Hop til indhold

Når hunden afviger fra den stereotype oplevelse af racens udseende


Louisen
 Share

Recommended Posts

  • Svar 62
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Therese, selvfølgelig har vægt noget med bygning at gøre, men jeg har ikke udtalt mig om vægt.

Om en hund vejer 35 eller 39 kilo er underordnet, det der har betydning er om den er for meget eller for lidt, eller om den er som den bør være. Et tal kan ikke fortælle om den enkelte hund er for tynd, for der er andre faktorer der spiller ind. Hænder og øjne kan til en hver tid vurdere om et dyr bør tage på eller tabe sig, underordnet dyrets bygning. Tal er vejledende, intet andet.

Nej, et tal kan ikke. Men man kan godt få en ide om hundens idealvægt ved at kigge på hunden. Selvom Buster på det første billede var så tynd, at man kunne se hans ribben, så ville han have været utrolig hæmmet af at veje mere end han gjorde. Så jeg synes jo ikke, at man kategorisk skal placere en hund i "undervægtig-kassen," fordi den er tynd.

 

Men ellers tror jeg egentligt vi er enige. Man er selvfølgelig nødt til at mærke og se objektivt på sin hund for at vurdere om den er normalvægtig.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg synes det har en masse med bygningen at gøre. Førnævnte hund var bare ikke bygget til at være tykkere. Du kan se ham her. Det er ham, der står op. Og jeg synes faktisk han er ganske harmonisk at se på, selvom han er tynd.

buster%2520og%2520king%2520maj%25202006.jpg

Eris har også sådan en fin talje! :-D Synes overhovedet ikke det er "for tyndt".

Det her er en tynd hund:

Tynd hund.jpg

  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

Nej, et tal kan ikke. Men man kan godt få en ide om hundens idealvægt ved at kigge på hunden. Selvom Buster på det første billede var så tynd, at man kunne se hans ribben, så ville han have været utrolig hæmmet af at veje mere end han gjorde. Så jeg synes jo ikke, at man kategorisk skal placere en hund i "undervægtig-kassen," fordi den er tynd.

 

Men ellers tror jeg egentligt vi er enige. Man er selvfølgelig nødt til at mærke og se objektivt på sin hund for at vurdere om den er normalvægtig.

 

Det er da det jeg skriver - man bruger øjne og hænder til at vurdere hunden, ikke tal.

Om en tynd hund er undervægtig tror jeg ikke jeg har skrevet noget om?? Det er ihvertfald ikke dét det handler om, jeg udtaler at jeg ikke forstår det er så svært for en del hundeejere at finde ud af om deres hund er tyk eller tynd, for det er sgu da bare at mærke på den...

Link til indlæg
Del på andre sites

Og hvorfor der blandes bortforklaringer ind i det som at en hund er kraftigt bygget, har stor pels, er spinkel osv. Jamen enten er hunden for tyk, eller osse er hunden ikke for tyk, det er ret enkelt skulle jeg mene ;-)

 

Jeg er stort set enig, men har faktisk selv oplevet at være i tvivl. Min første flatter fik noget fortættet fedtvæv hen langs ryggen og på brystkassen, da hun blev gammel, hvilket gjorde at hun så ret bred ud forfra og ovenfra. Hvis man følte på hende oppe langs ryggen, mærkedes hun for tyk. Kørte man derimod fingrene langs hendes ribben, var hun helt klart for tynd, så det kan altså snyde (selvfølgelig mest hvis det er ældre hunde) især hvis de ikke er korthårede.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er stort set enig, men har faktisk selv oplevet at være i tvivl. Min første flatter fik noget fortættet fedtvæv hen langs ryggen og på brystkassen, da hun blev gammel, hvilket gjorde at hun så ret bred ud forfra og ovenfra. Hvis man følte på hende oppe langs ryggen, mærkedes hun for tyk. Kørte man derimod fingrene langs hendes ribben, var hun helt klart for tynd, så det kan altså snyde (selvfølgelig mest hvis det er ældre hunde) især hvis de ikke er korthårede.

 

Helt enig, de ældre hunde kan kræve noget mere viden/erfaring, muskelmassen mindskes osv. Men jeg forudsætter at vi taler generelt og ikke hunde med forskellige lidelser/omstændigheder :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

jeg er sjældent enig med dyrlæger om hvad hundens idealvægt er... Jeg synes de fleste dyrlæger ønsker for meget sul på hunden... Jeg aner ikke hvad Taikis idealvægt burde være... Mine er knap 40 over ryggen og vejer henholdsvis 8 og 9 kg. Men de er jo bygget anderledes end en Shiba - meget mere "myndeagtige" :vedikke: Men hvis du synes han er fin, kan det vel være ligemeget hvad andre mener?

Link til indlæg
Del på andre sites

Vedr. cavalier.

Da jeg fik min 1 ste i 1984 var hun så fejlfarvet. Dvs hun havde brun/tan på den ene overlæbe, og hun burde have hvid som tricolor.Og hun voksede op som nærmest en mindre cockertæve i størrelse og tror egenligt??? hun vejede 12 kg.

Og harmonisk bygget. Senere ser jeg dem noget spinklere , hvad klubben nok ønsker.Men dengang faldt de godt nok noget forskelligt ud. Også med hensyn til knoglemasse.

Min ene cockertæve , af aner med meget vindende dyr, er også stor og noget maskolin . Hun ville vel i udstillingsringen ofte ligne nogle af de mere trænede og sporty championhanner i bygning. Men hendes afkom er blevet normal i størrelse, måske pga de benyttede hanhundes genetiske gennemslagskraft. Hun har så kun en tævehvalp, der ikke udstilles, og den bor langt væk fra mig, så ikke muligt helt at vurderer den ud fra fotos..,

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er da det jeg skriver - man bruger øjne og hænder til at vurdere hunden, ikke tal.

Om en tynd hund er undervægtig tror jeg ikke jeg har skrevet noget om?? Det er ihvertfald ikke dét det handler om, jeg udtaler at jeg ikke forstår det er så svært for en del hundeejere at finde ud af om deres hund er tyk eller tynd, for det er sgu da bare at mærke på den...

 

Jeg mærker på ham og så ser jeg ham også i bevægelse. Jeg synes hurtigt at man kan se på hunden om den er tyk eller tynd, når man ser den i rask tempo /løb. Så kan man nemlig hurtigt se, hvad der er muskler og hvad der er fedt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Louisen: åhh kender det godt... da jeg havde min munsterlænder blev det altid kommenteret at han slet ikke var som race standarden. Det var så også fair nok, men efter de første 50 mennesker havde sagt det, gad jeg bare ikke høre det fra 50 mere... og ja man kan være ligeglad, men det er altså ret trættende at høre på i længden. (ja ja, måske er jeg bare ikke så god til at lukke lytte lapperne i).

 

Her er lige et billede af min "fejl"-munsterlander, som jeg elskede trods hans fejl:

8422207.jpg

 

448244.jpg

4851315.jpg

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er stort set enig, men har faktisk selv oplevet at være i tvivl. Min første flatter fik noget fortættet fedtvæv hen langs ryggen og på brystkassen, da hun blev gammel, hvilket gjorde at hun så ret bred ud forfra og ovenfra. Hvis man følte på hende oppe langs ryggen, mærkedes hun for tyk. Kørte man derimod fingrene langs hendes ribben, var hun helt klart for tynd, så det kan altså snyde (selvfølgelig mest hvis det er ældre hunde) især hvis de ikke er korthårede.

 

Ja, jeg har lidt samme problem med mysla...Hvis hun står op kan man tydeligt og let mærke ribben langs rygsøjlen og langt øverste del af siden på hende..men mærker man længere nede, under maven og på brystet så føles hun ret buttet og mit bud er også at hun burde tabe sig ca et kilo.

 

Synes det er flot Taiko har tabt sig så meget, så hurtigt! Mysla vejer til sammenligning et svingende sted mellem 16,8 og 17,2 og er ca 40 cm høj.

Og har siden hun var hvalp hørt på at hun var for tyk! Også da hun ikke var det, tro bare spidshunde med pels snyder..

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 1 month later...
Men folk kan egentlig godt se det, når de ignorerer hans ansigt og hals, og kun kigger på hans krop. Han har en sindssyg lækker krop nemlig. Og løs hud på halsen og i ansigtet. Men det er bare hud, ikke fedt.

 

Det er ikke ønskeligt for en shiba at have løs hud på halsen og i ansigtet, sorry :-)

 

Ift. hvad der er ønskeligt for racen, så svinger det lidt frem og tilbage. Jeg synes personligt, at nogle opdrættere fokuserer for meget på det tynde ræve-look, så deres hunde ikke er så harmoniske. Derfor har jeg også valgt en opdrætter, der lavede flotte harmoniske hunde der ligner det, man finder i Japan.

Oprindeligt blev racen brugt til jagt af bl.a. vildsvin og i den forbindelse ville Taiki have en klar fordel fordi svinet ikke ville kunne få fat med sine tænder hvis den stanger ham og han har ekstra hud.

 

I Japan er shibaerne lette, slanke og mere langbenede end de generelt er i Vesten. En shiba skal være meget kvik på benene for at kunne bevæge sig let og hurtigt, når den er på vildsvine/bjørnejagt :-)

Personligt mener jeg ikke, at vi skal ændre racen efter vores smag i Vesten, men i stedet holde os til det ønskelige i racens hjemland. Hvis man ikke passer på, så går det shibaen som det gik med akitaen...

 

Jeg har det også sådan lidt... Taiki er mega fantastisk, men mon ikke der findes lige så fantastiske hunde der ikke har for mørk pels og den slags? Altså "perfekte" hunde. Nogle af Taikis brødre er mega lækre... Så der er jo ikke BEHOV for at Taiki sender sine gener videre.

 

Der er ingen perfekte hunde :-D Men man bør bruge dem som har færrest/mindst fejl.

 

Så udstilling handler mere om, at jeg er nysgerrig efter hvad dommerne ville kommentere. Taiki er mere sporhund end udstillingshund.

 

Det er også meget sjovere at gå spor :-D Håber vi mødes til en sporprøve - det ku' være hyggeligt :vinke:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst milder batmusen

de to jeg har nu får altid kommentarer om hvor små de er i forholdet til racen og ja både Goofs og Jubs er små af race :rolleyes:

 

jeg har altid bedst kunne lide de store modeller synes de er de smukkeste men jeg har altså to små jubs både på hendes adfærd og størrelse spørger folk om det er en hvalp men hun er lige blevet 8 år:slem: og stadig noget af det mest friske og sunde jeg har set længe af en schæferhund som oftest ser nedslidt ud hurtigt

Link til indlæg
Del på andre sites

Altså jeg synes godt nok det er svært det der med kg. Aya hun vejer 5 kg. og er i perfekt foderstand, snakkede med en kvinde til cavaliertræf om det og sagde at jeg forventede en slutvægt på mellem 7-8 kg. og så udbrød hun at så ville min hun blive alt for fed for en cavalier skulle bestemt ikke veje over 7 kg. Så sagde jeg min vejede 5 kg. nu og at forældrene vejede de der 7-8 kg. men det måtte de jo bestemt ikke, de var jo overvægtige så og min hund vejede også for meget... På trods af at min hund stod foran hende og hun godt kunne se at den ikke havde et gram for meget på sig hehe ;)

 

Jeg kender flere cavaliere som er endt på 8-9kg... Og det er ikke fordi de er fede... Så de kan sagtens veje mere end de magiske 7kg :)... Kender endda en enkel han, på 12kg.. Han er også bare generelt enorm i forhold til mine tøser fx..

 

Min egne vejer vidst omkring 7 og 5kg, og er bestemt af den "sporty" type :mrsgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Helle1985

Nu er mine ikke racehunde, så der er jo ikke som sådan standarder, men jeg har heller ikke undgåret kommentarer :D Ina har et meget bredt brystparti og virkeligt korte ben og derudover en afsindigt tyk pels. Det gør, at mange synes det er synd hun er for tyk. SÅ beder jeg dem mærke på hende og når de når igennem pelsen, kan de tæller hendes ribben og mærke hofterne og pludselig er det bare en meget flot, tyk pels hun har :D Hun vejer omkring 6 kg i fuld pels. Sonne, derimod, vejer kun 5,5 kg og er højere end Ina, pga nogle lange ben. HAN kunne godt tabe sig lidt, men det ved jeg kommer, når det bliver varmere, for han er slet ikke glad for det kolde vejr og så bliver han lidt doven i det.

 

Mht racer og racestandarder, synes jeg, at man, som Louisen siger, skal se hunden i løb (det gælder i øvrigt alle hunde :) ). Det har min kære gamle mor altid sagt, til trods for at hun kun har haft blandingshunde hele sit liv :) Det er sådan hun og jeg selv bedst har vurderet vores hunde og har altid fået kæmperos fra vores dyrlæger for perfekt foderstand (bortset fra Sonne, der som sagt er tyk lige nu :D )

 

Jeg har en veninde, der har verdens største (synes jeg!) Cocker. Han vejer 11 kg, men er også ca 4 cm højre end standarden og meget kraftigt bygget. Begge hans forældre er perfekte i forhold til DKK og Jappa, som han hedder er også meget smuk og harmonisk, men folk tror aldrig på han er raceren.

 

Så for at afkorte al min pladder: kig på hunden og mærk på hunden og lad være med at tage jer af, hvad andre synes :)

Og hvis ikke hunden er "god nok" til avl eller udstillinger, er den god nok til det den skal være: den bedste ven i hele verden <3

Amen!

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er ikke ønskeligt for en shiba at have løs hud på halsen og i ansigtet, sorry :-)

 

Jeg ved det godt. :mrgreen: Jeg synes jo bare, at Taiki er den lækreste shiba nogensinde, men jeg er ikke urealistisk. Han ER en ener! Jeg elsker hans bamsede look, men det er jo ikke ensbetydende med, at det er noget som skal avles videre.

 

Nu hvor han har tabt sig, er det især tydeligt og jeg synes, det er lidt morsomt at han varierer så meget fra alle sine søskende. Altså, han ligner ikke en shar-pei eller noget, men stadig..

 

 

 

I Japan er shibaerne lette, slanke og mere langbenede end de generelt er i Vesten. En shiba skal være meget kvik på benene for at kunne bevæge sig let og hurtigt, når den er på vildsvine/bjørnejagt :-)

Personligt mener jeg ikke, at vi skal ændre racen efter vores smag i Vesten, men i stedet holde os til det ønskelige i racens hjemland. Hvis man ikke passer på, så går det shibaen som det gik med akitaen...

 

Jeg er helt enig med dig. Jeg synes bare, at der er en hårfin balance imellem de tynde, lette shibaer og så shibaer, der ser næsten syge ud. Jeg synes også, at jeg et par gange har mødt shibaer med spiseforstyrrelser af den ene eller anden art.

Misaikos shibaer synes jeg har balancen, de er jo både lette og slanke, men sunde. Og heldigvis er det også det billede man oplever hos de andre opdrættere, synes jeg. Jeg har været lidt skeptisk tidligere, men har opdaget at nogle af de hunde jeg troede var voksne, faktisk var unghunde som stadig var ved at vokse til. Det var nogle måneder siden og nu ser de super flotte ud - de var bare lidt "skæve" i det, som de fleste teenagere er, når de vokser lidt her og lidt der. :-D Det var min fejl!

 

 

Det er også meget sjovere at gå spor :-D Håber vi mødes til en sporprøve - det ku' være hyggeligt :vinke:

 

Ja, det kunne være rigtig hyggeligt, vi holder en lille pause med træningen nu, 2-3 uger. Jeg tror, at Taiki er i gang med den psykiske modning, for pludselig vil han ikke gå mere end 2-3 meter væk fra mig og han klæber også herhjemme. Men har ingen smerter eller lign. Han virker meget bevidst om ting, han var ligeglad med tidligere, så det er ret tydeligt at der foregår noget i knolden på ham lige nu. Så nu har vi lige fokus på hans behov, mens jeg stadig har ferie, og så starter vi op igen i februar (eller så snart Taiki er klar igen, jeg prøver ham lidt af løbende).

Link til indlæg
Del på andre sites

Hov, hvor interessant. Jeg har lige nærlæst racestandarden for shiba og har opdaget, at Taikis pels overordnet set ikke er med fejl. Han er det, som kaldes "rød sesam". Spørgsmålet er, om den sorte haletip og den sorte ring i halen, er okay. :hmm:

 

Har kun lige læst den første og den sidste side i tråden, så var usikker på om det var nævnt, men sad også og tænkte at der da ikke var noget med hans pels.

Hvis man Googler Shiba Inu kommer de frem i mange varianter af rød nogle edda med mangw sorte hår i pelsen.

 

 

De her skulle begge være red sesam.

 

bubbles_stacked_DSC01019.jpg

 

babycham.jpg

Link til indlæg
Del på andre sites

jeg synes at det med vægt er noget svært noget - i airedalens standart står der at de skal veje omkring 20 kg - Tot som er min den mindste vejer ca 26 kg og er bestemt ikke for tyk, men meget tilpas , hvis han kun vejede 20 kg ville han være alt for tynd, Racer vejer 27 - 28 kg og kunne måske godt tabe 1 enkelt kg , men heller ikke mere .

Link til indlæg
Del på andre sites

jeg synes at det med vægt er noget svært noget - i airedalens standart står der at de skal veje omkring 20 kg - Tot som er min den mindste vejer ca 26 kg og er bestemt ikke for tyk, men meget tilpas , hvis han kun vejede 20 kg ville han være alt for tynd, Racer vejer 27 - 28 kg og kunne måske godt tabe 1 enkelt kg , men heller ikke mere .

 

Nej det er jo lige rpæcis det! I islænderens standard står der at de skal veje mellem 9-14 kg...Og helt ærlig, jeg har aldrig mødt en voksen islænder på 9 kg eller en voksen hanhund på 14 kg.. Myslas idealvægt er formentlig 16 kg og hun er en lidt tungt bygget, men lille, tæve. Hanhundene kommer nemt op på 18-20 kg uden at være for tykke. Men jeg tror bare at mange racer er blevet meget større siden standarden blev skrevet, så de idag ikke rigtig passer vægtmæssigt ind i billedet;)

Link til indlæg
Del på andre sites

Nej det er jo lige rpæcis det! I islænderens standard står der at de skal veje mellem 9-14 kg...Og helt ærlig, jeg har aldrig mødt en voksen islænder på 9 kg eller en voksen hanhund på 14 kg.. Myslas idealvægt er formentlig 16 kg og hun er en lidt tungt bygget, men lille, tæve. Hanhundene kommer nemt op på 18-20 kg uden at være for tykke. Men jeg tror bare at mange racer er blevet meget større siden standarden blev skrevet, så de idag ikke rigtig passer vægtmæssigt ind i billedet;)
Islænder ???? jeg troede en islænder var en HEST ! ????
Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Helle1985
Nej det er jo lige rpæcis det! I islænderens standard står der at de skal veje mellem 9-14 kg...Og helt ærlig, jeg har aldrig mødt en voksen islænder på 9 kg eller en voksen hanhund på 14 kg.. Myslas idealvægt er formentlig 16 kg og hun er en lidt tungt bygget, men lille, tæve. Hanhundene kommer nemt op på 18-20 kg uden at være for tykke. Men jeg tror bare at mange racer er blevet meget større siden standarden blev skrevet, så de idag ikke rigtig passer vægtmæssigt ind i billedet;)

 

9 kg?? Så er det da en dværgversion :D Min svigermos tæver vejer begge snildt 16 kg og de er på ingen måde tykke! (Måske nuttethed også vejer?? Så ved jeg ihvertfald hvor de kilo kan findes :D)

Link til indlæg
Del på andre sites

Har kun lige læst den første og den sidste side i tråden, så var usikker på om det var nævnt, men sad også og tænkte at der da ikke var noget med hans pels.

Hvis man Googler Shiba Inu kommer de frem i mange varianter af rød nogle edda med mangw sorte hår i pelsen.

 

 

De her skulle begge være red sesam.

 

bubbles_stacked_DSC01019.jpg

 

babycham.jpg

 

En korrekt sesam Shiba skal have sorte hår over en rød eller grå underpels på: hovedet, kroppen, forbenene til albuen og bagbenene til hasen.

Derudover skal den selvfølgelig have urajiro (lyse aftegninger) på de korrekte steder. Det er meget svært at "lave" en korrekt sesam shiba :-)

 

Shibaen på det øverste billede er IKKE en korrekt sesam. Den har stort set kun de sorte hår på ryggen (så den ligner en sadel) og på halespidsen.

Shibaen på det nederste billede ser ud til at være en korrekt sesam.

 

Hvis man kigger på billederne på Taiki's hjemmeside, synes jeg hans pels ser rød ud og ikke sesam?

Link til indlæg
Del på andre sites

En korrekt sesam Shiba skal have sorte hår over en rød eller grå underpels på: hovedet, kroppen, forbenene til albuen og bagbenene til hasen.

Derudover skal den selvfølgelig have urajiro (lyse aftegninger) på de korrekte steder. Det er meget svært at "lave" en korrekt sesam shiba :-)

 

Shibaen på det øverste billede er IKKE en korrekt sesam. Den har stort set kun de sorte hår på ryggen (så den ligner en sadel) og på halespidsen.

Shibaen på det nederste billede ser ud til at være en korrekt sesam.

 

Hvis man kigger på billederne på Taiki's hjemmeside, synes jeg hans pels ser rød ud og ikke sesam?

 

Nååhh okay.

Så meget har jeg ikke sat mig ind i det. Undrede mig bare da Louisen skrev at shibaer kun kunne være røde, og Googlede det lige hurtigt, fordi jeg mente også at have set dem i andre farver.

Hunden på det første billede valgte jeg fordi jeg tænkte det måtte være nogenlunde den farve Taiki har?

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...