Hop til indhold

Er ulven tilbage?


Umulia
 Share

Recommended Posts

  • Svar 395
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Jeg synes virkelig overhovedet ikke det er fedt. Det er lige her i nærområdet at ulvene er set mest, ergo også der, der jo så er ulvehvalpe siger de. Jeg synes ulvene er super fascinerende - men jeg synes dk er alt for lille og befærdet til at vi skal have ulve. :???:

 

Men er der nogen som reelt set ved hvor meget man skal passe på/være bekymret omkring ulvebestanden ifht ens egne hunde? Min største frygt er jo hvis en af vores blev væk og på egen hånd mødte en ulv? Eller hvordan hvis der kommer reelle ulveflokke, hvordan reagere de på synet af hund/mennesker? De går jo på får o.lign.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg synes virkelig overhovedet ikke det er fedt. Det er lige her i nærområdet at ulvene er set mest, ergo også der, der jo så er ulvehvalpe siger de. Jeg synes ulvene er super fascinerende - men jeg synes dk er alt for lille og befærdet til at vi skal have ulve. :???:

 

Men er der nogen som reelt set ved hvor meget man skal passe på/være bekymret omkring ulvebestanden ifht ens egne hunde? Min største frygt er jo hvis en af vores blev væk og på egen hånd mødte en ulv? Eller hvordan hvis der kommer reelle ulveflokke, hvordan reagere de på synet af hund/mennesker? De går jo på får o.lign.

 

De vil højst sandsynlig prøve at flygte hvis de ser mennesker... De er et meget sky dyr

http://ulvetracking.dk/index.php/tracking/hvis-du-moder-en-ulv.html

Link til indlæg
Del på andre sites

De vil højst sandsynlig prøve at flygte hvis de ser mennesker... De er et meget sky dyr

http://ulvetracking.dk/index.php/tracking/hvis-du-moder-en-ulv.html

Men som skrevet anbefaler de jo også at man forholder sig roligt og ikke løber, for ikke at tricke noget i den. Men hvordan reagere den hvis man har fire små hunde med sig som evt gøer og hopper rundt? Det er sådan set mest deres adfærd ifht ulvens reaktion jeg er mest ræd for. Ville ikke være nervøs for at møde en ulv alene (altså fordi der er jeg pænt sikker på at de bare stikker af...) men om sådan nogle små hunde vil få gang i dens instinkter? :vedikke:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg synes virkelig overhovedet ikke det er fedt. Det er lige her i nærområdet at ulvene er set mest, ergo også der, der jo så er ulvehvalpe siger de. Jeg synes ulvene er super fascinerende - men jeg synes dk er alt for lille og befærdet til at vi skal have ulve. :???:

 

Men er der nogen som reelt set ved hvor meget man skal passe på/være bekymret omkring ulvebestanden ifht ens egne hunde? Min største frygt er jo hvis en af vores blev væk og på egen hånd mødte en ulv? Eller hvordan hvis der kommer reelle ulveflokke, hvordan reagere de på synet af hund/mennesker? De går jo på får o.lign.

 

Så skulle mennesket nok have tænkt sig bedre om inden de flyttede ind i naturen:vedikke: Bliver sgu så træt af den det brokker sig over det. Helt ærligt, DE var her først, vi fordrev dem og nu er de på vej tilbage.

 

Ikke alle vilde dyr kan bo i zoo:blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Men som skrevet anbefaler de jo også at man forholder sig roligt og ikke løber, for ikke at tricke noget i den. Men hvordan reagere den hvis man har fire små hunde med sig som evt gøer og hopper rundt? Det er sådan set mest deres adfærd ifht ulvens reaktion jeg er mest ræd for. Ville ikke være nervøs for at møde en ulv alene (altså fordi der er jeg pænt sikker på at de bare stikker af...) men om sådan nogle små hunde vil få gang i dens instinkter? :vedikke:

 

Der er flere beretninger fra Sverige, hvor hunde er blevet angrebet af ulve. De er jo rovdyr og jeg må indrømme, at jeg er bange for dem, så jeg er glad for, at bo på Sjælland.

Link til indlæg
Del på andre sites

Så skulle mennesket nok have tænkt sig bedre om inden de flyttede ind i naturen:vedikke: Bliver sgu så træt af den det brokker sig over det. Helt ærligt, DE var her først, vi fordrev dem og nu er de på vej tilbage.

 

Ikke alle vilde dyr kan bo i zoo:blink:

Jeg siger heller ikke at alle vilde dyr skal bo i zoo - men at der er andre lande med mere øde landskaber hvor jeg vil mene det er mere passende for ulve at opholde sig. For deres egen skyld såvel for os andre, tror også landmændene er pænt træt af at få taget deres dyr af ulve..

Link til indlæg
Del på andre sites

Der er flere beretninger fra Sverige, hvor hunde er blevet angrebet af ulve. De er jo rovdyr og jeg må indrømme, at jeg er bange for dem, så jeg er glad for, at bo på Sjælland.

Og det er præcis derfor jeg ikke synes det er fedt at de rent faktisk er set en del på de steder vi går ture indimellem, og ellers bare sådan generelt i nærområdet af hvor vi færdes! For jeg har også hørt flere beretninger om angreb på hunde :???: Altså ikke i dk, men andre lande.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis landmænd bliver træt nok af det, lærer de nok også at hegne deres dyr ordentlig ind :genert:

 

- Jeg vil sige, hvis hunde stikker af på egen hånd i området, er der sq nok en risiko for at de bliver ædt.. Men tror stadig at hvis ulvene har rigeligt med vildt de kan spise, skal man ikke være så pokkers nervøs?..

Link til indlæg
Del på andre sites

Så skulle mennesket nok have tænkt sig bedre om inden de flyttede ind i naturen:vedikke: Bliver sgu så træt af den det brokker sig over det. Helt ærligt, DE var her først, vi fordrev dem og nu er de på vej tilbage.

 

Ikke alle vilde dyr kan bo i zoo:blink:

120 % enig! En ting er, at vi bor her nu. Sket er sket og man kan ligesom ikke begynde at rive huse ned for at plante mere skov igen. Men bliver sgu lidt trist, når vi bliver ved med at smadre et stykke naturområde for at bygge en motorvej eller fordi folk vil have huse i lige præcis det område. Lad nu for pokker dyrene have et sted at bo :cry:
Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg siger heller ikke at alle vilde dyr skal bo i zoo - men at der er andre lande med mere øde landskaber hvor jeg vil mene det er mere passende for ulve at opholde sig. For deres egen skyld såvel for os andre, tror også landmændene er pænt træt af at få taget deres dyr af ulve..

 

Så de skal skydes eller indfanges fordi VI har invaderet DERES hjem? Jeg synes måske at det er mest fair at vi mennesker tager hensyn til dem, og tager vores forholdsregler.

 

Når så det er sagt, skal du ikke frygte at ulven kommer og hapser en af de små ud af dine hænder. Men stikker en af de små af, er det en anden sag..... Men tror nu at risikoen for fx at blive kørt ned er større. Håber ikke vi skal forbyde biler så....:-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Så de skal skydes eller indfanges fordi VI har invaderet DERES hjem? Jeg synes måske at det er mest fair at vi mennesker tager hensyn til dem, og tager vores forholdsregler.

 

Når så det er sagt, skal du ikke frygte at ulven kommer og hapser en af de små ud af dine hænder. Men stikker en af de små af, er det en anden sag..... Men tror nu at risikoen for fx at blive kørt ned er større. Håber ikke vi skal forbyde biler så....:-)

Jeg har på intet tidspunkt nævnt at de skal hverken indfanges eller skydes! Men derfor kan jeg stadig godt være skidetræt af at de har fundet vej til dk. Men jeg mener absolut ikke de ved menneskelig hjælp skal fjernes herfra igen - vil de være her, jamen så vil de være her. Jeg er bare ikke fan af deres ide. Andet har jeg altså aldrig sagt...

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har på intet tidspunkt nævnt at de skal hverken indfanges eller skydes! Men derfor kan jeg stadig godt være skidetræt af at de har fundet vej til dk. Men jeg mener absolut ikke de ved menneskelig hjælp skal fjernes herfra igen - vil de være her, jamen så vil de være her. Jeg er bare ikke fan af deres ide. Andet har jeg altså aldrig sagt...

 

Så misforstod jeg den sætning med at der er mere passende steder til dem. Og det er jeg for så vidt enig i. Og jeg tror også at "problemet" er menneskeskabt. Der er stort set ingen jagt i stats- og kommuneskove. Ja, du oplevede jo selv et rådyr der ganske nonchalant kom spankulerede ud foran os da du var her. Vi har så ekstremt meget føde til ulvene, så det er jo et slaraffenland i Dk.

 

Måske udjævner det sig så vi kan have en lille bestand af ulve der kan kontrollere vildtet, men som ikke render og æder så meget andet.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg var for 14 dage siden til foredrag om netop ulvene i dk, med en forsker fra Djursland

 

Ja, de er her og ja de kommer til atefå hvalpe. Og ja der er blevet taget jagt hunde i Sverige af ulve , selvstændigt drivende jagthunde, som jæger elg på egen hånd til jæger kommer frem

 

Ved møde med ulv skal du give dig til kende og så fordufter de.

Du har større sandsynlighed for at blive overfaldet af en løs hund for ikke at tale om et andet menneske, end af en ulv.

Kun 0,6 procent af tyske Ulves føde består af tamme dyr, så de tager primært råvildt. På årsplan mindre mængde end mennesker kører ihjel. .

Link til indlæg
Del på andre sites

Selv her i Sverige, hvor jeg bor, diskuteres dette emne til hudløshed. Og her er ulve - mange ulve og efter min mening skal de også have lov til at være her! Da der var observeret ulve her i nærheden, lod jeg bare ikke mine hunde rende løse. De der har husdyr, må sørme bare indhegne deres dyr bedre - ikke et elektrisk hegn for at holde deres dyr inde, men et ordentligt hegn, for at holde ulve og andre rovdyr ude!!

Link til indlæg
Del på andre sites

Altså Sitto, skulle en eller flere af dine hunde komme i klammeri med ulve, er der vist ingen tvivl om hvordan det vil ende. Men der er nok ret langt til det scenarie og jeg tror ikke en ulv vil se en lille hund som bytte medmindre den virkelig er sulten.

En hund er jo et rovdyr og ikke et byttedyr og det tror jeg såmænd nok en ulv kan lure.

 

Forhåbentlig vil den danske ulvebestand forblive så lille at føde til dem aldrig bliver et issue :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tror at problemet med en ulvebestand i Danmark primært vil være af psykologisk karekter. Altså at mange mennesker vil afstå fra at færdes i områder hvor der er observeret ulve, at forældre til fx spejdere vil sætte sig imod at børnene opholder sig i disse områder, at børnehaver og skoleklasser vil afstå fra at færdes der.

 

Om det er begrundet eller ej er faktisk ligemeget, effekten vil ære der.

 

Jeg tror ikke det vil få betydning for jægere med fuglehunde for disse hunde skal jo typisk arbejde ret tæt på jægerne, men om det kan få betydning for anvendelse af stortdrivende hunde, der skal drive med hårvild ved jeg ikke, men måske.

 

Jeg så gerne at Danmark var forblevet ulvefri og at det blev tilladt at bortskyde de strejfere der er kommet. Jeg tror ikke ulve i Danmark vil være særlig godt for os danskere.

 

vh PBC

Link til indlæg
Del på andre sites

Med alt nyt kræver det tilvænning og der går nok en generation før vi har vænne t os til det.

I alle de år de i nyere tid har været i Tyskland, er der kun blevet taget en terrier på selvstændig jagt af ulve.

 

Jeg jeg tænker da også på vores heste og sådan, så det er bestemt underliv at Danmark nu har du stort rovdyr i skovene.

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 3 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...