Hop til indhold

Ej okay så!


Louisen
 Share

Recommended Posts

Jeg har købt mig fattig i Orijen og Acana, det skulle jo være SÅ godt.

 

Resultatet var, at Taikis mave var lidt ustabil, afføringen kunne godt være lidt lind i det uden at være decideret tynd. Når vi gik tur, kunne han godt være 45 min. om at skide, jeg tænkte bare at han var nødt til at bevæge sig lidt inden der kom fut i tarmsystemet.

 

 

Pga. ønske om vægttab er han nu på Royal Canin Satiety Support, som er proppet med alskens korn og jeg ved ikke hvad. :???:

Og udover at han kan spise sig propmæt og stadig tabe sig, så er hans afføring bare rigtig "flot"... Fast uden at være hård.

Og hvad værre/bedre er, at han nu gerne sk**er inden for de første 10 minutter af turen og han virker meget mere rolig (hvis man kan sige det sådan) før, under og efter.

--- Hvilket får mig til at tro, at han har haft ubehag ved afføring tidligere og nu ikke oplever det ubehag, og derfor ikke holder sig til han absolut ikke kan mere, men bare "gør det".

 

 

Jeg bliver ærlig talt lidt harm, vil det sige at jeg har købt mig død-fattig i det fine foder, og så har min hunds mave og tarm ikke været glad for det, og han har haft gener ved afføring. Og nu får han Royal Canin fyldt med alt muligt bras, og det er bare rigtig godt for ham..?!!

 

Hvad er så idéen med de fine mærker, ja jeg spørger bare.

 

Og overvejer hvad jeg gør, når han har tabt sig, for han kan ikke spise nok Satiety til ikke at tabe sig (spiser sig som sagt helt mæt i det nu og taber sig fint) og jeg skal da ikke have gang i hverken Orijen eller Acana igen når jeg har oplevet, hvordan det OGSÅ kan være. :hmm:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tænker, om al det korn måske "samler" afføringen mere eller lignende? Orijen var helt kornfri, men gav ham meget lind afføring og oppustethed/luft i maven. Acana havde lidt valset havre i, og det var lidt bedre men stadig ikke lige så godt som Royal Canin Satiety, som har både byg og hvad ved jeg, af korn.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvad der fungerer godt for den ene hund er jo ikke nødvendigvis godt for den anden... så kan ikke se nogen grund til at blive harm :vedikke: Begge mine hunde holder meget af de fleste af Royal Canins produkter og har fin mave på dem, jeg køber dem ikke selv, men fodrer gladeligt med det når jeg vinder det... Men jeg er heller ikke så konforskrækket ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Barney fungerede heller ikke på hverken acana elller orijen. Jeg tror så heller ikk længere på at korn er skadeligt. Ja barney får faktisk også jævnligt et stykke rugbrød. Min gamle hund fik to stykker rugbrød til morgenmad hver dag i 10,5 år. Han blev 12,5 år gammel. Har endda hørt om en hund som selv går i marken og spiser af kornet. Nej jeg tror ikke man skal fratage kornet helt. Men det er min personlige holdning og den er ikk spor videnskabelig. Men barney bliver ikk sådan lige fodret kornfrit igen. Han fungerede bare ikke på det. Kender andre hunde som fungerer rigtig godt på acana.

Så det er nok meget individuelt. Men her er det slut med at fodre helt uden korn. Til gengæld vælger jeg helst foder hvor kød er første ingrediens.

Link til indlæg
Del på andre sites

Der er da ingen grund til at blive harm, hvad den ene hund fungerer på, kan den anden have ikke klare. Sådan er det bare :-)

 

Royal Canin har en "Neutered" linie (til neutraliserede hunde, surprise surprise), det kunne være det var noget for jer? :-) Den mætter vist ikke helt så meget som Satiety, men er stadig mere mættende/knap så kaloriefyldt som det normale foder.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvem siger at der er bras i RC? Hvem siger, at korn er skidt? Jeg bliver nødt til - endnu en gang - at opponere mod kornmafiaen. Der er ingen fagfolk eller undersøgelse, der siger, at korn er skidt. Et godt foder er det foder hunden trives på. Personligt synes jeg RC er et godt foder og jeg har givet det til mine hunde i perioder.

 

Det er fantastisk at han trives - skønt, skønt, skønt! :-D Men altså lige det med, at foderet er noget skidt - der er jeg slet ikke enig.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Beaglepack

Acana og Orijen er "skodfoder" i mine øjne - Det er prøvet af flere omgange - ikke en af mine hunde kan fungere på det. I mine øjne er foderet jo skruet godt sammen og dufter godt - men det er jo ikke mig der skal spise det, så jeg har lukket helt af for det foder. Jeg ved godt det er et populært foder og det sælges jo i stor stil over det hele. Jeg har snakket foder med flere hundeejere herude i vores kvarter og deres hunde fungerer heller ikke på det - det er ofte maveproblemer folk kæmper med.

 

Jeg syntes det er kanon godt hvis Taiki fungerer på RC - det er måske ikke drømmefoderet i dine øjne, men vigtigere er det jo at han fungerer på det

Link til indlæg
Del på andre sites

Med 5 hunde er det meget tydeligt, at de har 5 forskellige maver, jeg er heldig at kunne nøjes med 2-3 slags foder (har fået købt noget elendigt østeuropæisk barf som Buller nægter at spise, så både Buller og Fønix er pt på tørkost, af hver sin slags). Min mand æder meget og fedt, hvis jeg spiste samme mængder som ham, ville jeg blive (endnu) federe, men han holder kun lige akkurat vægten.

 

Mon ikke royal kanin har andre mærker, når du engang er nede på optimal vægt? Og selvom det lige nu er umuligt at spise nok til at holde vægten, så kan det sagtens ændre sig, når han rammer idealvægten.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Beaglepack
Jeg tænker, om al det korn måske "samler" afføringen mere eller lignende? Orijen var helt kornfri, men gav ham meget lind afføring og oppustethed/luft i maven. Acana havde lidt valset havre i, og det var lidt bedre men stadig ikke lige så godt som Royal Canin Satiety, som har både byg og hvad ved jeg, af korn.

Mine må ikke få noget med korn grundet de maveproblemer de har. De fik netop dårlige maver og kolik smerter i stor stil. Derfor er jeg nød til at fodre kornfrit og nu fungerer det rigtig godt.

Korn er ikke dårligt - hvis man vælger noget ordentligt - havre og byg har gode egenskaber for tarmen og hvis hunden ellers kan tåle det er der ikke noget i vejen for at bruge sådan noget.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvorfor hidse sig op og kalde det de "fine" mærker?:-) Rigtig, rigtig mange mennesker, synes jo at alt der ikke kan købes i Brugsen er "fint" (og for dyrt).

 

Bella fungerer upåklageligt på Orijen og Acana. Små, fine, mørke, hårde pøller, lækker pels, fine tænder osv. Dog får hun 1-2 gange om uges RC German Shepard, og synes det er lækkert til afveksling. Jeg synes at RC på visse punkter har fat i den lange ende, bl.a. pillernes størrelse, som gør at Bella skal tygge noget mere end hun skal med de kornfri. Hun får også af og til en rugbrød med makrel:oops:

 

Men hvis Taiki fungerer på RC, hvad er så problemet? Hvorfor brokke sig over alt det der ikke dur, i stedet for at glæde sig over det der dur?:-)

  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

Kan virkelig godt forstå dig!!

Flipsedyret har endnu engang en allergisk reaktion overfor Olivers, nu en ny version som han reagere overfor... og jeg er da også harm fordi han før var en affaldskværn med puls og kunne spise alt, men efter han har reageret på olivers så er han bare blevet så sart.... nu fungere han faktisk bedst på Golden Eagle med and, heldigvis er han så lille at det ikke ruinere mig... :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Der er flere og flere hunde, der får problemer med Orijen. Luna kan ikke spise mere end 30 gram af det (eller Acana) uden at få dårlig mave.

 

Men der er da ikke noget at blive harm over. Din hund trives på RC Satiety, det gør min ikke. Sådan er det. Din dyrlæge vil kunne fortælle dig, hvad du kan fortsætte på, når han har tabt sig. Evt kan du jo nok godt fortsætte på Satiety'en og give ham lidt ekstra, så han ikke fortsætter med at tabe sig:-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Muligvis er det det høje proteinindhold, der ikke var ideelt til ham? Det er ikke alle hunde, der fungerer lige godt med det.

 

Jeg tror det godt. Jeg kender en del shibaer som ikke fungerer på Orijen netop pga. det høje proteinindhold og så de hele æg, de bruger i nogle af deres produkter, som giver oppustethed.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er fantastisk at han trives - skønt, skønt, skønt! :-D Men altså lige det med, at foderet er noget skidt - der er jeg slet ikke enig.

 

 

Jeg syntes det er kanon godt hvis Taiki fungerer på RC - det er måske ikke drømmefoderet i dine øjne, men vigtigere er det jo at han fungerer på det

 

Det er også mit fokus. Jeg får dårlig samvittighed over, at han åbenbart har haft gener førhen uden at jeg vidste det. For det er først nu hvor jeg ser forskellen, at det går op for mig, at han nok ikke har haft det rart i maven før.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvorfor hidse sig op og kalde det de "fine" mærker?:-) Rigtig, rigtig mange mennesker, synes jo at alt der ikke kan købes i Brugsen er "fint" (og for dyrt).

 

Bella fungerer upåklageligt på Orijen og Acana. Små, fine, mørke, hårde pøller, lækker pels, fine tænder osv. Dog får hun 1-2 gange om uges RC German Shepard, og synes det er lækkert til afveksling. Jeg synes at RC på visse punkter har fat i den lange ende, bl.a. pillernes størrelse, som gør at Bella skal tygge noget mere end hun skal med de kornfri. Hun får også af og til en rugbrød med makrel:oops:

 

Men hvis Taiki fungerer på RC, hvad er så problemet? Hvorfor brokke sig over alt det der ikke dur, i stedet for at glæde sig over det der dur?:-)

 

Jeg vidste ikke lige, hvad jeg ellers skulle kalde de mærker som samlebetegnelse. Og hey - I vidste alle sammen, hvilke slags mærker jeg talte om! :blink:

 

Jeg er sikker på, at Orijen og Acana er godt foder, måske er det derfor at jeg ærgrer mig over at han ikke fungerer på det. Ikke brokker mig så meget som ærgrer mig.

 

Og så ærgrer det mig også, at jeg ikke har gennemskuet noget før, at han ikke havde det rart i maven. Når han nu pøller så frit uden besvær eller hæmninger, tænker jeg jo at der må have været den slags før, når det var så "svært" for ham. Og det gør mig trist, for det er jo mit ansvar. Øv.

Link til indlæg
Del på andre sites

Dexter fungere heller ikke på Orijen, hvilket passer mig fint, jeg synes det STANK :lol:

 

Derudover er jeg også en af dem som er hoppet over i kassen med folk som siger: Giv hunden det som fungere, skid hul i om der er korn i, eller andet "bras", bare hunden er sund og rask.

 

Vores hunde får et eller andet ukendt mærke, men det er det mærke som begge har reageret bedst på. De får så selvfølgelig ikke samme version, Dexter får til aktive hunde, og Penny får hvalpe udgaven...

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg vidste ikke lige, hvad jeg ellers skulle kalde de mærker som samlebetegnelse. Og hey - I vidste alle sammen, hvilke slags mærker jeg talte om! :blink:

 

Jeg er sikker på, at Orijen og Acana er godt foder, måske er det derfor at jeg ærgrer mig over at han ikke fungerer på det. Ikke brokker mig så meget som ærgrer mig.

 

Og så ærgrer det mig også, at jeg ikke har gennemskuet noget før, at han ikke havde det rart i maven. Når han nu pøller så frit uden besvær eller hæmninger, tænker jeg jo at der må have været den slags før, når det var så "svært" for ham. Og det gør mig trist, for det er jo mit ansvar. Øv.

 

Ej det er ikke noget at ærgre sig over! Du skal bare være glad for, at du har fundet en løsning der fungerer godt for din hund :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg forstår godt din frustration, men det er da fantastisk at han fungerer så godt på slankefoderet.

Tea har samme problem med omvendt fortegn - hun har perfekt mave på kornfrit foder, men hun er SULTEN, og er helt umulig at holde vægten nede på.

På satiety var hun mæt og glad, men hendes ånde stank, og hun sked 4-6 gange om dagen.... + hun fik meget hård mave.

Vores dyrlæge anbefalede at vi fulgte vægttabet op med et andet fiberrigt foder (for det er jo det som holder dem mætte, og gætter på det som holder maven på taiki iorden) og anbefalede rc diabetic, da det er light, men ikke decideret slankekost.

 

.... Lang historie kort vi endte på barf, da tea som sagt ikke helt fungerede på alt det fiberkost:mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Acana og Orijen er "skodfoder" i mine øjne - Det er prøvet af flere omgange - ikke en af mine hunde kan fungere på det. I mine øjne er foderet jo skruet godt sammen og dufter godt - men det er jo ikke mig der skal spise det, så jeg har lukket helt af for det foder. Jeg ved godt det er et populært foder og det sælges jo i stor stil over det hele. Jeg har snakket foder med flere hundeejere herude i vores kvarter og deres hunde fungerer heller ikke på det - det er ofte maveproblemer folk kæmper med.

 

Jeg syntes det er kanon godt hvis Taiki fungerer på RC - det er måske ikke drømmefoderet i dine øjne, men vigtigere er det jo at han fungerer på det

 

Groa har aldrig haft det så godt som efter hun kom på Acana. Det er svært at få foder uden majs, desværre.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Beaglepack
Groa har aldrig haft det så godt som efter hun kom på Acana. Det er svært at få foder uden majs, desværre.

 

Mine beagler spiser wolfsblut - her er alt majs bandlyst fra - så det kunne være en mulighed.

Efter at vi har fundet årsagen til Oscar og Darwins maveproblemer - så er det foder uden korn nu - derfor valgte jeg WB - men igen handler det jo om den enkle hund, så man er jo nød til at prøve sig frem. WB kan købes i prøveposer af 400 gram ellers er der 2 kg poser

Link til indlæg
Del på andre sites

Mine beagler spiser wolfsblut - her er alt majs bandlyst fra - så det kunne være en mulighed.

Efter at vi har fundet årsagen til Oscar og Darwins maveproblemer - så er det foder uden korn nu - derfor valgte jeg WB - men igen handler det jo om den enkle hund, så man er jo nød til at prøve sig frem. WB kan købes i prøveposer af 400 gram ellers er der 2 kg poser

 

Ønsker ikke hun skal skifte foder igen når hun funker på det hun får.

  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Beaglepack
Groa har aldrig haft det så godt som efter hun kom på Acana. Det er svært at få foder uden majs, desværre.

 

Arghh jeg kan jo også bare læse hvad du skriver :mrgreen: - selvfølgelig skal hun ikke skifte, når det nu fungerer på Acana :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...