Hop til indhold

Racerne i gruppe 9 - berettigelse?


Hopsa
 Share

Recommended Posts

Nu er jeg ikke det fjerneste inde i GD'en, men satser på du har helt tjek på det.

Hvorfor tror du der er så stor forskel på GD'en og f.eks mops, FB, CKC?

Størrelsen.... den er nok afskrækkende til at ikke alle fristes til at indkøbe og videreproducere den, og der efter sælge den til alle.

 

Igen - Det var egentlig ikke de fysiske karaktertræk jeg tænke på, men de mentale.

Det bunder nok i, at jeg ikke aner en bjælde om avl indenfor gruppe 9 - For ved kun hvad jeg selv kigger på når jeg skal vælge kuld og der er brugsegenskaber og mentale karaktertræk højt på listen også hos opdrætterne.

Og har endnu ikke købt en selskabsrace med tavle, så ved ikke hvordan opdrætterne indenfor de forskellige racer prioritere det.

Personligt har jeg kun erfaring med indkøbet af en enkelt gruppe 9 hund, og den valgte jeg at få fra Sverige fra en opdrætter jeg i forvejen kender og som hovedsageligt opdrætter grander. Men jeg vil sige at man generelt oplever en mangelfuld viden og anerkendelse af hvad der prioriteres hos de hunde/racer der udstilles meget, det er nemlig temmelig relevant at en hund har en god psyke for at kunne blive til noget inden for udstillingssporten.

En selvbevidst hund uden frygt vil kunne nå længere end det modsatte, osse selvom den skulle have lidt mangler i eksteriøret. Det samme gælder for en samarbejdsvillig og behagesyg hund, den kommer længere bare pga udstrålingen.

 

 

I øvrigt, så tog jeg dette billede af min mor og hendes franske på et skue i søndags. Det var deres første tur i ringen sammen og her er de lige blevet færdige.

Det viser lige præcis hvordan mit billede af racen er.... er glad og energisk lille hund der opfylder målet med erhvervelsen til fulde :lun:

 

https://www.facebook.com/photo.php?fbid=10200641326306399&set=o.400728769989438&type=3&theater

Link til indlæg
Del på andre sites

Til Hopsa

Jeg har da mødt en del franske, der kun gik i flexsnor og prustede forfærdeligt, hvis de ville lege.Denne tæve, Luna er faktisk den første jeg møder med virkelig drive i.Sådan en vovse , jeg glæder mig til at møde igen, for hvilken livsenergi.

Jeg bliv igen nr 2 ihan i åben i Stestrup, pga min handling sagde dommeren. Her mit løb.De skide knæ- der ikke virker.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg synes, at mange gode ting allerede er sagt. Dog må jeg indrømme, at jeg synes det er synd, at der er så meget vægt på selskabsdelen i selskabsracerne. For bare fordi det er en hund som er avlet med selskab for øje, så betyder det jo ikke at de ikke har andre behov eller drives. Det ved jeg jo godt, at I ved - men jeg synes at mange almindelige danskere ikke tænker over, at små selskabshunde også kan have brug for lydighedstræning, mentalt stimuli, at løbe rundt, lidt let sporarbejde osv. Og jeg tror, at mange af de mere hysteriske selskabshunde måske er blevet lidt kuk-kuk af, ikke at blive set som den hund, de er - men det er nok en fordom.

 

Jeg var på et tidspunkt til noget frivilligt sportræning med en gruppe, der bare havde samlet sig fra området. Med i gruppen var en fransk bulldog, der var den aller langsommeligste af hundene og han gik meget sjovt, med hovedet fladt mod jorden for at næsen kom HELT ned - men han arbejdede intenst og længe, og fik da også fuldført det nemmeste spor til sidst og var MEGET glad.

Det er jo nok nemt at overse, hvis man har en FB som er snuseglad, fordi den jo altid grynter rundt og man så måske ikke opdager, HVOR meget den egentlig forsøger at snuse både det ene og det andet (og hvornår den bare sådan, øh, trækker vejret :D).

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 4 weeks later...
Gæst Sus&Siku

Jeg har fået afvide, at min hunds mors søster, som er en blanding af F.Bulldog og pekingeser er en fremargende agility hund.

 

Jeg har den holdning, at alle hunde er fremavlet til et formål uanset race. Har dog endnu ikke fundet ud af, hvad præcis pekingeseren havde af formål andet end være en tempelhund?! Min fordom omkring den race, er at de er nogle hissige kræ, som sjældent kan enes med andre hunde.

 

Tror mange 1 gangsejere(mig selv inc)bliver overrasket over, at selsskabshunde ikke bare er "sofahunde". En skam at der gik mode i det, da "taskehundene" blev populære. Mange unge ved ikke, hvad de går indtil, når de anskaffer sig en selsskabshund.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...