Hop til indhold

Når hunden afviger fra den stereotype oplevelse af racens udseende


Louisen
 Share

Recommended Posts

Taiki rammer snart sin idealvægt og det er jo glimrende.

 

Hvad der dog irriterer mig, er alle de folk der -stadig- kommenterer hans vægt, som de tror er meget for høj. "Er han ikke lidt buttet?" - "Er slankekuren gået i stå?" - "Er han en hvalp, er det hvalpefedt?" osv.

 

Taiki har fået mere talje og er mere adræt, så det er jo dejligt udover de almindelige fordele ved at være normalvægtig.

 

Men han er stadig bamset at se på i overkroppen/ansigtet og jeg elsker ham for det. Alle shibaer er smukke og elegante, men min shiba er vel lidt mere bamset at se på end gennemsnittet. And so what? Alle som møder ham, forelsker sig i ham. Selv vores kebab-mand som ellers er muslim og lidt bange for hunde. Selv ham den 3 årige knægt der tuder hver gang han ser en hund, han elsker vores "røpada" (røde panda).

 

Og når det nu ikke er fordi han hverken kan gå eller løbe, hvorfor SKAL folk så kommentere det hver gang? Jeg lyder som én stor undskyldning og jeg kan nogle gange vitterligt SE, at folk ikke tror mig når jeg siger, at han faktisk snart skal stoppe på sit slankefoder, fordi han ellers bliver undervægtig ifølge dyrlægen.

 

 

 

Har andre lignende oplevelser (evt. med andre racehunde end lige shibaen)? Eller måske bare generelt ift. hundens vægt i den ene eller anden retning.

Jeg oplever dog tit, at hvis man bare siger det magiske ord "kastreret", så er folk langt mere forstående end hvis man siger "Han er ikke overvægtig, det er bare sådan han ser ud". :damn:

 

 

Her kommer så lige dellefaren. 14,5 kilo og 45 centimeter over skulderen, og lækker som bare pokker. :hjerte:

 

pels2.jpg

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 62
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Ja :-D Folk kommenterer altid på hvor lille og tynd Eris er. SÅ træt af at høre på det. :evil:

 

Jeg har faktisk tænkt lidt på dig. For det må også være træls at få at vide hele tiden, at ens hund er for tynd, når man gør alt hvad man kan for, at den trives. Nu kender jeg en del shibaer som er ret kræsne og hvor ejeren har svært ved, at få den til at spise bare nogenlunde fornuftigt uanset hvad og hvordan de fodrer. Så det er måske en raceting; og så burde folk da snart lære, at sådan er det nogle gange.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er også nysgerrig ift. hvordan Taiki vil klare sig i udstillinger. Jeg er egentlig ligeglad med resultatet, men som sagt nysgerrig over, hvad dommerne vil sige. Han er meget rød i pelsen, har stænk af sort i halen og ved sine lyse skuldermarkeringer, og så er han altså en basse at se på. Men han er robust og sund, og har også et rigtig godt sind - og jeg forventer, at vi kommer meget langt med spor, når vi begynder til konkurrencer. Bortset fra sin pels, kan han bidrage med rigtig meget godt til avlen, hvis en opdrætter ønsker at komme væk fra det meget tynde og over i nogle mere solide hunde. Men spørgsmålet er jo så, om Taiki bør parres med sesam eller b&t, så det mørke i hans pels ikke bringes videre i avl på de røde shibaer, der helst skal være gyldenrøde.

 

Det er alt sammen meget teoretisk og måske skal han slet tilbydes til avl. Måske er der ingen, der synes at han er god nok ift. racestandarden og måske vinder han ikke nogen udstillinger, så han er relevant at reklamere for. :mrgreen:

Jeg elsker ham som han er, men jeg er hamrende nysgerrig. Det er da sjovt at vide sådanne ting, synes jeg.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har faktisk tænkt lidt på dig. For det må også være træls at få at vide hele tiden, at ens hund er for tynd, når man gør alt hvad man kan for, at den trives. Nu kender jeg en del shibaer som er ret kræsne og hvor ejeren har svært ved, at få den til at spise bare nogenlunde fornuftigt uanset hvad og hvordan de fodrer. Så det er måske en raceting; og så burde folk da snart lære, at sådan er det nogle gange.

Alle hunde er jo ikke ens :-)

Derfor gider jeg ikke gå til shibamøder, fordi jeg ved hvordan folk vil reagere. :gab:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er også nysgerrig ift. hvordan Taiki vil klare sig i udstillinger. Jeg er egentlig ligeglad med resultatet, men som sagt nysgerrig over, hvad dommerne vil sige. Han er meget rød i pelsen, har stænk af sort i halen og ved sine lyse skuldermarkeringer, og så er han altså en basse at se på. Men han er robust og sund, og har også et rigtig godt sind - og jeg forventer, at vi kommer meget langt med spor, når vi begynder til konkurrencer. Bortset fra sin pels, kan han bidrage med rigtig meget godt til avlen, hvis en opdrætter ønsker at komme væk fra det meget tynde og over i nogle mere solide hunde. Men spørgsmålet er jo så, om Taiki bør parres med sesam eller b&t, så det mørke i hans pels ikke bringes videre i avl på de røde shibaer, der helst skal være gyldenrøde.

 

Det er alt sammen meget teoretisk og måske skal han slet tilbydes til avl. Måske er der ingen, der synes at han er god nok ift. racestandarden og måske vinder han ikke nogen udstillinger, så han er relevant at reklamere for. :mrgreen:

Jeg elsker ham som han er, men jeg er hamrende nysgerrig. Det er da sjovt at vide sådanne ting, synes jeg.

Det kan jeg godt forstå du synes! Jeg er vild med Taikis røde farve! Den skal da i hvertfald ikke avles væk.

Begge Eris forældre var Champion i et eller andet. Og hendes kuldbror vinder vidst rimelig godt, men jeg tror ikke at Eris kunne vinde noget. :slem:

Hvilken kennel var Taiki fra?

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har oplevet det med en blanding, der var virkelig tynd. Normalt ville jeg have kaldt ham undervægtig og jeg vil give folk ret i, at han lignede en der aldrig fik mad. Men det gjorde han selvfølgelig. Han havde mad stående hele døgnet og fik tit rester og sådan. Så han sultede bestemt ikke. Han var bare ikke bygget til at veje mere end gjorde :-) Han var lille og fin, små poter og generelt meget spinkel. Og kunne løbe ret hurtigt, tror vi målte det til at han kunne løbe 60 km/t ved siden af bilen. Så han skulle jo ikke veje mere end de der 18-20 kg. Men det kommenterede folk på gang på gang - også selvom de havde fået forklaringen før, så skulle de da liiige høre om vi ikke fodrede vores hund :roll:

 

Og så er der Bobo, som er lidt kraftig. Lige nu vil jeg gætte på, at han vejer 2-3 kg. for meget, men selv når han er normalvægtig, er han kraftig og bred over ryggen. Og det bliver også rigtig tit kommenteret, at han er for stor.

Da vi lige havde fået ham, fik han rigtig mange muskler og kom til at virke ret stor, fordi han svømmede en del og løb rundt i varieret terræn i modsætning til hvad han havde gjort før. Da blev det også kommenteret, at han havde taget på. Og det så også sådan ud, det vil jeg give folk ret i. Men hvis man mærkede på ham, var det bestemt ikke fedt. Det tror jeg bare folk glemte :-) De så bare han var blevet større og gik automatisk ud fra, at det var fordi vi gav ham småkager og andet menneskemad.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ved ikke rigtig med det der kraftig/spinkel halløj, en tynd hund er en tynd hund, der har ikke noget at gøre med om den er spinkelt bygget. Det samme den anden vej, en hund er overvægtig når den har for meget flæsk på skroget, om den så vejer det samme som "alle de andre" betyder ikke noget i forhold til den hund.

 

På en udstilling i starten af året sad der en tæve der var bred som et sofabord over ryggen.. Ejeren havde en samtale med mig og en anden og denne anden kom af vanvare til at kommentere på tævens rigelige foderstand. "Nej hun er bestemt ikke tyk, hun er muskuløs og er i perfekt foderstand" - ahvad?!

Nu er det en korthåret race så det er egentlig ikke nødvendigt at pille ved hundene for at vurdere om de er for fede eller for slanke, og der var ingen tvivl om at denne tæve var møg fed, men vi lod den ligge ;-)

 

Ligeledes er der i år udstillet en rigtig mager tæve. Men hun er slank og af spinkel type!

Øhm..... når jeg kan sidde på 10 meters afstand og tælle alle ribben på hunden og se dens hofteben, så er den mager, ikke spinkel. Jo, den er skam osse spinkel, det er bare ikke det der er grunden til at jeg kan tælle dyrets ribben.

 

Jeg begriber ikke det er så svært at vurdere og forholde sig til om ens egen hund er i korrekt foderstand, det er sgu da bare at mærke på dyret?

Hvis der konsekvent er folk der fortæller dig at din hund da er overvægtig, og du VED at det er han ikke - så inviter dem dog til at gramse ham på siden af kroppen, hvis altså det betyder noget hvad andre måtte mene, så er der vel ikke så meget mere at diskutere?

 

Bortset fra sin pels, kan han bidrage med rigtig meget godt til avlen, hvis en opdrætter ønsker at komme væk fra det meget tynde og over i nogle mere solide hunde. Men spørgsmålet er jo så, om Taiki bør parres med sesam eller b&t, så det mørke i hans pels ikke bringes videre i avl på de røde shibaer, der helst skal være gyldenrøde.

 

Det er alt sammen meget teoretisk og måske skal han slet tilbydes til avl. Måske er der ingen, der synes at han er god nok ift. racestandarden og måske vinder han ikke nogen udstillinger, så han er relevant at reklamere for. :mrgreen:

Jeg elsker ham som han er, men jeg er hamrende nysgerrig. Det er da sjovt at vide sådanne ting, synes jeg.

 

Hvis ikke det er ønskeligt for racen at være solide og bamsede, så bør det ikke være et avlsmål for en seriøs opdrætter.

Men noget andet er at det er umuligt at vide hvad en hund giver videre til sine afkom før de afkom rent faktisk er kommet til verden. Man kan udtale sig teoretisk om det hvis der bag et individ ligger tilsvarende hunde, sådan at man i en linje har set en bestemt type. Men at begynde at reklamere med en hund som avlspartner er efter min mening unødvendigt. Har hunden en god nok kvalitet og evt. en interessant stamtavle, så henvender tæveejerne sig helt automatisk.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er pænt hysterisk med overvægt hos hunde, og hellere fornærme 100 for mange, hvis jeg kan få bare en på rette spor. Aner intet om din, men jeg siger det ALTID, hvis jeg møder nogen, med en fed hund, for alt for mange er konfliktsky, især overfor hunde de kender. Jeg oplever lidt det modsatte, Buller er på kur, skal tabe 20%, men afhængig af pelslængden er hun fed / slank og har en træner, der slet ikke er tilfreds med den jojo-vægt, uanset hvor meget jeg siger at vægten går den rette vej (men langsomt)

Link til indlæg
Del på andre sites

Da min veninde sidst kom for at trimme Freddy ned til udstilling, havde hun dårlig fået øje på ham mellem de andre , før hun udbrød, hold da op "hvor er han fed."

Nå det var så pelsen , for han er bestemt nærmere lidt for slimline.

Jeg har jo selv en hund, min Laura, der bliver noget buttet og hun er i sin idealvægt en hund der bevæger sig flot,men bare et extra kilo gør hende noget kvabset at se på.

Hvis din opgørelse mht vægt og højde er korrekt, kan jeg ikke mene han er tyk.

 

Da min sidste cockerhan var i sin ungdoms muskelmasse, vejede han ofte over 16 kg, og han var vel ca 43 i stang og kraftigbygget..Og var aldrig overvægtig.

Link til indlæg
Del på andre sites

Carlo afviger også fra stereotypen - og her tænker jeg ikke kun på standarder, men folks opfattelser og erfaringer med racen.

Han afviger ved at være for høj,

lettere fejlfarvet (han er hvid med bisquit, som er ok i følge standarden, han er dog MEGET bisquiet og knapt så afgrænset som det bør være)

 

Det var sådan de ting der kan sættes op i forhold til DKK.

 

Men rent adfærdsmæssigt afviger han også fra gennemsnittet.

Han går 75% af tiden uden snor.

Han siger ikke ret meget, med mindre han er ellevild.

Vores have er ikke særlig godt afskærmet, men hegnet er aldrig forsøgt forceret eller nedlagt :-D

Og så gider han altså under ingen omstændigheder grave huller i jorden, man bliver jo beskidt af den slags :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Altså jeg synes godt nok det er svært det der med kg. Aya hun vejer 5 kg. og er i perfekt foderstand, snakkede med en kvinde til cavaliertræf om det og sagde at jeg forventede en slutvægt på mellem 7-8 kg. og så udbrød hun at så ville min hun blive alt for fed for en cavalier skulle bestemt ikke veje over 7 kg. Så sagde jeg min vejede 5 kg. nu og at forældrene vejede de der 7-8 kg. men det måtte de jo bestemt ikke, de var jo overvægtige så og min hund vejede også for meget... På trods af at min hund stod foran hende og hun godt kunne se at den ikke havde et gram for meget på sig hehe ;)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg begriber ikke det er så svært at vurdere og forholde sig til om ens egen hund er i korrekt foderstand, det er sgu da bare at mærke på dyret?

Hvis der konsekvent er folk der fortæller dig at din hund da er overvægtig, og du VED at det er han ikke - så inviter dem dog til at gramse ham på siden af kroppen, hvis altså det betyder noget hvad andre måtte mene, så er der vel ikke så meget mere at diskutere?

 

Med mindre Taiki står på et bord, så gider han ikke fremmedes hænder. Den eneste grund til at bordet gør en forskel, er fordi vi har trænet det til dyrlæge og dommere. Så det er ikke så nemt.

 

Men folk kan egentlig godt se det, når de ignorerer hans ansigt og hals, og kun kigger på hans krop. Han har en sindssyg lækker krop nemlig. Og løs hud på halsen og i ansigtet. Men det er bare hud, ikke fedt.

 

 

 

Hvis ikke det er ønskeligt for racen at være solide og bamsede, så bør det ikke være et avlsmål for en seriøs opdrætter.

 

Jeg er ikke engang sikker på, at vi skal bruge ham til avl. Jeg vil gerne udstille ham af interesse og nysgerrighed.

 

Ift. hvad der er ønskeligt for racen, så svinger det lidt frem og tilbage. Jeg synes personligt, at nogle opdrættere fokuserer for meget på det tynde ræve-look, så deres hunde ikke er så harmoniske. Derfor har jeg også valgt en opdrætter, der lavede flotte harmoniske hunde der ligner det, man finder i Japan.

Oprindeligt blev racen brugt til jagt af bl.a. vildsvin og i den forbindelse ville Taiki have en klar fordel fordi svinet ikke ville kunne få fat med sine tænder hvis den stanger ham og han har ekstra hud.

 

Jeg har det også sådan lidt... Taiki er mega fantastisk, men mon ikke der findes lige så fantastiske hunde der ikke har for mørk pels og den slags? Altså "perfekte" hunde. Nogle af Taikis brødre er mega lækre... Så der er jo ikke BEHOV for at Taiki sender sine gener videre.

 

Så udstilling handler mere om, at jeg er nysgerrig efter hvad dommerne ville kommentere. Taiki er mere sporhund end udstillingshund.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det kan jeg godt forstå du synes! Jeg er vild med Taikis røde farve! Den skal da i hvertfald ikke avles væk.

Begge Eris forældre var Champion i et eller andet. Og hendes kuldbror vinder vidst rimelig godt, men jeg tror ikke at Eris kunne vinde noget. :slem:

Hvilken kennel var Taiki fra?

 

Taiki har lækre brødre, der kan sende de gode gener videre.

 

Kennelen er Kennel Misaiko, Kennel Misaiko - Kennel Misaiko

 

De har nogle smukke hunde og udvælger nogle smukke hanner. Jeg er ikke til det tynde ræve-look og samtidig så er de meget fornuftige mennesker, gør sig mange tanker og brænder for avlen. Nogle virkelige fantastiske opdrættere. Se deres billeder, det er jo nogle vildt lækre dyr de laver. :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er pænt hysterisk med overvægt hos hunde, og hellere fornærme 100 for mange, hvis jeg kan få bare en på rette spor. Aner intet om din, men jeg siger det ALTID, hvis jeg møder nogen, med en fed hund, for alt for mange er konfliktsky, især overfor hunde de kender. Jeg oplever lidt det modsatte, Buller er på kur, skal tabe 20%, men afhængig af pelslængden er hun fed / slank og har en træner, der slet ikke er tilfreds med den jojo-vægt, uanset hvor meget jeg siger at vægten går den rette vej (men langsomt)

 

Som sagt har Taiki en lækker krop hvor man kan ane musklerne under hans pels (som er begyndt at blive tyk til vinteren) og han har talje, og kører man hænderne løseligt ned langs hans sider, kan man ane ribbenene under pelsen. Dyrlægen gramser og gramser på ham, når vi alligevel månedligt får klippet hans negle og det er på baggrund af hendes mærkeri, at hans vægt vurderes.

Hun er meget glad for hans muskuløse lår, som hun siger er rigtig lækre og fine. :-D

 

Han har bare en del løs hud ved halsen og ansigtet. Det gør ham også meget karakteristisk at se på, han har meget mimik og mange udtryk. Og er han fræk og tigger mad, forsvinder alle folder så han ser heeeeelt udsultet ud, haha.

 

Folk bliver snydt af ansigtet og halsen. Men kigger de på kroppen, kan de godt se at han er flot. Man skal bare lige se hele hunden.

Link til indlæg
Del på andre sites

Taiki har lækre brødre, der kan sende de gode gener videre.

 

Kennelen er Kennel Misaiko, Kennel Misaiko - Kennel Misaiko

 

De har nogle smukke hunde og udvælger nogle smukke hanner. Jeg er ikke til det tynde ræve-look og samtidig så er de meget fornuftige mennesker, gør sig mange tanker og brænder for avlen. Nogle virkelige fantastiske opdrættere. Se deres billeder, det er jo nogle vildt lækre dyr de laver. :-D

 

Synes de ligner alle de andre shibaer jeg har set. :oops:

Link til indlæg
Del på andre sites

Hopsa: Det er bare ikke altid det er så nemt at kontrollere for tynd/for tyk. Kato er helt klart for tynd. Jeg tror godt han måtte veje 2 kg mere end han gør nu, for man kan både mærke rygsøjle og hofter meget tydeligt. Men det er virkelig svært at få ham til at tage på og ikke mindst holde vægten.

Han får i forvejen mad med ekstra mange kalorier i og jeg prøver at give ham en ekstra portion mad lige inden vi går i seng i håb om, at der sætter sig et par gram fast på ham. Det hjælper heller ikke, at han ikke altid er så sulten og ikke spiser så store portioner. Bl.a. derfor jeg prøver at give lidt ekstra sent om aftenen. Igår spiste han ok, men i dag har han ikke spist så meget.

Det er virkelig svært synes jeg, men jeg håber det bliver bedre når han bliver ældre. Det skal også lige siges, at han får special foder pga. hans mave, så jeg kan ikke bare give ham ekstra fedt fx.

 

Jeg har heldigvis ikke problemer med at folk kommentere det, for han har en god tyk pels, så han ser faktisk nærmere lidt buttet ud.

Link til indlæg
Del på andre sites

Men Maria, det er bare ikke det jeg/vi snakker om :-)

 

Jeg ved godt der er hunde der ikke altid spiser lige godt, det kan være rigtig besværligt. Det der undrer mig er at det kan være så indviklet af vurdere om en hund er tynd eller tyk?

Og hvorfor der blandes bortforklaringer ind i det som at en hund er kraftigt bygget, har stor pels, er spinkel osv. Jamen enten er hunden for tyk, eller osse er hunden ikke for tyk, det er ret enkelt skulle jeg mene ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Men Maria, det er bare ikke det jeg/vi snakker om :-)

 

Jeg ved godt der er hunde der ikke altid spiser lige godt, det kan være rigtig besværligt. Det der undrer mig er at det kan være så indviklet af vurdere om en hund er tynd eller tyk?

Og hvorfor der blandes bortforklaringer ind i det som at en hund er kraftigt bygget, har stor pels, er spinkel osv. Jamen enten er hunden for tyk, eller osse er hunden ikke for tyk, det er ret enkelt skulle jeg mene ;-)

Jeg synes det har en masse med bygningen at gøre. Førnævnte hund var bare ikke bygget til at være tykkere. Du kan se ham her. Det er ham, der står op. Og jeg synes faktisk han er ganske harmonisk at se på, selvom han er tynd.

buster%2520og%2520king%2520maj%25202006.jpg

 

Jeg vil tro, at han er på størrelse med ham her, som er ham jeg har nu:

DSC01261.JPG

Og jeg synes altså det giver ret god mening, at de to ikke skal veje det samme. Jeg synes i allerhøjeste grad det har noget med bygning at gøre.

DSC01261.JPG

Link til indlæg
Del på andre sites

Men Maria, det er bare ikke det jeg/vi snakker om :-)

 

Jeg ved godt der er hunde der ikke altid spiser lige godt, det kan være rigtig besværligt. Det der undrer mig er at det kan være så indviklet af vurdere om en hund er tynd eller tyk?

Og hvorfor der blandes bortforklaringer ind i det som at en hund er kraftigt bygget, har stor pels, er spinkel osv. Jamen enten er hunden for tyk, eller osse er hunden ikke for tyk, det er ret enkelt skulle jeg mene ;-)

 

Ok, så er vi enige :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Therese, selvfølgelig har vægt noget med bygning at gøre, men jeg har ikke udtalt mig om vægt.

Om en hund vejer 35 eller 39 kilo er underordnet, det der har betydning er om den er for meget eller for lidt, eller om den er som den bør være. Et tal kan ikke fortælle om den enkelte hund er for tynd, for der er andre faktorer der spiller ind. Hænder og øjne kan til en hver tid vurdere om et dyr bør tage på eller tabe sig, underordnet dyrets bygning. Tal er vejledende, intet andet.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...