Hop til indhold

Den ultimative cavalier


Gæst Miss_menelli
 Share

Recommended Posts

Gæst Miss_menelli
Er det den, der var oppe i LP til Spanielklubbens prøve i november? For jeg har da aldrig i mit liv set så stor en cavalier. :shock:

 

 

 

Renate fra Working Cavaliers har hentet mange af sine hunde i Tyskland. Hun går meget op i både sundhed og arbejdsiver og træner meget med alle hundene. Du kan evt. prøve at kontakte hende og høre nærmere?

 

Jeps - det var ham :mrgreen: Han er pænt robust, ja!

 

Mit bud ville nok også være at ringe til Renate - men aner ikke hvordan sundheden er på hendes hunde.... skønne er de i hvert fald!

 

Renate var også en af de første jeg faldt over, da der jo ikke er nogen ende på hvad hun laver med hendes hunde :5up:

 

Så der er lige et par stykker på listen over folk jeg skal have kontaktet.

Og så skal jeg ud og holde øjnene åbne og være en af de der total irriterende mennesker, der skal hen og snakke med alle hunde der ser interessante ud og høre alt om dem, mens jeg flittig notere :genert:

 

Garanteret det ikke er meget anderledes end med BC'erne - Mange forskellige meninger og til at blive rundtosset af.

 

Men hvis nogen af jer DKK folk lige spotter en spændende hund der skal starte et eller andet sted, så må i gerne prikke til mig.

På DcH fronten er jeg OK med på hvad der røre sig, så tænker der måske findes lidt flere i LP og rally i DKK jeg ellers ikke lige får spottet, hvis ikke nogen prikker lidt til mig.

Link til indlæg
Del på andre sites

Renate var også en af de første jeg faldt over, da der jo ikke er nogen ende på hvad hun laver med hendes hunde :5up:

 

Så der er lige et par stykker på listen over folk jeg skal have kontaktet.

Og så skal jeg ud og holde øjnene åbne og være en af de der total irriterende mennesker, der skal hen og snakke med alle hunde der ser interessante ud og høre alt om dem, mens jeg flittig notere :genert:

 

Garanteret det ikke er meget anderledes end med BC'erne - Mange forskellige meninger og til at blive rundtosset af.

 

Men hvis nogen af jer DKK folk lige spotter en spændende hund der skal starte et eller andet sted, så må i gerne prikke til mig.

På DcH fronten er jeg OK med på hvad der røre sig, så tænker der måske findes lidt flere i LP og rally i DKK jeg ellers ikke lige får spottet, hvis ikke nogen prikker lidt til mig.

Jeg har gået på klasse 2 hold med en rigtig lækker lille dame, frisk arbejdsivrig og med masser af go - DRU tavle dog, så fordomsfulde mig ville nok ikke turde :oops: Men jeg kan godt finde ud af hvor hun er fra, hvis det har interesse?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Miss_menelli
Jeg har gået på klasse 2 hold med en rigtig lækker lille dame, frisk arbejdsivrig og med masser af go - DRU tavle dog, så fordomsfulde mig ville nok ikke turde :oops: Men jeg kan godt finde ud af hvor hun er fra, hvis det har interesse?

 

Gerne!

Tavlen er jo kun interessant for at kunne deltage i alle DKK's udtagelses arrangementer.

Det er selvfølgelig også surt at undvære.... Men hvis sundhed og temperament er perfekt efter mine standarter, så kan kompromisset være tavlen.

 

DRU og DKK har så vidt jeg ved samme restriktioner på sundhed... Og man kan håbe DRU får den der sundhedsdatabase op at køre, før jeg skal have hund, så man kan få et overblik over sundheden.

Man har jo lov at håbe :blink:

 

Vil i hvertfald ikke pr. definition udelukke DRU hunde (måske veninden vil, det ved jeg ikke) men det kræver bare noget ekstra fodarbejde.... Meget ekstra, som det er pt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gerne!

Tavlen er jo kun interessant for at kunne deltage i alle DKK's udtagelses arrangementer.

Det er selvfølgelig også surt at undvære.... Men hvis sundhed og temperament er perfekt efter mine standarter, så kan kompromisset være tavlen.

 

DRU og DKK har så vidt jeg ved samme restriktioner på sundhed... Og man kan håbe DRU får den der sundhedsdatabase op at køre, før jeg skal have hund, så man kan få et overblik over sundheden.

Man har jo lov at håbe :blink:

 

Vil i hvertfald ikke pr. definition udelukke DRU hunde (måske veninden vil, det ved jeg ikke) men det kræver bare noget ekstra fodarbejde.... Meget ekstra, som det er pt.

 

Cavalier King Charles Spaniel (CKCS), avlsrestriktioner


Bestyrelsen har 7/1-2012 truffet beslutning om at indføre nedenstående avlsrestriktioner gældende for alle CKCS-hunde, der indgår i avl.

Med virkning fra 1/7 -2012 kan kun stambogsføres, når alle restriktioner er overholdt, og der foreligger attest på undersøgelsesresultaterne. Attesterne skal følge stambogen.

 

Hjerteundersøgelses krav

For at der kan udstedes stambog på hvalpe, skal begge forældrehunde være Endocardiose-undersøgt (hjerteundersøgt) med attest fra KVL.

Undersøgelse skal være foretaget inden første parring, dog tidligst når hunden er 18 mdr. gammel og en godkendelsesattest skal være modtaget fra KVL.

Denne attest gælder indtil hunden er 4 år og 1 måned gammel.

Skal hunden bruges i avl efter hundens fyldte 4 år, skal den undersøges igen inden parring og en godkendelsesattest skal være modtaget fra KVL inden parring.

Det endelige resultat herfra er for tæver gyldigt for resten af hundens levetid.

For hanner er denne attest gyldig indtil hunden er 6 år og 1 måned gammel.

Skal hannen bruges i avl efter hans fyldte 6 år, skal han undersøges igen inden parring og en godkendelsesattest skal være modtaget fra KVL inden parring. Det endelige resultat herfra er for hanner gyldigt i resten af hundens levetid.

 

Curly Coat Syndrom (CCS)

Afkom kan kun stambogsføres, såfremt begge forældre før parring har en officiel DNA-test for Curly Coat Syndrom.

Curly Coat Syndrom er genbåret og kan være i et eller begge gener.

Påvises Curly Coat Syndrom (begge gener) hos en CKCS, udelukkes denne fra videre avl.

Anlægsbærere (bærer 1 gen) for Curly Coat Syndrom må udelukkende parres med en hund, der er påvist ikke at bære genet.

Er begge forældredyr kendt Curly Coat Syndromfri jfr. DNA-testen, bortfalder testkravet for afkommet, som herefter i stambogen påtegnes: Registreret CCS-Fri fra forældrene.

DNA-test for Curly Coat Syndrom gælder for livstid.

 

Episodic Falling Syndrom (EFS)

Afkom kan kun stambogsføres, såfremt begge forældre før parring har en officiel DNA-test for Episodic Falling Syndrom.

Påvises Episodic Falling Syndrom hos en CKCS, udelukkes denne fra videre avl.

Anlægsbærere for Episodic Falling Syndrom må udelukkende parres med en hund, der er fri for Episodic Falling Syndrom ved en DNA-test.

Hvis begge forældredyr er kendt Episodic Falling Syndromfri ved en DNA-test, bortfalder testkravet for afkommet, som herefter i stambogen påtegnes: Registreret EFS-Fri fra forældrene.

Hvis man vil vide mere om lidelserne kan der findes information trykke på knappen "Animal Health Trust" eller "CavalierHEALTH.org" – bemærk siderne er på engelsk.

DNA-testen for CCS & EFS kan bestilles ved at trykke på knappen "Bestilling af DNA-test i England" - bemærk at siden er på engelsk.

 

- DRU

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg blir altså nødt til at pippe op her - fordi man er udøver af en eller anden sport bliver man altså ikke samtidig en dygtig opdrætter. Jeg har siddet og kigget lidt på nogle af de opdrættere der er henvist til her i tråden og for mig at se er der ingen viden, seriøsitet eller erfaring nogle af de steder, der ville få mig til at overveje disse som opdrættere af min næste hund. Vil man opdrætte racehunde skal der ligge en klokkeklar målsætning og det skal være tydeligt for andre hvor man vil hen. Hvordan kan man have avlshunde uden at oplyse om noget så basalt som deres tavler, hvordan kan man mene det udstråler seriøsitet ikke at ville have "indavl" 4 generationer tilbage i sine hunde.

 

Jeg tror der er en rimelig sandsynlighed for at du misser nogle potentielt rigtig gode hunde, hvis dit fokus ligger på at finde en opdrætter der konkurrerer uden for udstillingsringen. Cavalieren er en udstillingsrace, sådan er det bare, at finde en hund hos en opdrætter der laver smukke og racetypiske hunde, er ikke ensbetydende med at man får en hund der ikke kan arbejde.

 

Var det mig ville jeg notere mig tavlerne på de aktive cavalierer og jeg ville troppe op på en cavalier special og tjekke samarbejdet ud mellem hunde og handlere. Holde tavler og linjer op mod hinanden, få kontakt til en opdrætter der kan og vil fortælle om racen og så ellers afvente at den rigtige kombination bliver lavet hos den rigtige opdrætter.

Link til indlæg
Del på andre sites

Altså jeg træner jo et lille dampbarn af en cavalier - eller det passer ikke, for han er sgu også sød og rolig og sådan.... FCI tavle, rallychampion, snart klar til debut i LP3. Kæmpestor og desværre ikke sådan rigtigt sund :( Til gengæld vil han rigtig gerne arbejde, apporterer, kan godt løbe væk fra fører, fungerer i konkurrencemiljø og er faktisk en helt fin lille hund - med masser af lyd på!

Det lyder som Helle's Simba - jeg håber på at se dem i aktion en dag :)

 

Jeg er selv så priviligeret at jeg har en indtil videre sund FCI cavalier af normal størrelse og med super drive og arbejdsiver og en veludviklet tænd/sluk knap :)

Jeg har så også en anden på papiret sund FCI cavalier, han har så nogle dagligdags gener, som ville være noget øv at give videre. Han er lige det største 10,5 kilo. Og han vil super gerne arbejde og arbejder rigtig fint, men han går hurtig død, han har slet ikke drive og udholdendehed på samme måde som min anden har.

 

Og jeg er enig med Hopsa om fremgangsmåde, og virkelig kigge forældredyrene efter i sømmene :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Det lyder som Helle's Simba - jeg håber på at se dem i aktion en dag :)

 

Jeg er selv så priviligeret at jeg har en indtil videre sund FCI cavalier af normal størrelse og med super drive og arbejdsiver og en veludviklet tænd/sluk knap :)

Jeg har så også en anden på papiret sund FCI cavalier, han har så nogle dagligdags gener, som ville være noget øv at give videre. Han er lige det største 10,5 kilo. Og han vil super gerne arbejde og arbejder rigtig fint, men han går hurtig død, han har slet ikke drive og udholdendehed på samme måde som min anden har.

 

Og jeg er enig med Hopsa om fremgangsmåde, og virkelig kigge forældredyrene efter i sømmene :)

 

Jeps - Simba it is :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Et eksempel på en hund som man ikke behøver at se i en lydighdskonkurrence, for at vide at her er et potentiale til at nå rigtig langt, er en hvid storpuddel som de fleste udstillingsfolk har set på et eller andet tidspunkt. Opdrættet af en afghaneropdrætter i øvrigt. Den hund har så meget drive og lever for at tilfredsstille sin handler, den shower røven ud af bukserne og man behøver overhovedet ikke at kunne li' pudler for at blive imponeret over den hund og dens lyst til at arbejde.

 

Jeg har i øvrigt selv et par hunde gående som med den rigtige hundefører helt sikkert ville kunne gøre det glimrende (racens størrelse taget i betragtning) inden for en eller anden sportsgren. Interesserer man sig for hunde med drive og lyst til samarbejde, så behøver man ikke se de hunde på en rallybane eller hvad det nu skulle være, for at kunne se deres potentiale.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg vil gerne stille mig op i køen med de andre, så husk også mig hvis du finder en sund cavalier. Jeg har rigelig erfaring med syge cavaliere, hvis jeg skal have flere cavalierer så vil jeg undersøge markedet i holland eller finland, da det efter min mening er de to lande der prøver at gøre en forskel (eller rettere er blevet tvunget til det). Der er to lande jeg vil holde mig fra, og det er england og norge.

 

Generelt så er cavalieren en aktiv lille hund som burde være bygget til det meste hundesport problemet er at de ikke kan tåle det, så jeg tror at hvis du finder en sund cavalier så vil den også være med på det hele.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har en helbredsmæssig sund hund. Mentalt er hun desværre lidt usikker, men vi træner. Trille er omplacering, og er kommet fra fast hverdag med få stimuli, til en aktiv familie. Hun vænner sig langsomt til det, og hun har gode og dårlige dage, men det bliver bedre.

Desuden er hun racetypisk. 6,5 kilo tricolor, med kønt lille hoved, pæn tandstilling, godt bygget.

Og så er hun virkelig glad for at træne, og er en pleaser, og det på trods af hun aldrig er blevet trænet før.

Til foråret starter vi på noget lydighed ved DCH, og håber det kan blive til agility med tiden. Desuden elsker hun at lette ænder. Ikke noget vi træner, men noget hun bare gør.

 

Så de findes altså, men bliver tit gemt i inaktive menneskers hjem. Det er jo rygtet der skaber hunden, og bliver den aldrig udsat for stimuli, bliver den doven og passiv.

Jeg tror det handler om at eksponere de aktive cavaliers, for Trille kan være sofapude det ene øjeblik, og det næste rende logrende med næsen i plænen efter spor, eller gennemgå hele repertoiret for en godbid.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Miss_menelli

Sad lige og kiggede lidt Tyske opdrætteres sider...

 

Og fandt til min overraskelse at en del tester fo HD og SM (MR scanninger, vist nok), oveni det vi tester for herhjemme.

Det er jo lidt interessant, at se... Og opmuntrende at der nogle steder testet for så meget. :5up:

 

Jeg takker meget for alle indput og nu er der et sted at starte eftersøgning af hvad der forhåbentlig munder ud i to fantastiske eksemplarer af racen til mig og veninden :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Så er det måske ikke nu at jeg skal komme med mine tyske erfaringer, men det gør jeg så alligevel.

Hvis du vil prøve at undersøge ting og sager i tyskland så er det nødvendigt at du kan tale, skrive og forstå tysk, men jeg kan se at du bor i ”lille tyskland” så det er vel ikke noget problem for dig. De to opdrættere jeg har haft kontakt med i tyskland har ikke været engelsk kyndige og jeg er under ingen omstændigheder tyskkyndig, så det var lidt svært selvom jeg prøvede at være meget kontant i mine spørgsmål, og de har også som jeg har læst det prøvet at være kontante i deres svar, så har der været alt for mange sprogvanskeligheder.

Da jeg vidste at cavalierne har problemer med hd spurgte jeg selvfølgelig om forældrene var undersøgte for hd, svaret var at det var de men jeg fik ikke status på dem, kun at de var undersøgte og at de var sunde/ingen problemer havde med hd.

Min 1. hvalp kom hjem og alt var godt indtil hun selvfølgelig skulle hd fotograferes jeg havde jo planer om avl, da jeg så de billeder blev jeg godt nok lidt chokeret, og det endte også med en D hofte, jeg satte hende på smertestillende da hun var ca. 3½ år, ikke fordi hun havde dissideret symptomer, men jeg følte at hun var blevet lidt tilbageholdende og det hjalp da også.

Senere fandt jeg ud af at faren havde C hofter, moren har jeg aldrig fundet ud af hvad hun havde.

Min 2. tysker fra en anden opdrætter men lige så ikke engelsktalende. Hunden var så ok, jeg var ikke helt tilfreds med hendes hoftebilleder, havde hun været en flatcoat så er jeg ikke sikker på at jeg ville trække hvalpe på hende, men hun fik en B og var ok på de andre under søgelser. Det endte med en dødfødt kæmpehvalp der blev trukket ud, heldigvis ikke noget kejsersnit så jeg håbede jo på at hun kunne få hvalpe igen. Men efter den hormonbombe som en graviditet og fødsel er så begyndte hun at udvise symptomer på sm. Så nu er jeg faktisk glad for den døde hvalp, men ked af at jeg parrede hende.

 

Jeg tror meget ville være anderledes hvis jeg kunne tale, skrive og forstå tysk, for selvom jeg fik hjælp af flere tyskere til at oversætte både den ene og den anden vej, så kunne de ikke helt forstå hvad det var jeg ville spørge om da de ingen erfaring havde med hunde og avl.

Og hvis jeg var i stand til at tale tysk så ville jeg ikke have problemer med at købe hund i tyskland, for de 2 opdrættere jeg har været i forbindelse med har begge været meget regelrette og været deres ansvar bevidst, og jeg har heller ikke fornemmet at de blev fornærmede over mine spørgsmål omkring sundheden, helt modsat den danske opdrætter som min første cavalier var fra, som nærmest mente at det ikke var hendes ansvar at hendes afkom var sygt. Samt flere af de andre danske opdrættere jeg var i forbindelse med da jeg skulle have hund, flere af dem blev meget fornærmede over at jeg spurgte om sundhed for de havde absolut ingen problemer, og det kunne jeg sådan set godt forstå for ingen af deres hunde var undersøgt for noget.

 

Så jeg mener det faktisk helt alvorligt, at hvis du finder en sund cavalier så må du give et praj!! Og jeg mener sund ikke bare symptomfri.

Link til indlæg
Del på andre sites

Lige et lille input fra en cavalierejer. Jeg har to dejlige tøser, en blenheim på 4½ og en ruby på 9 mdr. Cavalieren er som mange af jer siger en fantastisk lille hund, som desværre bare er ramt af ufattelig meget sygdom. :(

Min ældste på 4½ år er før den tid hvor der blev testet for meget andet end hjertescanningen. Dengang kendte man ikke til efs og ccs. Hun er den mest fantastisk hund med et skønt sind. Udadvent, social, glad for at arbejde og ingen tendens af stress osv. Racemæssigt er hun lidt for stor 10,8 kg og lidt for udstående øjne, men ellers racetypisk. Desværre er hendes helbred ikke ret godt. Hun lider af patella på det ene knæ, paradentose, løbeøjne og for et par mdr siden begyndte hun at få nogle anfald som nu er under udredning. Dyrlægerne snakker om enten epilepsi, efs eller syringomyeli. Så hun er hårdt ramt, og er der en virus i omkreds af 100 km skal hun nok få den. Men hun er højt elsket og har heldigvis flest gode dage.

Min yngste er Nellie som er ruby og 9 mdr gammel. Hun er af forældre der er øjenlyst, hjertescannet, patellatestet og gentestet for efs og ccs. Så grundlaget for er sund hun er væsentlig højere end da vi købte Chilli. Nellie er meget aktiv, har et stort jagtinstinkt og vil meget gerne arbejde. Hun er en glad lille damphund som vi kalder hende. Desværre er hun i nogle situationer lidt forsigtig anlagt, men det arbejder vi på. Primært i omgang med store hunde. Udseendsmæssigt er hun også en meget racetypisk cavalier. Hun vejer pt 5,1 kg så hun er ikke ret stor, men burde nok veje nærmere 5,8 kg da hun er for tynd. Det er sådan set det eneste der har været med hende. Hun er hamrende kræsen, nærmest anorektisk. Vi har dyrlægen inde over nu her.

 

Min holdning, og holdningen her i familien er nok desværre derhenne af hvor Nellie bliver den sidste cavalier. Der er simpelthen for meget sygdom i racen, så vi ved ikke om vi tør få en mere engang. Vi har været meget ved dyrlægen med Chilli gennem årene, og ifølge vores dyrlæge viser nye tal at over 70 % af voksne cavalier over 6 år viser tegn på syringomyeli. Han og hans kollegaer har ofte deres tvivl om racen nogensinde kan blive sund. Ifølge ham er det værste ved syringomyeli at den ikke altid viser sig ved en scanning. Hun kan se fri ud på scanningen og få symtomer få dage efter. Det er simpelthen så forfærdeligt :-( Vi har ledt og ledt men kan ikke finde andre racer i den størrelse med det samme fantastiske sind som en cavalier.

Link til indlæg
Del på andre sites

Lige et lille input fra en cavalierejer. Jeg har to dejlige tøser, en blenheim på 4½ og en ruby på 9 mdr. Cavalieren er som mange af jer siger en fantastisk lille hund, som desværre bare er ramt af ufattelig meget sygdom. :(

Min ældste på 4½ år er før den tid hvor der blev testet for meget andet end hjertescanningen. Dengang kendte man ikke til efs og ccs. Hun er den mest fantastisk hund med et skønt sind. Udadvent, social, glad for at arbejde og ingen tendens af stress osv. Racemæssigt er hun lidt for stor 10,8 kg og lidt for udstående øjne, men ellers racetypisk. Desværre er hendes helbred ikke ret godt. Hun lider af patella på det ene knæ, paradentose, løbeøjne og for et par mdr siden begyndte hun at få nogle anfald som nu er under udredning. Dyrlægerne snakker om enten epilepsi, efs eller syringomyeli. Så hun er hårdt ramt, og er der en virus i omkreds af 100 km skal hun nok få den. Men hun er højt elsket og har heldigvis flest gode dage.

Min yngste er Nellie som er ruby og 9 mdr gammel. Hun er af forældre der er øjenlyst, hjertescannet, patellatestet og gentestet for efs og ccs. Så grundlaget for er sund hun er væsentlig højere end da vi købte Chilli. Nellie er meget aktiv, har et stort jagtinstinkt og vil meget gerne arbejde. Hun er en glad lille damphund som vi kalder hende. Desværre er hun i nogle situationer lidt forsigtig anlagt, men det arbejder vi på. Primært i omgang med store hunde. Udseendsmæssigt er hun også en meget racetypisk cavalier. Hun vejer pt 5,1 kg så hun er ikke ret stor, men burde nok veje nærmere 5,8 kg da hun er for tynd. Det er sådan set det eneste der har været med hende. Hun er hamrende kræsen, nærmest anorektisk. Vi har dyrlægen inde over nu her.

 

Min holdning, og holdningen her i familien er nok desværre derhenne af hvor Nellie bliver den sidste cavalier. Der er simpelthen for meget sygdom i racen, så vi ved ikke om vi tør få en mere engang. Vi har været meget ved dyrlægen med Chilli gennem årene, og ifølge vores dyrlæge viser nye tal at over 70 % af voksne cavalier over 6 år viser tegn på syringomyeli. Han og hans kollegaer har ofte deres tvivl om racen nogensinde kan blive sund. Ifølge ham er det værste ved syringomyeli at den ikke altid viser sig ved en scanning. Hun kan se fri ud på scanningen og få symtomer få dage efter. Det er simpelthen så forfærdeligt :-( Vi har ledt og ledt men kan ikke finde andre racer i den størrelse med det samme fantastiske sind som en cavalier.

 

Lige præcis sådan har jeg det også. Og det er bare så utrolig trist :( Men det er bare som om, at når man endelig får bare nogenlunde styr på én sygdom, står der en anden i kø. Jeg er ikke i tvivl om at cavalierklubben gør alt hvad de kan, med de midler de har, og det er selvfølgelig meget bedre end f.eks. DRU, som lidt læner sig tilbage og bare venter. Men puh hvor gør det mig ked af det, for racen har rigtig mange kvaliteter. Jeg er vild med rigtig mange forskellige racer, men efter min mening er der ingen racer der har det samme fantastiske udtryk, som en rigtig cavalier har. De øjne er bare noget helt specielt, og det giver en helt ubeskrivelig følelse når man bliver betragtet indgående af sådan et par :lun:

Link til indlæg
Del på andre sites

Lige præcis sådan har jeg det også. Og det er bare så utrolig trist :( Men det er bare som om, at når man endelig får bare nogenlunde styr på én sygdom, står der en anden i kø. Jeg er ikke i tvivl om at cavalierklubben gør alt hvad de kan, med de midler de har, og det er selvfølgelig meget bedre end f.eks. DRU, som lidt læner sig tilbage og bare venter. Men puh hvor gør det mig ked af det, for racen har rigtig mange kvaliteter. Jeg er vild med rigtig mange forskellige racer, men efter min mening er der ingen racer der har det samme fantastiske udtryk, som en rigtig cavalier har. De øjne er bare noget helt specielt, og det giver en helt ubeskrivelig følelse når man bliver betragtet indgående af sådan et par :lun:

 

Jeg er helt enig. De her øjne måske hihi? :)6 mdr med pind.jpg

Det er simpelthen så svært, for der er bare ingen som en lille fin cavalier. Vi har dog snakket lidt om muligvis en golden retriever. Dem havde min mormor og morfar et par stykker af gennem tiden og det er også en skøn skøn hund. Den har dog også sit at slås med, og så er der lige lidt størrelsesforskel :-D Den er jo knap så handy som en cavalier

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Miss_menelli

Ej, hvor er jeg ked af at læse de historier....

 

Cavalieren er jo sådan en fantastisk race og på rigtig mange områder en unik hund som er utrolig alsidig og fantastisk at arbejde med.

 

Jeg kan heller ikke se mig selv med en lille hund, ud over cavalieren.

Der er heller ikke andre små racer der tiltaler mig på samme måde.

 

Så det skære mig i hjertet at racen er så skamavlet og ødelagt, at hvis det ikke er det ene, så er det, det andet det er galt med.

Jeg håber virkelig opdrætterne har fået øjnene op for HVOR galt det rent faktisk står til og at racen er ved at være fuldstændig ødelagt.

 

Jeg er rigtig glad for jeres beretninger på den måde, at det bekræfter mig i, at jeg gør klogt i allerede at indlede jagten nu, selvom der forhåbentlig er 4-6 år (satser på at Bamse lever så længe) til endnu en hund skal flytte ind her.

Veninden som har læst lidt med er blevet lidt mere skræmt... Hun er ved at overveje om hun tør give sig ud i anskaffelsen af en cavalier alene på baggrund af sundheden.

Vi har haft en god snak om det og jeg ved ikke hvad hun ender med at bestemme sig til, men det er rigtig rart at hun kan få det hele med i sine overvejelser :5up:

 

Personligt... Så er jeg rigtig glad for, at vi allerede nu er begyndt at kigge og kan følge avlen nogle år og kan begynde at kigge på hvad der foregår i andre lande.

Jeg håber det lykkes at finde en skøn, sund og mentalt stabil lille hund til os engang.

Nu er vi i hvertfald i gang og så må vi se.....

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Miss_menelli
Jeg er helt enig. De her øjne måske hihi? :) [ATTACH=CONFIG]102667[/ATTACH]

Det er simpelthen så svært, for der er bare ingen som en lille fin cavalier. Vi har dog snakket lidt om muligvis en golden retriever. Dem havde min mormor og morfar et par stykker af gennem tiden og det er også en skøn skøn hund. Den har dog også sit at slås med, og så er der lige lidt størrelsesforskel :-D Den er jo knap så handy som en cavalier

 

Og sådanne billeder skal der advares om, inden de vises :fyfy:

 

Kæft hun er kær :lun:

De der øjne.... Altså :lun:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er helt enig. De her øjne måske hihi? :) [ATTACH=CONFIG]102667[/ATTACH]

Det er simpelthen så svært, for der er bare ingen som en lille fin cavalier. Vi har dog snakket lidt om muligvis en golden retriever. Dem havde min mormor og morfar et par stykker af gennem tiden og det er også en skøn skøn hund. Den har dog også sit at slås med, og så er der lige lidt størrelsesforskel :-D Den er jo knap så handy som en cavalier

 

Præcis de der øjne *mangler en smiley der ligeså stille smelter ned ad sofaen*

De er noget helt specielt, og selv hvis jeg på forhånd havde vidst alle de ting der er med Mingus, havde jeg stadig valgt ham. Det heldigvis nemmere at fravælge en cavalier som ikke har set ind i ens sjæl :blink:

 

Jeg har jo også en golden, og de er skønne på en helt anden måde :lun:

Link til indlæg
Del på andre sites

Præcis de der øjne *mangler en smiley der ligeså stille smelter ned ad sofaen*

De er noget helt specielt, og selv hvis jeg på forhånd havde vidst alle de ting der er med Mingus, havde jeg stadig valgt ham. Det heldigvis nemmere at fravælge en cavalier som ikke har set ind i ens sjæl :blink:

 

Jeg har jo også en golden, og de er skønne på en helt anden måde :lun:

 

Vidste slet ikke du også havde en golden :) Hvordan går de i spænd sammen med cavalieren? Jeg kunne nok godt tænke mig en golden om nogle år, men er lidt i tvivl om det vil fungere med Nellie på 5 kg som er en lidt spinkel pige og så en golden som vel når en 25-30 kg? Tænker mest når goldenen er teenager og det går vildt for sig..

 

Og undskyld Miss Menelli at Louise og jeg lige har et lille sidespring i din tråd :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi har også haft cavalier i familien. Hun var med DKK stambog og var en genbrugshund, men ret stor. Hun var også fra før der var fokus på diverse sygdomme. Hun blev næsten 11 år mener jeg, hvilket er en høj alder for en cavalier er mit indtryk.

 

De sidste 2-3 år fik hun hjertemedicin og det var også det hun måtte aflives pga. Hjertet stod af.

 

Det er en race, der står os MEGET nær. Selvom hun var meget hysterisk og til dels skarp, hvor noget af det bundede i usikkerhed, så var hun bare så dejlig og havde en stor personlighed. Jagtinstinktet var kæmpe og det endte nogle gange ud i lidt sjove oplevelser *lol*

 

Men vi er så også nogle af dem, der sandsynligvis aldrig køber een cavalier. Mit indtryk er at den perfekte cavalier ikke findes. Enten døjer hundene med sygdom eller også er de usikre eller nervøse.

 

Det er så ærgeligt, det er virkeligt en race med sjæl :(

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...