Hop til indhold

FT labrador eller "almindelig labrador"


Gæst Chakakhan
 Share

Recommended Posts

Gæst Chakakhan

Kort og præcist...

 

Hvad er forskellen?

 

Hvis man køber en FT labrador istedet for en klassisk labrador, hvad får man så?

Er det stadig en hund, som er velegnet til jagt? Jeg har søgt på nettet, men bliver mere og mere forvirret, jo mere jeg søger.

 

Venlig hilsen

Charlotte

Link til indlæg
Del på andre sites

Udtrykket FT bruges ikke rigtig indenfor labberne. Man plejer at dele dem op i labrador af jagtlinier og labrador af udstillingslinier.

 

En labrador af jagtlinier er som regel en hund, hvor begge forældre har bevist, at de kan arbejde på praktisk jagt og/eller markprøver på vinderklasse-niveau. Den er derfor meget velegnet til jagt.

 

Hvis I skal bruge en hund, som skal med på jagt, så vil jeg klart anbefale en lab af jagtlinier.

 

Jeg har selv udstillingstypen, så jeg er ikke inde i linierne eller opdrættere.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Chakakhan

Tak for dit svar Dorte, men FT bruges (Field Trial) i forhold til Labrador, akkurat som det bruges i forhold til Spaniel. Jeg har bare ikke helt fundet ud af, i hvilken sammenhæng.

 

Hvis du søger på nettet, så er der masser af F1 labrador. Men FT labrador, er også en mulighed... Vi (min kæreste og jeg) har netop fundet en FT labrador som er stambogsregistreret. Vi kan bare ikke helt finde ud af, hvad forskellen på de forskellige benævnelser indebærer.

 

Jagt-genet er nødvendigt :)

Link til indlæg
Del på andre sites

en hurtig googling afslører, at de få gange ft labrador-begrebet optræder på danske sider, er der umiddelbart tale om hunde af engelske/irske-markprøve-linier, og de er altså hvad man normalt betegner f1, selv om det begreb jo er forplumret af ret mange misforståelser. hvis i leder efter en lab af jagtlinier kan i prøve at kontakte dkwichert herinde, han er vist vores husekspert, men han plejer som regel selv at opsnuse tråde, hvor det kommer op, så mon ikke han kommer listende på et tidspunkt ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak for dit svar Dorte, men FT bruges (Field Trial) i forhold til Labrador, akkurat som det bruges i forhold til Spaniel. Jeg har bare ikke helt fundet ud af, i hvilken sammenhæng.

 

Hvis du søger på nettet, så er der masser af F1 labrador. Men FT labrador, er også en mulighed... Vi (min kæreste og jeg) har netop fundet en FT labrador som er stambogsregistreret. Vi kan bare ikke helt finde ud af, hvad forskellen på de forskellige benævnelser indebærer.

 

Jagt-genet er nødvendigt :)

 

Jeg er bare ikke stødt særlig meget på udtrykket FT om retrieverne. Herovre i det mørke Vestjylland er det jagt/brugs vs. udstilling

Men det er jo en lab af jagtlinier, en F1 (når udtrykket bruges rigtigt) er en lab af engelske/irske jagtlinier.

 

Jeg går ud fra, at du allerede har været herinde, men her er lidt om formel 1 www.labrador-retriever.dk og de forskellige typer www.labrador-retriever.dk

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Chakakhan

Tusinde tak begge to og tak for links :)

 

Jeg tror vi vil prøve at skrive til dkwichert.

Ham, FT labberen, vi har fundet, skal vi besøge lørdag... det ville bare være godt at vide lidt mere om det, inden vi springer til og køber ham :)

Link til indlæg
Del på andre sites

jeg ville i hvert fald lave grundig research inden jeg farede ud og købte en lab til jagtbrug - der er så vidt jeg er orienteret rigtig mange dygtige opdrættere i dk. husk at ft jo bare er = field trial = markprøver, så nok bare lidt et hjemmebikset begreb der mere eller mindre betyder det samme som lab af jagtlinier?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Miss_menelli

Står FT ikke bare for field trial, som løseligt oversat til dansk er mark prøver?

 

Altså, sådan forstået at nogen bare har adopteret FT begrebet fremfor F1? :vedikke:

 

Nå... Men der er i hvertfald uden tvivl tale om en labrador avlet mod jagt.

DKW har en tendens til at komme susende fra højre i de her emner, hvilket jeg da også håber han gør i det her tilfælde, for han har en ret stor viden om emnet.

 

Men generelt set, så behøver der ikke være den store forskel på de to typer.

Det afhænger meget af de enkelte linjer og dermed forældrene - Man kan få F1'er med så meget krudt i røven, at de kan køre selv en bc træt og man kan få dem luddovne.

Det samme er gældende for den "alm." labrador.

Meget afhænger jo også af ejeren.

 

Med fare for at støde nogen, så ville jeg til enhver tid kigge på hunde af linjer som har vist de kan arbejde.

For de egenskaber der gør en retriever til en fantastisk jagthund, er de samme der gør den til en fantastisk familiehund.

Den skal kunne med andre hunde, den skal være lydhør og samarbejdsvillig og have en velfungerende tænd/sluk knap - Og bare generelt være nem at omgås.

Ellers dur' den ikke på jagt.

 

Ofte er de noget lettere bygget og kan holde til noget mere motion, end de helt tunge udstillingshunde kan.

For ellers kan de jo heller ikke bruges på jagt.

 

Men det er meget smag og behag - Og hvad man skal bruge hunden til.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Chakakhan

Jeg aner det virkelig ikke, Søster lagkage, og naturligvis kigger vi os grundigt om... Det er jo lidt "farligt" kun at kigge hos opdrættere, for de taler jo altid super godt om deres hunde.

 

Det ser bare ud til (som vi har set det indtil videre) at FT er en sublim jagthund, blot slankere og mere atletisk end den klassiske labrador.

 

Men det er jo igen kun taget ud fra hvad enkelte opdrættere skriver, og der er ikke mange, der reklamerer for FT Labradors. Hmmm

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Chakakhan

Tak for svar Miss_menelli.

 

Den hund, vi har kigget på, har bestået WT begynderklasse, så HELT dårlig kan den vel ikke være... Vi har stadig kun haft med "almindelig labrador" at gøre før, så derfor spørgsmål omkring forskellen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det ser bare ud til (som vi har set det indtil videre) at FT er en sublim jagthund, blot slankere og mere atletisk end den klassiske labrador.

 

Men det er jo igen kun taget ud fra hvad enkelte opdrættere skriver, og der er ikke mange, der reklamerer for FT Labradors. Hmmm

 

men det er altså fordi, at det begreb ikke er almindeligt brugt hos retrieveren, som dorte siger. er jeg næsten helt sikker på. søg på lab af jagtlinier eller f1 i stedet, så finder i mange flere opdrættere med samme type hunde. eller lav en søgning herinde, mon ikke andre har søgt anbefalinger af opdrættere af arbejdslabbere før jer.

Link til indlæg
Del på andre sites

Kort og præcist...

 

Hvad er forskellen?

 

Hvis man køber en FT labrador istedet for en klassisk labrador, hvad får man så?

Er det stadig en hund, som er velegnet til jagt? Jeg har søgt på nettet, men bliver mere og mere forvirret, jo mere jeg søger.

 

Venlig hilsen

Charlotte

 

 

ft-lab er i princippet en langt mere korrekt betegnelse, hvis vi snakker labber der bruges og har bevist deres evner som apportører på jagt- og markprøver.

 

Spørgsmålet er så hvor mange der sælges som ft'ere der rent faktisk HAR det.

 

 

f1'ere er i den sammenhæng labber af rene engelsk/irske jagt- og markprøvelinjer. og ikke kun "forplumret" af at man i dag stort set bruger dén betegnelse om alt der er sort, og på 100 meters afstand, i mørke, set bagfra, måske ligner en lab....lidt. Men også "forplumret" fordi der efterhånden er hentet rigtig meget engelsk blod hjem til lille Danmark.

 

 

Hvad du får? FOrhåbentlig en eminent, meget pleasende, meget let dresserbar, og blød apportør... Hvis du har gjort dit forarbejde ordentligt.

 

Iøvrigt er det noget af en misforståelse overhovedet at nævne "klassisk" (eller "gammeldags") labrador, som en modsætning til FT'ere (eller f1'ere eller labber af jagtlinjer..kært barn mange navne)

læs evt. mere hér

 

I bund og grund er der ikke noget at blive forvirret over. Slet ikke hvis man har været afsted et par gange og kigge på markprøver i forskellige klasser, og på et par jagter for den sags skyld. Når man ved hvad sådan en hund faktisk skal kunne, og man ser hvad og hvordan hunde af forskellige linjer arbejder, så kan man forholdsvist let tage stilling til hvad man vil have. At finde det er så ikke altid lige så let.

 

er der noget specifikt du er forvirret over?

Link til indlæg
Del på andre sites

som jeg forstår det:

 

ft: hund af markprøvelinier

f1: hund af engelsk/irske markprøvelinier

lab af jagtlinier: hund af forfædre der har bevist deres værd på aktiv jagt

 

ingen grund til at begrænse sig til ft, når det begreb bruges så sjældent, ingen grund til at begrænse sig til f1, når der også findes gode jagtlabber der ikke er fra uk og ja - så er der så det store felt af brugslinier tilbage, og det var ALLE de opdrættere jeg ville kigge på, hvis det var mig. stort arbejde måske, men jo også en hund der skal være arbejdspartner og familiemedlem i mange år.

 

nå, lad os vente på dkw's bevingede ord, han er jo ret skarp i de her diskussioner.

  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

Den hund, vi har kigget på, har bestået WT begynderklasse, så HELT dårlig kan den vel ikke være..

 

Nej det er der nogen der påstår. Efter min mening siger dét nu ikke ret meget. Det er working test. Dummy-prøver. Og en begynderklasse siger ikke vanvittig meget. Det er naturligvis bedre end ingenting, men det ér netop begynder-klasse af en grund.

 

Jeg mener at en hund der går jævnt og stabilt i åben klasse på markprøve B, kan man begynde at tage med på jagt. Så ved du nogenlunde hvad du har i hænderne.

 

Men jeg kan ligesom se ud af dét at der er tale om en lidt ældre hund? Hvorfra, hvis man må spørge?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Chakakhan

Tusinde tak igen til jer alle for jeres venlige og seriøse svar :o)

 

Til dig, DKWiechert... Nej, jeg tror ikke jeg er så forvirret mere, men der skal jo lidt af noget research til, når man er uvidende som jeg er :D

 

Min kæreste (som skal have hunden med på jagt) har stor erfaring med hunde som jagtkammerat, men har ikke haft en FT'er før. Vi blev nysgerrige, fordi man mest hører om F1'ere. Ingen af os havde hørt om FT'ere før vi faldt over nævnte hund og begyndte at snuse på nettet.

 

Hunden er fra Jylland og 2 år gammel. Den har både gået på jagt og til markprøver. Den giver lyd fra sig på markprøver, hvilket ikke er tilladt, men den piber ikke på jagt.

Min kæreste er fuldstændig ligeglad med om den giver lyd på markprøver. For ham, er det jagten der er vigtig.

 

For mig, er ingen af delene et problem, jeg ønsker mig bare en god hund igen :o) Så jeg skal bare gi' den kærlighed, og måske gå til noget agility, hvis den har lyst til dét.

Men derfor er det jo meget spændende at finde ud af, hvad de forskellige ting står for.

 

Tak igen allesammen og god dag :o)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Chakakhan

Tak Dorte

 

Det eneste jeg ved lige nu er, at han (Alfred) :-D er fra Jylland.

Vi fik faktisk at vide at han VAR solgt, men dem som købte ham har fortrudt så min kæreste er netop nu på vej for at hente ham hos dem.

Så det bliver et lille hittebarn vi får :hjerte:

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...