Hop til indhold

Er hanhundelisten en god idé?


chr68866
 Share

Recommended Posts

Med eliten mener jeg folk der går efter udseende og bestemte egenskaber,udstiller og går til prøver - menig mand er måske ganske tilfreds med en sund og rask hund uden diverse prøver og udstillingsresultater

 

Så kaster jeg lige min elitære holdning ud i frit fald: hvis man ikke har en hund, der kan vise disse ting - bare i en eller anden grad - hvorfor pokker er det så utroligt vigtigt, at den indgår i avlen? Hvorfor skal ens personlige behov for at se sin hund sprede sit afkom på jorden tælle over at man sørger for, at det er det bedste afkom?

 

Hvis man har en "almindelig" familiehund gående derhjemme, som det er tilfældet for langt de fleste af os, hvorfor så ikke vælge en partner til denne, der er et prima eksemplar af sin race? Hvorfor ikke have ambitioner med de ting man foretager sig?

 

I min race er det meget naturligt, at man som tæveejer selv henvender sig til de folk, der er ejere af en ønsket hanhund. Det kan være enten fordi de ser i medlemsbladet, at den har gode resultater på udstillinger eller prøver, at de ser gode resultater fra hans afkom, eller de har måske selv set ham i fri dressur. Og her taler jeg også om "almindelige" tæveejere, der blot har udstillet en enkelt gang, og som man bare ønsker et enkelt kuld hvalpe på.

 

tilføjelse: min pointe er blot, at jeg mener - helt personligt - at der er andre steder man bør kigge først, når man er på jagt efter en god hanhund til sin tæve.

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 71
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Det er da klart jeg har gjort mig nogle tanker. Skimmer du annoncerne der findes her på h-f igennem, så er der 4! annoncer der skriver noget om hundens sundhedsstatus. En sund og rask hund er ikke en som får sin årlige vaccine. Der optræder flere racer på dette site hvor vi ved at der findes arvelige sygdomme i, og sygdomme man rent faktisk kan screene for. Der er også blandingshunde af stor race som jeg ihvertfald som minimum ville tænke at HD/AD var et krav, små hunde hvor jeg tænker patella osv. Det er da kun skønt det er dejlige familiehunde der udbydes til avl, det synes jeg da er herligt, men husk på det er subjektivt bedømt. Vi har jo også ekstreme eksempler på at hunde udbydes til avl fordi de godt kunne tænke sig at være far (læs: de humper alle sofapuderne)

 

Jeg ved ikke om du har læst mine tidligere indlæg i denne tråd, men jeg skriver at jeg synes hanhundelisten er en dårlig idé, hvad enten man har en blandingsrace, en ikke stambogsført hund, eller en ++ party champion, og jeg har givet begrundelse herfor.

 

Jeg er desværre, gid jeg var, ikke enig med dig i at der gøres noget for at stoppe import af hvalpe, jeg synes tværtom at problemet er stigende, og som tidligere nævnt, så er det nok bare et spørgsmål om tid inden udbydere finder herind. Heldigvis er det stadig et lille forum, og brugerne herinde er fornuftige men hvad sker der når der kommer flere medlemmer?

 

 

Jeg synes dette fora er fortrinligt som debatforum og jeg vægter det i lødighed langt højere end tilsvarende debatfora. Men kigger vi på de debatter der har været her under hanhundelisten (og igen, jeg er heller ingen engel), så er det den der trækker ned på niveauet.

 

Det bliver nok svært at blive enige men vi er dog trods alt enige om sundhedsstatus skal være i orden og det er noget skidt med hvalpeimport.

Den med vaccinen - tjae hva skal jeg sige - det er der næppe ret mange der er i tvivl om ikke er det der menes med en sund og rask hund

Link til indlæg
Del på andre sites

Så kaster jeg lige min elitære holdning ud i frit fald: hvis man ikke har en hund, der kan vise disse ting - bare i en eller anden grad - hvorfor pokker er det så utroligt vigtigt, at den indgår i avlen? Hvorfor skal ens personlige behov for at se sin hund sprede sit afkom på jorden tælle over at man sørger for, at det er det bedste afkom?

 

Hvis man har en "almindelig" familiehund gående derhjemme, som det er tilfældet for langt de fleste af os, hvorfor så ikke vælge en partner til denne, der er et prima eksemplar af sin race? Hvorfor ikke have ambitioner med de ting man foretager sig?

 

I min race er det meget naturligt, at man som tæveejer selv henvender sig til de folk, der er ejere af en ønsket hanhund. Det kan være enten fordi de ser i medlemsbladet, at den har gode resultater på udstillinger eller prøver, at de ser gode resultater fra hans afkom, eller de har måske selv set ham i fri dressur. Og her taler jeg også om "almindelige" tæveejere, der blot har udstillet en enkelt gang, og som man bare ønsker et enkelt kuld hvalpe på.

 

tilføjelse: min pointe er blot, at jeg mener - helt personligt - at der er andre steder man bør kigge først, når man er på jagt efter en god hanhund til sin tæve.

 

Dine og mine krav til hvad en hund skal kunne er nødvendigvis ikke de samme og derfor vil vi gå efter hvert vores materiale - det du mener er vejen er således ikke det eneste saliggørende i forhold til mit valg inden for egenskab - det med sundheden kan man kun håbe på holder i forhold til papiret - vi er dog enige om der som udgangspunkt skal være tale om sunde/raske hunde

Nogle vælger jagthund med ekstremt stort "jagtgen" - jeg går efter den mere afdæmpede i forhold til det jeg kan tilbyde hunden og har af ønsker til hunden.

Mit valg af materiale danner ikke grundlag for hvad der er rigtigt at avle på men det er de egenskaber jeg går efter så for mig er det det helt rigtige

Den hund jeg har nu er absolut den bedste hund jeg nogensinde har haft.Hans sind,væremåde og samarbejdet med ham når vi er på jagt er lige i øjet for mig - jeg vil meget gerne have en hvalp efter ham når det måske lykkes at finde en egnet tæve - det er ikke sikkert du vil mene det samme om min hanhund og har en ide om jeg bare vil sprede hans hvalpe på jorden - det er jeg helt katolsk over for - følelsen er rigtig for mig

 

MK101 du spørger også hvilke krav jeg stiller til en tæveejer der henvender sig. de samme som DKK

Link til indlæg
Del på andre sites

Just, jeg hverken gider eller skal forholde mig til hvorfor du syntes din hund skal have hvalpe, eller om hvorvidt du søger at forbedre racen eller at sprede din hunds gener på flest mulige hunde. Jeg kan dog undres over, at du kun stiller så svage og overordnede krav til tæverne, som det formuleres af DKK. Er der virkelig ingen personlig holdning til, om tæven gør noget godt for racen.

 

Det eneste jeg som udgangspunkt har forholdt mig til, er hvorfor jeg - helt personligt! - syntes hanhundelisten er en dårlig idé.

 

Det behøvede slet ikke at blive til den diskussion/meningsudveksling det endte ud med, for vi bliver ikke mere enige end vi er på nuværende tidspunkt. Og igen, det behøver vi heller ikke blive.

 

Fik dog opfattelsen af, at jeg ikke fik lov at have min mening, men konstant skulle udfordres på den, i et forsøg på at det kunne blive godtgjort, hvorfor din hund skal have hvalpe. Er det ikke tilfældet, så skal jeg sørge for ikke at læse det i det, hvis jeg en dag ønsker at læse tråden i gennem igen.

 

MEN. Du - og alle andre brugere af denne liste - bør være ekstremt opmærksomme på, at er det en DKK hund der udbydes, må denne kun parre andre DKK hunde indenfor samme race (og først når evt. avlsgodkendelser er på plads) - og med stambogsføring af hvalpene som mål. Man forpligter sig nemlig som ejer af en DKK hund til at man kun opdrætter og/eller sælger hunde, der stambogsføres i DKK. Jvf. klubbens love - blandt andet §11.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg synes så det er lidt ærgeligt at så mange herinde skal gøre sig til dommere over om det er en god ide at fru hansen ønsker at parre hendes toypuddel med en amstaff :-)

Jeg så da hellere at hanhundelisten kunne bruges til de folk som ønsker det og resten så måske nøjedes med at tænke, det de ville i stedet for at den samme diskution skal op hver gang en laver et indlæg :-)

 

I og for sig er jeg enig - omvendt så kan den efterfølgende debat måske give Fru Hansen en ide om hvorfor det måske ikke lige er så smart at avle et kuld "staffler"...

 

Hun har måske slet ikke tænkt på nogle af de ting som kommer op via debatten.

 

Når det så er sagt er jeg da også rimeligt sikker på at vi ofte får skræmt nogle væk fordi de føler, de skal forsvare deres valg.

 

Ofte ser vi dem jo ikke igen efter det første indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Men hvis debatten netop får dem til at overveje deres valg, er det så ikke det bedste den kan gøre?

 

Hvad tæller mest: hensynet til mennesket, der ønsker at lave en sjov kombination, eller hensynet til de hvalpe, der bliver resultatet af dette?

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvorfor skal ens personlige behov for at se sin hund sprede sit afkom på jorden tælle over at man sørger for, at det er det bedste afkom?

Vi kan vel have forskelligt syn på hvad der er det bedste - og med din holdning forholder du dig vel på en måde til jeg gerne vil have hvalp efter min han - for mig er han den bedste :mrgreen:

Ud over det har han certer i DK og Sverige AA hofter og 00 albuer - markprøver m.m - hvad er der galt i han står på HF`s hanhundeliste ?

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi kan vel have forskelligt syn på hvad der er det bedste - og med din holdning forholder du dig vel på en måde til jeg gerne vil have hvalp efter min han - for mig er han den bedste :mrgreen:

 

Selvfølgelig er du af den opfattelse. Hvis du ikke var, ville det virkelig skrige til himlen, at du ønsker at den skal have hvalpe.

 

Min holdning er, at man ikke avler, hvis man ikke kan forbedre sin race. Den perfekte hund er endnu ikke født, men vi skal blive ved med at efterstræbe den.

 

Vi kan sagtens have forskellige holdninger til hvad der er det bedste. Nogen syntes udstillinger er vigtigere end brugsegenskaber, nogen har det omvendt, mens andre prøver at få den hele - og i mine øjne rigtige - hund ud af det.

 

Jeg forholder mig ikke til din hund. Jeg forholder mig til holdninger. Og jeg sætter spørgsmålstegn ved den holdning der ofte gives udtryk for: menneskets behov for, at ens hund skal have hvalpe. Uanset hvor lidt eller meget racetype der er i den, hvordan den er i sin helhed og så videre og så videre.

Link til indlæg
Del på andre sites

Just, af en eller anden årsag føler jeg behovet for at understrege - på baggrund af vores tidligere indlæg - at jeg på ingen måde forholder mig til din hund. Den er nok fin (jeg kan ikke se et link til hjemmeside eller andet, der fortæller om meritter og viser billeder - ligesom der heller ikke er billeder på din profil), og den skal nok være en god racerepræsentant.

 

Min opfattelse af hanhundelisten er blot, at jeg ikke mener det er et seriøst avlsredskab. Hvis man som hanhundeejer mener ens hund har gener der skal føres videre, og man både går åp udstiller og på jagt/prøver, er der efter min opfattelse mange andre steder, man kan advisere hannens avlstalent.

 

Lav en hurtig hjemmeside, der popper op når folk googler ens navn. Så vil folk der har set hunden på udstilling eller jagt/prøve kunne se i kataloget, og gå hjem og søge yderligere informationer.

 

Nu har jeg ingen idé om, hvem der har henvendt sig til dig på baggrund af din placering på listen, og hvilke hunde de har at "tilbyde". Jeg ville bare personligt være meget påpasselig med hvem jeg ville lade benytte min han, og være meget kritisk overfor de tæver, han skulle bruges på.

Link til indlæg
Del på andre sites

Man kan tro og håbe på det er det bedste man finder - det er ikke så sjældent at selv de på papiret bedste hofter og albuer kaster hvalpe af sig med dårlige hofter eller albuer - og så er der kun at sige til sig selv - jeg troede ellers det var det bedste.

At HF ligefrem er medskyldige - det er et frit land

 

Jeg pipper lige her at der jo også er en (del) miljøfaktorer der spiller ind på HD/AD.

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu er jeg ikke opdrætter. Men skulle jeg bruge Oskar i avlen. Hvilket er udelukket da han har en c hofte. Ja så ville jeg ud over at kende til min egen hunds sundhed i form af hd, aa og pra, selvfølgelig også se på tævens HD, AA og pra, også se på index- tallene. Hvordan ser det ud med tidligere afkom, hvordan med generationerne før.

Jeg ville også se på både tævens og hanens psyke. Hvordan passer de sammen både psykisk og fysisk.

Hvad er det for nogle stærke sider jeg gerne vil have fra hanen der skal gå igen i hvalpene og hvad er det jeg gerne vil have at tæven skal give til hvalpene , så de bliver endnu bedre end moderen og faderen. Jeg mener i avl må man altid bestræbe sig på at lave det bedste af det bedste.

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu har jeg siddet og pløjet mig igennem alle indlægene og er kommet frem til at problemet måske er at seriøse avlere ikke annoncerer herinde? Med det mener jeg folk der går meget op i avl og udstilling osv. Det synes jeg er lidt en skam for det var jo netop der kunne højne standarten.

 

Jeg synes som sådan at gode råd om hvorfor man ikke bør avle er en rigtig god ting men ved hvert nye indlæg kan man næsten gætte sig frem til hvem der nu vil kommentere om hunden selv har sagt at den vil være mor, om det nu også er en god ide, om hunden er tjekket i hoved og r.. osv. Det er sgu da ærgeligt at fordi der er mennesker der ønsker at få parret deres hund så skal de nærmest skræmmes væk herinde fra,.

 

 

Det er godt der ikke er samme kontrol behov for at undersøges den menneskelige race, for så blev der nok ikke sat ret mange børn i verden :-D:mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Men hvis genpuljen var ligeså lille hos os mennesker, kan det også godt være at man blev nødt til at lave regler for menneskeracen.

 

 

Nu ved jeg godt det er en hel anden diskussion det her og den hører måske slet ikke hjemme i tråden :mrgreen:

 

Men man er jo begyndt at kontrollere mennesker, det sker dog på frivillig basis, eksempelvis ved brug af ægsortering hvis der er risiko for en arvelig sygdom.

 

 

Og nu skal jeg nok lade være med at fluekneppe det mere.:mrgreen:

  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg synes som sådan at gode råd om hvorfor man ikke bør avle er en rigtig god ting men ved hvert nye indlæg kan man næsten gætte sig frem til hvem der nu vil kommentere om hunden selv har sagt at den vil være mor, om det nu også er en god ide, om hunden er tjekket i hoved og r.. osv. Det er sgu da ærgeligt at fordi der er mennesker der ønsker at få parret deres hund så skal de nærmest skræmmes væk herinde fra

 

I mine øjne er "problemet" i hundeverdenen bare, at der bliver registreret flere og flere hunde for hvert år, og man mener der alene i 2008 vil blive registreret omkring 75.000 hunde i Danmark (og så er der alle de, der aldrig bliver registreret... Hvilket anløber sig til en pæn procentdel af disse). Samtidig bliver der aflivet flere hunde.

 

Det virker altså til, at problemerne med vores hunde vokser proportionelt med antallet af hunde i landet - ganske givet fordi for mange syntes det er vældigt hyggeligt med sådan en sød lille hvalp, som man kan gå ud og købe hjem den dag lysten er der. Ikke noget med at skulle overveje det bare en uge. Eller gå og vente på den, og få tid til at vurdere, om familien egentlig også har tid til at give en hund det indhold i dens liv som den behøver og fortjener.

 

Vi er som mennesker blevet alt for behovsstyrede, og når vi kan gå ud og shoppe hund ligeså hurtigt som vi kan købe et par underbukser, mener jeg det er tid til at råbe vagt i gevær. Hvis ikke man kan få hvalpekøberne på bedre tanker, kan det være, man skal forsøge at få "avleren" til at være den ansvarlige.

 

Som jeg læser mange af disse annoncer, både her og på andre fora, er det ejeren, der syntes det kunne være sjovt, at se hunden have hvalpe. Det er som om næste skridt - at der risikerer at komme 8 hvalpe (og færre eller flere), selvom man egentlig kun vil beholde en selv - er ukendt for de fleste. Disse hvalpe skal også sælges, og jeg skal love for, at jeg kan se rigtig, rigtig mange annoncer, hvor 8-16 ugers hvalpe faldbydes, fordi tæveejeren ikke kan komme af med dem.

 

Mit spørgsmål er så: hvilke mennesker er det, der giver disse hvalpe et hjem? Dem der seriøst har overvejet det at have hund, hvad man vil bruge den til, hvad den kræver og alt det der. Eller dem der falder over et hvalpebillede, og kører på søndagstur med familien og kommer hjem et familiemedlem rigere.

 

Jeg er ikke i tvivl om, at der er hvalpekøbere af sidstnævnte type, der vågner op og pludselig indser hvor meget en hund kan give af indhold i ens liv. Men må indrømme at jeg er af den overbevisning, at det er en mindre procentdel end de, der står på venteliste hos en opdrætter, de har haft kontakt med i hvad der hurtigt bliver et helt år.

 

Så selvfølgelig er sundhed hos dyrene vigtig, men endnu vigtigere er det måske at kunne se, om man ved et kuld hvalpe dækker et behov, eller i stedet er med til at oversvømme et i forvejen opkørt marked.

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 4 months later...

Jeg tillader mig at blande mig lidt i denne debat. Jeg er helt ny herinde og meldte mig faktisk til med det formål at høre noget om de forskellige hanhunde! Jeg har også heste og på forskellige heste-forums kan man nemlig få rigtig mange gode råd og erfaringer tildelt omkring avl. Man kan føre en debat der kan lede til at man får informationer man ikke havde fundet selv, simpelthen af andres erfaringer.

Det var faktisk det jeg søgte her, så postede et indlæg på Labrador - Anbefal en hanhund. Har ikke fået et eneste svar. Er det fordi at man her ikke anbefaler hanhunde eller vil fortælle om nogle gode erfaringer?

 

 

Og så til det oprindelig sprøgsmål- jeg synes hanhundelisten her er en god idé - netop fordi man kan skabe en debat om godt og dårligt! Det er ikke alt man kan læse ud af kolde facts på hundeweb....eller på folk egne hjemmsider.

 

Til fordommene om at man da ikke kan være seriøs hvis man kigger efter hanhund her. Tja, selvom det ikke var helt med det formål jeg selv kom herind - så hvorfor ikke? Det er vel et spørgsmål om at de rigtige hanhunde kommer til at befinde sig her og folk ikke er for snobbede til at have sin hund her? Alt andet lige vil flere seriøse tråde, indlæg osv da give et mere seriøst forum. Faktisk synes jeg der kan mangle en "avlstråd" til netop det jeg efterlyser.

 

Og så lige for den praktiske informations skyld - min hund er HD=A, A=0 og øjenlyst = intet påvist, jeg bruger hundeweb flittigt og har brugt timer på avleres hjemmesider. Det jeg søger her er noget andet.......nemlig debat!

 

Giver det slet ikke mening her?

 

Mvh

Anne

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tillader mig at blande mig lidt i denne debat. Jeg er helt ny herinde og meldte mig faktisk til med det formål at høre noget om de forskellige hanhunde! Jeg har også heste og på forskellige heste-forums kan man nemlig få rigtig mange gode råd og erfaringer tildelt omkring avl. Man kan føre en debat der kan lede til at man får informationer man ikke havde fundet selv, simpelthen af andres erfaringer.

Det var faktisk det jeg søgte her, så postede et indlæg på Labrador - Anbefal en hanhund. Har ikke fået et eneste svar. Er det fordi at man her ikke anbefaler hanhunde eller vil fortælle om nogle gode erfaringer?

 

 

Og så til det oprindelig sprøgsmål- jeg synes hanhundelisten her er en god idé - netop fordi man kan skabe en debat om godt og dårligt! Det er ikke alt man kan læse ud af kolde facts på hundeweb....eller på folk egne hjemmsider.

 

Til fordommene om at man da ikke kan være seriøs hvis man kigger efter hanhund her. Tja, selvom det ikke var helt med det formål jeg selv kom herind - så hvorfor ikke? Det er vel et spørgsmål om at de rigtige hanhunde kommer til at befinde sig her og folk ikke er for snobbede til at have sin hund her? Alt andet lige vil flere seriøse tråde, indlæg osv da give et mere seriøst forum. Faktisk synes jeg der kan mangle en "avlstråd" til netop det jeg efterlyser.

 

Og så lige for den praktiske informations skyld - min hund er HD=A, A=0 og øjenlyst = intet påvist, jeg bruger hundeweb flittigt og har brugt timer på avleres hjemmesider. Det jeg søger her er noget andet.......nemlig debat!

 

Giver det slet ikke mening her?

 

Mvh

Anne

 

Jo, men grunden til denne tråd er så vidt jeg husker udspruget af at folk tilbyder en hanhund til avl - vel og mærke uden at have noget som helst tjekket på dyret inden for sundhed, man ge af dem er der heller ikke tavle på, eller de er ikke avlskåret/godkendt.

 

Den eneste grund der bliver/blev givet er/var: Min hund vil gerne være far :confused: Og så finder man ud af ved at spørge ind at det vil den bare gerne fordi den er så sød :confused:

 

Hmmm.....

 

Tæverne vil også rigtig gerne være mødre ofte med de samme begrundelser :confused:

 

Derfor er denne tråd oprettet.....

 

Men hvis du nu finder nogle hanhunde du finder egnet og evt. opretter en tråd med ALLE oplysninger på din tæve og samtidig kommer med de hanhunde du har fundet interessante, så kan det være du kan få en saglig debat med dem der har forstand på lige akkurat din race.

 

Held og lykke :vinken: Og velkommen herinde forresten ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Det var jo så den tråd jeg selv har gået med i hovedet i lang tid - men ikke har kunne finde ud af at skrive ...

 

Jeg er helt enig - handhundelisten har ikke noget godt at gøre her på H-F ... mange kommer ind med et udsagn om, at deres hund som gerne "vil" være mor eller far - og får mildest talt en spand lård i hovedet - og ofte med rette - for det er typisk overhovedet ikke gennemtænkt - og nej - jeg mener ikke, at man som seriøs hundeejer eller opdrætter skal holde sin mund når man ser den slags ... som allerede nævnt bliver der avlet og aflivet alt for mange hunde i dk ...

  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg synes trådene med alt det dårlige i dem er rigtigt godt, hvis man ikke brænder så meget for et kuld at man kan stå i mod så bør man nemlig slet ikke lave kuldet. Min mand drømmer om en ampap, hans egen papillion-pige og en af de farlige amstaff'er han møder i parken, hvilket efter hans mening ville være den perfekte vagthund, tænk hvis han lavede en tråd og søgte efter han og ingen sagde ham imod? Hvis man har en 'ægte hund uden stamtavle' tænker jeg blot altid, hvis man ikke engang har gidet sørge for stamtavlen hvorfor i alverden skal man så avle? Og endelig hvis jeg var lidt grøn og ville avle, så ville jeg være glad for at nogen gjorde opmærksom på alt det med HD, AD, øjentest etc som man ikke altid tænker på når lille Fido ligger foran pejsen og drømmer om at blive far ;-)

 

Jeg sammenligner trådene med de diskussioner vi har over middagsbordet, Petrine er absolut ikke 'værd' at avle på, men det betyder jo ikke at jeg elsker hende mindre, jeg tænker bare lidt længre frem end hvor hyggeligt det ville være med herlige, små, varme hundhvalpe og endda en skattefri indtægt, men det gør manden absolut ikke.

  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

  • 4 months later...
Gæst sharqiya

Som, hvad jeg selv ville mene, seriøs opdrætter mener jeg hanhundelisten er en skrækkelig opfindelse. At sætte to hunde det sjældent ville passe sammen er en kedelig ide. Et er også at man måske ik tjekker sygdomme, blander racer som måske ikke er hensigtsmæssigt .. men kan også let doble op på fejl så som kedelige ryglinier, dårlige vinkler for og bag, tandmangel osv..

Alt i alt en trist ide med sådan at faldbyde hanner til tilfældige tæver med ejere der synes et kunne være hyggeligt at få hvalpe.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst sharqiya

Jeg synes ik det har ngoet med snob at gøre at de gode hanner ik er herinde. Selv har jeg en sjælden race, med fantastiske forældre fra udlandet, et hav af titler og prøver - han skal ikke parrer noget fra en anden race ( ville nok også blive høvlet ud af dkk ) og de kvalitetstæver der findes i dk af min race kan tælles på en hånd og ville aldrig tage kontakt herinde..

Intet med snob og gøre men gør man et stort stykke avls og udstillingsarbejde ønsker man også at ens han parrer passende tæver...

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 2 weeks later...
Gæst topsytop

Og så liige en lille positiv historie, bare til at sætte det hele lidt i perspektiv: Jeg havde en dejlig hanhund (med DKK stambog), som ikke kunne avlsgodkendes da han var 2 cm for stor. Men i alle henseender en rigtig dejlig hund af en race uden helbredssproblemer :-D

En familie jeg ikke kendte havde en dejlig tæve af samme race (af DKK forældre med uden stambog, da det var glippet pga. skilmisse hos avleren). Denne familie ville gerne prøve at lave et kuld racerene hvalpe men kunne ikke finde en hanhund, da det er en ret sjælden race.

Heldigvis for alle parter boede den her familie i nærheden af mine forældre, og heldigvis passede mine forældre min hund mens jeg var på ferie, og heldigvis så familien min hund. De spurgte så om jeg ville lade min hanhund parre med deres tæve næste gang den kom i løbetid, og det blev så en aftale.

De 3 hvalpe der kom ud af det, var afsat så snart de blev født (1 til mig, 1 til dem selv, og 1 til deres datter og svigersøn), og de havde flere som gerne ville have haft en hvalp. Det kuld hvalpe fik den mest perfekte opvækst hos opdrætteren :!: De fik så meget kærlighed og omsorg i de første 8 uger at jeg aldrig har set nogen, såkaldt seriøs opdrætter, yde noget der bare kommer i nærheden :eek:

Manden i huset byggede en kæmpestor hvalpegård med alle mulige aktivitetsting til hvalpene, og hvalpene blev naturligvis osse de skønneste hunde, der levede til 11-12 års alderen uden helbredsproblemer.

Pointen i denne historie er: at det ikke altid er helt hul i hovedet når nogen synes de godt kunne tænke sig at lave et kuld hvalpe på deres "lille Fie". Det kan altså godt være mennesker der tænker sig om, og har afsat hvalpene inden de er født, og i det hele taget er lige så gode opdrættere som de "seriøse", og drejer det sig om en sund race, så kommer der såmænd lige så gode hunde ud af det som af DKK opdræt.:mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...