Hop til indhold

Det var godt, at jeg ikke så det.


Gæst MsNoir
 Share

Recommended Posts

Jeg har mødt nogle stykker der var bange for hunde, den ene bor på vores vej og når hun ser hunde reagerer hun altså på ingen måde aktivt, men panikker, samler hænderne oppe på brystet og vender sig væk (hvilket jo så er perfekt i forhold til at hunde så som regel lader hende være). En anden havde forvildet sig op på et hundeløse område hvor 5-6 hunde legede. Hun gjorde helt nøjagtigt det samme (lige da hun kom ind på området) mens hun råbte sådan noget skingert om vi ikke ville sætte hundene i snor.

Det er helt det samme med de børn jeg har mødt, som er bange for hunde.

 

Når jeg ser en gigant edderkop løbe over mit gulv reagerer jeg heller ikke med at trampe på den, jeg springer væk som ... en anden tosse :oops:

 

Kan sagtens være at nogle reagerer anderledes (som i, tyr til at sparke eller råbe), men det er sjovt nok aldrig det jeg har oplevet, jeg læser trådstarters historie som at damen bare syntes hunde var rådne og skulle forsvinde.

  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 114
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Men nej, det er ikke hip som hap. For jeg kender ikke ret mange der er bange for at børnene bider dem.

Lad nu være med at drej tingene og forhold dig til det jeg skriver. Min sammenligning gik på hvad der kan genere, ikke skræmme.

 

Tja ... folk tackler jo angst på vidt forskellige måder. Nogle undgår helt det de er bange for, andre folk springer lige ud i det, og nogle forsøger at udsætte sig selv for det i små doser for at få normaliseret deres forhold til det de er bange for. Mange er af den holdning at de ikke vil lade en fobi styre deres liv, og derfor afholder de sig ikke fra at gøre noget, f.eks. gå et tur i skoven, fordi de er bange, men prøver at tackle det i stedet.

Jeg har altså ikke ansvaret for andres fobier, eller hvordan de vælger at tackle dem. Kan folk ikke tåle at køre i en tætpakket elevator, så må de sgu arbejde med det, et sted hvor det ikke kræver at alle andre skal ændre deres agenda for at tage hensyn til et enkelt individ der har et specielt problem. Står der at der må være 10 mennesker i elevatoren, så er det hvad jeg retter mig efter og så må den person med klaus altså tage trappen.

 

men det kunne da være interessant at vide om dem der lader deres hunde løbe op til mennesker også lader dem løbe op til heste. Og hvis ikke, hvorfor de så synes der er forskel.

Shandie tager jeg altid i snor når der kommer mennesker, men det gjorde jeg ikke med mine to andre hunde, for dem vidste jeg, gik lige forbi. Jeg tog dem i snor når der kom heste fordi jeg ikke var sikker på at de ikke ville rende efter dem og så er der jo fare for både hund, hest og evt. rytter.

 

Mener de mennesker der ser min hund, at den kan udgøre en fare for dem, må de altså bruge mundtøjet, for det er trods alt ikke almindeligt at folk bliver bange for en hund der ikke engang kigger på dem. Dermed kan de ikke forvente at jeg tager et unormalt hensyn, af mig selv. Ih guder, tænk hvis det var sådan på alle andre områder også.

 

... det jeg så også siger er, at jeg synes at det er forrykt at der overhovedet skal være en kamp at tage. Alene det, vidner jo om at hensynet ikke går begge veje.

Nej, det gør det nemlig ikke. Hvilket hensyn er det du mener at folk tager til hundeejerene, når de går ind i en hundeskov, og forventer at alle hundeejerne skal vise hensyn til dem?. Hvis de virkelig tog hensyn, ville de jo ikke vælge at vandre rundt de ganske få steder hvor hunde må gå uden snor.

 

Det, der nok i bund og grund forundrer mig mest er, at reglementet er soleklart på området, men alligevel har folk 1.000.000 bortforklaringer. Der findes også love som jeg skider på under givne omstændigheder. F.eks. kan jeg sagtens finde på at gå over for rødt hvis der ikke er nogen i sigte. Da jeg var yngre røg jeg hash, og det var sgu ikke fordi det var ulovligt at jeg stoppede.

Jeg ville synes det var langt mere ærligt og forståeligt at sige "ja, reglerne er på denne her måde - men det synes jeg er latterligt og derfor har jeg bestemt mig for at skrupskide på det. Og de folk jeg generer er det bare ærgerligt for". I stedet skal vi høre alle disse søforklaringer om at "nu er det jo en hundeskov" osv., og så føler folk en eller anden berettigelse.

Det er soleklart for dig at ordene: "løbe efter" betyder at hunde ikke må komme i nærheden af andre mennesker,... det er altså bare ikke soleklar lovtekst for mig. Og når man har spurgt politiet der siger: at det, at en hund går fredeligt forbi en person uden at tage kontakt, ikke kan anses for at være en gene,... så er det altså nok for mig til at jeg retter mig efter det min egen logik også er enig i.

 

Det kan jo sagtens tænke, at det har været en ren instinktiv angst-reaktion, at hun har sparket ud af efter ham :vedikke: og ikke nødvendigvis af ond vilje... Kom du gående med din hvalp løs et sted hvor jeg fx kom med mine to, og hvalpen kom farende, så kunne jeg evt. også godt finde på at verfe ud efter den, rent instinktivt - mest for at redde den fra evt. at blive ædt af min ældste tæve... Men så man det, uden den viden, så ville det vil ligne, at jeg mere eller mindre kastede mig ned og slog ud efter hvalpen....

Men der var jo ikke risiko for at hvalpen var i fare for noget. I øjeblikket afværger jeg også, hvis en lille hund kommer hen. Dog ikke ved at slå eller sparke.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er jo fra TS 1 ste indlæg slet ikke beskrevet som en almindelig hundeskov, bare et mindre område med Et skilt"Lovlig at have hunde løse".

Tænkt nu hvis kvinden havde gået disse ture i 50 år og det var hendes ynglingstur,. Måske kiggede hun på fugle??? Skulle hun så gå en stor omvej, fordi hun er bange for hunde og da TS ikke så kvinden komme mod sig, har kvinden nok hellerikke observeret den mindre hund, før den var tæt ved hende og hun blev forskrækket. Og reagerer ,måske før hun ser, at det kun er en hvalp.

Det er jo slet ikke sikkert , hun havde kræft i sit spark, måske ville hun bare asvare den.

Det kunne da være gået langt værre , hvis der havde gået en hundeejer med en sur hund, måske nåede den at komme på plads, men så var hvalpen måske rendt op i hovedet på den og blevet slemt bidt.

Jeg har jo sådan een , der godt nok er lydig, men hakker efter hvalpe der går til hende.Og jeg er ikke den eneste med sådan en ælldre hund.

Så TS skal da være glad for at det kun var en Dame.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er jo fra TS 1 ste indlæg slet ikke beskrevet som en almindelig hundeskov, bare et mindre område med Et skilt"Lovlig at have hunde løse".

Tænkt nu hvis kvinden havde gået disse ture i 50 år og det var hendes ynglingstur,. Måske kiggede hun på fugle??? Skulle hun så gå en stor omvej, fordi hun er bange for hunde og da TS ikke så kvinden komme mod sig, har kvinden nok hellerikke observeret den mindre hund, før den var tæt ved hende og hun blev forskrækket. Og reagerer ,måske før hun ser, at det kun er en hvalp.

Det er jo slet ikke sikkert , hun havde kræft i sit spark, måske ville hun bare asvare den.

Det kunne da være gået langt værre , hvis der havde gået en hundeejer med en sur hund, måske nåede den at komme på plads, men så var hvalpen måske rendt op i hovedet på den og blevet slemt bidt.

Jeg har jo sådan een , der godt nok er lydig, men hakker efter hvalpe der går til hende.Og jeg er ikke den eneste med sådan en ælldre hund.

Så TS skal da være glad for at det kun var en Dame.

 

Det er så en helt anden diskussion, men jeg mener ikke at en hund der kan finde på at bide, hører hjemme i et fritløbsområde, uden mundkurv. Man kan trods alt ikke se om hjørner og jeg synes det er direkte uforskammet at udsætte andre for den risiko. Et indkald kan glippe uanset hvor meget styr man tror man har på hunden.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg vil gerne pointere tilbage til indlægget som jeg startede. Det var en reflektion over oplevelsen. Jeg siger ikke, at jeg har retten 100% på min side, eller at damen har retten 100% på sin side.

Jeg har lært noget af det, også ved at høre andres kommentarer, og tager det til efterretning.

Link til indlæg
Del på andre sites

Til Ascha.

Det forstår jeg da godt du mener. Og jeg opsøger da hellerikke de steder, hvor folk mødes til fællesleg og kun de steder, hvor jeg har et stort overblik over området. Det skal lige siges, at hun ikke selv opsøger andre hunde, bare ikke vil have dem i hovedet. Og hvis der kommer een, har jeg andre hunde til at aflede den, også nogle der ikke bider.

De fleste rutinerede hundeejer her nærpå er meget obs på andre hunde, for vi har det sidste år haft mindst 5 behandlingskrævende overfald, den ene beløb sig til over 12000 kr.

Link til indlæg
Del på andre sites

Til Ascha.

Det forstår jeg da godt du mener. Og jeg opsøger da hellerikke de steder, hvor folk mødes til fællesleg og kun de steder, hvor jeg har et stort overblik over området. Det skal lige siges, at hun ikke selv opsøger andre hunde, bare ikke vil have dem i hovedet. Og hvis der kommer een, har jeg andre hunde til at aflede den, også nogle der ikke bider.

De fleste rutinerede hundeejer her nærpå er meget obs på andre hunde, for vi har det sidste år haft mindst 5 behandlingskrævende overfald, den ene beløb sig til over 12000 kr.

Den var heller ikke til dig personligt. Skrev det bare fordi du skrev: hvis nu den havde mødt en hund der bed.... og det mener jeg ikke man bør kunne møde på et fritløbsområde.

Link til indlæg
Del på andre sites

Til TS

Tag det roligt- hundeloven skal jo overholdes og nogle , også voksne hunde og deres ejer, kan ikke undgå i et aktivt liv at komme til af generer nogle fremmede. Bare ,hvis man går på et stisystem og lige glemmer at kigge sig tilbage, en hurtig cykel eller løber kommer pludselig og hunden krydser måske rundt og er ved at genere dem.

En af mine var engang ved at lande mellem benene på en hiurtigløber. Hunden gik med snotten i jorden og han måtte springe over den. Så opdagede jeg, at hunden havde begyndene grå stær pga alder.

Link til indlæg
Del på andre sites

Prøver ihærdigt på at holde mig ude af denne debat, men kan alligevel ikke lade være.

Jeg forstår det simpelthen ikke. Hvorfor lader I jeres hunde løbe hen til fremmede mennesker på stranden? Én ting er, at damen godt kunne sige noget inden hun sparker hundene, men noget helt andet er, hvad i alverden jeres hunde laver henne ved en fremmed dame?

Det er i mine øjne helt almindelig høflighed ikke at lade sin hund løbe hen til fremmede mennesker. Jeg gider sgu heller ikke at have fremmede hunde opsøger mig - selvom jeg går uden hund.

 

Jeg forstår det bare ikke. Jeg forstår ikke at det er damens problem, at hun er bange. At damen med fagter, opråb eller lignende skal gøre opmærksom på sin frygt førend at I reagerer. Hvorfor skal det komme så vidt? Hvorfor kan I ikke vise hensyn og lære jeres hunde ikke at opsøge fremmede uden at have fået lov?

Herligt - en der på fineste vis har formuleret nøjagtigt hvad jeg mener :mrgreen:

 

Og så er jeg endnu engang lidt rystet over hvor mange herinde mener at det på den ene eller anden måde er ok at deres hunde løber hen til fremmede. Det er godt nok en helt anden verden end den jeg færdes i til dagligt. Heldigvis!

 

OG børnesammenligningen er plat. Sorry, men det ér den. Ikke desto mindre kan jeg ikke lade være med at forholde mig til den - bare fordi. Og nej, jeg kunne heller aldrig finde på at lade min unge rende rundt og genere fremmede mennesker på gaden. Han bliver, ligesom mine hunde, kaldt ind og holdt i rimelig kort snor omkring fremmede, fordi jeg har respekt for andre folks privatsfære.

Link til indlæg
Del på andre sites

OG børnesammenligningen er plat. Sorry, men det ér den. Ikke desto mindre kan jeg ikke lade være med at forholde mig til den - bare fordi. Og nej, jeg kunne heller aldrig finde på at lade min unge rende rundt og genere fremmede mennesker på gaden. Han bliver, ligesom mine hunde, kaldt ind og holdt i rimelig kort snor omkring fremmede, fordi jeg har respekt for andre folks privatsfære.

Hvorfor synes du sammenligningen er plat. Jeg taler med børn rigtig mange gange om ugen og det er sgutte mig der starter samtalerne.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvorfor synes du sammenligningen er plat. Jeg taler med børn rigtig mange gange om ugen og det er sgutte mig der starter samtalerne.

Fordi børn er mennesker og hunde er dyr.

Hvis man har et generelt problem med at omgås andre mennesker indenfor normale sociale spilleregler, vil det nok være den gængse holdning at man bør opsøge hjælp.

Link til indlæg
Del på andre sites

Fordi børn er mennesker og hunde er dyr.

Hvis man har et generelt problem med at omgås andre mennesker indenfor normale sociale spilleregler, vil det nok være den gængse holdning at man bør opsøge hjælp.

 

Men vi kan vel blive enige om at det der kan være en gene (og nu var det jo det vi diskuterede) kan være mange forskellige ting og at jeg opfatter det som en gene at blive opsøgt af børn, kan man vel dårligt kalde: ikke at kunne omgås andre mennesker indenfor normale spilleregler.

Link til indlæg
Del på andre sites

Men vi kan vel blive enige om at det der kan være en gene (og nu var det jo det vi diskuterede) kan være mange forskellige ting og at jeg opfatter det som en gene at blive opsøgt af børn, kan man vel dårligt kalde: ikke at kunne omgås andre mennesker indenfor normale spilleregler.

Ja, det kan vi godt blive enige om. Og derfor lader jeg heller ikke mit barn rende rundt og genere random fremmede uden at de har henvendt sig til ham :-)

 

Men jeg vil også til hver en tid fastholde, at man ikke kan stille krav til nul interaktion med andre mennesker, når man er en del af et samfund. Ligesom jeg også vil postulere at børn er samfundsborgere, på lige fod med du og jeg.

Hunde er søde og dejlige, men samfundsborgere bliver de aldrig.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja, det kan vi godt blive enige om. Og derfor lader jeg heller ikke mit barn rende rundt og genere random fremmede uden at de har henvendt sig til ham :-)

 

Men jeg vil også til hver en tid fastholde, at man ikke kan stille krav til nul interaktion med andre mennesker, når man er en del af et samfund. Ligesom jeg også vil postulere at børn er samfundsborgere, på lige fod med du og jeg.

 

sorry for OT men det er da lidt tankevækkende at så mange vælger at tage på ferierejser hvor arrangørerne reklamerer med at det er "børnefri ferie":hmm:

Link til indlæg
Del på andre sites

sorry for OT men det er da lidt tankevækkende at så mange vælger at tage på ferierejser hvor arrangørerne reklamerer med at det er "børnefri ferie":hmm:

Jeg tror det er fordi en god portion forældre, på lige fod med en god portion hundeejere, er fuldstændigt blottede for almindelig pli, og mener at deres fantastiske vidunder skal deles med verden på laissez faire-måden.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har altså ikke ansvaret for andres fobier, eller hvordan de vælger at tackle dem. Kan folk ikke tåle at køre i en tætpakket elevator, så må de sgu arbejde med det, et sted hvor det ikke kræver at alle andre skal ændre deres agenda for at tage hensyn til et enkelt individ der har et specielt problem. Står der at der må være 10 mennesker i elevatoren, så er det hvad jeg retter mig efter og så må den person med klaus altså tage trappen.

 

 

Nej, det gør det nemlig ikke. Hvilket hensyn er det du mener at folk tager til hundeejerene, når de går ind i en hundeskov, og forventer at alle hundeejerne skal vise hensyn til dem?. Hvis de virkelig tog hensyn, ville de jo ikke vælge at vandre rundt de ganske få steder hvor hunde må gå uden snor.

Ja, jeg er jo - ikke overraskende - helt enig i de her afsnit. Jeg tager gerne hensyn og Bobo får heller ikke lov til at opsøge andre mennesker, hvis de ikke selv giver udtryk for, at de gerne vil hilse på ham. Og jeg kalder ham da altid til mig, når vi skal passere nogen for at de ikke skal blive unødvendigt nervøse. Men jeg forventer da også, at de så rent faktisk ikke har noget imod hunde, når det nu er en hundeskov vi går i, så jeg altså ikke behøver tage andre hensyn end det.

 

Hvis de alligevel er bange eller synes hunde er klamme/dumme/what ever, så synes jeg jo som sagt, at de skal finde en af de mange andre skove at gå tur i. I hvert fald, hvis de forventer, at jeg skal tage ekstra store hensyn til dem. Jeg synes, det svarer til, at jeg går ned i en alm. skov og lader Bobo løbe og forventer, at folk bare fjerner sig for os. Det ville jo ikke være okay og jeg synes heller ikke, det er okay den anden vej rundt.

 

Så kan man sige, at jeg selv har valgt at have hund og derfor er det mig, der må tage det største hensyn. Og det er jeg egentligt enig i og det gør jeg også gerne. Men når jeg så går på "vores fristed," så forventer jeg da, at jeg ikke behøver være helt så opmærksom som til hverdag, hvor vi går rundt på gaderne omkring hvor vi bor. Jeg forventer da som udgangspunkt, at folk der går i hundeskovene ikke er hysterisk bange for hunde.

 

Nogle gange skal man måske bare affinde sig med, at der er steder, hvor det er uhensigtsmæssigt at være i stedet for at forvente et stort, ualmindeligt hensyn.

Link til indlæg
Del på andre sites

Men der er vel stor forskel på "at være til gene" og "at forvolde angst"? :vedikke: som nævnt før i en tidligere debat, så holder jeg vældigt meget af hunde og knap så meget af børn... det ændrer ikke på, at jeg godt kunne tænkes at blive en kende utryg hvis en stor hund kom blæsende imod mig udenfor kontrol.... hvorimod jeg næppe ville blive utryg - men nærmere irriteret, hvis en 3-årig gjorde det samme (med mindre barnet var bevævbnet selvfølgelig ;-) )

Link til indlæg
Del på andre sites

Herligt - en der på fineste vis har formuleret nøjagtigt hvad jeg mener :mrgreen:

 

Og så er jeg endnu engang lidt rystet over hvor mange herinde mener at det på den ene eller anden måde er ok at deres hunde løber hen til fremmede. Det er godt nok en helt anden verden end den jeg færdes i til dagligt. Heldigvis!

 

OG børnesammenligningen er plat. Sorry, men det ér den. Ikke desto mindre kan jeg ikke lade være med at forholde mig til den - bare fordi. Og nej, jeg kunne heller aldrig finde på at lade min unge rende rundt og genere fremmede mennesker på gaden. Han bliver, ligesom mine hunde, kaldt ind og holdt i rimelig kort snor omkring fremmede, fordi jeg har respekt for andre folks privatsfære.

Nej, det er ikke okay at hunde løber hen til andre mennesker, præcis som det passer dem. Men nogle gange er det altså også okay, at ikke-hundeejere lader være med at opsøge problemerne :genert:

Link til indlæg
Del på andre sites

Men nogle gange er det altså også okay, at ikke-hundeejere lader være med at opsøge problemerne :genert:

Men hvem skal lige afgøre hvornår man "opsøger" problemerne?

 

Er det rimeligt at man skal gå en større omvej for at komme til sin bedstemor/bus/nærmeste supermarked for at vise hensyn til hundeejere?

Eller at man ikke kan komme ud og løbe en tur i sin skov, og i stedet er nødt til at løbe på langs vejen?

Eller ikke kan lufte sin hund lovligt og uden snor, uden at blive opsøgt af fremmede uønskede hunde?

Link til indlæg
Del på andre sites

Jamen, der er da ingen der skal vise ekstra ualmindeligt hensyn, bare fordi folk er bange for hunde. Man skal vise det hensyn man altid viser: ikke at lade sin hund løbe hen til fremmede der ikke har bedt om det. Så enkelt er det jo.

Hvis man kan overkomme den lille opgave er der slet ingen problemer at 'opsøge'.

Link til indlæg
Del på andre sites

Men når jeg så går på "vores fristed," så forventer jeg da, at jeg ikke behøver være helt så opmærksom som til hverdag, hvor vi går rundt på gaderne omkring hvor vi bor.

 

Hvis du mener at en hundeskov er et 'fristed' hvor du ikke behøver at være ligeså opmærksom på hunden som når du går på gaden, så tror jeg du har misforstået det der med fuld kontrol - ellers er du en hundehvisker udover det sædvanlige. At lade sin hund løbe løs kræver, i hvert fald for mig, at jeg er meget mere opmærksom på hans gøren og laden, end når jeg har ham i snor og han fysisk ikke kan komme mere end halvanden meter væk fra mig.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst CesarMillan
For en uges tid siden, var min kæreste, vores to hunde og jeg selv ude at gåtur. Der er et godt stykke marsk hvor jeg bor, hvor det er tilladt at have hunde uden snor. Der sådan et fint skilt med det. :blink: Begge vores hunde, også den lille er rigtig god til at følge med, og ved godt hvor mor og far er.

Så os af sted i rask gang, hundende ud for at udforske hvad der nu kan udforskes. Thor som snart blive 16 uger, er en glad, men også forsigtig hund. Så det med at møde andre mennesker, og dyr gør han med respekt, men også som en hvalp der er glad for verden, altså med loverene hale.

Desværre den oplevelse han eller vi kom ud for, var ikke den sjoveste.

Turen vi gik er snoet, som følger et længere stykke å, og der er lidt bevoksning. Så noget af vejen kan se fra lang afstand, men en lille del af turen er på en sti igennem nogle buske. Da vi passerede stien, kom der en dame gående, og Thor ville gerne hen for at hilse. Jeg så det ikke, men min kæreste gjorde, men uden større grund sparkede hun ud efter ham, :evil: og først bagefter sagde hun, at hun var bange for hunde, og var engang blevet bidt.

 

Det jeg så ikke kan forstå, at en dame der er bange for hunde, netop vælger at gå på et areal der netop er for hundeejer og deres hunde, hvor de må gå uden snor. Der er så mange andre områder i DK og omegn af hvor jeg bor, hvor hundende skal være i snor, om det er i skov, by etc.

 

Man kan måske sige, at fejlen er min, fordi jeg har min hund løs, men da han altid følge efter mig, om det så er 5 meter for an mig, eller bag mig, er lige meget, og vi netop gik på et område det var tilladt. Og at han ikke er så gammel endnu, og stadig lærer hvad der er i orden, og hvad der ikke er i orden. Måske er jeg for god af mig, som ny opstartet hundeejer.

 

Men det giver noget til eftertanke.

 

I udgangspunkt kan man ikke blande sig i hvor andre folk går. Borgere har rettigheder. Hunde har ingen rettigheder. Det skal hunde heller ikke ha.

 

At personen sparker hunden må man tage uden brok. Kan godt se pointen. Selvom offentligheden tilbyder et område for hunde uden snor, skal man stadig havde styr på sin hund.

 

Det sker. Man ikke tillade sig at blive sur. Det er mangel på respekt for andre mennesker.

 

Der skal falde en prompte undskyldning, hvis du havde set det. Hundeejere har og får et dårlig ry, især hvis man hidser sig op eller påtaler af den årsag.

Redigeret af CesarMillan
Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...