Hop til indhold

Populære racer i DK kontra Norge


sonja77
 Share

Recommended Posts

En af mine norske FB-venner delte et link med listen over de 10 mest populære racer i Norge, så jeg tænkte, at det kunne være sjovt at lave en sammenligning med de 10 mest populære racer i Danmark. :-)

 

Danmark

1 Schæferhund

2 Labrador retriever

3 Golden retriver

4 Ruhåret hønsehund

5 Bichon havanais

6 Fransk bulldog

7 Coton de tulear

8 Cavalier king charles spaniel

9 Cocker spaniel

10 Cairn terrier

(Kilde: Dansk Kennel Klub)

 

Norge

1. Schæfer

2. Norsk elghund

3. Cavalier king charles spaniel

4. Border collie

5. Golden retriever

6. Engelsk setter

7. Staffordshire bull terrier

8. Labrador retriever

9. Chihuahua langhåret

10. Cocker spaniel

(Kilde: Norsk kennelklubb)

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er lidt sjovt med så store forskelle imellem nabolande.

 

Jeg har nu aldrig forstået den danske nr. 4 jeg har aldrig mødt en ruhåret hønsehund og kender ikke til nogen der ejer en :vedikke:

 

Og lidt det samme med schæferen, jeg møder 10-15 labradorhunde for hver schæfer. Og det er ikke fordi jeg kun bemærker min egen race :lol: jeg er møgbange for schæfere så spotter dem altid på lang afstand.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Miss_menelli

Tænker lidt, at grunden til vi ser flere labber i gadebilledet end schæfere, kan være pga. af alle de lab-blandinger der findes?

Der er jo ekstreeemt mange der køber labber og lab blandinger uden tavle.

Der er der måske flere der vælger en schæfer med tavle og schæferblandingerne ligner måske lidt mindre schæfere end labberne ligner labber når de bliver blandet op med alt muligt andet?

 

Giver det mening? Skal til at i seng :lol:

 

Kender et par stykker med ruhårede - Primært jagthunde og ganske rigtig bor de alle på landet, undtagen en :hmm:

 

Synes det er sjovt at se den engelske setter så højt på listen i Norge.

Dem ser man ikke så mange af herhjemme.

 

En af mine norske FB-venner delte et link med listen over de 10 mest populære racer i Norge, så jeg tænkte, at det kunne være sjovt at lave en sammenligning med de 10 mest populære racer i Danmark. :-)

 

Danmark

1 Schæferhund

2 Labrador retriever

3 Golden retriver

4 Ruhåret hønsehund

5 Bichon havanais

6 Fransk bulldog

7 Coton de tulear

8 Cavalier king charles spaniel

9 Cocker spaniel

10 Cairn terrier

(Kilde: Dansk Kennel Klub)

 

Norge

1. Schæfer

2. Norsk elghund

3. Cavalier king charles spaniel

4. Border collie

5. Golden retriever

6. Engelsk setter

7. Staffordshire bull terrier

8. Labrador retriever

9. Chihuahua langhåret

10. Cocker spaniel

(Kilde: Norsk kennelklubb)

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er lidt sjovt med så store forskelle imellem nabolande.

 

Jeg har nu aldrig forstået den danske nr. 4 jeg har aldrig mødt en ruhåret hønsehund og kender ikke til nogen der ejer en :vedikke:

 

Og lidt det samme med schæferen, jeg møder 10-15 labradorhunde for hver schæfer. Og det er ikke fordi jeg kun bemærker min egen race :lol: jeg er møgbange for schæfere så spotter dem altid på lang afstand.

 

Jamen det er jo fordi det er listen over stambogsførte hunde så vidt jeg ved. Og der er helt sikkert en bunke labradors og labblandinger der ude i virkeligheden og nok lidt større i antal en både schæfer og ruhår. Tror tilgengæld ikke der findes ret mange ruhårs der ikke har stamtavle og så findes der maaaaange af dem her i jylland, de står bare mest i en hundegård;)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er stødt på en del ruhårede hønsehunde, både i hundeskove, parker og i gadebilledet.

 

Der ligger iøvrigt noget kontorhalløj lige om hjørnet hvor jeg bor, de har en korthåret hønsehund - den er sød :-D

 

 

Og jo, MM, jeg tror du har ret i at mange af de hunde folk ser som værende labradors, ofte er blandinger - og så går jeg ikke ud fra at de tæller med når de er uden tavle.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er lidt sjovt med så store forskelle imellem nabolande.

 

Jeg har nu aldrig forstået den danske nr. 4 jeg har aldrig mødt en ruhåret hønsehund og kender ikke til nogen der ejer en :vedikke:

 

Og lidt det samme med schæferen, jeg møder 10-15 labradorhunde for hver schæfer. Og det er ikke fordi jeg kun bemærker min egen race :lol: jeg er møgbange for schæfere så spotter dem altid på lang afstand.

måske forklaringen skal findes i antallet af stambøgsførte hunde af racerne.

 

Tvivler dælme på der sælges ret mange ruhår, som ikke er stambogsførte.

Til gengæld sælges der forbandet mange wanna-be labber.

 

 

edit: Læs tråden for man poster. Kan se mange har skrevet akkurat det samme.

Link til indlæg
Del på andre sites

måske forklaringen skal findes i antallet af stambøgsførte hunde af racerne.

 

Tvivler dælme på der sælges ret mange ruhår, som ikke er stambogsførte.

Til gengæld sælges der forbandet mange wanna-be labber.

 

edit: Læs tråden for man poster. Kan se mange har skrevet akkurat det samme.

 

Og labber uden tavle:genert: og inden du begiver dig ud i en lang snak om tavler - så jow, de findes altså også ægte uden tavle :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Og labber uden tavle:genert: og inden du begiver dig ud i en lang snak om tavler - så jow, de findes altså også ægte uden tavle :blink:

 

bevis det....

 

Nåh nej. Det ka man jo ikke. :blink:

 

 

Uagtet, så kalder jeg også labber uden tavle, for wanna-be labber. AF den simple grund at de hverken ér eller kan være, avlet på samme præmisser og med samme værdisæt og grundlag, som en beviseligt ægte lab. Det samme KAN gøre sig gældende for avl MED tavle, men det modsatte kan aldrig lade sig gøre, når der ikke er tavle på.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg synes egentlig den danske liste stemmer ret godt overens med hvad jeg ser af hunde i dagligdagen. Kan måske undre mig over chi ikke er på listen:hmm: for dem ser man da uhyggeligt mange af (men det er jo nok pga den dersens tavle der - for de findes godt nok også i et utal af tavleløse afskygninger)

 

De tæller nok i vægt også.. så der går vel en 5-10 chi´er på en schæfer :lol:

 

 

bevis det....

 

Nåh nej. Det ka man jo ikke. :blink:

 

 

Uagtet, så kalder jeg også labber uden tavle, for wanna-be labber. AF den simple grund at de hverken ér eller kan være, avlet på samme præmisser og med samme værdisæt og grundlag, som en beviseligt ægte lab. Det samme KAN gøre sig gældende for avl MED tavle, men det modsatte kan aldrig lade sig gøre, når der ikke er tavle på.

 

Og så kan man vel også diskutere hvad "ægte" er? Og hvad er raceren? Hvis hunden ikke kan bevises blot at bestå at labradors, så kan alle jo sige "Den er raceren". Så er vi lidt ude i "Hvis den siger som en and.. Går som en and..." (Så er det nok en labrador!)

 

Egentlig var min første tanke: Ja du kan sagtens have en raceren labrador uden tavle. Og de findes altså også helt bestemt, så ham DKWiechert tager fejl... Men du siger jo heller ikke at de ikke findes... Blot at det ikke kan bevises...

 

Så jeg stamper i gulvet, krydser armene, sukker og siger: DKWiechert har ret.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jamen vidste jo udemærket godt, at DKW ville skrive noget i den stil:)

I den der ideelle drømmeverden har alle hundene tavle - sådan er virkeligheden bare ikke. To labradorer med tavle kan sagtens få hvalpe, uden disse får tavle, og så er de jo ægte. Jeg behøver ikke kunne bevise for gud og hver mand, at min hund er det den er. Ved jo selv hvad han er, og det er det vigtigste:)

At min næste hund højest sandsynligt bliver en tavlehund er en anden snak, og det er af ganske andre årsager end bevis på ægthed. Jeg kan også sagtens ende op med atter en omplacering, som jeg ikke kender ophavet til.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...