Hop til indhold

PACK-BONDING


Gæst Sally's mor
 Share

Recommended Posts

Gæst Sally's mor

Hej.

 

Er der nogen herinde som kender til træningstypen Pack-Bonding, og hvad er jeres holdning til denne kontra de traditionelle træningsmetoder. Hvilken metode har I brugt til jeres hund?

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 171
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Velkommen til :-)

 

Jeg tænker ikke i navngivne metoder, men må erkede, at det i hundeverden er blevet smart at kalde noget et eller andet og "tage patent" på det.

Følgende er citeret fra SOR's hjemmeside

 

" Pack Bonding koncentrerer sig først og fremmest om at lære dig, hvordan du kan befri din hund for liner, så den kan begå sig sikkert uden at være til gene for andre mennesker såvel som andre hunde. Det fordrer selvfølgelig, at du virkelig har en effektiv kommunikation med og efterfølgende kontrol over din hund, når du kun via din stemme skal kunne styre den, - også selvom du står 2 meter fra en anden hund, kat eller fugl.

 

Denne frihed er grundtanken bag Pack Bonding.

Hunde, som altid skal føres i snor, eller som kun ved specielle lejligheder / i specielle situationer får lov at være frie, udvikler ofte ikke normal, harmonisk adfærd. Omvendt er en hund ude af kontrol et helt sikkert tegn på manglende eller misforstået kommunikation mellem hund og ejer.

 

Mange ejeren kan nikke genkendende til rollen som fængselsbetjent, som er herre over frihed og fangenskab. Eller også føler man fornemmelsen af at være degraderet til ”line-holder” på ture med hunden, hvor kontakt og lydhørhed forekommer nærmest uopnåelig.

 

Målet er selvfølgelig en hundeejer, som optræder i rollen som den gode samarbejdspartner, der guider, opdrager og tilretteviser således, at hunden lytter og adlyder med glæde og respekt.

 

Følger du tankegangen bag Pack Bonding, får du en hund, som ...

respekterer, at du sætter en grænse.

ikke opsøger andre individer, før du giver den lov.

kan være alene hjemme.

lytter og adlyder, når du siger noget.

er styrbar i situationer med fugle, katte, cyklister oa. på gåturene.

forholder sig roligt og afbalanceret i alle situationer.

kan være løs uden at komme ud af kontrol.

 

Samtidig får din hund ...

en flok/ samarbejdspartner, som den er nært knyttet til.

en flok/samarbejdspartner, som den kan stole på.

en flok/samarbejdspartner, hvor den føler sig tryg og beskyttet.

en fri, rolig og harmonisk tilværelse.

mulighed for at udvikle sig i størst mulig frihed."

 

Det ovenstående beskrevne er i mine øjne ikke en træningstype, men en ideologi som, udført korrekt, mere er opdragelse end træning.

 

Du opnår det beskrevne resultat ved at sætte rimelige grænser der respekterer din hunds baggrud som hund og dyr, belønne med værdiladede aktiviteter/andre belønninger, dække din hunds behov for tryghed, samvær, fælleskab, aktivitet osv.

 

Det er mit indtryk, at mange af de moderne instruktører og adfærdsbehandlere arbejder hen mod det nævnte resultat, måske med visse undtagelser, hvor instruktøren/adfærdsbehandleren ikke nænner at sætte grænser for hundens udfoldelse og ser på hunden som et totalt ligestillet individ, hvilket den ikke kan være, da det er os mennesker som har ansvaret og kan forudse konsekvenser af hundens adfærd.

Ellers tænker jeg at du får ovenstående gennem fornuftig og logisk håndtering af en hund.

 

Det understregede er sådan jeg opdrager og omgås hunde.

 

Ovenstående er langt mere givende end den gammeldags kæft, trit og retning opdragelse/træning som ikke giver hundens plads til at udvikle sin personlighed og sine evner og som lader hundeejeren være straffende i stedet for positivt ydende :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg synes det er noget "bavl" at bruge det som et trænings begreb...

 

Først og fremmest fordi det ikke er muligt at have det sådan. De fleste som har hunde der kan gå fri; Går fri hvor de må, hvilket er meget få steder de rent faktisk lovligt må rende uden snor!

 

Jeg synes princippet i at ens hund skal være så fri så muligt synes jeg er totalt fantastisk. Og hele "tilvalget" at hunden skal VÆLGE at være hos ejeren fremfor andet synes jeg er et fantastisk princip.

 

Dog vil jeg vove at påstå at det har noget med den enkelte hund at gøre. Et godt eksempel er mine to egne hunde.

 

En husky og en Aussie. Vi var i hundeskov for en uge siden, og vores husky har vi trænet med, rigtig meget, vi har arbejdet hårdt med ham, gået til træning osv... Vores Aussie har bare... været der.. Og hun er stadig bare en teenagehund, og hun har aldrig gået til træning, vi har aldrig trænet indkald eller at man skal holde sig tæt...

 

Deres opførsel i hundeskov? Husky løber afsted og finder de første hunde-venner han kan, og tumler løs, og løber og leger, når vi kalder kommer han, får godbid og afsted igen! Vores Aussie? Hun løb med de første 25-30 meter, så stoppede hun og løb tilbage, og hun på intet tidspunkt løb længere væk end maks 50 meter fra mig, på trods af at hun aldrig har fået at vide at hun ikke må løbe "væk"...

Hendes bedste legekammerater er vores husky og mig, hun gider ikke rigtig fremmede hunde, på trods af at hun jo bare er en stor hvalp og burde elske andre hunde.

 

I mine øjne viser det virkelig to vidt forskellige racer, og en af de største forskelle. Det var virkelig en øjenåbner for mig, da jeg ikke havde forventet SÅ stor en forskel i deres lyst til at blive ved "flokken".

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej.

 

Er der nogen herinde som kender til træningstypen Pack-Bonding' date=' og hvad er jeres holdning til denne kontra de traditionelle træningsmetoder. Hvilken metode har I brugt til jeres hund?[/quote']

Det kommer an på hvad du mener med traditionelle metoder:-D

Jeg har lige været et smut omkring hjemmesiden. Jeg bliver straks lidt forbeholden når ulve-kortet bliver spillet. Ulve har godtnok lagt ryg til mange mystiske ting.

David Meech, som er en af dem der ved rigtig meget om ulve, siger at vi ved uendeligt lidt:-D

Bortset fra det, er der flere ting, jeg synes er sympatisk; f.eks. at der ikke er frikvarter i en stor forvirring.

 

Held og lykke med din søgen efter en god træningsmetode til din hund:vuf:

Redigeret af luciente
for hurtig på aftrækkeren
Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tænker ikke i navngivne metoder, men må erkede, at det i hundeverden er blevet smart at kalde noget et eller andet og "tage patent" på det.

Følgende er citeret fra SOR's hjemmeside

Jeg tror, at SOR har ladet sig inspirere af Fennel-damen. Hende opgav jeg selv, da jeg læste, at man de første fem minutter efter at være kommet hjem ikke måtte hilse på sin hund, men skulle ignorere den. Jeg tror nok, at det var for at vise hunden, at den ikke skulle tro, at den var noget?!

 

Underligt pladder. Men de fleste hundeteorier er alligevel hjemmestrikkede, så man skal nok bare gøre, som man selv synes er bedst og som giver en glad hund.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg synes princippet i at ens hund skal være så fri så muligt synes jeg er totalt fantastisk. Og hele "tilvalget" at hunden skal VÆLGE at være hos ejeren fremfor andet synes jeg er et fantastisk princip.

 

Den model er det eneste der tiltaler mig

 

Dog vil jeg vove at påstå at det har noget med den enkelte hund at gøre. Et godt eksempel er mine to egne hunde.

 

Hvad mener du her? Mener du at det ikke gælder for alle individer?

 

Valget at ville følges og være "lydig" fungerer hos alle individer, forskellen er som du påpeger "bare" hvor meget der skal arbejdes for at nå dertil med den enkelte hund. Her tænker jeg ikke træning som indkald og anden lydighed, men at man får vist sin hund at man har nogle ressourcer den ikke vil gå glip af og derfor holder sig til.

Det er afgjort mere der skal til med en slædehud end med en hund hvis arbejdsbaggrund er at arbejde i tæt forbindelse med mennesker og du har fået en rigtig aha oplevelse dér :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej.

 

Er der nogen herinde som kender til træningstypen Pack-Bonding' date=' og hvad er jeres holdning til denne kontra de traditionelle træningsmetoder. Hvilken metode har I brugt til jeres hund?[/quote']

 

Jeg bliver lidt mistænksom hver gang nogen har set "lyset" - og finder på et fedt navn. Så før vi ved præcist hvad "pack-bonding" går ud på (og hvad de traditionelle træningsmetoder går ud på), så kan jeg simpelthen ikke komme med noget bud.

 

Som Ninjamor skriver - det er en ideologi, vi mangler stadig at få forklaret hvilke metoder der bruges.

 

Det kommer an på hvad du mener med traditionelle metoder:-D

Jeg har ikke selv prøvet Pack Bonding, og det er svært at gennemskue hvad det går ud på, når der bruges "elastikord" som "rimelige grænser". Vi kan vel lynhurtigt blive enige om at vi vil sætte rimelige grænser:-D Jeg har aldrig hørt en hundeejer sige: "jeg er totalt urimelig overfor min hund."

Held og lykke med din søgen efter en god træningsmetode til din hund:vuf:

 

Jeg var totalt urimelig over for Bella igår - det har jeg fortrudt mange gange siden. Hun turde ikke komme hen til mig, og så virker indkald i hvert fald slet ikke...

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg bliver lidt mistænksom hver gang nogen har set "lyset" - og finder på et fedt navn. Så før vi ved præcist hvad "pack-bonding" går ud på (og hvad de traditionelle træningsmetoder går ud på), så kan jeg simpelthen ikke komme med noget bud.

 

Som Ninjamor skriver - det er en ideologi, vi mangler stadig at få forklaret hvilke metoder der bruges.

 

 

 

Jeg var totalt urimelig over for Bella igår - det har jeg fortrudt mange gange siden. Hun turde ikke komme hen til mig, og så virker indkald i hvert fald slet ikke...

Men i dine generelle mål for træningen har du vel ikke som udgangspunkt at du vil være urimelig.

Link til indlæg
Del på andre sites

så man skal nok bare gøre, som man selv synes er bedst og som giver en glad hund.

 

Så kan det ike gå helt galt :-)

 

Jeg bliver lidt mistænksom hver gang nogen har set "lyset" - og finder på et fedt navn. Så før vi ved præcist hvad "pack-bonding" går ud på (og hvad de traditionelle træningsmetoder går ud på), så kan jeg simpelthen ikke komme med noget bud.

 

Næh..

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tror, at SOR har ladet sig inspirere af Fennel-damen. Hende opgav jeg selv, da jeg læste, at man de første fem minutter efter at være kommet hjem ikke måtte hilse på sin hund, men skulle ignorere den. Jeg tror nok, at det var for at vise hunden, at den ikke skulle tro, at den var noget?!

 

Underligt pladder. Men de fleste hundeteorier er alligevel hjemmestrikkede, så man skal nok bare gøre, som man selv synes er bedst og som giver en glad hund.

Ja, man skal da gøre som man synes er bedst, ellers bliver det noget underligt halvhjertet noget. Derfor kan man vel nok lytte til folk der er klogere end en selv:-D

Der står enhver frit for at opfinde en metode, kalde den noget smart og sælge ideen. Jeg bliver imidlertid træt, når folk kalder det videnskabeligt, når det ikke er det (Jan Fennell), eller "naturligt", for hvad f.... er en naturlig træningsmetode? Er en racehund overhovedet natur?

Link til indlæg
Del på andre sites

Den model er det eneste der tiltaler mig

 

 

 

Hvad mener du her? Mener du at det ikke gælder for alle individer?

 

Valget at ville følges og være "lydig" fungerer hos alle individer, forskellen er som du påpeger "bare" hvor meget der skal arbejdes for at nå dertil med den enkelte hund. Her tænker jeg ikke træning som indkald og anden lydighed, men at man får vist sin hund at man har nogle ressourcer den ikke vil gå glip af og derfor holder sig til.

Det er afgjort mere der skal til med en slædehud end med en hund hvis arbejdsbaggrund er at arbejde i tæt forbindelse med mennesker og du har fået en rigtig aha oplevelse dér :-)

 

Jo helt bestemt at med arbejde kan det komme til alle hunde! Min "pointe" er skam bare at ved nogen hunde er det en helt naturlig ting, og ved nogen hunde er det noget man skal knokle røven ud af bukserne for, og i sidste ende faktisk gå en anelse imod "deres natur".

 

Selve "friheden" synes jeg som førnævnt er fantastisk, men jeg ville aldrig GIDE (ja dovenskaben længe leve) at træne min husky til at lære han ikke må "løbe" når han er fri. Jeg tror de fleste som ejer en Husky kender det når man slipper dem og de bare løber i deres helt egen verden. Ikke nødvendigvis "hen til noget" eller af nogen grund, og Dexter ville bare hade hvis han skulle holde sig i en radius af 40 meter fra mig...

 

Hvorimod Penny jo tilgengæld har det super svært når hun kommer ud i den radius, så kan det med det samme ses at hun søger tilbage.

 

Jeg må indrømme at når man som os har været vant til en Husky, så får man rigtig mange overraskelser i sit arbejde med en Aussie, eller ja vi har jo ikke arbejdet med hende endnu faktisk (flovt!). Men vi har brugt meget tid på at "knytte os", og jeg har vilel have et godt basis forhold til hende, og nu starter vi så til træning om to måneder (når hun er 8 måneder).

 

Tanken er at "pack bonding", i min verden er noget som har eksisteret "længe", og som blot er en del af det vi allerede gør; Positivt får vores hund til at forhold sig til os, træning og opdragelse.

Det virker i min verden logisk at hvis man træner sin hund til at oplevelse og sjov foregår med "flokken", så er det der hunden vil befinde sig.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tror, at SOR har ladet sig inspirere af Fennel-damen. Hende opgav jeg selv, da jeg læste, at man de første fem minutter efter at være kommet hjem ikke måtte hilse på sin hund, men skulle ignorere den. Jeg tror nok, at det var for at vise hunden, at den ikke skulle tro, at den var noget?!

 

Underligt pladder. Men de fleste hundeteorier er alligevel hjemmestrikkede, så man skal nok bare gøre, som man selv synes er bedst og som giver en glad hund.

 

Vi hilser nu heller ikke på hundene når vi kommer hjem... Vi har en fast rutine for det... Vores grund er dog at det var pisse trælst at have to hunde stående med hovederne i poserne, eller hoppende rundt og overstressede hinanden :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Derfor kan man vel nok lytte til folk der er klogere end en selv:-D

DET kan man. Men jeg er nok lidt småmistroisk, så jeg har holdt mig til fx Hallgren og så ellers iagttaget de hundeførere, hvis hunde var både glade og dygtige. Og det har faktisk været ligegyldigt, om disse hundeførere har været erfarne rotter (hvilket de jo oftest har været) eller ret nye rent træningsmæssigt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi hilser nu heller ikke på hundene når vi kommer hjem... Vi har en fast rutine for det... Vores grund er dog at det var pisse trælst at have to hunde stående med hovederne i poserne, eller hoppende rundt og overstressede hinanden :lol:

Jamen, folk må gøre, som de finder bedst. Jeg ønskede bare ikke at blive dikteret noget, der i den grad gik min "hundeopfattelse" imod.

 

Jeg har selv engang haft megen møje med indkøbsposer og nysgerrige hundesnuder, men efter at jeg valgte at stille poserne på gulvet i bryggerset og sige: Kun kigge!, har der ingen problemer været overhovedet. Det er, som om hundene forstår, at det faktisk er et privilegium, de der har fået. Der skiftevis sniffes og kigges op på mig med logrende hale. Det fungerer selv hos en uwartig airedale. :cool:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jamen, folk må gøre, som de finder bedst. Jeg ønskede bare ikke at blive dikteret noget, der i den grad gik min "hundeopfattelse" imod.

 

Jeg har selv engang haft megen møje med indkøbsposer og nysgerrige hundesnuder, men efter at jeg valgte at stille poserne på gulvet i bryggerset og sige: Kun kigge!, har der ingen problemer været overhovedet. Det er, som om hundene forstår, at det faktisk er et privilegium, de der har fået. Der skiftevis sniffes og kigges op på mig med logrende hale. Det fungerer selv hos en uwartig airedale. :cool:

Lige nøjagtig. Det bliver noget klamphuggeri, hvis man ikke tror på det.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jamen, folk må gøre, som de finder bedst. Jeg ønskede bare ikke at blive dikteret noget, der i den grad gik min "hundeopfattelse" imod.

 

Jeg har selv engang haft megen møje med indkøbsposer og nysgerrige hundesnuder, men efter at jeg valgte at stille poserne på gulvet i bryggerset og sige: Kun kigge!, har der ingen problemer været overhovedet. Det er, som om hundene forstår, at det faktisk er et privilegium, de der har fået. Der skiftevis sniffes og kigges op på mig med logrende hale. Det fungerer selv hos en uwartig airedale. :cool:

 

Jamen jeg er helt enig! Vi finder jo alle måder der fungere for os, men hele den der: Det der må du ikke, så tager hunden lederskabet!

Den er bare til at brække sig over. Jeg synes jo netop, sådan basalt set, at vi alle selv må lave regler for vores hunde. F.eks. ser jeg helst at Jeg går ud af døren før mine hunde, ikke fordi de så ved jeg er lederen, men fordi vi bor ud til en vej, og der er så smart at der er en parkeringsplads LIGE foran vores dør, hvilket betyder folk skal gå lige op og ned af døren, så hvis vi åbner og to hunde hopper ud, i samme øjeblik en kommer gående forbi=Ikke smart! Så selvfølgelig (forsøger vi at lærer dem) skal de gå sidst ud, så jeg kan tjekke om det er sikkert.

Link til indlæg
Del på andre sites

Men i dine generelle mål for træningen har du vel ikke som udgangspunkt at du vil være urimelig.

 

Jeg forsøger at lade være, men når nu ens datter har sovet for lidt og vi har været til for mange julemiddage og er trætte alle sammen. Suk... :-)

 

Det er iøvrigt sjovt, som man kan stå og sige til sige selv inde i hjernen: "Det her kommer der ikke noget produktivt ud af, det virker faktisk totalt modsat" - og alligevel gør man ukloge ting som ALDRIG ville være sket på træningsbanen, for der kigger de andre jo med.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg forsøger at lade være, men når nu ens datter har sovet for lidt og vi har været til for mange julemiddage og er trætte alle sammen. Suk... :-)

 

Det er iøvrigt sjovt, som man kan stå og sige til sige selv inde i hjernen: "Det her kommer der ikke noget produktivt ud af, det virker faktisk totalt modsat" - og alligevel gør man ukloge ting som ALDRIG ville være sket på træningsbanen, for der kigger de andre jo med.

Kender det godt:-D Satser på at jeg efterhånden bliver lidt bedre til at stoppe mig selv.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg forsøger at lade være, men når nu ens datter har sovet for lidt og vi har været til for mange julemiddage og er trætte alle sammen. Suk... :-)

 

Det er iøvrigt sjovt, som man kan stå og sige til sige selv inde i hjernen: "Det her kommer der ikke noget produktivt ud af, det virker faktisk totalt modsat" - og alligevel gør man ukloge ting som ALDRIG ville være sket på træningsbanen, for der kigger de andre jo med.

 

Den tror jeg desværre vi alle kender :-/

 

...

 

Synes jeg har hørt lidt om pack bonding herinde for lange tider siden og synes det var sådan lidt... Hmmm... Det var ikke rigtig til at finde andet end nogle få, diffuse hentydninger om, hvad det gik ud på. Dog en af hendes artikler om indkald, der tydelig bærer præg af, at hun er imod "godbidstræningen" i den form, vi er nogen der bruger den - fordi hun ikke forstår, hvordan. Selvom jeg dog giver hende ret i, at indkald er en meget overset øvelse på mange træningshold.

 

Men her er jeg lodret uenig:

 

Hvis din hund ikke kommer, når du kalder på den, og den ellers kender sit navn,

når du står med en godbid i hånden – ja, så er der kun én ting galt – dit

lederskab.

SOR Hundeskole

 

Nej, du har ikke lært hunden, hvad det betyder og stiller derfor i pågældende situation for store krav til hunden. Punktum.

 

 

Personligt klikkertræner jeg ved nyindlæring, dvs. jeg frishaper (former adfærd ud fra egetinitiativ). Det sker sjældent, at jeg lokker, men det sker.

 

Jeg gør brug af positivitet i min træning, det skal være sjovt for både hund og fører - også hverdagstræningen. Korrekt adfærd belønnes, forkert adfærd ignoreres eller forhindres.

 

En fast/bestemt/hård stemmeføring bruges nu og da, men det er lidt af en fiasko, når det sker... For egentlig er det for mig at se kun et bevis på min egen mangelfulde træning :oops:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Miss_menelli

Jeg gad egentlig godt overvære træningen derude.

 

For når jeg læser hvad ideologien går ud på, så lyder det alt sammen så godt og rigtigt.

Når jeg så læser de andre artikler, så bliver jeg lidt..... Narhhh.... Hvad er nu det her for nogle sure opstød, uden konkrete løsningsforslag?

Der er rigtig meget nedladende skriveri om alle andre og der står jeg lidt af.

Hvorfor bruge så meget energi på at fortælle om hvor dumme andre er, og hvad der gør forkert, fremfor at fortælle om det hun gør rigtigt og hendes fantastiske metode?

 

Der er rigtig meget "øffen" over andres måde at gøre tingene på, men meget, meget lidt håndgribeligt om hvordan hun gør tingene.

 

Så jeg tænker, den eneste måde egentlig at blive klog på om det er noget man selv har lyst til at gå ind til, er vist ved at prøve det.

For ud fra de informationer jeg kan finde fra hende, så bliver jeg kun mere og mere forvirret jo mere jeg læser.

 

Så jeg er desværre ikke til nogen hjælp.

Men jeg håber nogen kan forklare lidt mere konkret om hvad dælen det egentlig går ud på i praksis og ikke bare med sådan nogle luftige beskrivelser af en ideologi.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...