Hop til indhold

Kan 14 årig gå tur med en schæferhund?


Gæst Yes
 Share

Recommended Posts

Synes det kommer an på forholdet mellem pigen og hunden. Min søn på 15 kan stadig ikke sætte sig i respekt hos hundene. Han er for inkonsekvent i sine reaktioner, og sender forvirrende signaler. Han er en fin legeonkel, men når det virkelig gælder vil de ikke adlyde ham. Han går dog ture med dem - på en ensom markvej efter mørkets frembrud. Så jeg vil sige at det kommer an på hvordan og hvor...

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg kan fysisk ikke holde mine hunde, men det ved de ikke:), så derfor hvis den unge pige har styr på hinden og der ikke er særlige problemer i området eller med hunden så jo det kunne måske godt lade sig gøre :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Havde det være for nogle år siden og man boede på landet så havde jeg ikke tænkt over det kunne blvie et problem hvis pigen havde kontrol over hunden... men nu i disse tider med alt den fokus på at selv den forsvarende hund kan risikere aflivning og alt det så ville jeg aldrig lade en 14 årig pige gå tur med min hund alene desværre...

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ville ikke turde lade en 14-årig gå med en schæfer... Af alle de grunde der allerede er nævnt - men tænker også på en anden. Hvad nu hvis uheldet er ude, hvordan tackler et barn det rent psykisk, og hvad ville det gøre ved barnet? Hvordan vil det være for et barn at overvære et rigtigt hundeslagsmål, og være den der har ansvaret for hunden i situationen? Nej, det er et alt for stort ansvar at lægge på et barn i den alder, synes jeg... Selvfølgelig kommer det også meget an på hvor man bor, og hvilke "farer der lurer" i området...

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ville ikke lade en 14 årig få ansvaret for en hund..

 

Det behøver jo ikke være den hund, de går med der er et problem?

 

Genboen sendte lillesøster på max 5 år ud at gå med lille selskabshund... hun kunne jo sagtens 'magte' den som sådan - meeeen...

 

Hvad nu hvis der var kommet en tumpehund (eller ejer) - hvad skulle den lille pige have gjort?

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg var vist 12-13 år da jeg gik tur efter skole med den schæfer der var med på arbejde i slikbutikken over for mit hjem. Hunden var velopdragen, gik pænt i snor, kom på indkald og var nem at have med at gøre. Jeg boede i Hellerup og gik med hende ned i Charlottenlund skov. Der var aldrig problemer, der skete aldrig noget og vi hyggede os rigtig godt sammen.

 

Men tiden var en anden, det er næsten 25 år siden og dengang var der en anden holdning til hunde og der var i øvrigt ikke lisså mange som der er nu.

Som situationen er i dag ville jeg som udgangspunkt sige nej, og det der ville være afgørende var hundens lydighedsniveau, pigens bevidsthed om ansvaret og området de skulle færdes i.

Link til indlæg
Del på andre sites

Eh... Da jeg selv var 14, gik jeg ikke bare tur med hunden (borzoi), jeg havde også en unghest, af den varme slags, jeg hjalp med at ride et par problemheste eller 3 om ugen, og har generelt været første rytter på flere ungheste end jeg kan tælle. Jeg tror selv jeg voksede med opgaven dengang, og ville have gået glip af en hel masse gode erfaringer hvis jeg ikke havde fået lov.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har fra jeg var ganske lille, 6-7 år, tror jeg, gået tur alene med vores schæfer/collie-blanding. Den trak da lidt indimellem, men var en god hund.

Den dæde da jeg var 9 år, og vi fik en renracet schæfer, som endte med at være meget egetkønsagrassiv, og flegnede fuldstændig, hvis den så andre hunde. Ham gik jeg også tur med alene. Jeg ved simpelthen ikke hvor jeg havde alle de kræfter fra til at holde den hund, når den så andre unde, men der skete aldrig noget.

 

Set i bakspejlet har det jo været fuldstændig uforsvarligt, og i disse tider ville jeg ikke lade et barn gå alene med så stor en hund. Tænk hvis der skete noget, og den ville ende med at stå til en aflivning.

 

Men det er lidt svært, når nu pigen her er 14, og man ikke kender hende. Nogle 14-årige er rigtig modne og fornuftige, har hun interesse i hundetræning- og adfærd og er hunden veldresseret, så ville jeg lade det komme an på en prøve, ved at gå med hende de første gange for at observere og komme med gode råd om nødvendigt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...