Hop til indhold

Er hanhundelisten en god idé?


chr68866
 Share

Recommended Posts

Gæst Stinnemus
Går ud fra at du vil få ham tjekket i hoved og røv inden du udbyder ham til avl også de ting der ikke er et krav for racen?

 

hehe selvf :blink:

 

Han er via DNA-tests fra mor og far testet negativ for PRA (mener jeg det var), men der er jo stadig meget andet der kunne gå galt :neutral:

 

Jeg snakker jo også med nogle ejere af opdrætters hunde, og ellers så snakker vi om hvad der sker med de forskellige af hendes hunde, både godt og ondt.

Bl.a. blev Jasons kuldbror overfaldet af naboens hønsehund i sommers (den hoppede over et 2 m hjt hegn og ruskede løs i lille vapsen der bare gik og passede sig selv i sin egen have og ruskede dden og kastede den op i luften). Den eneste skade på morens side er oldemor på 16 år, der fik en knæskade under træning for 14 år siden eller sådan noget

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 71
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Jeg kan godt forstå dem der ikke har noget at bruge hanhundelisten til mener den er overflødig.Jeg har selv en han på hanhundelisten - han er set efter i hoved og r.. og bliver øjenlyst hver år efter forskrifterne m.m er registreret i DKK og hans sundhedsoplysninger er fuldt tilgængelige

Hvad er der galt i han er annonceret som avlshan i dette forum ?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Stinnemus

Hvad er der galt i han er annonceret som avlshan i dette forum ?

 

Der er ikke noget galt i at annoncere avlshanner herinde, men hvem er det der kigger efter hanhunde på sådan et forum? Eller rettere: hvilke tæver har de

Link til indlæg
Del på andre sites

Der er ikke noget galt i at annoncere avlshanner herinde, men hvem er det der kigger efter hanhunde på sådan et forum? Eller rettere: hvilke tæver har de

Hvad mener du med det - jeg tror jeg ved det - men dit spørgsmål kan også være med til at sætte brugere af dette forum i bås

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu svarer jeg kun fordi jeg ville have udtrykt nogenlunde samme holdning som Stinnemus:

 

Hvis jeg er på jagt efter en han til mine tæver, går jeg på udstillinger, på prøver, bruger timer på at besøge kennel-hjemmesider, ser resultatlister fra udlandet i gennem, finder resultater fra afkom af den hanhund jeg har interesse i, ser på billeder af hans afkom etc.

 

Det sidste sted jeg ville kigge var et forum som dette. Hvilket egentlig bare skyldes, at jeg mener jeg kan finde meget mere relevante informationer om hunde jeg har interesse i, end jeg kan her. Ligesom jeg ikke ville forvente at falde over en interessant hanhund her, hvis jeg ikke allerede har set dens navn nævnt i forbindelse med prøver eller andet officielt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Stinnemus
Hvad mener du med det - jeg tror jeg ved det - men dit spørgsmål kan også være med til at sætte brugere af dette forum i bås

 

hvad jeg mener med det? ret groft: At dem med dkk-hunde der ønsker at have hvalpe på deres gennemtjekkede, avlsgodkendte hunde nok ikke ville kigge i et forum for at søge de linjer de ønsker at have med i deres næste kuld. Om jeg sætter folk herinde i bås? hmm måske, men det var ikke meningen med mit indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu svarer jeg kun fordi jeg ville have udtrykt nogenlunde samme holdning som Stinnemus:

 

Hvis jeg er på jagt efter en han til mine tæver, går jeg på udstillinger, på prøver, bruger timer på at besøge kennel-hjemmesider, ser resultatlister fra udlandet i gennem, finder resultater fra afkom af den hanhund jeg har interesse i, ser på billeder af hans afkom etc.

 

Det sidste sted jeg ville kigge var et forum som dette. Hvilket egentlig bare skyldes, at jeg mener jeg kan finde meget mere relevante informationer om hunde jeg har interesse i, end jeg kan her. Ligesom jeg ikke ville forvente at falde over en interessant hanhund her, hvis jeg ikke allerede har set dens navn nævnt i forbindelse med prøver eller andet officielt.

 

Det er jo ikke sikkert allle har samme interesse som dig og gider bruge tiden på at rejse rundt

Jeg har haft flere henvendelser på min annonce og har afvist næsten lige så mange men har aftaler med nogle om de vender tilbage når røntgen og øjenlysning er i orden.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er jo ikke sikkert allle har samme interesse som dig og gider bruge tiden på at rejse rundt

Jeg har haft flere henvendelser på min annonce og har afvist næsten lige så mange men har aftaler med nogle om de vender tilbage når røntgen og øjenlysning er i orden.

 

 

Men når du afviser så mange og når røngten og øjenlysning ikke er i orden hos resten er vi så ikke tilbage til udgangspunktet om hvilke typer der bliver tiltrukket af annoncering af hanhunde i et forum som dette?

Link til indlæg
Del på andre sites

Men når du afviser så mange og når røngten og øjenlysning ikke er i orden hos resten er vi så ikke tilbage til udgangspunktet om hvilke typer der bliver tiltrukket af annoncering af hanhunde i et forum som dette?

 

Det har også været pga samme forfædre - og pga helt anden race hvor folk ikke var klar over det er en Labrador jeg har

Skal jeg forstå dit indlæg sådan at folk med blandingshunde er suspekte ?

Link til indlæg
Del på andre sites

Det har også været pga samme forfædre - og pga helt anden race hvor folk ikke var klar over det er en Labrador jeg har

Skal jeg forstå dit indlæg sådan at folk med blandingshunde er suspekte ?

 

 

Hvis det er det du læser, læser du forkert. Det jeg siger er at de kontakter man får er fra nogen som ikke har sat sig ordentlig ind i planlægning af hvalpe og sundhed.

 

Jeg er såmænd fuldstændig ligeglad om man laver racehunde eller blandingshunde. Det der ligger mig på sinde er om man laver sunde hunde, fysisk og mentalt.

 

Derfor er jeg heller ikke for at man har en liste på et forum som dette overhovedet. Heller ikke selv om man har en DKK stamtavle på sin hund og den er multi ++ party champion.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis det er det du læser, læser du forkert. Det jeg siger er at de kontakter man får er fra nogen som ikke har sat sig ordentlig ind i planlægning af hvalpe og sundhed.

 

Jeg er såmænd fuldstændig ligeglad om man laver racehunde eller blandingshunde. Det der ligger mig på sinde er om man laver sunde hunde, fysisk og mentalt.

 

Derfor er jeg heller ikke for at man har en liste på et forum som dette overhovedet. Heller ikke selv om man har en DKK stamtavle på sin hund og den er multi ++ party champion.

 

De kontakter sker også via hanhundelisten i special klubberne - der er brådne kar alle vegne men det er nok lige at stramme den at sige : via sider som denne

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvorfor?

 

Egentlig er det nok fordi jeg opfatter det du skriver som nedværdigende mod H.F og brugere af hanhundelisten

 

som du selv skriver er du lige glad med om folk laver blandingshunde bare de er sunde og raske - mener du "dårlig" avl vil stoppe eller begrænses fordi hanhundelisten fjernes fra HF

Link til indlæg
Del på andre sites

Der kom så den tråd jeg selv har startet på flere gange og så droppet tanken igen :mrgreen: Jeg kunne ikke være mere enig, jeg synes heller ikke at den liste fører noget godt med sig. Så hvis vi stemmer om det, har jeg hermed rakt en hånd op for at få den fjernet fra HF :5up:

 

Jeg stemmer i her, og er helt enig med trådstarter :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Egentlig er det nok fordi jeg opfatter det du skriver som nedværdigende mod H.F og brugere af hanhundelisten

 

som du selv skriver er du lige glad med om folk laver blandingshunde bare de er sunde og raske - mener du "dårlig" avl vil stoppe eller begrænses fordi hanhundelisten fjernes fra HF

 

Nej, det mener jeg ikke, jeg mener derimod at det ikke er h-fs opgave at bidrage hertil.

 

Ligesom jeg heller ikke mener det er h-fs opgave at bidrage med formidling af hvalpe.

 

Min specialklub har eksempelvis ingen hanhundeliste på nettet. Begrundelsen herfor er, at så snart en hanhund sættes på klubbens liste vil det ses som blåstempling fra klubbens side af pågældende hanhund, uanfægtet at hannen til trods for opfyldelse af avlsrestriktioner videregiver allergi, pnp, FN osv.osv.osv. Hvem har så et troværdighedsproblem? Hanhundeejeren eller klubben der så flot har publiceret den?

 

-Modsvaret hertil vil være "så dumme er folk da ikke at de tror det er klubben der blåstempler den".

 

Men jo, det er der set utallige eksempler på.

 

Vores sundhedsudvalg bliver ringet op og spurgt om, hvilken hanhund der skal bruges til spørgerens tæve. Som specialklub vil vi ikke fremhæve nogen hunde frem for andre, det er tæveejeren selv der må træffe valget.

 

Jeg synes på ingen måde jeg taler nedværdigende om h-f. Jeg siger tværtimod at det ikke er h-fs opgave at agere akkumulator for tvivlsomme parringer da det dermed svækker h-fs credibilitet.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er jo ikke sikkert allle har samme interesse som dig og gider bruge tiden på at rejse rundt

Jeg har haft flere henvendelser på min annonce og har afvist næsten lige så mange men har aftaler med nogle om de vender tilbage når røntgen og øjenlysning er i orden.

 

Hvis man ikke har interesse i at finde det bedste avlsmateriale til sin tæve, så er det måske en dum idé at kaste sig over avl!!!

 

Og godt nok rejser jeg rundt i forbindelse med min hundeinteresse. Men al research foregår nu i god ro og mag herhjemme foran computeren. Der kan sorteres meget fra, inden man overhovedet behøver at kaste sin popo i bil eller fly for at se tingene ved selvsyn.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis man ikke har interesse i at finde det bedste avlsmateriale til sin tæve, så er det måske en dum idé at kaste sig over avl!!!

 

Og godt nok rejser jeg rundt i forbindelse med min hundeinteresse. Men al research foregår nu i god ro og mag herhjemme foran computeren. Der kan sorteres meget fra, inden man overhovedet behøver at kaste sin popo i bil eller fly for at se tingene ved selvsyn.

 

Man kan tro og håbe på det er det bedste man finder - det er ikke så sjældent at selv de på papiret bedste hofter og albuer kaster hvalpe af sig med dårlige hofter eller albuer - og så er der kun at sige til sig selv - jeg troede ellers det var det bedste.

At HF ligefrem er medskyldige - det er et frit land

Link til indlæg
Del på andre sites

Man kan tro og håbe på det er det bedste man finder - det er ikke så sjældent at selv de på papiret bedste hofter og albuer kaster hvalpe af sig med dårlige hofter eller albuer - og så er der kun at sige til sig selv - jeg troede ellers det var det bedste.

At HF ligefrem er medskyldige - det er et frit land

 

Hvad er det du prøver at sige med ovenstående?

 

At vi bare skal give fanden i sundhedstest fordi vi aldrig kan regne med dem 100% . Eller er det bare min tur til at overfortolke et indlæg og lægge ord i munden på dig?

Link til indlæg
Del på andre sites

Man kan tro og håbe på det er det bedste man finder

 

Ja, eller man kan undersøge markedet til hudløshed, tjekke tavler, afkom og andre linjer - og rent faktisk være noget nær fuldstændig sikker på, at det er det rigtige man foretager sig!

Link til indlæg
Del på andre sites

Det jeg siger er naturen ofte er lunefuld.

Samtidig med jeg anskaffede mig min lab gjorde min jagtkammerart det samme - efter lang tids søgen og "forskning" af stamtavler og sundhed - alt blev undersøgt ned til mindste detalje - intet var der at bemærke - desværre måtte han aflive hunden bare 9 mdr. gammel pga dårlige hofter dette på trods af der ikke var spor af HD meget langt tilbage - man kan kun håbe på det valg man har gjort falder "heldigt" ud

Der er også eksempler på to B hofte hunde lavede et helt A kuld

Selvfølgelig kan man procentvis via HD AA frie forældre øge antallet af HD og AA frie hvalpe men sikker kan man aldrig blive

 

At HF ligefrem er medskyldige - det er et frit land

 

Med det mener jeg at HF er et "mødested" for alle hundeejere og ikke kun eliten der søger bestemte egenskaber - og HF ikke kan gøres ansvarlige for hvilke hunde folk sætter sammen - det ansvar ligger hos hundeejerne ene og alene - hvad sundhed angår er vi enige om det er på sin plads at kende avlsmaterialets sundhed inden der trækkes hvalpe

 

Skrevet af Chr 68866 citat :

Jeg siger tværtimod at det ikke er h-fs opgave at agere akkumulator for tvivlsomme parringer da det dermed svækker h-fs credibilitet.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det jeg siger er naturen ofte er lunefuld.

Samtidig med jeg anskaffede mig min lab gjorde min jagtkammerart det samme - efter lang tids søgen og "forskning" af stamtavler og sundhed - alt blev undersøgt ned til mindste detalje - intet var der at bemærke - desværre måtte han aflive hunden bare 9 mdr. gammel pga dårlige hofter dette på trods af der ikke var spor af HD meget langt tilbage - man kan kun håbe på det valg man har gjort falder "heldigt" ud

Der er også eksempler på to B hofte hunde lavede et helt A kuld

Selvfølgelig kan man procentvis via HD AA frie forældre øge antallet af HD og AA frie hvalpe men sikker kan man aldrig blive

 

At HF ligefrem er medskyldige - det er et frit land

 

Med det mener jeg at HF er et "mødested" for alle hundeejere og ikke kun eliten der søger bestemte egenskaber - og HF ikke kan gøres ansvarlige for hvilke hunde folk sætter sammen - det ansvar ligger hos hundeejerne ene og alene - hvad sundhed angår er vi enige om det er på sin plads at kende avlsmaterialets sundhed inden der trækkes hvalpe

 

Skrevet af Chr 68866 citat :

Jeg siger tværtimod at det ikke er h-fs opgave at agere akkumulator for tvivlsomme parringer da det dermed svækker h-fs credibilitet.

 

 

Nej, sikker bliver man ikke på HD men at undlade at undersøge tingene gør da ikke ligefrem sagen bedre. Vi kan da ikke lukke øjnenene for HD bare fordi det har en multifaktorel arvegang og der indgå flere kriterier i udvikling herfor. Nå, men det er en helt anden snak.

 

Nu ved jeg ikke hvor i luften du griber at fora'et skulle være et sted for eliten. Af de 1000 medlemmer fora'et har, tror jeg ikke der er meget "elite" over ret mange. -Jeg ved ikke hvad du definerer med elite, men jeg vælger at tænke opdrættere i DKK/DRU/whatever. Hvor mange opdrættere tror du selv ville bruge et forum med 1000 medlemmer til at finde en avlspartner til deres hund eller tilsvarende forum, HG eksempelvis, for den sags skyld, der godtnok har flere medlemmer, men som i den grad efterhånden på linie med den blå avis, er kendt for useriøsitet både hvad angår udbydere af hanhunde og formidling af hvalpe af tvivlsom herkomst (og nej, jeg taler ikke blandingshunde her, jeg taler importhvalpe, puppymills, rovdrift på avlsdyr mv)?

 

Det er da selvklart for mig at det er opdrætteren selv der er ansvarlig for det kuld man laver. Men når det går galt, så ved jeg, at rigtig rigtig mange får travlt med at pege fingre alle andre steder hen end mod sig selv og sin egen hund. Som DKWiechert skriver i sit andet indlæg, avl bør ikke være styret af følelser. Men det er det jo i rigtig mange procent af de parringer der bliver lavet i DK. Jeg gør ikke hunde-forum ansvarlig for dårlige parringer, men jeg synes bestemt ikke det ligefrem styrker dens image i forhold til eksempelvis HG.

Link til indlæg
Del på andre sites

Chr 68866 Du må have gjort dig nogle tanker omkring "de typer" der finder en hanhund på HF - og antager at alle der bruger listen er lad os bruge udtrykket "mindre seriøse"

Med eliten mener jeg folk der går efter udseende og bestemte egenskaber,udstiller og går til prøver - menig mand er måske ganske tilfreds med en sund og rask hund uden diverse prøver og udstillingsresultater - hvis det kun er den slags hunde der må stå opført på hanhundelisten så udelukkes der en del hunde,hunde der er lige så sunde

Hvis der eksempelvis blev stillet krav om HD og AA status for at kunne komme på hanhundelisten - hvem skal så bedømme hunde uden tavle og fastsætte status ?

Ved at have en hanhundeliste hvor der annonceres med en hund der er undersøgt i hoved og r.. får det måske en tæveejer til at vælge den frem for en tilfældig han ?

Nu har importhvalpe ikke meget med hanhundelisten at gøre - det gøres der også meget for at få stoppet - i det tilfælde er købere i mine øjne lige så tankeløs som handleren

Link til indlæg
Del på andre sites

Chr 68866 Du må have gjort dig nogle tanker omkring "de typer" der finder en hanhund på HF - og antager at alle der bruger listen er lad os bruge udtrykket "mindre seriøse"

Med eliten mener jeg folk der går efter udseende og bestemte egenskaber,udstiller og går til prøver - menig mand er måske ganske tilfreds med en sund og rask hund uden diverse prøver og udstillingsresultater - hvis det kun er den slags hunde der må stå opført på hanhundelisten så udelukkes der en del hunde,hunde der er lige så sunde

Hvis der eksempelvis blev stillet krav om HD og AA status for at kunne komme på hanhundelisten - hvem skal så bedømme hunde uden tavle og fastsætte status ?

Ved at have en hanhundeliste hvor der annonceres med en hund der er undersøgt i hoved og r.. får det måske en tæveejer til at vælge den frem for en tilfældig han ?

Nu har importhvalpe ikke meget med hanhundelisten at gøre - det gøres der også meget for at få stoppet - i det tilfælde er købere i mine øjne lige så tankeløs som handleren

 

Det er da klart jeg har gjort mig nogle tanker. Skimmer du annoncerne der findes her på h-f igennem, så er der 4! annoncer der skriver noget om hundens sundhedsstatus. En sund og rask hund er ikke en som får sin årlige vaccine. Der optræder flere racer på dette site hvor vi ved at der findes arvelige sygdomme i, og sygdomme man rent faktisk kan screene for. Der er også blandingshunde af stor race som jeg ihvertfald som minimum ville tænke at HD/AD var et krav, små hunde hvor jeg tænker patella osv. Det er da kun skønt det er dejlige familiehunde der udbydes til avl, det synes jeg da er herligt, men husk på det er subjektivt bedømt. Vi har jo også ekstreme eksempler på at hunde udbydes til avl fordi de godt kunne tænke sig at være far (læs: de humper alle sofapuderne)

 

Jeg ved ikke om du har læst mine tidligere indlæg i denne tråd, men jeg skriver at jeg synes hanhundelisten er en dårlig idé, hvad enten man har en blandingsrace, en ikke stambogsført hund, eller en ++ party champion, og jeg har givet begrundelse herfor.

 

Jeg er desværre, gid jeg var, ikke enig med dig i at der gøres noget for at stoppe import af hvalpe, jeg synes tværtom at problemet er stigende, og som tidligere nævnt, så er det nok bare et spørgsmål om tid inden udbydere finder herind. Heldigvis er det stadig et lille forum, og brugerne herinde er fornuftige men hvad sker der når der kommer flere medlemmer?

 

 

Jeg synes dette fora er fortrinligt som debatforum og jeg vægter det i lødighed langt højere end tilsvarende debatfora. Men kigger vi på de debatter der har været her under hanhundelisten (og igen, jeg er heller ingen engel), så er det den der trækker ned på niveauet.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det jeg siger er naturen ofte er lunefuld.

 

Ja, det er den. Så meget desto mere grund til at sørge for, at have styr på hvad man laver, i stedet for at finde den første, den bedste han til ens tæve, der bare går og hyler på at ville have hvalpe.

 

Der er selvfølgelig også chancen for, at nye hvalpeejere ikke formår at holde hvalpen så sund som muligt, og der derved opstår nogle skavanker, der ikke er arvelige.

 

Det er min personlige erfaring, at har man en hanhund der er værd at gøre brug af, så ved tæveejere af racen det også. Derfor vil der ikke være nogen grund til, at skulle sælge sin hund og dens tjenester på det frie marked.

 

Og lad mig så spørge modsat: hvilke krav stiller du til tæveejere, når de henvender sig og vil bruge din hanhund?

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...