Hop til indhold

FT labrador eller "almindelig labrador"


Gæst Chakakhan
 Share

Recommended Posts

ft-lab er i princippet en langt mere korrekt betegnelse, hvis vi snakker labber der bruges og har bevist deres evner som apportører på jagt- og markprøver.

 

f1'ere er i den sammenhæng labber af rene engelsk/irske jagt- og markprøvelinjer. og ikke kun "forplumret" af at man i dag stort set bruger dén betegnelse om alt der er sort, og på 100 meters afstand, i mørke, set bagfra, måske ligner en lab....lidt. Men også "forplumret" fordi der efterhånden er hentet rigtig meget engelsk blod hjem til lille Danmark.

 

 

Jeg har et spørgsmål :mrgreen:

 

 

Vil det sige, at man ikke kan sælge et kuld hvalpe som FT'ere ? Altså, det er kun den voksne hund som har bevist sine evner ved jagt- og markprøver der kan kaldes en FT ?

 

For hvad så med FT springer spaniels ?

 

 

Hvis man nu står med et kuld hvalpe af forældrehunde, som stammer fra rene engelsk/irske jagt- og markprøver, er det vel ikke forkert, at sælge dem som f1'ere ?

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak Dorte

 

Det eneste jeg ved lige nu er, at han (Alfred) :-D er fra Jylland.

Vi fik faktisk at vide at han VAR solgt, men dem som købte ham har fortrudt så min kæreste er netop nu på vej for at hente ham hos dem.

Så det bliver et lille hittebarn vi får :hjerte:

 

Og tillykke med ham :-D Håber han lever op til din kærestes jagt-forventninger :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har et spørgsmål :mrgreen:

 

 

Vil det sige, at man ikke kan sælge et kuld hvalpe som FT'ere ? Altså, det er kun den voksne hund som har bevist sine evner ved jagt- og markprøver der kan kaldes en FT ?

 

For hvad så med FT springer spaniels ?

 

 

Hvis man nu står med et kuld hvalpe af forældrehunde, som stammer fra rene engelsk/irske jagt- og markprøver, er det vel ikke forkert, at sælge dem som f1'ere ?

 

Hvis jeg stod med et kuld efter forældre som har vist deres værd på markprøver, ville jeg kalde kuldet "efter ft-forældre", hvis ft-begrebet endelig skal bruges.

 

De mennesker, som har "rigtige" f1'ere, bruger sjældent udtrykket f1. Det er mest sådan et pop-smart udtryk.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Chakakhan

Mange tak for jeres lykønskninger :-)

 

Og som svar på, hvor han kommer fra... Han er født i Give.

 

Mor: Labrador Retriever | Kennel Thirsgaard's | Jytte & Boye Rasmussen

 

Far: Kennel Djurbergas (Den første hund under Hundar... (FTW Levenghyl Firestone "Fire"))

 

Han er SUPER LÆKKER! ... Dog har han en adfærd, som jeg aldrig har set hos en ung labber tidligere... men det skriver jeg lige en tråd om i adfærd i stedet for, når jeg har lidt tid, for tror det kunne være interessant at dele i et større forum.

Link til indlæg
Del på andre sites

Mange tak for jeres lykønskninger :-)

 

Og som svar på, hvor han kommer fra... Han er født i Give.

 

Mor: Labrador Retriever | Kennel Thirsgaard's | Jytte & Boye Rasmussen

 

Far: Kennel Djurbergas (Den første hund under Hundar... (FTW Levenghyl Firestone "Fire"))

 

Han er SUPER LÆKKER! ... Dog har han en adfærd, som jeg aldrig har set hos en ung labber tidligere... men det skriver jeg lige en tråd om i adfærd i stedet for, når jeg har lidt tid, for tror det kunne være interessant at dele i et større forum.

 

Så med andre ord er jeres nye hund af formel 1 (F1) linjer...Nu kiggede jeg ikke længere tilbage, men kunne se at mor i hvertfald var.

 

Og generelt så synes jeg både FT og F1 er popsmarte betegnelser, da det jo ER samme race. Trods alt er Ft nok en mere korrekt betegnelse men i mit hoved er det det samme som en f1 = hund af jagtlinjer;)

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis jeg stod med et kuld efter forældre som har vist deres værd på markprøver, ville jeg kalde kuldet "efter ft-forældre", hvis ft-begrebet endelig skal bruges.

 

De mennesker, som har "rigtige" f1'ere, bruger sjældent udtrykket f1. Det er mest sådan et pop-smart udtryk.

 

Okay. Hvad ville man så bruge i stedet? 'Hvalpe af jagtlinier' ?

 

En labrador kan vel godt være af jagtlinier, uden nødvendigvis at være hverken FT'er eller F1'er ?

 

Sorry hvis jeg roder noget sammen, synes det er forvirrende :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Okay. Hvad ville man så bruge i stedet? 'Hvalpe af jagtlinier' ?

 

En labrador kan vel godt være af jagtlinier, uden nødvendigvis at være hverken FT'er eller F1'er ?

 

Sorry hvis jeg roder noget sammen, synes det er forvirrende :)

 

Ja, jagtlinier ville jeg bruge. Eller bare lade forældrenes resultater tale for sig selv.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...