Hop til indhold

Tæver og intakte hanhunde sammen


Buddha
 Share

Recommended Posts

Ja, jeg mener stadig det er et kun. Har set neutraliserede samojeder og bevares, de har tykkere pels, men nu er der faktisk kommet så mange redskaber til soignering at det er forholdsvis let at tynde en stor pels ud. Ydermere kan man begrænse risikoen for at få en kæmpepels ved at sterilisere tidligt.

 

Når jeg læser folks beskrivelser bl.a. i denne tråd, synes jeg det lyder som om de der skriver at de ingen problemer har, måske bare ikke finder uoverenstemmelser som noget at hidse sig op over. Hvis jeg havde deres hunde, er det ikke sikkert jeg ville synes det var så uproblematisk,.. den vinkel skal man måske også lige have med. Altså at folk ser forskelligt på hvad der er et problem.

 

At folk anser problemer på forskellige måde skinner igennem i alle tråde på HF.

 

Hvis man ikke ønsker uoverensstemmelser, så skal man ikke have flere hunde, og lade ens hund hilse på andre. I en hver søskendeflok er der dramaer. Det udvikler. Jeg har engang fået dyrlægebehandlet en hund for hjemmelige uoverensstemmelser og jeg har 10 hunde til at gå sammen.

 

Desuden vil jeg overhovedet ikke give dig ret i at folk ingen problemer har, jeg læser det da mere som om flretallet har problemer

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 74
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

At folk anser problemer på forskellige måde skinner igennem i alle tråde på HF.

Selvfølgelig, synes bare at det er mere synligt i nogle tråde, bl.a. denne.

Hvis man ikke ønsker uoverensstemmelser, så skal man ikke have flere hunde, og lade ens hund hilse på andre. I en hver søskendeflok er der dramaer. Det udvikler. Jeg har engang fået dyrlægebehandlet en hund for hjemmelige uoverensstemmelser og jeg har 10 hunde til at gå sammen.

Det udvikler, hvis det ellers ikke lige skader istedet for. Jeg har haft to hunde og har aldrig set noget der kunne ligne en konflikt mellem dem eller med hunde jeg har passet i mit hjem over længere tid. Og desuden er der jo ingen grund til at drage møder med fremmede hunde ind i det.

 

Desuden vil jeg overhovedet ikke give dig ret i at folk ingen problemer har, jeg læser det da mere som om flretallet har problemer

Jeg skrev ikke noget om hvor mange der ikke har problemer, men at de der selv sagde at det gik fint måske havde en anden indstilling til alvoren af det, end mig. Personligt ville jeg ikke synes det var problemfrit hvis f.eks. et postbud kunne udløse en konflikt blandt mine hunde, og det var bare den forskel jeg forsøgte at påpege,... sådan helt uden at forsøge at hænge nogen ud.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja, jeg mener stadig det er et kun. Har set neutraliserede samojeder og bevares, de har tykkere pels, men nu er der faktisk kommet så mange redskaber til soignering at det er forholdsvis let at tynde en stor pels ud. Ydermere kan man begrænse risikoen for at få en kæmpepels ved at sterilisere tidligt.

 

Når jeg læser folks beskrivelser bl.a. i denne tråd, synes jeg det lyder som om de der skriver at de ingen problemer har, måske bare ikke finder uoverenstemmelser som noget at hidse sig op over. Hvis jeg havde deres hunde, er det ikke sikkert jeg ville synes det var så uproblematisk,.. den vinkel skal man måske også lige have med. Altså at folk ser forskelligt på hvad der er et problem.

 

Jeg personligt kan godt lide at lade hunden vokse ud og så tage beslutningen, og det er ikke rigtigt noget som egentlig er til diskussion, sådan synes jeg bare det skal være hos os. Og i min race er det altså bare ikke normalt at neutralisere når man trækker med dem - medmindre vi taler sygdom, selvklart.

 

Synes da folk har skrevet om hvad deres plusser og bestemt også minusser er/har været. Jeg læser det bare ikke som advarsler, men som ting jeg bør være opmærksom på og tage forholdsregler imod fra start. Såsom lære mine hunde at kunne være i bur eller hundegård, som en positiv ting.

 

Desuden kender jeg også folk med kun hanhunde eller kun tæver, og de kan såmænd også komme ud for uoverensstemmelser og må ændre i hvordan hundene går sammen etc. 3 eller 4 intakte hanhunde er også en del hormoner, ikke. (Skal måske nævnes at jeg satser på at ende med et 4-spand, forresten ;-))

 

Min plan er 2 hanner og 2 tæver. Måske skulle den ene tæve være kommet før nr 2 han optimalt set, men det kan så ikke lade sig gøre nu.

 

 

Man må jo vurdere, hvad man som hundeejer kan stå inde for. Jeg vil bare påpege, at jeg synes det virker ret strengt, ligefrem at bringe en intakt tæve ind i en gruppe med to intakte hanner, uden at have en plan for hvad man gør, hvis hannerne slet ikke kan have det, når hun er i løbetid og hvis de bliver sure på hinanden, så frustrerede at de splitter alting ad osv.

I tilfældet med at købe en tæve, er det jo meget nemt at komme uden om disse problemer, ved simpelthen at lade være.

 

Ved ikke helt om den er til mig? For jeg synes da jeg har skrevet at jeg har en del planer.

 

Og bare at lade være.... som skrevet ønsker jeg et 4-spand og jeg tror faktisk jeg skulle være ligeså meget på stikkerne hvis jeg fik 4 hanhunde. Da vi skulle have Benny, var der da også folk som så på mig og troede jeg var helt skør, tænk hvis de kom op og slås når den yngste ramte kønsmodningen. Eller senere i livet. Ja men så måtte jeg jo se hvad jeg kunne gøre, til den tid. Neutralisering og omplacering ér jo en mulighed, i yderste nødstilfælde.

 

Da Benny ramte kønsmodning, havde jeg så helt glemt at være nervøs for hvad der nu skulle ske.

Link til indlæg
Del på andre sites

Selvfølgelig, synes bare at det er mere synligt i nogle tråde, bl.a. denne.

 

Det udvikler, hvis det ellers ikke lige skader istedet for. Jeg har haft to hunde og har aldrig set noget der kunne ligne en konflikt mellem dem eller med hunde jeg har passet i mit hjem over længere tid. Og desuden er der jo ingen grund til at drage møder med fremmede hunde ind i det.

 

 

Jeg skrev ikke noget om hvor mange der ikke har problemer, men at de der selv sagde at det gik fint måske havde en anden indstilling til alvoren af det, end mig. Personligt ville jeg ikke synes det var problemfrit hvis f.eks. et postbud kunne udløse en konflikt blandt mine hunde, og det var bare den forskel jeg forsøgte at påpege,... sådan helt uden at forsøge at hænge nogen ud.

 

Lol det var så det du gjorde.

 

Vi har bare helt forskellige måde at have hunde på.

 

Bare rolig A. Ingen af mine hunde tager skade. Jeg tager skadet hunde og pludselig bliver de velfungerende.

 

I din verden er det forkert at sende en hunde i brombær og i min er det det korrekt.

 

I min verden er det naturlig at der en gang imellem opstår konflikter og i din er det unaturligt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Så du mener man aldrig helt kender sin hund før scenariet med tæve og anden hanhund i huset? Hvad med løbetid i nabolaget, der går hundene jo også op og ned af hinanden og på ture sammen hvor de snuser? Du mener de vil reagere helt anderledes fordi tæven var i huset?

 

Løbetid i nabolaget er helt anderledes end at have "sin egen" højløbske tæve. Sådan er det her og tror det er sådan for de fleste hanhunde. Det er jo noget andet at bo sammen og gå og vente på hun bliver klar :slem:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg personligt kan godt lide at lade hunden vokse ud og så tage beslutningen, og det er ikke rigtigt noget som egentlig er til diskussion, sådan synes jeg bare det skal være hos os. Og i min race er det altså bare ikke normalt at neutralisere når man trækker med dem - medmindre vi taler sygdom, selvklart.

 

Synes da folk har skrevet om hvad deres plusser og bestemt også minusser er/har været. Jeg læser det bare ikke som advarsler, men som ting jeg bør være opmærksom på og tage forholdsregler imod fra start. Såsom lære mine hunde at kunne være i bur eller hundegård, som en positiv ting.

 

Desuden kender jeg også folk med kun hanhunde eller kun tæver, og de kan såmænd også komme ud for uoverensstemmelser og må ændre i hvordan hundene går sammen etc. 3 eller 4 intakte hanhunde er også en del hormoner, ikke. (Skal måske nævnes at jeg satser på at ende med et 4-spand, forresten ;-))

 

Min plan er 2 hanner og 2 tæver. Måske skulle den ene tæve være kommet før nr 2 han optimalt set, men det kan så ikke lade sig gøre nu.

 

Du spørger om vores mening, jeg svarer bare hvordan jeg ser på det og det er egentlig ikke for at diskutere dine beslutninger,.. det må du jo selvom.

 

Lol det var så det du gjorde.

Jeg skrev følgende, helt generelt:

Når jeg læser folks beskrivelser bl.a. i denne tråd, synes jeg det lyder som om de der skriver at de ingen problemer har, måske bare ikke finder uoverenstemmelser som noget at hidse sig op over. Hvis jeg havde deres hunde, er det ikke sikkert jeg ville synes det var så uproblematisk,.. den vinkel skal man måske også lige have med. Altså at folk ser forskelligt på hvad der er et problem.

Det kan jeg jo ikke gøre for at du tager personligt. Og dit svar nedenunder er da underligt firkantet og overdrevet.

Hvis man ikke ønsker uoverensstemmelser, så skal man ikke have flere hunde, og lade ens hund hilse på andre.

Vi har bare helt forskellige måde at have hunde på.

Tror egentlig ikke du ved ret meget om hvordan jeg har hund.

Bare rolig A. Ingen af mine hunde tager skade. Jeg tager skadet hunde og pludselig bliver de velfungerende.

Jamen godt for dig da. Jeg har ikke på noget tidspunkt skrevet at dine hunde ikke har det godt, det er dig der bliver personlig her.

 

I din verden er det forkert at sende en hunde i brombær og i min er det det korrekt.

I min verden er det forkert ikke at tage vare på sin hund hvis den stresser så meget op at den kan komme til at skade sig selv ved det. Om det er brombærkrat hunden vil rende igennem eller om det er en anden hund den vil tumle med på Møns klint, er mig ligegyldigt.

 

I min verden er det naturlig at der en gang imellem opstår konflikter og i din er det unaturligt.

Hvem siger at jeg mener det er unaturligt?. Jeg siger bare at jeg åbenbart ser det som noget der ikke er helt ubetydeligt, hvor andre måske trækker på skuldrene af at have interne konflikter i deres hundeflok.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ved ikke om det er druknet et sted eller om jeg har glemt at have læst det, men har du skrevet et sted hvorfor du overvejer en tæve som tredjehund og ikke en han?

 

Ift. om hunde der bruges til løb er neutratiseret eller intakte, hvilken forskel gør det så hvis der er tale om en tæve?

 

Det står i svaret til Ascha og Louise længere oppe på denne side. Er ikke helt med på hvad du mener med det sidste spørgsmål?

Link til indlæg
Del på andre sites

Øhm ok, jeg har så 59 indlæg på samme side, men tak for svar.

Skriver du ikke et sted at der er kutyme for at hunde der bruges i konkurrencer er intakte?

 

Hehe det vidste jeg så ikke - indlæg nr 53 (står ude til højre). Jo, det er der. Bl.a. skal hundene have været på udstilling før de kan præmieres.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hehe det vidste jeg så ikke - indlæg nr 53 (står ude til højre). Jo, det er der. Bl.a. skal hundene have været på udstilling før de kan præmieres.

Tak det hjalp ;-)

 

Udstilling?

Skal en hund have været på udstilling for at kunne præmieres i en løbskonkurrence?

Spiller det ind om en tæve er steril eller intakt i den sammenhæng?

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak det hjalp ;-)

 

Udstilling?

Skal en hund have været på udstilling for at kunne præmieres i en løbskonkurrence?

Spiller det ind om en tæve er steril eller intakt i den sammenhæng?

 

Ja, det skal de faktisk, jeg ved ikke helt hvorfor - de skal have en VG (minimum). Nu ved jeg ikke særligt meget om udstillingsregler, men man kan måske få en attest på at hunden har haft begge kugler nede, hvis den bliver kastreret? Ved ikke om der er ting man tjekker ved en tæve?

 

Eller, med præmieres mener jeg så titler, ligesom LP1 og rally kan man få titler i løbskonkurrencer. De må gerne løbe med uden bedømmelse fra udstilling, skal dog stadig have stambog.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja, det skal de faktisk, jeg ved ikke helt hvorfor - de skal have en VG (minimum). Nu ved jeg ikke særligt meget om udstillingsregler, men man kan måske få en attest på at hunden har haft begge kugler nede, hvis den bliver kastreret? Ved ikke om der er ting man tjekker ved en tæve?

 

Jeps, FØR du kastrerer skal dyrlægen tjekke kuglerne og så skal du have en udtalelse fra dyrlægen, sende ind til DKK og mod fyrstelig betaling får du en testikelattest

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja, det skal de faktisk, jeg ved ikke helt hvorfor - de skal have en VG (minimum). Nu ved jeg ikke særligt meget om udstillingsregler, men man kan måske få en attest på at hunden har haft begge kugler nede, hvis den bliver kastreret? Ved ikke om der er ting man tjekker ved en tæve?

 

Eller, med præmieres mener jeg så titler, ligesom LP1 og rally kan man få titler i løbskonkurrencer. De må gerne løbe med uden bedømmelse fra udstilling, skal dog stadig have stambog.

Du både kan og må udstille en steril tæve. For hanhundene gælder reglerne som Petrine har beskrevet (tidligere kunne en hanhund der tidligere var stillet med kogler godt stilles uden, men jeg ved ikke om det er ændret. I min verden har hanhunde nemlig kogler ;-) )

 

Sig mig en gang.... er det alvorligt, at hvis en hund skal kunne få en løbstitel, så skal den have en udstillingspræmiering?

Er racen beskrevet som værende med brugsprøve og så er det løbet der er deres brugsprøve og hunden kan stilles i brugsklassen?

Men i det mindste betryggende at det "kun" var titler du mente og ikke præmiering.

Link til indlæg
Del på andre sites

Du både kan og må udstille en steril tæve. For hanhundene gælder reglerne som Petrine har beskrevet (tidligere kunne en hanhund der tidligere var stillet med kogler godt stilles uden, men jeg ved ikke om det er ændret. I min verden har hanhunde nemlig kogler ;-) )

 

Sig mig en gang.... er det alvorligt, at hvis en hund skal kunne få en løbstitel, så skal den have en udstillingspræmiering?

Er racen beskrevet som værende med brugsprøve og så er det løbet der er deres brugsprøve og hunden kan stilles i brugsklassen?

Men i det mindste betryggende at det "kun" var titler du mente og ikke præmiering.

 

Hvad betyder præmiering? Føreren af spandet kan vinde pokaler, men hundene kan ikke få titler på sit stambogsnavn. Jeg ved ikke hvornår de regler er lavet, og den helt fuldstændige grund.

 

Nej den er ikke beskrevet med en brugsprøve - i Sverige har de lavet tiltaget at for at kunne blive svensk champion (udstilling) skal man have taget brugsprøven. Det har man så ikke ønsket at gøre i DK, endnu måske, hvem ved.

Link til indlæg
Del på andre sites

Du både kan og må udstille en steril tæve. For hanhundene gælder reglerne som Petrine har beskrevet (tidligere kunne en hanhund der tidligere var stillet med kogler godt stilles uden, men jeg ved ikke om det er ændret. I min verden har hanhunde nemlig kogler ;-) )

 

Sig mig en gang.... er det alvorligt, at hvis en hund skal kunne få en løbstitel, så skal den have en udstillingspræmiering?

Er racen beskrevet som værende med brugsprøve og så er det løbet der er deres brugsprøve og hunden kan stilles i brugsklassen?

Men i det mindste betryggende at det "kun" var titler du mente og ikke præmiering.

 

Man kan jo også vælge at få udstillet hunden inden, speciel hvis neutralisering giver pels problem. Ved godt det ikke er Buddhas plan, men i yderste konsekvens.

 

I Spaniels Klubben må man kun stille op i vinderklasse, hvis man har en 2. Præmiering på udstilling og desuden må man ikke deltage i den uofficielle apporterings DM uden. Så jo hos nogle "brugs"racer vægtes udseende ret meget.

Ved i hvordan præcist det er for samojeder.

Link til indlæg
Del på andre sites

Man kan jo også vælge at få udstillet hunden inden, speciel hvis neutralisering giver pels problem. Ved godt det ikke er Buddhas plan, men i yderste konsekvens.

 

I Spaniels Klubben må man kun stille op i vinderklasse, hvis man har en 2. Præmiering på udstilling og desuden må man ikke deltage i den uofficielle apporterings DM uden. Så jo hos nogle "brugs"racer vægtes udseende ret meget.

Ved i hvordan præcist det er for samojeder.

 

Så vidt jeg umiddelbart ved er der nogenlunde samme regler for markprøver, altså med udstilling først, og også neutralisering. Jeg går ud fra at det har noget at gøre med avlsmateriale (hund med prøver + hund der har fin exteriør = muligt avlsmateriale), men det er bare min egen tanke.

 

Umiddelbart har jeg ikke noget i mod disse regler, det er sådan det er og det læser man sig jo frem til når man begynder at undersøge mulighederne for den sport man ønsker at dyrke med sin hund.

 

Der findes også en anden løbsklub, de arrangerer et par løb i Jylland ved jeg, det er for alle, også blandingshunde.

Link til indlæg
Del på andre sites

Så vidt jeg umiddelbart ved er der nogenlunde samme regler for markprøver, altså med udstilling først, og også neutralisering. Jeg går ud fra at det har noget at gøre med avlsmateriale (hund med prøver + hund der har fin exteriør = muligt avlsmateriale), men det er bare min egen tanke.

 

Jeg tænker også, at det har noget med at gøre, at en hund der lever op til den oprindelige standart, som den burde blive bedømt efter på en udstilling, også, i hvert fald i teorien, har den perfekte bygning i forhold til at kunne holde til at udføre det den oprindeligt er skabt til..

- Her må vi så se bort fra at nogle standarter, eller i hvert fald det der bliver dømt efter på udstillinger, på nogle racer ind i mellem bevæger sig noget væk fra det oprindelige og dermed måske ikke er så hensigtsmæssigt i forhold til hvad hunden egentligt er skabt til at lave.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tænker også, at det har noget med at gøre, at en hund der lever op til den oprindelige standart, som den burde blive bedømt efter på en udstilling, også, i hvert fald i teorien, har den perfekte bygning i forhold til at kunne holde til at udføre det den oprindeligt er skabt til..

- Her må vi så se bort fra at nogle standarter, eller i hvert fald det der bliver dømt efter på udstillinger, på nogle racer ind i mellem bevæger sig noget væk fra det oprindelige og dermed måske ikke er så hensigtsmæssigt i forhold til hvad hunden egentligt er skabt til at lave.

 

Ja, det er også lidt det jeg tænker. Men det vil vel også kun gælde for brugshunde, eller hvordan man kan betegne dem samlet - jagt, træk, apporterende, hyrde etc. Hvordan med aussier, kan de tage en officiel hyrdeprøve og få en titel, og skal de udstilles for det?

Link til indlæg
Del på andre sites

Nææææææææ tænker mere at det er fordi de er blevet mere udstillingshunde end brugshunde.

Hvis samojder er en brugshund ville det eneste tællende være dens løbsresultater.

 

Jo måske :hmm: Men den KAN jo tage en brugsprøve, jeg er så enig med dig i, at ikke alle går op i det. Men en del gør nu. Og jeg synes så det er et fint tiltag Sverige har taget, med at sige at hvis man vil gå efter de større udstillingstitler (i Sverige, går ud fra man kan champione løs i alle andre lande), jamen så må man også lige få løbet den tur. Det er ikke en umulighed at få prøven, men lidt træning skal der da til.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja, det er også lidt det jeg tænker. Men det vil vel også kun gælde for brugshunde, eller hvordan man kan betegne dem samlet - jagt, træk, apporterende, hyrde etc. Hvordan med aussier, kan de tage en officiel hyrdeprøve og få en titel, og skal de udstilles for det?

 

I DK har vi ikke nogen officel prøve kun for aussier, altså de kan tage en hyrdeprøve sammen med BC'erne (og andre hyrdehunde går jeg udfra?), men de prøver er svære for aussien fordi de som regel hyrder på en anden måde end Border collien.

 

Men i ASCA, den int. aussieklub, hvis man kan sige det sådan, der kan man tage hyrdeprøver på både får, ænder og køer og blive "Working Trail Champion", men om det kræver udstilling først, det ved jeg ikke, men jeg tror det egentlig ikke :hmm: Men i det hele taget på jeg være ærlig og indrømme at jeg ikke ved ret meget om hvordan det sådan rigtig fungere, da det ikke rigtig er noget der bliver dyrket herhjemme, vi har en lille håndfuld WTCH aussies herhjemme, men de må tage syd på til bla. Tyskland og Holland for at tager prøverne.

 

Men i Sverige meeeener jeg at aussien skal have en hyrdeprøve for at blive Svensk udstillings svamp, men jeg kan godt huske forkert :engel:

Link til indlæg
Del på andre sites

Er racen beskrevet som værende med brugsprøve og så er det løbet der er deres brugsprøve og hunden kan stilles i brugsklassen?

 

Hov sorry, fik ikke læst ordentligt - ja der er en brugsklasse man kan stille i, når man har taget brugsprøven. Men uden brugsprøve, kan man stille i åben klasse (ved ikke om man har særskilt championklasse i DK, som de har i Sverige).

 

Men hunden skal ikke bestå brugsprøven for at avle.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...