hund, pga. konsekvenserne hvis det går galt?

Link til indlæg
Del på andre sites

Men hvordan udleder du det, bare fordi folk udviser mere respekt for en rideback end en papillon? Er der fordi ejere af store hunde er særligt hensynsløse, eller er det bare fordi folk er mere lorne ved at lade deres hund løbe op til en stor end en lille hund, pga. konsekvenserne hvis det går galt?

Folk har generelt ingen respekt for små hunde, lille hund i bur, så går man da lige hen og er nærgående, stor hund i bur får lov at side i fred, du kan tage denne her:

Dog har vi heldigvis en sherif i hundeskoven. Drake, en Broholmer på størrelse med et hus. Og så hans sidekick Bjørn, en golden på 50 kg.

hvis nu en lille hund havde ageret sherif i skoven, så havde INGEN udvist respekt for den, den havde bare været en hysterisk lille uopdragen chihuahua, der led af napoleonsyndrom.

Jeg synes det er vildt belastende, uanset om det er en stor eller lille hund, hvis nogen leger, så kommer der en eller anden 'helte-hund' hen og leger sherif og skal skille dem, der leger vildt, jeg forstår det ikke og mine får aldrig lov til det. Og jo, hvis vi er i skoven og møder nogle andre små og de så leger vildt, så er det godt nok belastende når der kommer en med en stor hund, der lige skal 'holde orden' og sørge for legen ikke bliver for vild, det skal dem der leger, såmænd nok selv finde ud af.

Forrige nummer af Hunden var der en fin artikel, som jeg var helt enig i - hvis man har en hund, der er aggresiv eller har problemer med andre hundes leg, så kunne man finde andre muligheder end hundeskoven, i stedet for at komme tromlende og forvente at andre tager deres hund i snor. Men skoven er en kilde til frustration og alle tror de har ret - jeg vil ikke specielt meget have ret, jeg vil bare helst have fred for andres sure / patruljerende hunde og have lov til at lege i fred uden afbrydelse, med dem jeg evt møder.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har en stor hund og jeg mener bestemt ikke, at hverken jeg eller han skal bestemme en hujende skid over "stedet/hundeskoven". Den tendens er snarere generel end din, tror (og håber) jeg.

Tænker lidt, at hun ikke har meget hundeforstand og at hun er skideuforskammet.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det jeg blev så irreteret over, var at hun selv opsøgte os(flokken af hunde)og blev siddene dér,

Ups, det går først op for mig nu, at det er den slags hundeskov, som jeg bestemt ikke frekventerer. Der, hvor jeg kommer, går vi alle tur. Vi sidder aldrig ned og står ej heller stille, medmindre vi støder ind i en anden hundeejer, som udtrykkeligt beder om, at hundene må lege lidt sammen.

Jeg er ikke selv glad for de områder, hvor hundeejerne står og snakker og hundene futter rundt imellem hinanden.

Link til indlæg
Del på andre sites

Nej, jeg har også en mellemstor hund og jeg mener skam heller ikke, at jeg skal bestemme noget som helst. Andre har ligeså meget ret til at være der som mig og jeg tager meget hensyn til, at det ikke er alle, der behøver have Bobo "i hovedet." Og det kan han ligeså godt lære.

Og jeg ville i øvrigt heller ikke lade Bobo rende hen til en sammentømret flok. Han er sød, men han humper. Og desuden kan de andre hunde jo godt synes, at han bare skal skride - og der er ingen grund til at give nogen en dårlig oplevelse. Så jeg forsøger at undgå det.

Link til indlæg
Del på andre sites

Folk har generelt ingen respekt for små hunde, lille hund i bur, så går man da lige hen og er nærgående, stor hund i bur får lov at side i fred.

Den er jeg helt med på. En del mennesker tager lige præcis så meget hensyn som det kræves af dem for at deres egen hund ikke kommer til skade.

Jeg synes bare ikke at det nødvendigvis er det samme som at ejere af store hunde er særligt hensynsløse? Jeg synes jeg tager ret meget hensyn, i hvert fald :-D

Link til indlæg
Del på andre sites