Hop til indhold

Piver før hun bliver ladt alene

Recommended Posts

Gæst Kirsten68

Hej Hunde-Forum.

Jeg har et problem med min 12 uger gamle hvalp. Når jeg øver alene hjemme med hende så begynder hun at blive urolig når hun kan mærke der skal ske noget, eks. at jeg begynder tage overtøj på.

Jeg gør det at jeg lader som ingen ting og at det er den mest naturlige ting i hele verden, ikke noget med at pylre om hende eller lignende.

Jeg har søgt her på siden, men har ikke kunne finde konkrete svar på mine spørgsmål.

Det jeg har svært ved at finde ud af er hvornår jeg skal gå fra hende og hvornår jeg skal komme tilbage, fordi hun piver med det samme jeg går.

Nogle siger at man ikke må gå tilbage til hunden når den piver, men hun skal vel heller ikke pive i flere minutter før jeg kommer igen?

Samtidig kunne jeg godt tænke mig at vide hvornår det er det rigtige tidspunkt at gå fra hende på er, eks. når hun spiser, sover eller lignende. Jeg har eks. læst at man skal gå når hun er rolig, som når den sover, men vil hun ikke føle sig endnu forladt, hvis hun vågner op og er alene end hvis hun ser at jeg går?

Der er desuden ikke nogle problemer når hun er alene med den gamle hund.

På forhånd tak for svar.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ville starte med bare at tage overtøj, sko osv på - så længe indtil hun stopper med at se det som noget særligt.

Lige nu forbinder hun at du tager tøj på med at hun skal være alene, så tag overtøj på i tide og utide - bare for at tage det af igen.

Hos os var lyden af døren der blev låst udløseren på at hunden begyndt at pive/hyle.

Så jeg startede med at have åben dør og låse den rigtig mange gange, da hun ikke reageret på det gik jeg ud lukkede døren på klem, da reaktionen udblev der, lukkede jeg døren helt - låste - låste hurtigt op igen og gik ind osv.

Det en lang proces med lige pludselig er den der. Og jo bedre alene hjemme træningen bliver gjort nu jo mindre problemer får du formentlig i "teenageperioden"

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Kirsten68

God idé!

Jeg har gjort det at jeg bare er gået udenfor døren, så jeg har kunne høre hende. Hvis hun begynder at pive og hyle hvornår skal jeg så gå ind igen? Skal jeg vente til hun er færdig (hvilket kan vare længe) eller skal jeg gå ind efter eks. 10 sek.?

Jeg plejer bare at ignorere hende når jeg "kommer hjem", altså ikke noget med at pylre om hende og snakke til hende som om jeg forstår hvor hårdt det har været, men når hun er helt ude af den og bange (sådan virker det) hvordan beroliger jeg hende så bedst? Er det ved at lade som ingen ting?

Link til indlæg
Del på andre sites

God idé!

Jeg har gjort det at jeg bare er gået udenfor døren, så jeg har kunne høre hende. Hvis hun begynder at pive og hyle hvornår skal jeg så gå ind igen? Skal jeg vente til hun er færdig (hvilket kan vare længe) eller skal jeg gå ind efter eks. 10 sek.?

Jeg plejer bare at ignorere hende når jeg "kommer hjem", altså ikke noget med at pylre om hende og snakke til hende som om jeg forstår hvor hårdt det har været, men når hun er helt ude af den og bange (sådan virker det) hvordan beroliger jeg hende så bedst? Er det ved at lade som ingen ting?

Kunsten er at hun slet ikke må starte med at pive :blink:

Men hvis uheldet skulle være ude, tror jeg at jeg ville vente, og i samme sekundt som hun stopper ville jeg gå ind. Men er ingen ekspert.

Hmm.. kan hun små øvelser som sit osv.? for så ville aflede den vej. Altså bede hende om at sitte - og giv guf. Men om det er den rigtige vej, ved jeg ikke. :vedikke:

Og ja ellers ville jeg lade som ingen ting.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej Hunde-Forum.

Jeg har et problem med min 12 uger gamle hvalp. Når jeg øver alene hjemme med hende så begynder hun at blive urolig når hun kan mærke der skal ske noget, eks. at jeg begynder tage overtøj på.

Jeg gør det at jeg lader som ingen ting og at det er den mest naturlige ting i hele verden, ikke noget med at pylre om hende eller lignende.

Jeg har søgt her på siden, men har ikke kunne finde konkrete svar på mine spørgsmål.

Det jeg har svært ved at finde ud af er hvornår jeg skal gå fra hende og hvornår jeg skal komme tilbage, fordi hun piver med det samme jeg går.

Nogle siger at man ikke må gå tilbage til hunden når den piver, men hun skal vel heller ikke pive i flere minutter før jeg kommer igen?

Samtidig kunne jeg godt tænke mig at vide hvornår det er det rigtige tidspunkt at gå fra hende på er, eks. når hun spiser, sover eller lignende. Jeg har eks. læst at man skal gå når hun er rolig, som når den sover, men vil hun ikke føle sig endnu forladt, hvis hun vågner op og er alene end hvis hun ser at jeg går?

Der er desuden ikke nogle problemer når hun er alene med den gamle hund.

På forhånd tak for svar.

Der er rigtigt mange gode råd at finde her:

http://www.hunde-forum.dk/adfaerd/2235-tysons-alene-hjemme-traening-og-p-p-peros-og-andre-der-har-lyst-til-deltage.html

Den er lang - meget lang - men i første indlæg linkes der til 'gode' steder..

Håber du finder ud af hvad der virker for din lille hunde-pige...

Link til indlæg
Del på andre sites

Du skal endelig ikke gå, når hun piver - for jo, det kan være ret angstprovokerende, hvis hun vågner, og du så er væk.

Som Franziska skriver, så skal du arbejde under hendes tolerancetærskel, dvs. at hun ikke må begynde at pive. Du skriver, at det virker som om, at hun er ude af den og bange, når du kommer tilbage. Hvis det er tilfældet, er det den erfaring, hun får med at være alene = det er farligt.

Hvis det er det, at du tager nøgler frem og overtøj på, der får hende til at pive, så er det der, du skal starte træningen. Du kan mange gange i løbet af dagen tage nøglerne, rasle med dem, lægge dem igen, eller gå lidt rundt med dem og så lægge dem fra dig senere. Det samme med at tage overtøj på. Når du når til, at hun ikke reagerer på det, kan du træne på samme måde med at tage i/åbne døren, uden at gå fra hende. Det kan du også gøre MANGE gange dagligt. Når du når til at lige gå ud af døren og ind igen (og også når du når til at gå helt ud og vente et til flere sekunder osv.), kan du veksle imellem HVORDAN du går, dvs. nogle gange med jakke på, nogle gange uden, nogle gange med sko på, nogle gange uden, nogle gange med nøgle, nøgle gange uden (man kan så f.eks. slå låsen fra og have en ekstranøgle liggende under måtten, og man kan have et par sko stående udenfor).

Men hvis hun piver, er du gået for hurtigt frem.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg prøvede det der med at ignorere når jeg kom hjem igen, og havde en dybt ulykkelig hund der forsøgte at få min opmærksom på mange forskellige måder. Jeg tror det er vigtigt for hunden at man hilser på den når man kommer tilbage. Hunden har savnet, den skal da se at vi også har savnet den. Jeg mener at have læst at det er ret vigtigt for hundedyr at hilse når de mødes igen.

Jeg tager overtøjet af og så skal vi lige sidde i sofaen med en bamse og nusse lidt og snakke roligt.

Og inden vi tager afsted er det altid samme rutine. Radioen tændes, overtøj på, få hende i kurven/sengen/sofaen og ind og give en kiks og så siger jeg hvor vi skal hen. "Mor er på arbejde" eller "lige ned og handle". Med tryk på "arbejd" eller "handle". Hun snorksover mens vi er væk. Og tænk, jeg har været ved at blive smidt ud af en lejlighed fordi hun hylede og ikke kunne være alene :)

Link til indlæg
Del på andre sites