Hop til indhold

Hvordan reagere du på negative kommentarer/kritik af din race?

Recommended Posts

Gæst Miss_menelli

Affødt af et par andre debatter, så kom jeg til at tænke på hvordan i andre har det med kritik, negative kommentarer af jeres race?

Og når folk påpeger de udfordringer der kan være med racen, både fysisk og psykisk?

Er det OK, at folk påpeger disse ting ved racen?

Hvor går græsen, for hvad i synes andre kan tillade sig at udtale sig om jeres race?

Link til indlæg
Del på andre sites

• Svar 91
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Grænsen går lige præcis der hvor folks viden om racen stopper....

At snakke og debattere racer er interessant og lærerigt, men noget af det der bidrager mindst til en konstruktiv debat er når en meddebattør udtaler sig ud fra hvad vedkommende tror eller har hørt, og samtidig ingen interesse har i at blive oplyst.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har sjældent nogen problemer med det, men jeg nævner også gerne selv de mindre heldige ting. Dog ville jeg nok frabede mig kommentarer ala din hund er genetisk dummere end gennemsnittet :mrgreen: Jeg har nok altid ment at man helst skal kunne lide det "negative" ved sin race, så slipper man for at blive ked af det. Ikke dermed sagt at man ikke kan træne sig væk fra ting, men.. bare erkende at de er der og man muligvis kommer til at sætte nogle ekstra sejl ind på visse områder.

Fysisk synes jeg heller ikke ting skal være noget man ikke kan snakke om - men man kan jo sagtens have fundet en uden bestemte skavanker selvom det ligger til racen. Støt sundt avl, tænker jeg nok, og det er totalt ligemeget om det er med eller uden tavle.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er godt nok ikke så nærtagen som i den tråd, når folk siger negative ting, jeg synes fx det er vigtigt at nævne, papilloner har ry for at bjæffe helt vildt (selvom mine ikke gør) og jeg taler rigtigt dårligt om patella og PRA (de to sygdomme, der ligger til papilloner) og folk må da gerne sige, de ofte møder overvægtige, understimulerede papilloner på deres gåtur, det har intet med racen eller mig at gøre (jeg undres stadig over den der misforståelses-tråd). Jeg tænder dog helt af på nogles nedladende kommentarer om små hunde generelt.

Når jeg udtaler mig negativt om hyrde og spidshunde, så siger det jo mere om mig og min manglende tålmodighed og mine krav til en hund, end det siger om en border eller en samojede :hmm:

Redigeret af Petrine
  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

Affødt af et par andre debatter, så kom jeg til at tænke på hvordan i andre har det med kritik, negative kommentarer af jeres race?

Og når folk påpeger de udfordringer der kan være med racen, både fysisk og psykisk?

Er det OK, at folk påpeger disse ting ved racen?

Hvor går græsen, for hvad i synes andre kan tillade sig at udtale sig om jeres race?

Jeg har det fint med at folk udtaler sig kritisk om "min" race. Det er jo deres oplevelse af racen og den skal de have lov til at have. Jeg tager det i hvert fald ikke personligt på nogle måde. Og tit har folk jo også ret, oplever jeg. Ting bliver jo ikke bare grebet ud af det blå.

Jeg tror man skal huske, at hvad der er negativt for andre ikke nødvendigvis er negativt for en selv - og hvis man trives med sit valg af race, kan det så ikke være ligemeget om andre tænker anderledes om det og ALDRIG ville vælge den race?

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg synes som regel at jeg tager det ganske pænt :-)

Men skal gerne indrømme at det var svært for mig da jeg havde Zaki, som var en kleiner munsterlander. Åhh hvor havde folk dog travlt :-( Blev tit ked af folks kommentar. Specielt fordi Zaki var så speciel som han var, og langt de fleste (sjovt nok dem som ikke kendte mig), mente at hans adfærd skyldes mit valg af race, og at kleineren er avlet meget skarp i det og er en dum hund at arbejde med. Det oplevede jeg så ikke. Tværtimod var han super samarbejdsvillig og ville gerne. Desværre var han ikke så god sammen med andre hunde og heller ikke rigtig sammen med mennesker. Han var i det hele taget ikke særlig god til at være hund, men det havde nu ikke noget med hans race at gøre.

Så ja, der blev jeg tit ked af det når folk begyndte at snakke om kleineren og dens uheldige træk. Men mest de belærende som mente at jeg havde valgt en helt forkert hund og i stedet skulle have købt en agilityhund. (Hvad så siden en agility-hund er. Det ville jægeren aldrig svare på).

Med barney kan de sige hvad de vil om golden :D jeg har et usædvanligt godt eksemplar af racen, det er jeg overbevist om. Han minder meget om sin mor. Blød og mild. En vildbasse, men rigtig godmodig. Så folk må sige hvad de vil om golden. Også om skavanker, for ja, de findes i allerhøjeste grad i stor stil ved retrieverne.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg synes det er OK at omtale negativer sider af en race, hvis man har noget at have det i.

For ofte synes jeg at opdrættersiden har det med at der er unævnelige sygdomme, og når nogen nævner disse sygdomme ved navn er det "ondsindet sladder", som man faktisk godt kan opleve at blive smit ud af en specialklub for at nævne - vel vidende at der i samme specialklub er "seriøse" opdrættere der avler på linjer de ved er belastet med feks hjertefejl.

Link til indlæg
Del på andre sites

De må gerne snakke negativt, så længe de ved hvad de snakker om..

Jeg har en race fyld med skavanker. De væreste er at alle tror racen ikke vil have alle de hofte problemer hvis ryggen var avlet lige... Tja for det nyder retrieveren jo godt af, eller noget..

Og generaliseringer af avlere når det gælder skavanker, så står jeg også af, det samme gælder når man bliver påduttet en ligegyldig holdning til skavanker når man nu har valgt den race, så bliver der stille lighedstegn mellem at man syntes det er helt ok at avle usunde hunde, det er om noget der kan få mig i det røde felt :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst The dogfather

At snakke og debattere racer er interessant og lærerigt, men noget af det der bidrager mindst til en konstruktiv debat er når en meddebattør udtaler sig ud fra hvad vedkommende tror eller har hørt, og samtidig ingen interesse har i at blive oplyst.

Amen to that...

Folk præsenterer jo nogle gange deciderede usandheder, som om de var facts....

"det er kun et spørgsmål om tid inden det slår klik for den....ingen kan sige hvornår, kun at det sker"....og "den kan låse kæberne"...argh...gå nu væk mider, og kom igen når i har taget jer sammen til at åbne en bog...:mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu er jeg jo ikke opdrætter, så jeg har ikke rigtig noget investeret i "mine" racer, udover at det nu engang er dem, jeg har valgt at have. Jeg kan dog godt blive lidt negativ over direkte usandheder, fordomme og "greven ud af luften" udsagn, som at de er uintelligente, har kæber der låser osv. Men det bliver jeg som regel lige mopset over, uanset hvilken race det siges om.

Faktisk synes jeg det er fint at racernes mindre heldige egenskaber kommer op til debat, for det er ikke racer alle og enhver kan/bør have.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det kommer an på hvordan det bliver sagt. Nu er der ikke så mange der siger noget negativt om boxere, men jeg har haft amerikansk bulldog, og der var ingen ende. Hvis folk spurgte ind til, eller talte om de negative sider havde jeg intet imod det. F.eks. diskuterede jeg gerne hvorvidt den er kamphund af oprindelse. Men et "ADDDDDD, EN KAMPHUND" bræget af en vildtfremmed over gaden, kan man jo ikke stille så meget andet op med, end at trække på skuldrene.

Men som både Therese og Petrine er inde på, så er det jo også individuelt hvad der er negativt. Egetkønsaggression er f.eks. helt uacceptabelt for nogle, og ikke for andre. Jeg blev engang advaret mod boxer med ordene "de bliver jo aldrig voksne", og jeg stod lidt og tænkte, "nej, og...?"

Så er der jo sådan noget som savl - jeg bliver ikke fornærmet over at folk synes at hundesavl er klamt og ikke har lyst til at Chino lægger hovedet i skødet på dem. Det er fair nok. Til gengæld ville jeg nok blive liiiiidt træt i ansigtet, hvis jeg var i selskab med en som gentagne gange følte trang til at påpege at min hund var klam. Den slags bliver som regel forstået første gang ;-) Det ville nok blive bidt af med et spidst "ja, den er feset ind". Jeg sidder jo heller ikke i selskab med forældre og holder timelange prædikener om hvor klamme jeg synes deres børn er når de prøver at få mad i sig, og 90% af det ender i deres ansigt og på deres fingre.

Jeg taler meget gerne om sundhedsproblemer, for åbenhed er jo den eneste måde at komme det til livs på. Jeg tror faktisk endda jeg engang fik fornærmet en boxeropdrætter ved at tale om ektropion. Men hva' faen, hvis jeg kan se min hund er generet af det, hvorfor så ikke? Der kan også være en tendens til at fornægte egetkønsaggression, hvilket er helt mærkeligt, når enhver kan gå på en boxerudstilling og se udadreagerende hunde.

Da har jeg det som Umulia - lad os da få de dårlige sider på bordet!

Generelt har jeg ikke rigtig nogen grænse, tror jeg - men som Hopsa ser jeg naturligvis gerne at man kan bakke sine holdninger op, eller, at hvis man ikke ved så meget, så er villig til at lytte. Og naturligvis, at man ikke siger lede ting bare for at sige dem.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg blev rigtig ked af det forleden hvor jeg sad i et selskab og jeg sidder og roser en dame som har sin hud med, det er en lille spids hund og jeg siger den er rigtig sød og fin og nævner jeg selv har en cocker spaniel hvortil hun siger " godt det ikke er mig, de er alt for egenrådige og aggersive og utilregnlige " .

Måske er jeg både blind og dum, men det var da hvert fald det sidste Teitur han var og Tjalfe den lille hvalp som i dag er en sød og skøn voksen hund. I min familie havde vi en rød cocker spaniel, som var så sød og mild. Tjaldur har sine problemer, men det er ikke pga racen, men pga opvæksten, han er også utrolig kærlig og en pleaser.

Desværre er der meget de opfattelse af cocker spaniel er aggersive bæster der skal opdrages med hård hånd, hvilket gør mig ked af det, når jeg ved hvor følsomme og blide mange cocker spaniel er.

Link til indlæg
Del på andre sites

Andre må gerne have kritik til min race og til min hund.

Der hvor jeg bliver gusten er som da en tidligere kollega (adfærdsbehandler) sagde at h*n skulle aldrig have labrador, for der var ingen udfordring i dem. Det underliggende i det, og det som jeg opfattede som personlig nedvurdering af mig som hundeejer var, at man ikke behøver nogle særlige evner for at have lab for de er jo så nemme.

Jah! Det er derfor ca 1/3 af problemhundene er labrador!

Folk må mene hvad de vil og de må også gerne sige det højt, men de skal helst have lidt at have det i og ikke bare kritisere løs ud fra noget de har hørt og i grunden ikke selv har nogen erfaring med.

Link til indlæg
Del på andre sites

Nå ja - så bliver jeg liiiiiidt træt af at hører på at retrieveren jo skal være "will to please" eller hvad det nu hedder. Men det er fordi jeg synes det er en værre omgang ævl :D jeg tror på at hunden gør noget for at opnå noget eller for at undgå noget. Retrieveren er så bare så nem at en hævet stemme er nok til at den gerne vil undgå, og derfor finder mange det meget nemt at opdrage en retriever.

Jeg har i hvert fald aldrig oplevet at min hund har hoppet rundt og haft lyst til at gøre noget, bare for at gøre mig glad :blink:

Men normalt konkluderer jeg bare at jeg på det punkt er uenige med mange andre retriever folk, og lader det være ved det :-)

Redigeret af Retrieveren
Tilføjelse
Link til indlæg
Del på andre sites

hmm.. altså folk må kritiser "min" race så meget de har lyst til.. nogen kan gider jeg rette/diskuter med folk og andre gange orker jeg det ikke.

Spænende/interesant bliver det først når den anden person faktisk kender racen.

Men hvor jeg står af er når folk (især vildt fremmede som vi møder på gaden) - skal fortælle mig hvad min hund kan og ikke kan.. :stupid:

Link til indlæg
Del på andre sites

Kort og præcist beskrevet, og jer er enig.

Jeg har intet imod at debattere de negative ting ved min race med folk der ved hvad de taler om, men når viden erstattes af fordomme, går jeg i forsvarsposition.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det rager mig en høstblomst hvad folk mener om mine racer (eller blandinger), f.eks. er jeg jo selv ikke vild med rottweilere, selvom jeg har 50% af en gående hjemme. Og schæfere er der vist også nok at sige om! Mange af de ting folk ikke kan lide ved racen, er jo de ting jeg holder af. Jeg synes det er naturligt at kunne lide nogle typer hunde bedre end andre.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det rager mig en høstblomst hvad folk mener om mine racer (eller blandinger), f.eks. er jeg jo selv ikke vild med rottweilere, selvom jeg har 50% af en gående hjemme. Og schæfere er der vist også nok at sige om! Mange af de ting folk ikke kan lide ved racen, er jo de ting jeg holder af. Jeg synes det er naturligt at kunne lide nogle typer hunde bedre end andre.

Lige præcis. Vi havde en schæferblanding på besøg i dag og hvor de fleste ville få spat, når de "snakker" og laver lyde, så synes jeg det er helt vildt hyggeligt og sjovt, at man næsten kan føre en samtale med ham :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Det sker gerne en gang i ugen at nogen belærer mig om, at shibaer jo er meget sure, aggressive osv. De er tydeligvis bare misundelige fordi de aldrig selv har ejet halvdelen af den charme, Taiki indeholder. :roll:

Jeg plejer bare at svare dem, at det er ikke alle som har temperament til en shiba, men eftersom mit sind minder meget om racens, er det et perfekt match for mig. Så tør folk ikke sige mere grimt, fordi det ville være en indirekte kritik af mig, haha. :mrgreen:

Folk har lov til at have en mening, men jeg synes at man skal passe på med at udtale sig alt for skråsikkert. Jeg gør det selv, men det er også dumt. For kommer man udefra og oplever en hund i 5 minutter, har man jo ikke hele billedet af den på samme måde som dens ejer.

Folk der møder Taiki og vil klappe ham, ser en sky hund der ikke vil mennesker, men det ændrer ikke på at han er lige ved at tisse af glæde når min mor kommer på besøg eller at han ligger og putter med mig hele natten, og gerne puffer min hånd for at få nus.

Der findes desværre bare ingen pæn måde at sige på "Min hund kan nu godt lide mennesker, han kan bare ikke lide dig:vedikke:..."

Link til indlæg
Del på andre sites

Folk må gerne kritisere min race..

Men hvis deres erfaringer er baseret på andre folks hunde, eller vandrehistorier, så kan jeg ikke ta det så seriøst..

Har f.eks en hund, der ikke vil spise griseøre, oksetyggeben og alt det normale.

Indmad skal jeg slet ikke byde ham. Kan tydelig se munden snerpe sig sammen på ham

Næ. så hellere en gulerod.. Mums..

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er ret enig med de fleste... Folk må gerne påpeger de negative sider hos min race... Men jeg gider ikke direkte kritik af VALGET jeg har lavet.

Jeg gider heller ikke at folk udtaler sig om at ALLE huskyer bare skal løbe 15 km om dagen ellers æder de ens hus... Nej hvis de kan udtale sig generelt, og uden overdrivelse så har jeg det fint med det.. Huskies kræver meget aktivering, bum, sig det! Stop det der "Uhh de skal løbe 15 km om dagen" tis!

Jeg synes det er super vigtigt at oplyse, også om de negative ting ved ens race. Og jeg gør det også helst selv, og jeg synes det er vigtigt at være ærlig omkring det. Blot fordi der er noget som kan opfattes negativt, behøves det ikke betyde at det ER negativt for alle...

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er ret enig med de fleste... Folk må gerne påpeger de negative sider hos min race... Men jeg gider ikke direkte kritik af VALGET jeg har lavet.

Jeg gider heller ikke at folk udtaler sig om at ALLE huskyer bare skal løbe 15 km om dagen ellers æder de ens hus... Nej hvis de kan udtale sig generelt, og uden overdrivelse så har jeg det fint med det.. Huskies kræver meget aktivering, bum, sig det! Stop det der "Uhh de skal løbe 15 km om dagen" tis!

Jeg synes det er super vigtigt at oplyse, også om de negative ting ved ens race. Og jeg gør det også helst selv, og jeg synes det er vigtigt at være ærlig omkring det. Blot fordi der er noget som kan opfattes negativt, behøves det ikke betyde at det ER negativt for alle...

Jeg er meget fascineret af Huskyen, og hvordan den ikke bliver forædlet, eller "ødelagt". Den er en brugshund med stort B, og misunder folk der har overskuddet til at aktivere den lidt krævende hund. Og så er Dexter måske bare den smukkeste.:oops:

Men jeg tænker alle racer er en livsstil, og bliver selv irriteret når Trille klør sig bag øret, og folk himler op om scanninger for Syringomyeli. Nogen gange klør det altså bare. Man behøver ikke være syg.:damn:

Link til indlæg
Del på andre sites