Hop til indhold

Det var godt, at jeg ikke så det.


Gæst MsNoir
 Share

Recommended Posts

Men jeg tror da heller ikke, at der er nogen, der kan blive uenige om, at både hunde og heste skal være under kontrol, hvis de skal færdes ude i det offentlige rum. Jeg har i hvert fald ikke læst, at nogen mener sådan noget er i orden - men måske læser jeg det så bare anderledes end dig. Jeg opfatter det bare som en diskussion om hvor meget hensyn den enkelte bør vise og hvad det så skal bestå af.

 

 

jeg kan faktisk ikke huske reglerne for heste i hundeskoven eller i skoven uden markerede ridestier... Pinligt faktisk, eftersom at jeg er en "heste-tøs"...

 

 

Anyway, så har jeg tit i min hundeskov mødt piger på ponyer som er kommet fræsende i fuld galop midt på hovedstierne. Her må jeg indrømme, at jeg har stoppet dem, hvor jeg ligeså meget for deres egen skyld - og sikkerhed - har foreslået dem den kæmpe skov på den anden side af vejen som IKKE er hundeskov.

 

1. En hund som aldrig har mødt en hest - som endda kommer løbende i fuld galop - og som er løs kunne måske finde på at løbe efter den her hest. Reglen om fuld herredømme gælder vel stadigvæk her, men en galopperede hest i en hundeskov er vel egentlig ikke det man sådan lige forventer at møde?

 

2. Hest sparker hund.

 

3. Hest bliver mega bange, og stikker af, så rytter (og hest) kan komme til skade, hvis pigen måske skulle ende i et træ, hest styrter etc.

 

Har så udover det foreslået til de ryttere som jeg har mødt, at hvis den endelig skal ride tur i den del af skoven som er hundeskov, så var det nok smartest at skridte kun - igen for at tage hensyn til hinanden, og for at der ikke skal ske noget med nogen af parterne. Ja, og det gælder vel også alle andre besøgende i hundeskoven, alm gående, løbere etc. For man må vel faktisk ikke ride i en skov uanset "kategori", hvis der ikke er en ridesti? Faktisk står der ikke noget om heste når man går ind i hundeskoven - kun at løse hunde er tilladt etc.

 

Tror ofte at de ikke tænker over at det, fordi det gjorde jeg da heller ikke i den alder. Jeg har selv ligget og jordet rundt på eremitage sletten, da jeg var teenager... Suk, det var tider.

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 114
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Puha, hvor ville jeg blive sur hvis der var en der sparkede ud efter min hund! Der skal være plads til alle, men folk må altså også godt lige have i mente hvor de befinder sig henne - om det f.eks. er hundeskov/mark. og de skal sku ikke prøve at gøre skade på mine hunde uden grund:evil:, så tror jeg nok den arrige hun kommer frem i mig..

Link til indlæg
Del på andre sites

jeg kan faktisk ikke huske reglerne for heste i hundeskoven eller i skoven uden markerede ridestier... Pinligt faktisk, eftersom at jeg er en "heste-tøs"...

 

 

Anyway, så har jeg tit i min hundeskov mødt piger på ponyer som er kommet fræsende i fuld galop midt på hovedstierne. Her må jeg indrømme, at jeg har stoppet dem, hvor jeg ligeså meget for deres egen skyld - og sikkerhed - har foreslået dem den kæmpe skov på den anden side af vejen som IKKE er hundeskov.

 

1. En hund som aldrig har mødt en hest - som endda kommer løbende i fuld galop - og som er løs kunne måske finde på at løbe efter den her hest. Reglen om fuld herredømme gælder vel stadigvæk her, men en galopperede hest i en hundeskov er vel egentlig ikke det man sådan lige forventer at møde?

 

2. Hest sparker hund.

 

3. Hest bliver mega bange, og stikker af, så rytter (og hest) kan komme til skade, hvis pigen måske skulle ende i et træ, hest styrter etc.

 

Har så udover det foreslået til de ryttere som jeg har mødt, at hvis den endelig skal ride tur i den del af skoven som er hundeskov, så var det nok smartest at skridte kun - igen for at tage hensyn til hinanden, og for at der ikke skal ske noget med nogen af parterne. Ja, og det gælder vel også alle andre besøgende i hundeskoven, alm gående, løbere etc. For man må vel faktisk ikke ride i en skov uanset "kategori", hvis der ikke er en ridesti? Faktisk står der ikke noget om heste når man går ind i hundeskoven - kun at løse hunde er tilladt etc.

 

Tror ofte at de ikke tænker over at det, fordi det gjorde jeg da heller ikke i den alder. Jeg har selv ligget og jordet rundt på eremitage sletten, da jeg var teenager... Suk, det var tider.

 

Min nærmeste hundeskov har faktisk afmærkede ridestier. Derudover skal børnene enten ride over en stærkt befærdet landevej eller ride i hundeskoven, hvis de kommer fra den nærmeste rideklub eller dyrelegeplads. Hundeskoven ligger direkte op til et større boligområde, så der er mange løbere, cyklister og familier på tur. Her forventer jeg dælme at folk kan styre deres hunde, hvilket også er grunden til at det er den eneste hundeskov jeg benytter fast:)

 

Min veninde er gang med den helt store træning af sin lille fuglehund. I et uopmærksomt øjeblik satte den efter en løber der kom pludseligt om et hjørne. Løberen sparkede ud efter hunden, hvilket han ikke hørte et ondt ord for. Min veninde fik hurtigt fat i hunden og gav manden en undskyldning.

Link til indlæg
Del på andre sites

Puha, hvor ville jeg blive sur hvis der var en der sparkede ud efter min hund! Der skal være plads til alle, men folk må altså også godt lige have i mente hvor de befinder sig henne - om det f.eks. er hundeskov/mark. og de skal sku ikke prøve at gøre skade på mine hunde uden grund:evil:, så tror jeg nok den arrige hun kommer frem i mig..

 

Nu var det jo heller ikke uden grund.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg mener altså stadigt at der i dette tilfælde bliver reageret alt for kraftigt på en mindre fejl fra ts' side. Ja, hunde skal være under kontrol, også når de er løse - og ja ts' hvalp burde have været afledt inden den tog kontakt til en fremmed.

 

Men derfor skal man da ikke acceptere at folk sparker til ens hund! Selvom vedkommende var bange er der da mange meget mere hensigstmæssige måder at reagere på.

Jeg har fuld forståelse for at nogle folk er meget bange for hunde, og selvfølgelig skal der tages hensyn til dem.

Men det er dælme svært at være allestedsnærverende og tankelæser:vedikke:

 

Måske man bare skulle acceptere at mennesker og hunde er fejlbarlige, 100% kontrol eksisterer ikke, og så ellers give hinanden lidt plads til at være her?

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja, det kan vi godt blive enige om. Og derfor lader jeg heller ikke mit barn rende rundt og genere random fremmede uden at de har henvendt sig til ham :-)

Men hvorfor finder du så min sammenligning plat. Det drejede sig jo ikke om rettigheder men om hvad folk kan anse for at være generende.

 

Men jeg vil også til hver en tid fastholde, at man ikke kan stille krav til nul interaktion med andre mennesker, når man er en del af et samfund. Ligesom jeg også vil postulere at børn er samfundsborgere, på lige fod med du og jeg.

Hunde er søde og dejlige, men samfundsborgere bliver de aldrig.

Det bliver lastbiler heller aldrig og alligevel tager jeg da hensyn til dem, hvor jeg ved de kan findes, selvom jeg har ret til at lade være.

 

Jamen hvis en hund går fredeligt forbi en person uden at tage kontakt er der jo heller ingen problemer? Det jeg taler om er, når folk lader deres hunde løbe hen til nogen. Eller efter nogen. Der er da en verden til forskel. Mener du ikke der er forskel på at gå fredeligt forbi nogen og så at løbe efter dem? Ellers demonstrerer jeg gerne forskellen i egen person ;-)

Det er da vanskeligt at passere andre på en afstand af mindre end en meter på en skovsti. Og tidligere vakte det da harme hos dig at folk kunne finde på at lade deres hunde komme så tæt på fremmede. Er måske lidt forvirret over din skiften mening hele tiden.

 

Det er så faktisk der du tager fejl. Hundene er løse i hundeskoven på en særtilladelse hvorimod mennesker har ret til at være der. Løse hunde har derfor altid sidste prioritet.

Du kan lide det eller lade være - du kan vælge at skide på det eller lade være. Men det er faktisk sådan det er.

Nu findes der jo altså også andre ting der også gør sig gældende, såsom at man opererer med bløde og hårde traffikanter og at loven også tager bestik af hvem der har bedst mulighed for at undgå uheld. F.eks. bliver en cyklist der drøner ind i en løs hund ikke opfattet som offeret.

 

Men du glemte vist at svare mig på det spørgsmål om hvilket hensyn hundeskræmte/ hadere tager til hundeejerne når de færdes i en hundeskov.

 

Men det er dælme svært at være allestedsnærverende og tankelæser:vedikke:

Der er da en del herinde der mener det er kravet for at en hund må gå løs,... ellers er det da nogle underlige hundeskove de går i vil jeg mene.

 

Måske man bare skulle acceptere at mennesker og hunde er fejlbarlige, 100% kontrol eksisterer ikke, og så ellers give hinanden lidt plads til at være her?
Helt enig.
Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg synes helt ærligt, at man må kalkulere med, at der er løse hunde i en hundeskov, som måske opsøger en, hvis man går derind. Ikke forstået som at det er i orden at være overrendt af løse hunde, men jeg synes altså, at man må regne med, at det kan ske engang imellem, at der er en hund, som lige er blevet døv i det øjeblik eller at ejeren, som i historien her, rent faktisk bare ikke har set personen komme imod sig og derfor ikke har fået kaldt hunden til sig.

Det er vel sådan nogle ting, der kan ske, når man har med levende væsner at gøre.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst The dogfather

Og igen bliver jeg jo bekræftet i at jeg gør ret i at holde mig ude af hundeskovene...hehe....

Altså for mig, virker det lidt som om der ikke er styr på hvordan sådan noget skal foregå...mit overordnede indtryk er at: nogen mener at det er et sted for løse hunde, uanset om de er gode i indkald eller ej, andre mener at man ihvertfald ikke skal lufte hund med snor, for så indbyder man næsten til overfald på sin hund, og nu er der så åbenbart også heste, folk der ikke kan lide hunde osv osv....damn...tror jeg holder mig til mit hemmelige sted...:mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Og igen bliver jeg jo bekræftet i at jeg gør ret i at holde mig ude af hundeskovene...hehe....

Altså for mig, virker det lidt som om der ikke er styr på hvordan sådan noget skal foregå...mit overordnede indtryk er at: nogen mener at det er et sted for løse hunde, uanset om de er gode i indkald eller ej, andre mener at man ihvertfald ikke skal lufte hund med snor, for så indbyder man næsten til overfald på sin hund, og nu er der så åbenbart også heste, folk der ikke kan lide hunde osv osv....damn...tror jeg holder mig til mit hemmelige sted...:mrgreen:

Det kan jeg sgu godt forstå :lol: Det er vist også snart det nemmeste.

Link til indlæg
Del på andre sites

Og igen bliver jeg jo bekræftet i at jeg gør ret i at holde mig ude af hundeskovene...hehe....

Altså for mig, virker det lidt som om der ikke er styr på hvordan sådan noget skal foregå...mit overordnede indtryk er at: nogen mener at det er et sted for løse hunde, uanset om de er gode i indkald eller ej, andre mener at man ihvertfald ikke skal lufte hund med snor, for så indbyder man næsten til overfald på sin hund, og nu er der så åbenbart også heste, folk der ikke kan lide hunde osv osv....damn...tror jeg holder mig til mit hemmelige sted...:mrgreen:

Det er da fordi du læser med herinde, hvor mit indtryk er, at der er en del brugere der har hunde som ikke fungerer helt problemfrit med andre hunde.

 

I øjeblikket har jeg jo en hvalp der nemt kan distraheres og selvom jeg forsøger at være på forkant, havner jeg da i nogle situationer hvor jeg ikke helt har situationen under kontrol. Alligevel har jeg stadig til gode at opleve konflikter med andre mennesker pga. min hvalp, og har kun oplevet forståelse og hjælpsomhed fra folk,.. om de har hund med eller ej.

 

Forleden f.eks., havde jeg taget Shandie i snor fordi der kom en mountainbikerytter. Han stod af cyklen og sagde, mens han smilede til hende: ja, vi skal jo begge to lære at den anden også er i skoven. Eller da en anden hundeejer trak ind til siden og tog fat i min hvalp, der var optaget af at lege, da der kom en bil kørende. Sådan noget synes jeg er dejligt og det oplever jeg heldigvis meget ofte selvom skoven er flittigt besøgt af børnehaver, folk der spiller rollespil, cykler, bueskytter, ryttere osv.. Og så skal jeg dertil nævne at kutymen er, at man ikke spørger før hundene får lov til at mødes.

 

Normalt har jeg jo ikke haft brug for at si nogen hunde fra (det har jeg nu) men oplever kun, måske lidt undren over at jeg ikke vil lade min hvalp hilse, ikke nogen irettesættelser eller lignende. Ja, jeg skal da åbne munden for at sige at jeg ikke ønsker at hundene skal have kontakt, men det gør faktisk ikke ondt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er da vanskeligt at passere andre på en afstand af mindre end en meter på en skovsti. Og tidligere vakte det da harme hos dig at folk kunne finde på at lade deres hunde komme så tæt på fremmede. Er måske lidt forvirret over din skiften mening hele tiden.

 

Jamen for guds skyld. Jeg gik naturligvis ud fra at der var tale om at den passerer i god afstand, ellers er det jo ligemeget. Hvis nogen kommer gående på en smal skovsti, og du lader hunden løbe foran dig, så har de jo ingen chance for at vide om den har tænkt sig at passere uden at tage kontakt. Og så kan de stadig nå at blive nervøse eller bange. Og du har således været til gene.

 

Jeg kan ikke rigtig gøre så meget ved at du er ude af stand til at forstå eller acceptere at din hund kan være til gene for andre, eller at dine forsøg på at overbevise os (eller dig selv) om at du har en eller anden form for berettigelse på din side bliver mere og mere langsøgte. Lad os endelig stoppe her.

 

Dog vil jeg gerne svare på hvordan en ikke-hundeinteresseret person tager hensyn - jeg har faktisk svaret Terese på det tidligere: ved ikke at opsøge, provokere, ophidse eller på anden måde tage kontakt til din hund, og ved ikke at afbryde jeres træning. Ved, stort set, at lade jer være i fred. Sådan som man også selv burde kunne forlange.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jamen for guds skyld. Jeg gik naturligvis ud fra at der var tale om at den passerer i god afstand, ellers er det jo ligemeget. Hvis nogen kommer gående på en smal skovsti, og du lader hunden løbe foran dig, så har de jo ingen chance for at vide om den har tænkt sig at passere uden at tage kontakt. Og så kan de stadig nå at blive nervøse eller bange. Og du har således været til gene.

Hold nu op Iben, vi taler hundeskove. Hvor mange af den slags kender du hvor der er stier der er bredere end et enkelt hjulspor?. Så hvordan vil du kunne passere nogen med større afstand end en meter?.

 

Jeg kan ikke rigtig gøre så meget ved at du er ude af stand til at forstå eller acceptere at din hund kan være til gene for andre, eller at dine forsøg på at overbevise os (eller dig selv) om at du har en eller anden form for berettigelse på din side bliver mere og mere langsøgte. Lad os endelig stoppe her.

Man kan ikke forvente at andre lægger det samme i begreberne som en selv, og du kan altså ikke diktere hvad andre skal tænke når de hører ordet "gene", men du har ihvertfald ikke forstået hvad jeg har skrevet, kan jeg blot konstatere.

 

Dog vil jeg gerne svare på hvordan en ikke-hundeinteresseret person tager hensyn - jeg har faktisk svaret Terese på det tidligere: ved ikke at opsøge, provokere, ophidse eller på anden måde tage kontakt til din hund, og ved ikke at afbryde jeres træning. Ved, stort set, at lade jer være i fred. Sådan som man også selv burde kunne forlange.

 

De opsøger jo netop masser af hunde, som man jo må forvente går rundt steder som man kalder HUNDEskove.

 

Skulle de støde på en hund, har disse personer ofte et kropssprog der direkte animerer hundene til at komme nærmere.

 

Og jeg har aldrig set nogen der ikke bryder sig om hunde, ændre noget som helst for ikke at afbryde min træning. Det vil de da skide på.

 

Synes godt nok det er en underlig opfattelse af hensyn du har. Jeg tager lige den med børnene igen. At jeg går forbi dem uden at tage kontakt, drille, grine af dem osv. er da ikke at tage hensyn, men noget jeg slet ikke har lyst til. Skulle jeg tage hensyn til børn ville det være at jeg veg for dem når de kom kørende på cykel, tænkte over og tog hensyn til at ikke er så veltrænede i trafikken osv.. At tage hensyn er jo at man sætter sig i en andens sted og forsøger at rette sin egen adfærd ind efter det.

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 2 weeks later...

Når jeg tror at jeg har en edderkop på mig, reagerer jeg ved at skrige og græde, hoppe rundt som en vanvittig mens jeg basker med armene og forsøger at børste den af mig.

 

Så kom der en edderkop i hvalpestørrelse hen til mig, kan jeg love for at jeg ville sparke til den.

 

 

Hvis man skal forbi der, hvor der er løse hunde eller igennem det gangareal fordi det er hurtigst. Eller har man ikke lige set skiltet med at hunde må være løse... så bliver man forskrækket.

Er man så angst for hunde, så tror jeg ikke at man reagerer særlig klogt.

 

 

Jeg synes, at det her er en af de situationer, der kan ske, uden at det nødvendigvis KUN er den enes eller andens fejl. Damen burde være gået et andet sted, hvis hun er bange for hunde - TS burde have haft fuldt opsyn og styr på sin hvalp.

 

Man må bare trække på skuldrene og huske det til en anden gang, og være glad for at der trods alt ikke skete noget.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...