Hop til indhold

Er hanhundelisten en god idé?


chr68866
 Share

Recommended Posts

Nu har jeg været medlem herinde et stykke tid, og jeg synes der er en tendens til, at hver gang der oprettes en tråd om en hanhund der udbydes til avl, så går der ævl og kævl i den. -jeg skal ikke holde mig selv for god, for jeg deltager selv i trådene.

 

Hver gang diskuteres rimeligheden i at netop den omtalte hund skal bruges i avl, bliver hvalpene ægte eller ej, er parringsgebyret ok osv.osv.osv. I mine øjne har det ikke meget med en udbudsliste at gøre, de er snarere en hanhundedebat, hvilket i og for sig er fint nok, men så kald den noget andet. Nu kommer jeg, ligesom mange andre herinde fra, på et andet hundeforum hvor der, ligesom her, altid går debat i den hver gang en hund udbydes til avl fordi der findes mange andre end hanhundeejeren selv der måske ikke ser hundens fortræffeligheder og som selv ville stille højere krav til hunden en hanhundejeren gør.

 

Dette forum er i lighed med andre fora for alle hundeejere, derfor kan alle udbyde deres hanhund. Men hvor mange reflekterer på disse annoncer? Bliver man ikke nærmere skræmt langt væk når man læser den efterfølgende debat?

 

Tag ikke fejl, jeg er selv imod hovedløs avl, og har selv DKK kennelmærke og mener, naturligt nok, at man bør undersøge sin hund for arvelige sygdomme inden avl.

 

Min egen holdning til dette forum er at jeg hverken synes hvalpeannoncer eller hanhundelister er en speciel god idé. Hvem riskerer man at støtte ved at have sådanne offentlige lister. På det andet føromtalte hundeforum annonceres der rask væk for udenlandsk importerede hvalpe og fra hvalpefabrikker i DK. Er det ikke bare et spørgsmål om tid før de finder herind?

  • Like 2
Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 71
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Følelser har efter min mening absolut intet at gøre i avlsplaner.

 

Desværre så er det netop følelser der får de fleste til at ville avle på deres ret ofte ganske uegnede hund...... :roll:

 

Og så længe der er købere til skidtet, ikke...

 

 

jeg vil svare ja og nej, hvis ikke jeg følte en kombination var rigtig, så ville jeg aldrig lave den.

 

Men jeg ved naturligvis godt hvad du mener, og nej jeg ville aldrig udbyde en af mine hunde til avl bare fordi det var en god hund. Min allergi og PRA ramte, kolortrullende, grim som arvesynden hund kunne jeg aldrig finde på at få et kuld hvalpe fra til trods for at hun er en super jagthund og er en skøn skøn lalleglad pige. Hun kunne uden tvivl godt tænke sig at blive mor :rolleyes:, men det bliver ikke i dette liv.

 

Jeg tror da bestemt at størstedelen af debattørerne herinde ikke synes at følelser eller tillægning af følelser skal styre udbuddet af hanhunde, ellers ville vi vel ikke have de debatter der opstår?

 

Hvis debatten afspejler foraets holdning så undrer jeg mig over hvorfor vi overhovedet har hanhundelisten.

Link til indlæg
Del på andre sites

Min allergi og PRA ramte, kolortrullende, grim som arvesynden hund kunne jeg aldrig finde på at få et kuld hvalpe fra til trods for at hun er en super jagthund og er en skøn skøn lalleglad pige. Hun kunne uden tvivl godt tænke sig at blive mor :rolleyes:

 

Nå da da - har hun fortalt dig det :scared:

 

 

 

:pift::engel:

Link til indlæg
Del på andre sites

Men hvor skal vi så svine folk til og trampe på deres følelser?

 

Ikke at forglemme at nedværdige deres afskyelige køter der rent faktisk kun gøre godt hvis den er aflivet?

 

 

 

:mrgreen::engel:

 

Jeg syntes mange af disse tråde har givet nogle gode debatter, men selvfølgelig også ensformige idet vi alle har hvert vores sæt etiske regler vi handler efter.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg synes så det er lidt ærgeligt at så mange herinde skal gøre sig til dommere over om det er en god ide at fru hansen ønsker at parre hendes toypuddel med en amstaff :-)

Jeg så da hellere at hanhundelisten kunne bruges til de folk som ønsker det og resten så måske nøjedes med at tænke, det de ville i stedet for at den samme diskution skal op hver gang en laver et indlæg :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg synes så det er lidt ærgeligt at så mange herinde skal gøre sig til dommere over om det er en god ide at fru hansen ønsker at parre hendes toypuddel med en amstaff :-)

Jeg så da hellere at hanhundelisten kunne bruges til de folk som ønsker det og resten så måske nøjedes med at tænke, det de ville i stedet for at den samme diskution skal op hver gang en laver et indlæg :-)

 

Omvendt kan de diskussioner måske sætte nogle tanker i gang hos dem som starter trådene, som de måske ellers ikke ville have fået? :blink:

  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

Omvendt kan de diskussioner måske sætte nogle tanker i gang hos dem som starter trådene, som de måske ellers ikke ville have fået? :blink:

 

Netop.

 

og jeg synes da netop mange oprettede hanhunde lægger op til diskussion, jeg mener så måske bare ikke de skal tages i tråden.

 

Men som sagt mener jeg heller ikke det er et debatforums avl at være hverken hanhundeformidler eller hvalpeformidler, netop fordi man ikke ved hvad man støtter. Jeg ved godt at h-f ikke checker de udbudte hanhunde, men vi ved teoretisk ikke om der er en hund på listen som videregiver letale sygdomme. I så fald ville jeg synes det var pinligt hvis hvalpekøberen senere kommer herind og ser at hanhunden stadig udbydes til avl (til trods for der måske er 20 siders indlæg om hvorfor hanhunden ikke burde bruges).

 

Som jeg tidligere skriver, så aner vi ikke hvem man støtter ved at lægge annoncer ind.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis hanhunden har stamtavle er det muligt at søge oplysninger på hundeweb - så er der selvfølgelig hundene uden tavle - det må være op til folk selv at bedømme om de har tillid til den hund de vælger som far til de kommende hvalpe

At hanhundelisten ikke er en god ide er jeg ikke enig i - men er enig i der går for meget ikke tilhørende debat i den under de enkelte hunde - en debat jeg selv er med i -:engel:

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis hanhunden har stamtavle er det muligt at søge oplysninger på hundeweb - så er der selvfølgelig hundene uden tavle - det må være op til folk selv at bedømme om de har tillid til den hund de vælger som far til de kommende hvalpe

At hanhundelisten ikke er en god ide er jeg ikke enig i - men er enig i der går for meget ikke tilhørende debat i den under de enkelte hunde - en debat jeg selv er med i -:engel:

 

 

men hvad gør vi så ved den debat? For jeg synes den i mange tilfælde er meget vigtig.

 

Eksempelvis er der en lab/newfblanding der nu søger en newfhan. Jeg har siddet på mine hænder hele week-enden for ikke at skrive noget i tråden, da det er så uendelig vigtigt at få undersøgt individerne. Der er så mange hunde, også med stamtavle, som har HD, og det er virkelig en grim lidelse for så stor en hund.

Link til indlæg
Del på andre sites

Du har fuldstændig ret i det er nødvendig med debat omkring avl med hunde der ikke sundhedsmæssigt er i orden - måske skulle den flyttes til en anden tråd.

De fleste hunde uden tavle der bruges til avl er ikke undersøgt for det ene eller andet - det tror jeg er svært at gøre noget ved uden der bliver lovgivet på området

Jeg kan godt se du har en pointe i hanhundelisten kan misbruges - det kan alle trådene i princippet - men det bør ikke ramme alle at der er nogle få der ikke kan finde ud af det

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Stinnemus

hehe jeg kan da sige at min lille dværgpudel gerne vil være far hvis moren er en amstaff (vi mødte sådan en lille dame i løbetid i HUNDEskoven her i går - meget lækker dame synes jason):mrgreen: Jeg tør slet ikke tænke på hvad sådan en blanding ville blive til! :shock:

 

Ej, spøg til side - hanhundelisten er for mig også fuldkommen unødvendig. :-D Det er i hvert fald ikke her min hund skal stå når han bliver avlsgodkendt( emn så igen - der ér altså ikke så mange der har sølvpudeldamer herinde :blink:) Men er det kun mig der tænker sådan? Jeg mener - det er jo ikke liiiige her jeg regner med at folk kigger for at få avlsmateriale til den næste generation, det er jo ikke meningen med siden (eller er jeg helt gal på den?)....

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er helt af samme holdning som Stinnemus. Heller ikke jeg tænker nemlig det er her jeg vil tilbyde eller søge avlsmateriale. Ej heller hvis det viste sig, at der en dag var en springer han, hvis største drøm var at blive far. Jeg undersøger selv mit avlsmateriale, og kan sagtens finde frem til en hund, jeg ville ønske at sætte på min tæve.

 

Det er da ganske rigtigt, at det vil være meget svært for en ejer af en blanding, at finde anden blanding at sætte på sin hund (det nytter jo ikke noget med en DKK hund, for det er ikke tilladt for disse, at producere afkom, der ikke stambogsføres). Men måske er det også meningen det skal være lidt svært? At man er tvunget til en moden overvejelse om hvorvidt ens hund skal have hvalpe, og man ikke bare kan få en pludselig indskydelse, der dagen efter fører til parring.

 

Når det bruges sådan, syntes jeg ikke adskillder sig fra de mennesker, der kører ud efter en hvalp samme dag, som de har set annonce i Den Blå Avis. Uden yderligere overvejelser omkring hvordan denne hund passer ind i familien.

 

Jeg vil have meget svært ved ikke at komme til at svare min sædvanlige smøre til et indlæg på hanhundelisten. Altså: hvad tilfører kuldet hundeverdenen, er det for hunden eller ejerens fornøjelse disse hunde sættes i verden, har ejer haft mulighed for at undersøge tilbundsgående hvilke lidelser hunden kan ligge inde med (hvilket de ofte ikke har, for har man ikke (sundheds)oplysninger på ældre aner i hundens stamtræ, kan det ikke garanteres, at der ikke dukker noget ubehageligt op) etc.

 

Det er ikke nødvendigvis for at dræbe hundeejers lyst til at få hvalpe på sin hund (ok, så - nogle gange er det...), men jeg syntes det er nødvendigt, at lade andre nyde godt af egen viden og erfaringer når det gælder avl og opdræt. Alt for tit har jeg hørt (ikke herinde), at man forventer at tæven efter et kuld hvalpe ikke længere vil være nervøs eller aggressiv... Hmmm, ja, så skulle da måske være fordi hun ikke har mere tilbage, efter hun har givet det videre til sine hvalpe.

 

Så dybest set tror jeg min holdning er, at den ikke burde være her, for derved at tvinge folk til at undersøge forholdene omkring avl, opdræt mm. Måske naivt, for disse typer lister eksisterer også andre steder. I know. Men hvis den bliver, vil jeg - hvis TS' indlæg ligger op til det - fortsat svare helt ærligt, med samme spørgsmål som ovenfor.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Stinnemus
Stinnemus - håber jeg ikke fik lagt for mange ord i munden på dig med mit indlæg. Det er som sådan kun første afsnit, der forholder sig til dig indlæg. Undskylder hvis det ikke fremgik klart nok.

 

Næh, nej, det skal du ikke være nervøs for - det er skam også sådan jeg har det :blink:

 

Jason skulle heller ALDRIG have hvalpe eller udstilles da ejg fik ham, meeeeen da han fysisk er så tæt på perfekt som man kan komme (de tre hvalpe der kom ud af det kuld er de tre pæneste hvalpe min opdrætter har lavet i 16 år - og hun ligger ellers over "gennemsnittet":mrgreen:) så tænkte jeg at det da kunne være sjovt at udstille. At han så viser sig igen og igen at have et superduper temperament, ja det gør at jeg (hvis han ikke skifter temperament 100 % inden) gerne vil lave hvalpe med ham når han bliver 2 år (synes det er en OK alder for hans race?)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst beagle-lover

Jeg synes også altid at trådene i Hanhundelisten ender i ævl og kævl og det er vel i bund og grund lidt synd for ejeren af hanhunden som gør i det i bedste overbevisning.

 

Men igen, jeg kan ikke forstå at man bare sådan uden videre udbyder sin hanhund til avl, når hunden ikke er undersøgt for diverse arvelige lidelser.

 

For eksempel ved jeg med mig selv, at Alice ville være alletiders mor, men hun vil ALDRIG få hvalpe da:

1) Hun har allergi. Og der vil så være risiko for, at hvalpene også udvikler allergi.

 

2) Hun har angst - faktisk ser det ud til i hendes hvalpetest at hun altid har haft angst. Altså det er medfødt. Og der er så stor sansynlighed for, at hun vil overføre det til hvalpene.

 

3) Hendes far har HD - B + C :megaked:

Altså ligger det i Alice's gener og der er mulighed for, at hun vil videregive det til hvalpene.

 

Jeg synes det ville være uetisk at avle på hende, selvom hun både har DKK-stamtavle og er alvsgodkendt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst beagle-lover
Næh, nej, det skal du ikke være nervøs for - det er skam også sådan jeg har det :blink:

 

Jason skulle heller ALDRIG have hvalpe eller udstilles da ejg fik ham, meeeeen da han fysisk er så tæt på perfekt som man kan komme (de tre hvalpe der kom ud af det kuld er de tre pæneste hvalpe min opdrætter har lavet i 16 år - og hun ligger ellers over "gennemsnittet":mrgreen:) så tænkte jeg at det da kunne være sjovt at udstille. At han så viser sig igen og igen at have et superduper temperament, ja det gør at jeg (hvis han ikke skifter temperament 100 % inden) gerne vil lave hvalpe med ham når han bliver 2 år (synes det er en OK alder for hans race?)

 

Går ud fra at du vil få ham tjekket i hoved og røv inden du udbyder ham til avl også de ting der ikke er et krav for racen?

Link til indlæg
Del på andre sites

Næh, nej, det skal du ikke være nervøs for - det er skam også sådan jeg har det :blink:

 

Jason skulle heller ALDRIG have hvalpe eller udstilles da ejg fik ham, meeeeen da han fysisk er så tæt på perfekt som man kan komme (de tre hvalpe der kom ud af det kuld er de tre pæneste hvalpe min opdrætter har lavet i 16 år - og hun ligger ellers over "gennemsnittet":mrgreen:) så tænkte jeg at det da kunne være sjovt at udstille. At han så viser sig igen og igen at have et superduper temperament, ja det gør at jeg (hvis han ikke skifter temperament 100 % inden) gerne vil lave hvalpe med ham når han bliver 2 år (synes det er en OK alder for hans race?)

 

Det er jeg glad for at høre.

 

Ja, man bliver fanget lidt i den der hundegalskab lige pludselig. Helt uden man opdager det. Troede også bare jeg skulle have almindelig hyggehund da jeg købte min den første. Og vupti, så sad man der med jagttegn, hundebil og en kalender fyldt med hundeaktiviteter...!

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...