Hop til indhold

Træning af Husky / Malamute


Gæst MKR
 Share

Recommended Posts

Hej.

Jeg er er i research fasen af et hundekøb og ønsker noget førstehånds viden.

 

Det der interessere mig er især nogle af de trænings / håndteringsmæssige forskelle på Siberian husky og Alaskan malamute. Jeg har svært ved at finde en rød tråd i de informationer jeg har været i stand til at finde.

 

En anden ting jeg godt kunne tænke mig at høre om er dette berømte "jagt-instinkt" som de to racer efter sigende skulle have. - kan det virkelig ikke lade sig gøre at træne nogle af disse racer til at løbe frit på en luftetur uden den stikker efter en fært ved først givne lejlighed?

 

Jeg dyrker forskellige friluftaktiviteter og ønsker en hund der kan deltage i disse.

Jeg er rutineret hundefører såvel som instruktør (jeg har dog ikke meget erfaring med slædehunde), så jeg har ret godt styr på både praksis og teori.

Jeg er ikke ude efter kadaverdisciplin, men lydighedstræning vejer tungt fordi jeg ønsker en hund jeg kan stole på gør som forventet.

 

Håber der er nogen der vil være i stand til at give mig nogle af de informationer jeg leder efter.

På forhånd tak. :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej

 

I forhold til forskelle ret sindsmæssigt tror jeg du skal tage på en udstilling eller to og oplev dem.

 

Jeg ejer en Alaskan Malamute tæve (uden tavle) som nu er 20 mdr. Da hun 4-5 mdr havde hun et rimelig stabil indkald - det forsvandt da hun blev 6 mdr. Nu med de 20 mdr er det okay og bliver bedre og bedre - men man skal virkelig virkelig virkelig arbejde for det, og om det nogensinde lykkes at få et indkald der er godt nok ved jeg ikke.

Jeg kan kalde hende af en jagt (kat, hare m.m) problemet ligger i når hun ser andre hunde, for hun vil SÅ gerne hilse og kan ikke kaldes til en når hun først er på vej over til den anden hund.

 

Hendes mor kan gå nogenlunde uden snor, men faren kan fx slet ikke slippes. Han vil være over alle bjerge og gå på eventyr.

 

Og jeg vil sige en Alaskan har sine egne ideer og du skal ikke forvente en hund der udføre en komando fordi du siger det, den gøre det hvis den kan se/ved at det kan betale sig at samarbejde med dig.

 

Men behandler man sin Alaskan med respekt og kærlighed, træner den blidt men konsekvent får man en følgesvend for livet. :hjerte:

 

Nu ved jeg ikke hvor du bor, men ellers vil jeg tilbyde dig at du kan møde min tæve og opleve hende.

Men racen udfalder (efter hvad jeg har oplevet/hørt) meget forskelligt temperamentsmæssigt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...