Hop til indhold

Berner sennen hvalp - alle nyttige råd modtages


Gæst TrineMulle
 Share

Recommended Posts

Gæst TrineMulle

Kære berner-folk :)

 

Er ny herinde, så prøver mig lige lidt frem :vinken:

 

Jeg ønsker mig en berner sennen hvalp igen. (har haft en med min x, men hende tog han med sig :megaked:)

 

Hvad ville være bedst? Tæve eller hanhund?

 

Hvilket foder kan bedst anbefales? Skal være noget godt foder, men det behøver heller ikke sprænge budgettet :cool:

 

Jeg flytter i det nye år i et lille rækkehus på 45 m2 med lille terrasse, er det okay plads til sådan en uldtot ?

 

Jeg studerer og kommer derfor selvfølgelig til at være væk nogle timer dagligt, men er til gengæld udemenneske til den store guldmedalje og elsker at være udenfor i næsten alt slags vejr (okay 30 minus grader er måske ikke så spændende, men hvor tit sker det lige :slem:)

 

Desuden har jeg hest, så tænker at guldklumpen skal med derud til daglig, det giver jo en masse nye og spændende indtryk og oplevelser.

 

Tror i at en berner ville kunne trives med disse omstændigheder?

 

Hvad er bedst til en berner til daglig, sele eller bare halsbånd? Her tænkes både i det daglige og til evt træing.

 

Er der nogle herindefra, som har bernere i østjylland? kommer selv fra silkeborg egnen ?

 

Puha, sikken en masse, håber at nogle vil give sig til til at svare :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu bliver jeg totalt lyseslukker for taler desværre af bitter erfaring.

 

Men vent med en berner til du er færdiguddannet og har en job :genert: Jeg fik min berner som 21-årig og har lange udsigter til at flytte hjemmefra - er bundet økonomisk, fordi han desværre har en del helbredsproblemer. Og alt er bare dyrere med en stor hund - mad, dyrlægerregninger, seler, halsbånd, legetøj... Og dyrlægeregninger...

 

Berneren hører desværre ikke til blandt de lige just sundeste. De har tendenser til hoftedysplasi, albuedysplasi. En del har problemer med øjenbetændelse i opvæksten, synes jeg at have observeret og korsbåndssprængninger er desværre ikke alt for sjældent set. Derudover ses allergi også med jævne mellemrum, desværre.

 

Det er ikke fordi jeg ikke synes man skal have berner - den kan bare blive et meget dyrt bekendtskab, man ikke har råd til under et studie :-(

 

Derudover ser jeg personligt ingen problemer ved de forhold du kan byde en berner - bare vær varsom, men heller ikke hysterisk med aktiviteterne, så længe den er hvalp og vokser. Nu ved jeg så ikke, om du har tænkt dig, at den skal med ud og ride, det er der jo nogen der gør (selvom jeg personligt synes det lyder uansvarligt), men i så fald skal du finde dig nogle af de mere aktive linier.

 

Foder er en religion - jeg ved ikke engang hvad min næste berner bliver fodret op på... Regner med, at det bliver Acana eller WolfsBlut, måske BARF. Bare gå udenom de helt billige mærker, Supermarkedsmærkerne. En del har gode erfaringer med dyrlægens, men der findes et væld af andre mærker af bedre eller mindre god kvalitet på nettet og i de mere entusiastiske dyrehandlere (de selvstændige, ikke kæderne såsom Maxi Zoo, Bonnie osv., der fører de typisk sete).

 

Og halsbånd vs. sele, der siger jeg helt klart sele! Gå pænt læres ikke bedre med et halsbånd, det giver kun større risiko for skader i nakken og andre steder. Så helt klart sele og intensiv gå pænt træning fra den dag, hvalpen kommer ind ad døren :-)

 

Tæve eller hanhund er også meget op til dit temperament... Tæver kan være nemmere at træne end hanner, der nok har tendens til mere stædighed og egenrådighed og de (tæverne) er nok mere klæbende/større tendens til at være ved en. Tilgengæld lider de af humørsvingninger i forbindelse med deres løbetider :lol: Hvor hanhundene på det punkt nok er lidt mere stabile, alt efter tæveforholdene i nabolaget.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Guglielmetti

Hejsa.

Jeg har en Berner han på 9 måneder. Han er kastereret og verdens dejligste :hjerte: Jeg har ikke problemer med at træne ham. Man siger en berner er meget stædig, men i kraft af, at de er meget madglade, kan man sagtens træne dem. Jeg fodrede i starten med royal canin, men han havde konstant øjenbetændelse. Nu fodre jeg med nutra nuggets gold til store racer og der er ingen problemer overhovedet. Det koster 479 for 15 kg til hvalpe og 449 når han skal have til voksen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...