Hop til indhold

Alt og Intet - om foder!


Eris
 Share

Recommended Posts

Wowser.. Læste lige for sjov på posen.. Luna skulle efter deres anbefalinger have ca 290 g. Hun får 215 g :genert: Gad vide om hun får for lidt? Jeg mener, det kan de vel også? Sådan energi til muskler og sådan? Eller er jeg alt for teknisk nu:lol::hmm:

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 732
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Wowser.. Læste lige for sjov på posen.. Luna skulle efter deres anbefalinger have ca 290 g. Hun får 215 g :genert: Gad vide om hun får for lidt? Jeg mener, det kan de vel også? Sådan energi til muskler og sådan? Eller er jeg alt for teknisk nu:lol::hmm:

 

Jeg plejer at bruge kcal indholdet/100 g som min guide til hvor meget tea skal have af et nyt foder, da jeg synes vejledningerne er enormt forskellige. Jeg ved at hun skal have omkring de 300-320 kcal/dag for at holde vægten, og dermed få nok energi til muskler osv.

Hvis fodervejledningen sig at hun skal have markant mere foder, så skifter jeg mærke, da jeg så ikke er sikker på at hun får nok vitamin/mineral på den lave mængde.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg plejer at bruge kcal indholdet/100 g som min guide til hvor meget tea skal have af et nyt foder, da jeg synes vejledningerne er enormt forskellige. Jeg ved at hun skal have omkring de 300-320 kcal/dag for at holde vægten, og dermed få nok energi til muskler osv.

Hvis fodervejledningen sig at hun skal have markant mere foder, så skifter jeg mærke, da jeg så ikke er sikker på at hun får nok vitamin/mineral på den lave mængde.

 

Luna skal have ca 900 kcal og så er der plads til guffer. 900 kcal Essential Older er ca 240 gram, så hut jeg visker. Men hun skulle lige tabe sig lidt, så jeg satte det længere ned. Prøver at skrue det lidt opad igen, men jeg tror ikke vi når op på 240 g uden at hun tager på igen

Link til indlæg
Del på andre sites

Luna får ikke andet end et kaninøre og hver anden aften et lille stykke tørret guf efter hendes propaline medicin. :-D

 

Her får de en eller to tyggeting i løbet af eftermiddagen aftenen. Der er RC lab i lommen på gåturene, og så er der frolic, pølser m.v. til daglig træning.

Det løber op.

Link til indlæg
Del på andre sites

Sjovt egentlig, jeg har aldrig nogen sinde vejet eller målt mængden på mine hundes foder, de får bare en sjat ;) bliver de tynde får de lidt ekstra, bliver de tykke lidt mindre;) Pjevs får hvalpefoder efter ædelyst 3-4 gange dagligt, dvs jeg sætter skålen ned til hende og fjerner den igen når hun stopper med at spise;) Alfen og Kleo får en sjat spred ud på plænen morgen og aften;)

Link til indlæg
Del på andre sites

Sjovt egentlig, jeg har aldrig nogen sinde vejet eller målt mængden på mine hundes foder, de får bare en sjat ;) bliver de tynde får de lidt ekstra, bliver de tykke lidt mindre;) Pjevs får hvalpefoder efter ædelyst 3-4 gange dagligt, dvs jeg sætter skålen ned til hende og fjerner den igen når hun stopper med at spise;) Alfen og Kleo får en sjat spred ud på plænen morgen og aften;)

 

"Stopper med at spise" findes ikke hos en labrador :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Beaglepack

Jeg vejer beaglernes foder af fra gang til gang - de får mad 4 x pr. dag - det vil sige mellem 170-200 gram foder pr hund pr dag - hvis de kun får tør foder. Darwin får nogle gange lidt mere, da han er til den tynde side og IKKE må tabe noget vægt. Hvis de får et kaninøre f.eks. bliver det ikke modregnet i deres tørfoder. Nogle gange i ugen får de lidt hjemmelavet og så bliver den ene portion mad fratrukket i dags rationen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Beaglepack
Magda får mad (tørfoder) tre gange om dagen. Desværre er hun ikke god til at være alene (det bliver dog bedre og bedre :5up:), men jeg har dog fundet ud af at med et marv- eller kødben kan hun blive afledt imens jeg går og imens jeg er væk. Så langt så godt.

 

Når hun skal være alene, og får et kødben, så trækker jeg et måltid tørfoder fra hendes dagsration, da nogle af benene er ret store og jeg tænker der er godt gods i dem. Og afhængigt af hvad for knogler hun får, så kan hun sagtens spise rub og stub.

 

 

 

MEN hun er kun lige blevet 8 måneder og vokser derfor stadig. Det jeg derfor er i tvivl om er om hun mon får nok af det hun skal have, altså som hun ellers ville få fra tørfoderet? Der er selvfølgelig også gode ting i et ben, men er i tvivl om om det kan gå ind og erstatte de ting i tørfoderet?

 

Jeg har tænkt på at gå over til BARF, men jeg er i tvivl om det er en god idé, da jeg bruger benene som en "ekstra" lækker ting :vedikke:

Derudover, så synes jeg også at hun har tendens til at blive meget oppustet af det og afføringen bliver meget hård og knoldet, dog uden hun bliver forstoppet eller har problemer med at komme af med det.

 

 

Jeg ville passe på med for mange ben - det er jo ekstra kalk og der er også tilsat kalk i de fleste tør foder typer.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ville passe på med for mange ben - det er jo ekstra kalk og der er også tilsat kalk i de fleste tør foder typer.

Helt ærligt, det kan også blive for omstændeligt;) jeg vil ikke råde nogen til at "passe på med ben" ;) risikoen for at hunden får for meget kalk er godt nok ikke stor;)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er nødt til at veje af, det er min kontrol. Jeg "tør" ikke det der, med en sjat:lol: Og nej, Luna stopper ikke med at spise, før der ikke er mere mad:lol:

 

Er der egentlig nogle der ved, om man kan få noget mad, der øger musklerne? Eller altså kan give et boost/støtte til træningen? Luna har jo desværre tabt ret meget muskelmasse på bagparten og jeg skal have noget på igen. Dog har jeg ikke mulighed for waterwalk eller svømning, så det skal gøres ved motion (og op og ned af vores enlige bakke hehe) og evt tilskud/foder, hvis man kan det?

 

Jeg ved at Sisqo fik gode muskler på bagparten, da han røg på råt, men han har også haft en masse problemer med bugspytkirtlen, som hvalp, så det er en hel anden historie end Luna

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Beaglepack
Helt ærligt, det kan også blive for omstændeligt;) jeg vil ikke råde nogen til at "passe på med ben" ;) risikoen for at hunden får for meget kalk er godt nok ikke stor;)

 

Det er jeg så ikke enig i - har set hvad for meget kalk kan gøre ved en hund. Desuden finder jeg det grænser til (undskyld) dyrplageri hvis hunden får så hård afføring at den ligefrem bliver oppustet af det

Mine får ALDRIG ben af nogen som helst slags - for så ved jeg godt hvad klokken er slået;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi er slet ikke enig, jeg er faktisk næsten ude i at det "grænser til dyremishandling aldrig at give ben" det er HUNDE vi har, de skal efter min mening have foder så tæt på det naturlige som muligt, jeg har aldrig set eller hørt om "for meget kalk af ben" før;)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Beaglepack
Vi er slet ikke enig, jeg er faktisk næsten ude i at det "grænser til dyremishandling aldrig at give ben" det er HUNDE vi har, de skal efter min mening have foder så tæt på det naturlige som muligt, jeg har aldrig set eller hørt om "for meget kalk af ben" før;)

 

Nej du har så åbenbart ikke hunde som bliver kanon syge af det - og det er jo godt for dig

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er nødt til at veje af, det er min kontrol. Jeg "tør" ikke det der, med en sjat:lol: Og nej, Luna stopper ikke med at spise, før der ikke er mere mad:lol:

 

Er der egentlig nogle der ved, om man kan få noget mad, der øger musklerne? Eller altså kan give et boost/støtte til træningen? Luna har jo desværre tabt ret meget muskelmasse på bagparten og jeg skal have noget på igen. Dog har jeg ikke mulighed for waterwalk eller svømning, så det skal gøres ved motion (og op og ned af vores enlige bakke hehe) og evt tilskud/foder, hvis man kan det?

 

Jeg ved at Sisqo fik gode muskler på bagparten, da han røg på råt, men han har også haft en masse problemer med bugspytkirtlen, som hvalp, så det er en hel anden historie end Luna

 

Hmm du kan ikke forvente at give absolut mindste portion mad og samtidig bygge muskler op - muskler skal have noget at leve af. Hvis du giver for lidt mad begynder kroppen at "spise" af musklerne og så mangler Luna energi til at få opbygget musklerne :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Hmm du kan ikke forvente at give absolut mindste portion mad og samtidig bygge muskler op - muskler skal have noget at leve af. Hvis du giver for lidt mad begynder kroppen at "spise" af musklerne og så mangler Luna energi til at få opbygget musklerne :blink:

 

Det er nemlig også lidt det jeg tænker. Men jeg er bare samtidig bange for at hun så tager vægt på. Men jeg prøver lige at øge det lidt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Er det ikke et spørgsmål om mere mad+mere motion=muskler (groft sagt). Mennesker spiser ihvertfald masser af protein, og dyrker målrettet motion, så mon ikke det samme gælder hunde?:-)

 

Med hensyn til ben, forstår jeg nu heller ikke hysteriet. I øvrigt spiser hunden jo kun marven i et marvben, og ikke selve knoglen. At en enkelt hund bliver syg af ben, er jo ikke ensbetydende med at alle hunde skal undvære ben:vedikke:

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er nemlig også lidt det jeg tænker. Men jeg er bare samtidig bange for at hun så tager vægt på. Men jeg prøver lige at øge det lidt.

 

Husk lige at Luna er en ældre hund. Sådan en bygger ikke sådan lige muskler. Man kan hjælpe dem med at vedligeholde muskulaturen gennem afstemt motion og fodring, men at snakke muskelopbyggende ifm. en gammel hund, det vil jeg påstå er en tabt sag.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er nemlig også lidt det jeg tænker. Men jeg er bare samtidig bange for at hun så tager vægt på. Men jeg prøver lige at øge det lidt.

 

Men du snakkede om at hun skulle af med lidt vægt nu ikke? Hvis det er tilfældet ville jeg sætte hende op til "vedligeholdelses mængde", og så øge motionen.

Høj protein og moderat/lavt fedtindhold må være vejen frem (det er i hvert fald sådan jeg forsøger at fodre Tea)

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...