Hop til indhold

Opdrættere - hvordan vælger I hvapekøbere?


Ida_Asta
 Share

Recommended Posts

Det er ingen hemmelighed, at jeg drømmer om en hund mere, men at jeg godt ved det ikke er muligt lige nu.

 

I den forbindelse sad jeg og genlæste de mails jeg sendt til opdrætter, da jeg skulle skrives op til kooiker-hvalp - og ærligt forstår jeg ikke hvorfor jeg blevet skrevet op, på baggrund de få informationer jeg gad :hmm:

 

Jeg mødte hellere ikke opdrætter før Pajko var 7 uger, fordi jeg var ude og rejse, men mine forældre og bror var på besøg, da hvalpene var 4-5 uger, såvidt jeg husker...

 

Men hvordan udvælger man dem, man gerne vil sælge hvalp til? Har I (opdrættere) nogle bestemte krav til kommende købere eller er det ren mavefornemmelse man sælger på?

Link til indlæg
Del på andre sites

Spændende debat :-) Jeg følger lige med her!

Hvis jeg var opdrætter ville mine krav være at køber har sat sig ind i:

Racen og dens behov.

Mental aktivering.

At de har tid til hvalpen.

De har læst om basal ernæring og opdragelse.

Deres forventninger stemmer overens med racen.

De kommer og besøger kennelen.

At de er i god tid (ingen impulskøb).

At min mavefornemmelse var rigtig.

At de er søde og rare mennesker.

De skal have råd til uforudsete dyrlægeregninger.

 

Der er sikkert meget mere..

Link til indlæg
Del på andre sites

Orv, hvad skrev du dog? :lol: Lyder slemt, sådan som du stiller det op.

 

Egon ringede jeg til opdrætter og havde en snak, vi blev skrevet op og tog på besøg da han var 5 uger. Benny mailede jeg til opdrætter og spurgte til hvem hanhunden ville blive, derefter sendte jeg en mail med lidt info om os, om Egon og om hvad vi kunne lide at lave med hunden - ikke det store måske, og sendte selvfølgelig et par billeder af Egon med. Manden tog så på besøg da hvalpene var hmm, 6 uger vist?

 

Da vi var på besøg ved Egon, var det der jeg følte vi helt klart fik en hvalp, selvom han jo skrev os op over telefonen. Ment på den måde, at havde opdrætteren tænkt vi var dybt usympatiske eller langt ude i behandlingen af hvalpe og mor - så havde han jo haft chancen til at sige nej. Følte nok lidt det samme da manden blev sendt afsted, at det først er helt rigtigt når man er blevet "set an".

 

 

Men skulle jeg nu have en 3. sammi og af en eller anden grund ikke fra Bennys opdrætter, men stadig fra Sverige, så ville jeg vel bede hende om hjælp og dermed også få hende til at sige ok til opdrætteren, tror jeg umiddelbart. Hvis altså vi ikke kunne komme og se hvalpen før vi hentede den, eller hvad ved jeg.

 

 

Haaaaaha. Jeg læste på mystisk vis overskriften som hvad man havde skrevet til opdrætter :stupid: Nå men nu får du mit indlæg alligevel, nu har jeg jo brugt tid på det :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er helt i orden, Buddha.... Altid godt med inputs fra alle parter..

 

Jeg skrev nærmest ingenting, min alder, at jeg boede hjemme og at jeg havde mødt en kooikertæve, som var sød. Nu er jeg nok nødt til at skrive lidt mere, da jeg jo gerne vil have en border ;-)

 

Visse vasse, du skriver: Hej Trine, det er mig Ida. Stik mig en af dine hvalpe.

Link til indlæg
Del på andre sites

Dem jeg havde skrevet op til hvalpe, havde på nær 2 været forbi, nogle endda flere gange inden at hvalpene blev født, de havde allesammen skrevet nogle gode mails, og vidste noget om racen, den ene havde en af samme race derhjemme, og 2 havde lige mistet deres, også welsh springere. Så det var jo alle der kendte til welsh'en.

Jeg har også afvist flere, pga min mavefornemmelse, og en enkelt, der ikke engang vidste hvordan hunden så ud.

Faktisk havde den ene familie, været rundt og kigge på flere racer, i et godt stykke tid, og besøgt mange opdrættere. Jeg tror at det er nogle gode hvalpekøbere, måske har jeg lidt på fornemmelsen, at den ene familie kommer jeg ikke til at høre så meget til, men hunden skal nok komme til at få det godt.

Jeg lovede ikke nogen af dem der var skrevet op en hund, da jeg af gode grunde, overhovedet ikke kunne vide hvad der kom, hvis der kom nogen, jeg havde selv sat mig på en han og en tæve. Så jeg anbefalede at de også, blev skrevet op hos andre opdrættere.

Link til indlæg
Del på andre sites

På den ene side er det enormt omfattende at udvælge de rigtige familier, på den anden side er det fuldkommen simpelt.

Jeg har ikke en opskrift, fremgangsmåden justeres alt efter omstændighederne og der er ikke en specifik liste der bliver krydset af, men der er ingen tvivl om at mit vigtigste redskab er evnen til at vurdere andre mennesker.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Miss_menelli

Nu er jeg godt nok ikke opdrætter.

Men jeg er da sluppet afsted med at blive godkendt som hvalpekøber.

 

Tænker... Handler det som køber i bund og grund ikke bare om, at vise en sund og naturlig interesse i netop den opdrætters hunde, som man vel har valgt af en årsag.

og at være ærlig omkring ens forventninger til og hvad man kan tilbyde hvalpen?

 

Jeg tænker at det jo ikke er en eksamen og det ikke handler om at beskrive det opdrætter ønsker at høre - Men det man reelt har gjort sig af overvejelser og hvad man kan tilbyde og hvad man ønsker.

På den måde kan opdrætter jo også langt nemmere hjælpe med at matche hjem og hvalp.

 

Det er jo også forskelligt om opdrætter gider læse 3 siders beskrivelse af ens hverdag, eller om de helst bare vil have en kort beskrivelse.

Så der er vel ikke noget facit.... Og så handler det jo nok også meget om hvad race man har kig på.

Link til indlæg
Del på andre sites

Min mavefornemmelse er også det, jeg stoler fuldt og fast på, jeg fik en meget kort mail, fra en familie for mere end ½ år siden, men jeg bad dem om at vende til bage efter sommerferien, Da Katla jo ikke engang var parret endnu, de lød ikke til, at de helt var 100% på ideen om hund, det var et ønske fra børnene. Men jeg skal da lige love for, at de havde undersøgt tingene imellemtiden, de var nærmest gået i familieråd og havde planlagt og fået talt igennem, de er meldt til hvalpetræning, og har styr på hvordan det skal/de helst vil ha' det foregår derhjemme, de var på besøg igår, og jeg glæder mig til, at de kan få en hvalp med hjem.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hos mig - som ikke er opdrætter ville listen nok se sådan ud :

1. besøgte hvalpene flere gange

2. satte sig ind i racen og dens behov

3. gik til hvalpetræning , evt også deltog i hvalpelegestue

4. indgik en købskontrakt

5.fortalte om deres hvalp efter hjemkomsten , pr mail eller evt pr brev , men ialtfald sådan at jeg havde mulighed for at følge hvalpen.

6. ikke have små børn

 

7. jeg ville ihøj grad følge min mavefornemmelse og ikke sælge til hvemsom helst

 

Da alle 7 punkter nok er noget nær umulige at opfylde på en gang , har I samtidig grunden til at jeg ikke er blevet opdrætter .........

Redigeret af anne-lise hansen
mangler
Link til indlæg
Del på andre sites

Én af mine veninder gjorde noget ret kløgtigt, da hun kontaktede den opdrætter hun gerne ville ha' hvalp fra. Hun fortalte opdrætter hvem hun gik til træning hos, og opdrætter fik også navn på et par træningsmakkere der kendte hende og hendes måde at holde hund/træne på - vel vidende at opdrætter også kendte de her mennesker. Så kunne opdrætter nemt høre sig for hos dem, samtidig med at hun så også vidste at veninden havde nogle erfarne og dygtige "støttepersoner" omkring sig i hundehverdagen. Og jo da, det endte med at veninden fik sin hvalp!

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg havde for år tilbage et mærkeligt salg, som virkelig gjorde mig kompus.

Fik en opringning fra Jylland , det var faderen til hvalpekøberen. Dejlig samtale, han havde selv avlet racen og kendte linierne i både tæve og farhund. Så vi fik en lang hyggelig hundesnak, og hunden var til en søn, der var voksen og flyttet hjemmefra.Så han ville tale med den søn om det, jeg fortalte vedr. kuldet. Sønnen ringer og siger ikke så meget, men reserverer en sort hanhvalp og beder om et banknr til at indbetale depositum på. Jeg spurgte om de ikke ville komme og vælge, for der var 2 stk sorte hannner tilbage.

Nej det kunne ikke lige lade sig gøre.

Jeg fortrød, men besluttede at sende det depositum tilbage. Jeg ville vide noget mere.

Nå, inden jeg gjorde det, ringede jeg til den kennel, hvor tæven var købt og fortalte om min forvirring og de grinte.

For faderen var Steen Stenild, som nogle må kende herinde fra og ham havde de kendt i rigtig mange år og sønnen kendte de da også. Så jeg fik at vide, at hvis nogen vidste noget om hundes behov, så var den hvalp kommet til den rigtige familie.

Og så vidt jeg ved, har de været tilfreds med ham Holger, som de døbte ham.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis jeg var opdrætter vil jeg høre hvad evt. køber havde at sige om hunde. Jeg vil ikke gå højt op i racebeskrivelse, men hvad folk vil med deres hunde, ikke nødvendigvis brugsegenskaber og træning. Det er for nemt at læse op, og gentage præcis alt det opdrætter gerne vil høre.

 

Kan køber sige hvor hunden er henne fysisk og psykisk om 1-2-3 og 10 år. Hvordan køber vil nå derhen, ville for mig være af mindre betydning. Der findes ingen sikkerhed for hvalpe ejer vokser med opgaven, derfor er gensidighed vigtig som opdrætter.

 

Et produkt man sælger, hvori man selv indgår. Man lader hvalpen gå, og håber på det bedste. Æren det allervigtigste (I forhold til kontrakten). Købet handler om karakter og vilje. Hvis man virkelig vil en hund, kan det udvikle sig.

 

Til sidst ligger, der et stigmata i en afvisning. Det høre ikke med til produktet. Der er følelse forbundet med købet.

 

Til slut er hunde en epoke i ens liv. (ca 10 år)

Redigeret af JOW
Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis jeg ville afvise en person eller familie, ville jeg sige: Du/i har fået afslag, måske ikke give begrundelse, men du er velkommen om 2-3 år eller næste kuld.

 

Medmindre der ligger et eller andet åbenlys. Det handler i høj grad om hvor mennesket er i deres liv.

 

En filosofi omkring hunde er fascination af livet og man lære af hunde/livet.

Redigeret af JOW
Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tager depositum, af mange forskellige årsager, fik så lige en mail fra en mulig hvalpekøber om at det ville hun ikke, så jeg bad hende om, at tage stilling til inden for de næste par dage, om hun stadig var interesseret, så det bliver lidt spændende at høre.

 

Hvilke årsager?

 

En katteopdrætter fortalte mig, at hun ikke tager depositum, selvom mange, der opdrætter samme race gør. Hun undlader depositummet, da hun gerne vil have, at folk vil have dyret og ikke bliver i aftalen for ikke at miste penge, hvis de nu fortryder.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvilke årsager?

 

En katteopdrætter fortalte mig, at hun ikke tager depositum, selvom mange, der opdrætter samme race gør. Hun undlader depositummet, da hun gerne vil have, at folk vil have dyret og ikke bliver i aftalen for ikke at miste penge, hvis de nu fortryder.

 

Jeg var hos en opdrætter som var fantastisk.. Og hun sagde netop det samme... Det var en BC opdrætter på Sjælland... Jeg var helt forelsket i den måde at sælge sine hvalpe på... Køberen stod fri til at springe fra når som helst, netop fordi hun hellere ville have hvalpen kom til et godt hjem, fremfor ud til nogen som "kun" tager hvalpen fordi nu har de lagt X antal kroner...

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg var hos en opdrætter som var fantastisk.. Og hun sagde netop det samme... Det var en BC opdrætter på Sjælland... Jeg var helt forelsket i den måde at sælge sine hvalpe på... Køberen stod fri til at springe fra når som helst, netop fordi hun hellere ville have hvalpen kom til et godt hjem, fremfor ud til nogen som "kun" tager hvalpen fordi nu har de lagt X antal kroner...

 

Min opdrætter tog heller ikke depositum, men jeg ved ikke, om det var af samme årsager. Jeg kan bare huske den katteopdrætter tydeligt - det var en, jeg gerne ville have kat fra, såfremt jeg skulle have racekat igen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hun vendte hurtigt tilbage, da hun jo gerne ville have en hund herfra :blink:

Jeg tager et depositum, fordi at jeg ikke gider at blive "snydt", af hvalpekøbere der bare skriver sig op alle vegne, kommer på besøg, kan sælge sand i Sahara, og aldrig vender tilbage, så står jeg med håret i postkassen, og hvalp/e der kunne være kommet ud til gode hjem istedet, for selvom man er nok så forsigtig, stoler på sin mavefornemmelse og andet, er der jo nogen som bestemt kan finde ud af, at spille skuespil.

Depositummet får de tilbage, hvis de ikke er interesseret i hvalpen herfra, eller har fundet drømmehvalpen et andet sted.

Det bliver også brugt, til at betale for HD foto's af hvalpen og status reg. i DKK, når den bliver gammel nok, det sørger jeg for. Jeg har desværre været ude for, at selv om jeg skrev i kontrakten at hvalpen skulle HD fotograferes, og at et beløb ville blive tilbagebetalt når det var gjort, at folk er bedøvende ligeglade, og det betyder altså noget for mig, for at se om "varen" jeg har produceret, ihvertfald har en hoftestatus.

Så på den her måde, har de ihvertfald betalt, for at jeg får det gjort, og det bliver også skrevet ind i kontrakten at det bliver brugt på den måde.

 

Desuden har jeg ofte lagt depositum på en hvalp, inden at jeg fik den hjem, og har aldrig undret mig, så for mig er det måden at handle hund på og en selvfølge..

Redigeret af Drentsche
Havde glemt noget ;)
Link til indlæg
Del på andre sites

Vi betalte heller ingen depositum af samme årsag!

 

Hos os var der faktisk et hold der sprang fra da hvalpene blev fordelt fordi de ikke kunne lide den de fik, og opdrætter ikke syntes den de ville have passede til dem.....og så fik de bare ingen hvalp denne gang! Synes det var fedt at opdrætter holdt fast :klap:

 

De skal have et kuld mere her i marts på en anden tæve, og skrev med dem i anden anledning og nævnte at jeg var total fristet, og der fik jeg klar besked om at vi ikke skulle have en mere nu....og nej, det skal vi bestemt ikke, men hvalpe er søde og fristet kunne man være. Men fornuften fortæller noget andet!!

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Miss_menelli

Betalte depositum da vi reserverne en hvalp.

Synes det er ganske fint og jeg og synes det er fint at opdrætter får et plaster på såret hvis jeg nu ombestemte mig og valgte hvalpen fra.

De 1.500 kr. I depositum er trods alt ikke alverden, så det ville ikke betyde at jeg ville købe en hvalp, bare for ikke at miste pengene.

 

Synes det er et udmærket redskab for opdrætterne til at sortere de useriøse fra.

Rror så også de fleste respektables opdrættere rent faktisk betaler depositum tilbage alligevel, hvis man har en fornuftig forklaring på, at man vælger hvalpen fra.

Det er i hvertfald mit indtryk.

Men synes det er fint man ikke bare kan reservere hos 3 forskellige der tilfældigvis har kuld på samme tid og så brænde 2 af dem af, som så står og skal finde nye købere, måske med kort varsel.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hun vendte hurtigt tilbage, da hun jo gerne ville have en hund herfra :blink:

Jeg tager et depositum, fordi at jeg ikke gider at blive "snydt", af hvalpekøbere der bare skriver sig op alle vegne, kommer på besøg, kan sælge sand i Sahara, og aldrig vender tilbage, så står jeg med håret i postkassen, og hvalp/e der kunne være kommet ud til gode hjem istedet, for selvom man er nok så forsigtig, stoler på sin mavefornemmelse og andet, er der jo nogen som bestemt kan finde ud af, at spille skuespil.

Depositummet får de tilbage, hvis de ikke er interesseret i hvalpen herfra, eller har fundet drømmehvalpen et andet sted.

Det bliver også brugt, til at betale for HD foto's af hvalpen og status reg. i DKK, når den bliver gammel nok, det sørger jeg for. Jeg har desværre været ude for, at selv om jeg skrev i kontrakten at hvalpen skulle HD fotograferes, og at et beløb ville blive tilbagebetalt når det var gjort, at folk er bedøvende ligeglade, og det betyder altså noget for mig, for at se om "varen" jeg har produceret, ihvertfald har en hoftestatus.

Så på den her måde, har de ihvertfald betalt, for at jeg får det gjort, og det bliver også skrevet ind i kontrakten at det bliver brugt på den måde.

 

Desuden har jeg ofte lagt depositum på en hvalp, inden at jeg fik den hjem, og har aldrig undret mig, så for mig er det måden at handle hund på og en selvfølge..

 

du måtte altså gerne være min opdrætter :5up: jeg er dog ikke helt sikker på at du har den rigtige race :lol:

 

jeg venter stadig på de penge jeg skulle have retur fra opdrætter ved hd billeder :roll: det er også kun 1½ år siden de blev taget...

Link til indlæg
Del på andre sites

du måtte altså gerne være min opdrætter :5up: jeg er dog ikke helt sikker på at du har den rigtige race :lol:

 

jeg venter stadig på de penge jeg skulle have retur fra opdrætter ved hd billeder :roll: det er også kun 1½ år siden de blev taget...

 

:blink:

Tak for tilliden.

Det er øv, ikke at få det tilbage, som man har aftalt :(

Det er vigtigt at være en ærlig sælger/opdrætter/hvalpekøber, og tillid går jo begge veje, men derfor er det stadig vigtigt at få ALT skrevet ned, uanset hvor godt man tror, at man kender folk, kan der ligepludselig ske noget uventet.

Link til indlæg
Del på andre sites

:blink:

Tak for tilliden.

Det er øv, ikke at få det tilbage, som man har aftalt :(

Det er vigtigt at være en ærlig sælger/opdrætter/hvalpekøber, og tillid går jo begge veje, men derfor er det stadig vigtigt at få ALT skrevet ned, uanset hvor godt man tror, at man kender folk, kan der ligepludselig ske noget uventet.

 

det står faktisk i kontrakten, og det er bestemt ikke mig der har bedt om at få det skrevet ind :roll: nå fred være med det, der kommer vist ikke flere kuld fra deres side så der er da ikke flere der bliver snydt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...