Hop til indhold

En lille tanke...


Ninkamus
 Share

Recommended Posts

Jeg titter jo her der og alle vegne - Jeg elsker min schæferhund, der er sund og rask og går rimelig normalt på hans ben (det får jeg faktisk ind i mellem kommentar om at han ikke skråner så meget).

 

Jeg vil ønske DKK ville se noget fornuft i at få rettet de hunde op igen!

 

Nå men jeg titter jo hunde som en i pokker ind i mellem - ikke fordi jeg skal have nogen ekstra hund lige nu - men tankerne går jo altid på hvislken hund skal være den næste og hvilken type..

 

Hvor længe bliver der ved med at vore forskel?

=449380.501.jpg?size=webview

 

Cartagena%20Fighter.jpg

 

lige til samligning

kort.jpg?1331039664

 

q1.jpg

 

cool_stand.jpg

 

Endnu en til sammenligning

historie2.jpg

 

og endnu en

german_shepherd_dog_8.jpg

 

ikke en gang den grå er lige i ryggen som den oprindelige.

26718.jpg

 

 

Der findes både værrer og bedre eksempler

sadlet%20schaefer%20-%20martes%20fiona.jpg

 

47Tiger.jpg

Link til indlæg
Del på andre sites

Der findes ok schæfere! Af brugslinjer og de er ikke skudt i hovedet alle sammen. Jeg har haft noget højgøjser på kursus som mentalt er noget af det ringeste jeg har mødt. hele 3 stk af slagsen. Det handler om at lade være med at købe det der er noget skrammel - undgå at købe efter dem med alle udstillingspræmieringerne!

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu var det ikke ment som en tråd om hvor og hvordan man finder en god schæfer, (dem har vi en del af og alle er enige i man skal kigge sig for )mere en tanke efter at have søgt lidt rundt at jeg synes der er en tendens blandt den grå til den også skal skråne, det starter i det små.

 

Yderligere hvor stor forskel der er, et sted inderst inde er der jo et ønske om uanset farve at få en mere normal hund tilbage. Jeg har skrevet lidt tanker til højre instanser, så kan man kun håbe tankerne fanger lidt fornuft og samvittighed hos modtagerne.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har det vist nogenlunde som dig - drømmer om en schæfer en dag, men det bliver først den dag, der kommer fornuft i avlen... :-( Eller jeg finder en god, fornuftig avler ét eller andet sted.

 

Kunne leve med brugsschæfernes bygning - men tror desværre bare de kører i alt for højt drive til mig.

Enig. Jeg har siddet og kigget film fra hovedavlsskuet for at se nogle schæfere i bevægelse og ikke bare på et foto på opdrætterens hjemmeside og jeg er da kommet frem til at man nogle gange må vælge denschæfer, der skråner mindst i ryggen og ikke den, som slet ikke skråner. For de er godt nok svære at finde. Og hvis jeg endelig fandt nogen, som jeg synes var okay, så blev de altid placeret sidst.

Det bliver tilsyneladende bare ikke prioriteret!

 

Og ligesom dig har jeg ikke lyst til at gå på kompromis, så jeg venter tålmodigt på at nogle finder på at forsøge at ændre det. Men tror måske desværre vi kan komme til at vente længe.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst milder batmusen

jeg har aldrig brudt mig om de altfor vinklede bagben og den buede bananryg heldigvis har ingen af mine det i en særlig grad ville dog ikke droppe racen pga dette da jeg sagtens kan finde sunde individer med sundt sind

 

brugslinjen er desværre på samme forkerte vej som højavlen kan huske da jeg købte Xaro min første schæfer i 1998 og til dem idag og de er noget mere vinklede idag end bare for 14 år siden

 

linjer betyder alt for mig og kommer formentlig aldrig til og købe her i landet igen efter jeg hentede lille Goofey i Frankrig og mange af hans linjer er noget af det mest lignende de gammeldags i nyere tid MHT til bygning og når jubs engang skal udskifes bliver det i Frankrig igen formentlig med 4 schæfer medmindre jeg er skiftet race til den tid jeg har en del billede af hunde fra Goofeys linjer inkl ham selv og han er ski en rigtig smuk velbygget hund som intet ville opnå på udstilling pga de mere naturlige bagben og ryglinje

 

har aldrig selv haft en meget syg schæfer

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst milder batmusen
Nu var det ikke ment som en tråd om hvor og hvordan man finder en god schæfer, (dem har vi en del af og alle er enige i man skal kigge sig for )mere en tanke efter at have søgt lidt rundt at jeg synes der er en tendens blandt den grå til den også skal skråne, det starter i det små.

 

Yderligere hvor stor forskel der er, et sted inderst inde er der jo et ønske om uanset farve at få en mere normal hund tilbage. Jeg har skrevet lidt tanker til højre instanser, så kan man kun håbe tankerne fanger lidt fornuft og samvittighed hos modtagerne.

 

glem det jeg har kæmpet i mange år og er snart uvenner med de fleste mennesker i schæfer verden grundet mine holdninger til en af tingene bla bygning og de KAN og VIL ikke have den gamle bygning tilbage det er ikke en rigtig schæfer mener man heller ej brugsopdrættere

jeg har selv opgivet orker ikke mere uvenskab for ingenting skulle jeg afhjælpe det ville jeg selv avle hunde og den type jeg vil have er der ikke efterspørgsel på her i landet :stupid:

Link til indlæg
Del på andre sites

En japansk facebook-ven lægger billeder op, hvor schæferens 'knæ' er helt nede og røre jorden.

 

Er der nogen form for forklaring på, at de skal se sådan ud i avlen? Jeg tænker, opdrætterne må have en eller anden form for ide med det? Er så fordomsfuld jeg bare lukker øjnene, når jeg ser en schæfer, så hvis de bliver rettet op, vil der gå lang tid før jeg opdager det og tør kigge igen :cry:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst milder batmusen
En japansk facebook-ven lægger billeder op, hvor schæferens 'knæ' er helt nede og røre jorden.

 

Er der nogen form for forklaring på, at de skal se sådan ud i avlen? Jeg tænker, opdrætterne må have en eller anden form for ide med det? Er så fordomsfuld jeg bare lukker øjnene, når jeg ser en schæfer, så hvis de bliver rettet op, vil der gå lang tid før jeg opdager det og tør kigge igen :cry:

 

man siger racen er en traver idet de får bagparten ind under sig når de skal trave hurtigt :damn:

mange mener at ryggen bliver stærkere ved og man ændrer det lidt så krydset falder lidt (LIDT underdrivelse ) fremfor naturens bygning selvom der er beviser for at andre racer er mere udholdne og har færre problemer trods en lige ryglinje og mere rette bagben

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst milder batmusen
Milder batmusen - kan du linke til den opdrætter, du har Goofey fra? Og hvordan er de hunde? Det er vel udelukkende brugslinierne, eller hvordan? Jeg er virkelig interesseret og kunne sagtens finde på at køre udenlands, når den dag kommer... Pb vil også være helt fint.

 

ja det er udelukkende brugslinjer primært dejlige hunde men hvis du kan lide hunde der gerne kører i tempo som en malinois ??? ikke at det nødvendigvis er alle sammen men de skulle gerne kunne begå sig i de ekstrem programmer som man har brugt til og skabe malinois i sin tid :mrgreen:

dog uden den så meget stress og ikke så store som den tyske model nogen af dem :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst milder batmusen

hundene er rigtig arbejdsglade og samarbejdsvillige måske er de mere sensitive overfor hårde trænings metoder end de udelukkende tyske modeller tåler ikke for hård behandling så lukker de af og ikke gider de er mere bløde, og højere drift end de tyske men uden så meget stress som de tyske fætre

 

de er ikke så stressede selvom de er i drift som den tyske model de er ikke så dominante i forholdet til andre hunde og væsner som den tyske model ( ikke alle )

 

mange af de franske bliver heller ikke så store som deres tyske aner og er generelt mere atletiske og udholdne

 

mange af dem kører langt højere i bytte og jagt drift end de tyske men mindre i forsvarsdrift end de tyske.

de er inteligente og kan sagtens håndtere opgaver selvstændigt og er meget tænkende hunde som tænker over tilværelsen

 

goofey er herfra http://delacoquellerie.chiens-de-france.com/site_eleveur/index.php?ID_ELEVEUR=12528&ID_SITE=13998

 

mange af dem gøer mindre end de tyske IKKE ALLE pragtfulde familiehunde de har mindre forsvarsdrifter og højere jagt og byttedrifter IKKE ALLE

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu er der jo nogle i denne tråd, mindst en ihvertfald, der har en højavls. Personligt forstår jeg ikke højavlskonceptet! Som en anden siger, har de ofte et lidt skrøbeligt sind og dertil muligvis en handicappet krop. Og så er det jeg tænker, hvorfor? Hvorfor ikke vælge en af brugslinier hvor krop og sind følges ad?

 

Det er måske lidt groft sagt, men forstår det bare ikke:vedikke:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst milder batmusen
Nu er der jo nogle i denne tråd, mindst en ihvertfald, der har en højavls. Personligt forstår jeg ikke højavlskonceptet! Som en anden siger, har de ofte et lidt skrøbeligt sind og dertil muligvis en handicappet krop. Og så er det jeg tænker, hvorfor? Hvorfor ikke vælge en af brugslinier hvor krop og sind følges ad?

 

Det er måske lidt groft sagt, men forstår det bare ikke:vedikke:

 

altså jeg har haft en højavl mit kæreste eje og han var en suveræn hund i alting masser af drive sund i hovedet og krop og dem findes der masser af ihvertfald sunde i hovedet ved ikke med kroppen :slem:

Link til indlæg
Del på andre sites

ja det er udelukkende brugslinjer primært dejlige hunde men hvis du kan lide hunde der gerne kører i tempo som en malinois ??? ikke at det nødvendigvis er alle sammen men de skulle gerne kunne begå sig i de ekstrem programmer som man har brugt til og skabe malinois i sin tid :mrgreen:

dog uden den så meget stress og ikke så store som den tyske model nogen af dem :blink:

 

Altså, den må hjertens gerne være virkelig trænbar og virkelig være på, når der trænes - men også slappe af og lave ingenting og ikke komme op at ringe, fordi der ikke lige sker noget vildt i et par dage (ved godt det i høj grad afhænger af opdragelse, men også af hundens sind og aktivitetsniveau, jo). Jeg er med på at træne, men altså - 1-2 gange ugentligt intensivt (på hold, fx.), for det meste kun 1, og ellers så bare hvad der falder for i dagligdagen. Lidt hist og her, når det ligesom slår en. Altså, korte træningssessioner. Og selvfølgelig gåture dagligt (1½-2 timer fast - nogle gange mere).

 

Det er i hvert fald det, der vil være garanti for, at den vil blive tilbudt.

 

Og ikke for hysterisk (i mangel af bedre ord), som jeg har indtryk af, at nogle schæfere desværre kan være :genert: Fx. overreagere ifm. ressourceforsvar. Oplever alt for ofte øv situationer med netop dette, når det er schæfere. Men det har nok RIGTIG meget at gøre med linierne inden for begge typer.

 

Det er svært at beskrive, hvad jeg i grunden ønsker mig i schæferen, men umiddelbart.

 

Jeg tænker, at en brugsschæfer umiddelbart ville kunne synes, at det var lidt for lidt og at udstillingstypen, sindsmæssigt, bedre ville passe ind.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst milder batmusen
Altså, den må hjertens gerne være virkelig trænbar og virkelig være på, når der trænes - men også slappe af og lave ingenting og ikke komme op at ringe, fordi der ikke lige sker noget vildt i et par dage (ved godt det i høj grad afhænger af opdragelse, men også af hundens sind og aktivitetsniveau, jo). Jeg er med på at træne, men altså - 1-2 gange ugentligt intensivt (på hold, fx.), for det meste kun 1, og ellers så bare hvad der falder for i dagligdagen. Lidt hist og her, når det ligesom slår en. Altså, korte træningssessioner. Og selvfølgelig gåture dagligt (1½-2 timer fast - nogle gange mere).

 

Det er i hvert fald det, der vil være garanti for, at den vil blive tilbudt.

 

Og ikke for hysterisk (i mangel af bedre ord), som jeg har indtryk af, at nogle schæfere desværre kan være :genert: Fx. overreagere ifm. ressourceforsvar. Oplever alt for ofte øv situationer med netop dette, når det er schæfere. Men det har nok RIGTIG meget at gøre med linierne inden for begge typer.

 

Det er svært at beskrive, hvad jeg i grunden ønsker mig i schæferen, men umiddelbart.

 

Jeg tænker, at en brugsschæfer umiddelbart ville kunne synes, at det var lidt for lidt og at udstillingstypen, sindsmæssigt, bedre ville passe ind.

 

schæferhunde lider ikke af ressurceforsvar overfor mad, ting Mm selvfølgelig lader de ikke en fremmed hund tage deres mad eller legetøj men det er ikke sådanne der vogter over mad og legetøj ala Aussien feks som er meget aggressiv overfor deres ting, ejer og mad

 

mine er overhovedet ikke udfarende med hverken deres mad eller legetøj ingen af dem men de lader heller ikke den anden bare tage det men de tillader meget påstyr omkring deres mad og er nærmest ligeglade om den anden står op af ryggen mens den ene spiser så længe de bare reagere på en knurren feks

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst milder batmusen
Altså, den må hjertens gerne være virkelig trænbar og virkelig være på, når der trænes - men også slappe af og lave ingenting og ikke komme op at ringe, fordi der ikke lige sker noget vildt i et par dage (ved godt det i høj grad afhænger af opdragelse, men også af hundens sind og aktivitetsniveau, jo). Jeg er med på at træne, men altså - 1-2 gange ugentligt intensivt (på hold, fx.), for det meste kun 1, og ellers så bare hvad der falder for i dagligdagen. Lidt hist og her, når det ligesom slår en. Altså, korte træningssessioner. Og selvfølgelig gåture dagligt (1½-2 timer fast - nogle gange mere).

 

Det er i hvert fald det, der vil være garanti for, at den vil blive tilbudt.

 

Og ikke for hysterisk (i mangel af bedre ord), som jeg har indtryk af, at nogle schæfere desværre kan være :genert: Fx. overreagere ifm. ressourceforsvar. Oplever alt for ofte øv situationer med netop dette, når det er schæfere. Men det har nok RIGTIG meget at gøre med linierne inden for begge typer.

 

Det er svært at beskrive, hvad jeg i grunden ønsker mig i schæferen, men umiddelbart.

 

Jeg tænker, at en brugsschæfer umiddelbart ville kunne synes, at det var lidt for lidt og at udstillingstypen, sindsmæssigt, bedre ville passe ind.

 

du kan sagtens finde en brugs schæfer som kunne passe ind i dit liv og uden hysteri :slem: men bare husk og vær klar over de dårlige sider af racen som feks keder sig nemt og kedsomhed er en dårlig ting for en hund som kan resultere i dumme ting som ikke er ønskværdige faktisk må jeg sige at jubs min tæve brugs kontra Xaro min smukke skat udstilling er noget mindre krævende end han var hun slapper mere af indendøre end han nogensinde har gjort :engel:

Link til indlæg
Del på andre sites

schæferhunde lider ikke af ressurceforsvar overfor mad, ting Mm selvfølgelig lader de ikke en fremmed hund tage deres mad eller legetøj men det er ikke sådanne der vogter over mad og legetøj ala Aussien feks som er meget aggressiv overfor deres ting, ejer og mad

 

mine er overhovedet ikke udfarende med hverken deres mad eller legetøj ingen af dem men de lader heller ikke den anden bare tage det men de tillader meget påstyr omkring deres mad og er nærmest ligeglade om den anden står op af ryggen mens den ene spiser så længe de bare reagere på en knurren feks

 

Ok, det er jeg glad for at høre - har selv oplevet det direkte opvendte, nemlig. At stå med Møffe, der er totalt uinteresseret, tre meter fra en schæfer med dens pind - den hoppede efter ham, for at få ham væk. Og en schæfer i parken, der var riiimelig meget ala dette.

 

Opdragelse igen, men det er bare ikke mig, med en hund, der har hystade-tendenser (og nu var ressourceforsvaret bare et eksempel).

 

du kan sagtens finde en brugs schæfer som kunne passe ind i dit liv og uden hysteri :slem: men bare husk og vær klar over de dårlige sider af racen som feks keder sig nemt og kedsomhed er en dårlig ting for en hund som kan resultere i dumme ting som ikke er ønskværdige faktisk må jeg sige at jubs min tæve brugs kontra Xaro min smukke skat udstilling er noget mindre krævende end han var hun slapper mere af indendøre end han nogensinde har gjort :engel:

 

Oka, lidt sjovt egentligt :-) Må jo bare undersøge markedet og prøve at få mødt nogle eksemplarer - både ude og hjemme.

Link til indlæg
Del på andre sites

Bernerzaurus, prøv og kigge herinde: Gallery of dogs

Jeg har ikke selv kigget så meget derinde, men ved at man kan finde opdrættere fra rigtig mange lande, så mon ikke der også kan findes schæfere fra andre lande :-D

 

Hold kæft, hvor bliver jeg ked af at kigge på den hjemmeside - der er godt nok mange grelle eksemplarer af racen :-( Jeg forstår virkelig ikke, at folk ikke kan se, at det er et handicap for deres hunde :megaked:

 

Fandt kun et par schæfere med en rimelig ryg og en enkelt med en god ryg - som så havde en ganske uoplysende tysk hjemmeside :vedikke: Så orkede jeg ikke mere :-(

 

Om jeg forstår det :-(

Link til indlæg
Del på andre sites

Er det ikke racens hjemland der bestemmer standarden? Eller har jeg misforstået noget? :vedikke: Det må vel betyde, at det største lobbyarbejde skal laves i Tyskland? Eller? Ja, hvordan bærer man sig egentlig ad, hvis man har en ønske om at ændre en race-standard? :hmm:

 

Jeps, det er rigtigt. Men hvis man kunne få ens lands specialklubber til at arbejde for det også, ville det nok tælle lidt stærkt. Jeg ved dog ikke, hvor den danske klubs bestyrelse står :vedikke:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst milder batmusen
Ok, det er jeg glad for at høre - har selv oplevet det direkte opvendte, nemlig. At stå med Møffe, der er totalt uinteresseret, tre meter fra en schæfer med dens pind - den hoppede efter ham, for at få ham væk. Og en schæfer i parken, der var riiimelig meget ala dette.

 

Opdragelse igen, men det er bare ikke mig, med en hund, der har hystade-tendenser (og nu var ressourceforsvaret bare et eksempel).

 

 

 

Oka, lidt sjovt egentligt :-) Må jo bare undersøge markedet og prøve at få mødt nogle eksemplarer - både ude og hjemme.[/quote

 

nej selvfølgelig lader de ikke andre gå hen og tage deres ting men feks har jeg kun en pæn stor tolerance når de skal slikke feks vores telerkener herhjemme eller en gryde kan de sagtens gøre det sammen de spiser lige ved siden af hinanden herhjemme men det er ikke en vogter på den måde neb den tillader selvfølgelig ikke bare at der kommer fremmede hen og tager pinden eller what ever men mine egne og de fleste reagere næsten først når de andre hunde er helt henne ved genstanden eller maden som regel :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst milder batmusen
Er det ikke racens hjemland der bestemmer standarden? Eller har jeg misforstået noget? :vedikke: Det må vel betyde, at det største lobbyarbejde skal laves i Tyskland? Eller? Ja, hvordan bærer man sig egentlig ad, hvis man har en ønske om at ændre en race-standard? :hmm:

 

tyskland har ikke gjort meget for og øge standarden på racen de ser jo også gerne den ryg og de bagben og det er ikke lige og ændre men det betyder jo ikke at man ikke kan ændre sin egen avl kræver kun en enkelt parring men rette eksembler på og flytte grænsen på ekstremen i udseendet

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...