Hop til indhold

hvalpe skruk alt om de små franske :)


Gæst Solvej Hedelund Nielsen
 Share

Recommended Posts

Gæst Solvej Hedelund Nielsen

Hej allesammen :)

 

Som teksten antyder er jeg blevet helt hvalpe skruk efter mig og min kæreste kom til at snakke om at få hund for en uge siden, og har simpelthen kigget og læst nettet tyndt lige siden.

Vi har snakket om at få hund lige siden vi fandt sammen for 2 år siden (jeg er 17 knap 18 og han 22) jeg har haft hund det meste af mit liv, og måtte aflive min hund i sommers pga. kræft, han var min bedste ven igennem 7 år.

Vi snakker om at flytte sammen omkring marts næste år, så der går mindst 1 år endnu inden hunden bliver en realitet, men man har jo lov at drømme :engel:

 

Han har ikke haft hund før, er vokset op med katte, men det er hans helt store drøm at få en fransk bulldog, han elsker dem simpelthen, men man siger jo også hunden ligner ejeren :rolleyes: (her tænker jeg mest at efter hvad jeg høre om dem er at de er halv dovne og meget putte glade)

Det eneste jeg egentligt mangler i en fransk er halen! jeg elsker hunde der logre med halen!!! :cry: men efter et år, må jeg indrømme at jeg også er blevet helt forelsket i de små rynker :lun:

 

Jeg er desværre ikke så heldig at kende nogle franske og synes derfor det kunne være spændene, sjovt og hyggeligt, hvis nogle af jer der ved noget om dem og har dem, vil fortælle mig nogle ting om dem som evt ikke står i alle race beskrivelserne, som er nyttige at vide hvis jeg skal have sådan en. Og komme med små historier og billeder af jeres hunde :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 57
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Jeg vil ikke ligefrem kalde racen for doven, men i stedet til tider hæmmet pga fysiske handicap.

 

Min venindes FB på 3 år har lige fået konstateret HD og begyndende diskusprolaps (forkalkninger i rygsøjlen). Den har DKK tavle....

 

Han har en længere næse/snude end de fleste FB, men kan stadigvæk ikke køle sig selv/trække vejret ordenligt, så når temp når over 20 grader/solen skinner, kan han kun klare korte ture i skyggen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Beaglepack

Halv dovne er vist ikke den rigtige betegnelse for en FB

Jeg har en bekendt der har en - hun stikker af så snart der er en lejlighed - hun jagter også hjorte vildtet oppe i vores område. Men sådan behøver de jo ikke være allesammen - det er op til ejer at løse den opgave :mrgreen:

Vær også opmærksom på at det er en race der kan have hudproblemer og tendenser til allergier.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Solvej Hedelund Nielsen

hej

tusind tak for svar alle sammen..

dejligt at få lidt af sygdommene frem, så jeg er opmærksom på det, og kan tjekke de bedste sygeforsikringer når tiden nærmer sig. :)

 

jeg ved godt den selvfølgelig ikke sover hele dagen væk, og det er faktisk dejligt at høre den ikke er helt så doven som jeg har hørt, da jeg gerne både vil lege, gå gode ture og måske træne noget med den (udover normal hvalpe/lydighed) så den vil ikke komme til at mangle motion, var nærmere om jeg selv gjorde :P

 

 

Dejligt at høre det med om sommeren, det vidste jeg faktisk ikke at de ikke kunne. :) (så er de måske lidt dovne i sommeren og livlige resten af året?) hehe ;)

Link til indlæg
Del på andre sites

hej

tusind tak for svar alle sammen..

dejligt at få lidt af sygdommene frem, så jeg er opmærksom på det, og kan tjekke de bedste sygeforsikringer når tiden nærmer sig. :)

Er det bare mig der er ikke er helt vågen, eller ignorerede du lige alle advarsler der, om at racen er konstrueret så den i manges øjne er handicappet?.

 

Der er ikke andre racer din kæreste kunne tænke sig, heller ikke hvis du fortæller ham at der er meget stor risiko for at I får en hund der ikke har det godt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Beaglepack
Dejligt at høre det med om sommeren, det vidste jeg faktisk ikke at de ikke kunne. :) (så er de måske lidt dovne i sommeren og livlige resten af året?) hehe ;)

 

Det syntes jeg nu ikke er specielt dejligt - ikke at kunne trække vejret ordentligt. Og have det ubehageligt når temp. kravler op over 20 grader :(

Link til indlæg
Del på andre sites

hej

tusind tak for svar alle sammen..

dejligt at få lidt af sygdommene frem, så jeg er opmærksom på det, og kan tjekke de bedste sygeforsikringer når tiden nærmer sig. :)

 

jeg ved godt den selvfølgelig ikke sover hele dagen væk, og det er faktisk dejligt at høre den ikke er helt så doven som jeg har hørt, da jeg gerne både vil lege, gå gode ture og måske træne noget med den (udover normal hvalpe/lydighed) så den vil ikke komme til at mangle motion, var nærmere om jeg selv gjorde :P

 

 

Dejligt at høre det med om sommeren, det vidste jeg faktisk ikke at de ikke kunne. :) (så er de måske lidt dovne i sommeren og livlige resten af året?) hehe ;)

 

Så vidt jeg ved har de fleste sygeforsikringer ret mange klausuler når det drejer sig om franske bulldogs, så de nemlig ikke skal betale når din bulldog har en af de sygdomme/fejl som man næsten må regne med at den kan få.

Men hel sikker er jeg dog ikke, men det er da værd og undersøge. :vedikke:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Solvej Hedelund Nielsen

jeg ignorer skam intet af det i skriver og lytter også til at flere af dem har problemer. Uanset hvilken en race du finder som er populær vil have problemer på den ene aller anden måde, tro mig jeg har læst om hunde hele mit liv, så ved udemærket godt at nogle hunde har flere problemer end andre. Det er ligeså synd for alle andre hunde som har problemer.

 

Nu er det så heller ikke alle franske som får de problemer, har snakket med flere ejere af dem som har en sund og glad hund.

Når den tid kommer at jeg skal ha en hund bliver prisen ikke afgørende, men hvor vidt den kommer fra en sund linje, at forældrene er tjekket i hoved og røv, at avlen er seriøs og derfor også går meget op i hundenes sundhed, og jeg vil gerne have en med lidt ekstra næse, for bryder mig ikke om at næsen nærmest er mast ind i hovedet på nogle af dem.

Jeg går meget op i sundheden på min kommende hund, i må endelig ikke tro andet. og selvom det er hårdt skal jeg ikke tænke to gange hvis min hund bliver alvorligt syg eller den ikke har et værdigt liv så får den sprøjten.

 

Har lige haft en hund som havde allergi, den levede et godt hundeliv, til den som 7 årig fik kræft, den fik lov at leve i 3 uger fra vi fik det konstateret til vi ikke længere synes den havde det godt og derfor blev aflivet.

 

min hund bliver som en del af familien, men jeg ved også hvornår det er tid til at sige farvel og tak for et godt liv med den. :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Solvej Hedelund Nielsen

Franziska der er rigtig mange ja faktisk næsten alle forsikringer dækker ikke ret meget ved den franske, men har dog hørt fra et par der ejer dem at de har nogle forsikringer som dækker det meste og som de er rigtig glade for, så når tiden nærmer sig undersøger jeg det nærmere, og vil med glæde betale lidt mere for at få en ordentlig forsikring på den :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Solvej Hedelund Nielsen

beaglepack mente nu heller ikke at det var dejligt den ikke kunne få vejret eller at den får det varmt, men kender altså ingen hunde som har det så rart når temp. bliver for høj... så går de jo ind i skyggen og køler sig..

mente nu mest med min besked at det jeg har hørt om de er dovne, måske er når folk skriver om dem om sommeren? de glemmer bare at sige at når temp. falder lidt igen så bliver de ligeså livlige som de ku være "dovne" før..

Link til indlæg
Del på andre sites

jeg ignorer skam intet af det i skriver og lytter også til at flere af dem har problemer. Uanset hvilken en race du finder som er populær vil have problemer på den ene aller anden måde, tro mig jeg har læst om hunde hele mit liv, så ved udemærket godt at nogle hunde har flere problemer end andre. Det er ligeså synd for alle andre hunde som har problemer.

Nu er det ikke for at lyde skrap, men jeg synes bestemt der er forskel på om man er uheldig at ens hund får en racerelateret sygdom (som ikke er sikkert) og så på at en hund er skruet sådan sammen (som jo er sikkert) at dens livskvalitet er forringet selvom den ellers kaldes sund og rask i forhold til racen.

 

Nu er det så heller ikke alle franske som får de problemer, har snakket med flere ejere af dem som har en sund og glad hund.

Alt er jo relativt, jeg ved bare at min hund ville blive bragt til dyrlæge med blå blink, hvis den trak vejret som selv den mest sunde franske bulldog. Kærlighed gør blind og uanset hvor meget du sætter dig ind i racen og hvad du kræver af avlshundene, så kan man altså ikke finde en fransk bulldog der ikke er hæmmet af sit udseende, hvis man er objektiv.

 

Har I overvejet staffordshire bull terrier?, der får I jo det fjollede "bull" sind i en lidt sundere indpakning.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Solvej Hedelund Nielsen

jeg tager som sagt alt til mig, og tænker mig da også ekstra om inden jeg anskaffer mig en.

 

Vi har ikke overvejet staffordshire bull terrier, for jeg bryder mig ikke om dem, ikke personligheden, men udseendet.

 

Jeg kan jo skrive lidt om mig/os og hvad jeg selv ønsker, kan være i har nogle bedre ideer. er skam ikke fordi jeg er gået fra den franske, men er altid godt at have flere muligheder, der er jo lang tid til, og da vi gerne vil ha to hunde (med et par år imellem) kunne det jo være jeg ku få ham til at få den anden race først, og så se tiden an osv. :)

 

 

Jeg er som sagt 17 år gammel, knap 18. Jeg har haft hund næsten hele mit liv, sidst en blanding af terrier som blev 7 år. Jeg gik til hundetræning med ham i et halvt års tid, og det var faktisk rigtig sjovt. :)

Jeg går som sagt meget op i sundheden af hunden og læser rigtig meget om hunde, og vil altid gerne ha mere viden, da jeg gerne vil give en hund det bedste som muligt.

Min kæreste er 22 år, og har aldrig haft hund men elsker hunde. Han lader derfor det sundhedsmæssige være op til mig, da han virkelig ikke ved noget om den slags om hunde, han ser på udseende og så fortæller jeg hvordan den efter hvad jeg har læst mig frem til er i personlighed og så tager vi den derfra. Han elsker det frække udtryk hos bulldoggen, det der "jeg laver ballade, men er helt uskyldig" og så ørene, han elsker ører der står op.

 

Jeg vil gerne have en lille hund (gerne med en hale der logre) som kan lide at putte, det vil sige en god familie hund, men den må samtidig gerne ville ud og evt. træne. Den skal kunne med børn, men vi har ikke planer om at få børn, så primært til besøgende børn. racen skal gerne være kendt som glade hunde, som er glade for andre hunde. Jeg ved godt godt at det meste er ting som kan/skal trænes ind i dem fra de er små. Den skal ikke have et alt for meget energi, da jeg ikke er den der lige løber en tur på 5 km med den, men går gerne ture og går ud og leger med den osv.

 

Jeg vil ikke have for meget pelspleje, men fældning og at den skal børstes i ny og næ gør intet.

 

Vi har også kigget på chihuahuaen som jo ikke er en første gangs hund, men jeg er jo ikke første gangs ejer, så jeg tror godt vi kunne klare opgaven, og ville jo søge hjælp og vejledning, og gå til hvalpe træning osv. Men den har jo også en del race realiterede sygdomme og skavanker.

 

 

stil endelig spørgsmål hvis der er noget jeg har glemt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Beaglepack
beaglepack mente nu heller ikke at det var dejligt den ikke kunne få vejret eller at den får det varmt, men kender altså ingen hunde som har det så rart når temp. bliver for høj... så går de jo ind i skyggen og køler sig..

mente nu mest med min besked at det jeg har hørt om de er dovne, måske er når folk skriver om dem om sommeren? de glemmer bare at sige at når temp. falder lidt igen så bliver de ligeså livlige som de ku være "dovne" før..

 

 

Nå okay - så har jeg misforstået noget med din formulering

 

Selvfølgelig bliver hunde plaget af varme ligesom vi menesker - men en hund med normal næse udformning vil jo også kunne slippe af med sin varme ved at køle sig af - det er det, som er et af problemerne med FB at de ikke har den mulighed på samme måde. Den jeg kender hoster, harker og gisper som en gammel mand på 90 bare den okser lidt rundt med en af mine hunde - det er virkelig trist at se på:(

Og beaglerne har sværere ved at aflæse hende fordi hun siger alle mulige mærkelige lyde!

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Solvej Hedelund Nielsen

jeg er vidst ikke altid god til at formulerer mig.

 

er ked af at høre den har det sådan. Det er synd for den..

 

Jeg tror lige jeg vil tage en snak med min kæreste om vi ikke skal kigge lidt på en anden race, vi vil jo gerne ha to hunde med tiden, for selvom pengene bestemt ikke skal være et problem, vil spare op og altid sørger for at have nok, så er en hund med store problemer bare dyrerer end en uden, og selvom jeg elsker den franske kan jeg godt se flere og flere problemer som optræder ofte, troede virkelig ikke det var så slemt :( og vi skal begge igang med udd. han skal igang til januar og jeg håber at skulle igang til sommer, så der bliver jo ikke uendelige penge de første år, selvom jeg allerede nu har en god opsparing.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis du beslutter dig for at I skal have fransk bulldog, så gør dig selv en tjeneste at køb den med tavle. Jeg var på bulldogudstilling i går, der var 117 franske tilmeldt og jeg stillede selv en tæve på 8 mdr. Jeg har ikke den store udstillingserfaring med den race, så jeg kigger meget på hvad det er dommeren er opmærksom på. De går ret meget op i halerne, at de sidder og vokser rigtigt. De går osse op i vejrtrækning og står en hund og gisper eller har tungen ude af munden, så blir den enten præmieret lavt eller blir diskvalificeret. Hundene skal kunne bevæge sig ubesværet og næsefolden må ikke være for stor.

 

Stamtavlen er ikke en garanti men et værktøj der gør det muligt for dig at få informationer ud over det som opdrætteren selv fortæller dig. Når alt det er sagt, så vil jeg råde dig til at finde en anden race hvis du og din kæreste ønsker en mindre aktiv hund, for den franske som jeg kender den, er ikke en halvdoven race, der er gang i den og den trives ikke umiddelbart med at ligge og glo på sofaen det meste af dagen.

 

Jeg møder i øvrigt ofte en mand på cykel med hans franske - den er eddermanme i god form!!

Jeg møder ham i høj sol og koldt efterår, normalt cykeltempo og den tonser bare afsted :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Solvej Hedelund Nielsen

Okay tak for svar.. vil klart gå op i tavle hvis det kan hjælpe lidt til at den ikke lider af alle de sygdomme/skavanker der er i racen..

 

nu siger du at du havde en med selv, hvorfor har du valgt netop den race når den har de skavanker den har? :)

 

 

jeg ved ikke om jeg vil sige vi vil have en halvdoven hund, men den skal selvfølgelig passe til hvad vi kan/vil.. jeg vil gerne gå nogle gode ture og min kæreste vil gerne lege en del. derudover har jeg tænkt meget på en træning af en form, for det tror jeg kunne være sjovt at gå til, dog ved jeg ikke lige hvad. :) så jo den ville være en del hjemme men også få den motion en hund nu engang kræver og få noget mental stimulering også, for det har jeg hørt er ligeså vigtigt :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Okay tak for svar.. vil klart gå op i tavle hvis det kan hjælpe lidt til at den ikke lider af alle de sygdomme/skavanker der er i racen..

nu siger du at du havde en med selv, hvorfor har du valgt netop den race når den har de skavanker den har? :)

 

 

jeg ved ikke om jeg vil sige vi vil have en halvdoven hund, men den skal selvfølgelig passe til hvad vi kan/vil.. jeg vil gerne gå nogle gode ture og min kæreste vil gerne lege en del. derudover har jeg tænkt meget på en træning af en form, for det tror jeg kunne være sjovt at gå til, dog ved jeg ikke lige hvad. :) så jo den ville være en del hjemme men også få den motion en hund nu engang kræver og få noget mental stimulering også, for det har jeg hørt er ligeså vigtigt :)

 

Fordi jeg i andre sammenhænge mødte nogle individer som under ingen omstændigheder fremstod som det her beskrives. De var ubesværede, havde fuld smæk på, var uden forbehold for nye mennesker og hunde, helt ubekymrede, glade og sjove. Så da jeg havde mødt nogle stykker tænkte jeg at det da egentlig var en race der kunne blive aktuel for mig når jeg blev ældre og jeg begyndte at undersøge forskellige opdrættere og deres linjer og typer.

Det endte så med at det blev min mor der købte en, men jeg er ikke i tvivl om at der osse flytter en fransk ind hos mig før eller siden.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Solvej Hedelund Nielsen

tak for svaret.. jeg synes de svar jeg har fået herinde har skræmt mig ret meget, fordi det lyder som om alle franske er syge osv.

Men med det svar du kommer med tror jeg altså ikke vi er skræmt helt væk alligevel. har mødt en fransk der bor i byen et par gange og det er simpelthen den sødeste hund, men kender den ikke så ved jo ikke om den har skavanker, derfor også dejligt at høre fra andre der har erfaringer med dem. vil klart bruge god tid på at finde en ordentligt opdrætter og lyder som en god ide at tage til udstilling og tjekke hundene lidt ud og få en god snak :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg synes det er helt relevant at modtage advarsler og informationer om den race man overvejer. Den franske er en af de racer der udsættes for rigtig meget usmagelig produktion, så man må ikke gå i den tro at bare man ser hvalpens forældre så er alt godt. Man skal bruge tid på at tilegne sig viden og man skal kende til de problemer der er kendt i racen, man kan få en masse ud af at besøge nogle udstillinger så man blir opmærksom på racens mange forskellige typer og kan møde hundene og opdrætterne live.

Den tæve min mor har er en noget langbenet type, andre er mere lavstammede og kompakte, der er forskel på hovederne, på ryglinjerne, på størrelse og farver.. så det er bare afsted og få en på opleveren :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Solvej Hedelund Nielsen

jeg er også glad for at få advarsler og viden, men synes lige pludselig ikke der fandtes franske uden diverse sygdomme, men dejligt med en der ved noget om dem på banen så jeg kan høre at de faktisk har et godt hundeliv, hvilket jeg da også hele tiden har troet og regnet med. dyrevelfærd er meget vigtig for mig og vil bestemt ikke have en hund som lider pga. at nogle mennesker har bestemt at sådan er den kønnest. jeg går ikke efter at den skal se 100% racetypisk ud bare den har nogle gode gener, personlighed osv. :)

 

Vil klart tage på nogle udstillinger osv, ikke mindst for at se hvad det hele går ud på, kunne jo være man blev bidt af det :P

og så kan min kæreste også opleve hundene lidt mere, end at han bare høre hvor fantastiske de er og ser billeder og videoer.

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu synes jeg heller ikke, at du er helt fair Solvej.

 

Du spurgte ind til erfaringer om racen, og - jeg selv i hvert fald - kom med de erfaringer som jeg har. Du skrev blandt andet at de var halv-dovne. Jeg svarede, at det var de ikke. Som Hopsa - og de andre skrev - så er der fuld fart på, og de er meget selvstændige (selektiv hørelse nogle gange :blink:).

 

Jeg synes bare at det er relevant i ens beslutningsprocess at "komme hele vejen rundt". Du havde i dit start-indlæg allerede indikeret, at du havde læst om racens egenskaber, så det var vel egentlig ikke nødvendigt, at fortælle om de ting du vidste i forvejen... At det er en sød og venlig race. Jeg syntes, at du manglede at få dækket det aspekt ind omkring sundhed, og nu talte jeg tilfældigvis men min veninde i fredags som fortalte om hendes FB. Det er så trist at en hund på 3 år har fået konstateret HD og begyndende diskusprolaps... Det er min gamle nabo, så vi gik ofte ture sammen, så det er derfra at jeg oplevede det mht. varme/dårlig vejrtrækning etc. Hun fortalte tit, at hun var nødt til at køle ham under bruseren. Når vi gik i skoven om sommeren, var jeg ofte nødt til at have min hund i snor, da hendes FB ellers ville brænde sammen bogstaveligt talt af at rende rundt efter min.

 

Synes ikke at der er nogle som påstår ovenstående, blot at det kræver et stykke arbejde, at finde "den helt rigtige".

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Solvej Hedelund Nielsen

jeg siger skam heller ikke i ikke har givet mig nogle gode svar på hvad i ved. Er glad for de svar jeg har fået.. og nu var det heller ikke så meget dig jeg tænkte på.

Men synes nogle af svarende mere eller mindre lægger op til det er en race hvor alle er syge og ikke kan leve normale liv og jeg skal holde mig langt fra dem og nærmest er ond hvis jeg alligevel anskaffer mig dem, fordi de ikke kan trække vejret osv.

 

Siger ikke det er sådan alle har ment det, og vil gerne hele vejen rundt, advares om ting der er vigtige at tage stilling til og holde øje med. :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...