Hop til indhold

Han ligger sig ned når han ser andre hunde...


Gæst Gayo
 Share

Recommended Posts

Hej

 

Min labrador ligger sig ned når han ser andre hunde, når vi er ude og går tur. Tit er det langt fra den modgående hund, og han er ikke til at trække med videre, han ligger bare og kigger indtil hunden er ud for ham, så kan vi gå videre...

Er der nogen har oplevet samme problemmatik? Og evt. ved hvad man kan gøre for at lære dem ikke at ligge sig?

 

Det er tit rimelig irriterende at han bare ligger sig, f.eks. når vi løber...

 

Håber nogen kender nogen gode tricks...

 

Sus

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej Sus,

 

Din hund sender et dæmpet signal til den modgående hund om, at den er venlig, fredlig og ikke vil slås.

 

Nu ved jeg ikke hvordan du agerer i de situationer, men du må ikke hive i den eller skælde ud/tale irriteret. Selvom det er irriterende for dig, har din hund brug for opbakning fra sin leder, at du tager over og lærer den, at der ikke sker noget når der kommer en anden hund, for du skal nok tage dig af det. Hvordan er dens selvtillid ellers genneralt, kunne godt lyde som om den måske er lidt usikker eller genneralt forsigtig, når det er altid den gør det? tror det er vigtigt at du respekterer dens signaler, og hjælper den igennem, altså er lederen med overblik og ro. Ros den og give super godbidder, så den lærer at forbinde det med noget godt:-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Lige en tilføjelse, prøv at se om du kan nå at spotte hunden før din hund, afled dens opmærksomhed med en sjov leg, og nogen ekstra gode godbidder, som den kun får ved denne lejlighed, noget den ikke kan sige nej til. Tal opmuntrende og roligt, og pas på ikke at ynk den.

Link til indlæg
Del på andre sites

Han er altid meget forsigtig, og jeg prøver at styrke hans selvtillid med en masse opmuntring...

 

Han er også af uvisse årsager bange for børn, og viger væk eller gemmer sig bag mig når de vil snakke med ham.

 

Jeg har forsøgt med opmuntring og afledning, men det har ikke hjulpet... Nogen gange gør han det bare han tror han ser en hund, eller noget han ikke kender til - så det må helt sikkert være fordi at han er usikker. Men jeg forsøger at være så tålmodig som overhoved mulig, og rose ham alt hvad jeg kan... Men måske skal det bare ske i fuldstændig overdrevet grad...

 

Tak responsen :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

hvor gammel er din hund? Tænker lidt, hvis han ikke just er hvalp, at det måske var en ide at kontakte en adfærdsbehandler, når det også gælder børn, for hvis du ikke kan gennemskue, hvorfor han agerer som han gør, er det jo svært at hjælpe ham på den rigtige måde, kan være bitte små justeringer der skal til for at han får det bedre, og dermed at du også får det bedre.

 

Ved ikke om du kan bruge dette råd til noget, men har hjulpet mig. Når du møder børn på gaden, så stil krav til dem, om hvordan de må hilse på din hund, kan virke lidt forkert nogen gange og stå der og dirigere med fremmede, men det er din hund, og vil de ikke hilse på dine præmisser må de lade hver. Især børn har det med at tage hånden over hoved, lave pludselige bevægelser osv.

 

Det jeg ville prøve var, kun at sige ja til at barnet må klappe, hvis der er 1 barn og ikke flere. Bed barnet sætte sig på hug/stå alt efter størrelses forholdet mellem hund og barn, om om din hun ligger osv med en meters afstand, giv dem en pølse i hånden som de holder fladt nede, og er helt rolig. Opmunter hunden, men lad den selv vælge, om den vil over og have pølsen, eller den ikke vil. Tror ikke den gang på gang vil modstå pølsen, og den vil forhåbentligt lære lidt efter lidt, at børn ikke er så farlige endda :)....

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...