Hop til indhold

FIELD TRIAL SPANIEL vs. COCKER SPANIEL


Gæst spejdermanden
 Share

Recommended Posts

Gæst spejdermanden

Hej.

 

Hvad er forskellen på disse to tyber/racer?

Er der forskel på størelser og temperament?

 

Hvor lang tid er jeres hun alene hjemm i hverdagene?

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej.

 

Hvad er forskellen på disse to tyber/racer?

Er der forskel på størelser og temperament?

 

Hvor lang tid er jeres hun alene hjemm i hverdagene?

 

 

Hej Spejdermand

 

Når du skriver Field trail spaniel antager jeg du mener FT cockeren og ikke FT springeren når nu du vil have sammenligning.

 

Forskellen står beskrevet i flere tråde herinde blandt andet en tråd der for ganske nylig kørte om brugshunderacer.

 

Jeg skal prøve at huske at besvare denne tråd imorgen når jeg ikke er ved at dø af træthed :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

I princippet burde de to være samme race, men ensidig avl fra begge sider har fået dem til gå i hver sin retning.

 

Nu ved jeg ikke hvad du specifikt søger, men her en kort beskrivelse. Jeg skal måske starte med at sige at jeg selv har standardtypen, men har mange bekendte der har FT.

 

FT cockeren er en lille lynhurtig jagthund der er forholdsvis spinkel, har et spidst snudeparti og højt ansatte ører. Ofte har den kommodeagtig benstilling. Den er moderat pelset, da man ikke ønsker alt for meget pels når den skal ud på jagt.

 

Standard cockeren er langsommere og mere grundig i søget, kraftigere bygget, større end ft'eren og forholdsvis pelset, da denne type primært bruges til udstilling.

 

FT typen skal have meget aktivering. I og med den er fremavlet ensidigt til jagt, så skal den have ekstra meget stimulering udenfor jagtsæsonen. Ofte er den ikke specielt egnet som familiehund da den ofte lever 1½ m over jorden og i et gear som mange familier ikke kan følge med i.

 

Standardtypen skal også aktiveres, det er trods alt stadig en jagthund, men den er mere "laid back" end FT'eren og fungerer fint som familiehund.

 

Jeg ved ikke specifikt hvad du søger, om du er ude efter en jagt, familie eller udstillingshund?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst spejdermanden

Det var bare for at kende forskellen.

Men det er jo nok den alm. cocker jeg mulighvis skal have så.

Den opfattelse jeg har at denne race er at de vil gøre næsten alt for at vare sammen og arbejde for sin ejer.

 

Er der mange problemer for denne race at gå uden snor?

Link til indlæg
Del på andre sites

Det var bare for at kende forskellen.

Men det er jo nok den alm. cocker jeg mulighvis skal have så.

Den opfattelse jeg har at denne race er at de vil gøre næsten alt for at vare sammen og arbejde for sin ejer.

 

Er der mange problemer for denne race at gå uden snor?

 

 

Jeg vil sige ja og nej.

 

En cocker er skabt for at kunne jage under bøssen. Dvs ideelt set skal den ikke gå længere væk end 20 m. fra føreren.

 

MEN! en cocker er også en jagthund, og man skal ikke tro den hellige grav er velforvaret hvis der pludselig løber en hare forbi eller der letter en flok fugle. Så kan selv den mest velopdragne cocker blive fristet.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst spejdermanden

Er der nogen der ved hvordan de har det generalt med at være alene hjemme.

Hvor lang tid er jeres hund alene hjemme.

 

Jeg er kommet til at tænke på, at der må da være mange hunde som er alene hver dag mellem 8-9 timer. Er det ikke for meget, eller kan hunden få tiden til at gå

Link til indlæg
Del på andre sites

Er der nogen der ved hvordan de har det generalt med at være alene hjemme.

Hvor lang tid er jeres hund alene hjemme.

 

Jeg er kommet til at tænke på, at der må da være mange hunde som er alene hver dag mellem 8-9 timer. Er det ikke for meget, eller kan hunden få tiden til at gå

 

 

Nu er jeg nok ikke den bedste til at svare, for jeg har lange arbejdsdage, men da min mand har 5 ugers arbejde/ 5 ugers fri, er der lange perioder hvor der er nogen hjemme hele dagen og lange perioder hvor de skal være alene hjemme i mere end 8 timer (nok nærmere 9-10 timer).

 

Og så har jeg 4 hunde til at underholde hinanden hvilket heller ikke er helt normalt. Herudover har de mulighed for at gå ind og ud af huset (hundelem), så dem der ikke kan holde sig i løbet af dagen kan komme ud at tisse.

 

Hvis man ikke måtte være væk længere tid end 8 timer om dagen, så var der ikke ret mange der skulle have hund. Hvis alle hundeejere maks måtte have 4 timers arbejdsdag, så ville samfundet hurtigt gå i stå.

 

Hvis bare man sørger for at aktivere sin hund når man kommer hjem og eventuelt så kan man jo finde en ung pige/dreng til at komme og lufte i dagtimerne.

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 1 month later...

Mange misforstå forskellene på ft cocker og alm. cocker.

 

Ft cocker er avlet rigtig nok avlet til jagt, dermed er de også avlet til lydighed. Hvor imod en alm. cocker er avles på den udseende.

 

Der betyder at en ft cocker er avlet til at kunne gå under bøssen, jeg vil gerne understrege, at den er ligeledes meget grundig i dens søg.

 

Jeg vil gerne slå fast, at det er fuldstændig misforsået at en ft cocker ikke kan være en god familie hund. Det er en god familie- og børnhund.

 

Jeg har selv en ft cocker, og jeg er super glad for ham - men alle hundeejere er glade for deres hund, smil. Jeg går til lydehedstræning med ham, han er et år nu, og har været hurtig til at lære. Min træner har sagt, at han kan blive rigtig dytigt.

 

Men om man skal vælge den ene frem for den anden, afhænger fuldstændig af hvad man vil med hunden. Jeg vil anbefald at man tager ud og møder dem, og selv danner sig et indtryk af det.

 

Mht. om hunden kan være alene hjemme er det jo noget man skal lære den.

Link til indlæg
Del på andre sites

Mange misforstå forskellene på ft cocker og alm. cocker.

 

Ft cocker er avlet rigtig nok avlet til jagt, dermed er de også avlet til lydighed. Hvor imod en alm. cocker er avles på den udseende.

 

Der betyder at en ft cocker er avlet til at kunne gå under bøssen, jeg vil gerne understrege, at den er ligeledes meget grundig i dens søg.

 

Jeg vil gerne slå fast, at det er fuldstændig misforsået at en ft cocker ikke kan være en god familie hund. Det er en god familie- og børnehund.

 

Jeg har selv en ft cocker, og jeg er super glad for ham - men alle hundeejere er glade for deres hund, smil. Jeg går til lydehedstræning med ham, han er et år nu, og har været hurtig til at lære. Min træner har sagt, at han kan blive rigtig dytigt.

 

Men om man skal vælge den ene frem for den anden, afhænger fuldstændig af hvad man vil med hunden. Jeg vil anbefald at man tager ud og møder dem, og selv danner sig et indtryk af det.

 

Mht. om hunden kan være alene hjemme er det jo noget man skal lære den.

Link til indlæg
Del på andre sites

Mange misforstå forskellene på ft cocker og alm. cocker.

 

Ft cocker er avlet rigtig nok avlet til jagt, dermed er de også avlet til lydighed. Hvor imod en alm. cocker er avles på den udseende.

 

Der betyder at en ft cocker er avlet til at kunne gå under bøssen, jeg vil gerne understrege, at den er ligeledes meget grundig i dens søg.

 

Jeg vil gerne slå fast, at det er fuldstændig misforsået at en ft cocker ikke kan være en god familie hund. Det er en god familie- og børnehund.

 

Jeg har selv en ft cocker, og jeg er super glad for ham - men alle hundeejere er glade for deres hund, smil. Jeg går til lydehedstræning med ham, han er et år nu, og har været hurtig til at lære. Min træner har sagt, at han kan blive rigtig dytigt.

 

Men om man skal vælge den ene frem for den anden, afhænger fuldstændig af hvad man vil med hunden. Jeg vil anbefald at man tager ud og møder dem, og selv danner sig et indtryk af det.

 

Mht. om hunden kan være alene hjemme er det jo noget man skal lære den.

 

Selvfølgelig kan en F.T. cocker være en god familie hund, men den kan det kun HVIS man har sat sig ind i hvad for en race man har med at gøre og HVIS der arbejdes med den, ellers vil den ikke trives.

Jeg tror det der menes med at den ikke vil være en god familie hund er at den ikke vil egne sig hvis den ikke bliver brugt og ikke får lov at arbejde for så vil den heller ikke være i stand til at slappe af og den vil være temmelig forstyrret.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...