Hop til indhold

Alt og Intet - om foder!


Eris
 Share

Recommended Posts

Husk lige at Luna er en ældre hund. Sådan en bygger ikke sådan lige muskler. Man kan hjælpe dem med at vedligeholde muskulaturen gennem afstemt motion og fodring, men at snakke muskelopbyggende ifm. en gammel hund, det vil jeg påstå er en tabt sag.

 

Jeps det er vi helt enige om, at jeg ikke kan bygge alverden på, men så ihvertfald holde det vedlige som hun har. Vi skal afsted til massør i morgen, og hun (massøren) har lovet at lægge sit hoved i blød med ting, vi kan gøre herhjemme. Jeg har jo desværre været så dum, at flytte længere væk fra strand, og jeg har ikke bil, så kan ikke nå til waterwalk, selvom det ligger 2.5 km herfra. De lukker desværre kl 17, og jeg er hjemme 16.40

 

Men du snakkede om at hun skulle af med lidt vægt nu ikke? Hvis det er tilfældet ville jeg sætte hende op til "vedligeholdelses mængde", og så øge motionen.

Høj protein og moderat/lavt fedtindhold må være vejen frem (det er i hvert fald sådan jeg forsøger at fodre Tea)

 

Jo, jeg skal bare lige hitte ud af, hvad der er "vedligeholdelses mængden":-D

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 732
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Gæst Beaglepack
Er der en der vil fortælle hvordan det kommer til udtryk når en hund får for meget kalk?

 

 

dette er hentet fra Københavns dyrehospital

 

Kalcium:fosfor-balancen i kroppen reguleres af hormoner fra biskjoldbruskkirtlerne, bl.a. parathyroidea hormon (PTH). PTH regulerer kalcium:fosfor-balancen ved at øge kalcium-optagelsen i tarmen, nedsætte kalcium-udskillelsen fra nyrerne og ved at frigive kalcium fra knoglerne. PTH øger også vitamin D´s aktivitet og fremmer dermed kalciumoptagelsen.

Det er vigtigt at hundefoder indeholder den rette mængde kalcium og fosfor, men det er lige så vigtigt at forholdet mellem disse to mineraler er korrekt. Det rette kalcium:fosfor forhold er et godt grundlag for en harmonisk vækst og velfungerende organisme. I vækstperioden, drægtigheds- og diegivningsperioden er det ekstra vigtigt at hunden får en velafbalanceret mængde kalcium i sit foder. For meget kalcium eller et forkert kalcium:fosfor forhold fremmer risikoen for vækstforstyrrelser hos hvalpe, ligesom kalcium spiller en væsentlig rolle for udviklingen af mælkefeber hos tæven.

Kalcium:fosfor-forholdet i hele byttedyr er på 1.1:1. Byttedyrets knogler har i sig selv et kalcium:fosfor-forhold på 2:1. Hvis man fodrer med skært kød, vil man få en meget skæv mineralbalance, idet skært kød har et kalcium:fosfor-forhold på ca. 1:20. Kalcium-indholdet er da meget lavt i forhold til fosfor-indholdet, og det er derfor nødvendigt at supplere med den rette mængde kalcium, hvis man ønsker at fodre hjemmelavet foder der indeholder skært råt eller skært kogt kød.

Det findes videnskabelige undersøgelser der har påvist hvor meget en kalcium en hund skal have. Hvis din hund fodres med et komplet hundefoder der er fremstillet kommercielt, må du ikke tildele ekstra kalcium. Ved kalcium-overdosering vil balancen mellem kalcium, fosfor, magnesium og zink blive forskubbet. Kroppens organer vil blive forkalket og ødelagt, hvis der gives meget kalcium eller vitamin D, idet vitamin D fremmer kroppens kalcium-optagelse.

Link til indlæg
Del på andre sites

dette er hentet fra Københavns dyrehospital

 

Kalcium:fosfor-balancen i kroppen reguleres af hormoner fra biskjoldbruskkirtlerne, bl.a. parathyroidea hormon (PTH). PTH regulerer kalcium:fosfor-balancen ved at øge kalcium-optagelsen i tarmen, nedsætte kalcium-udskillelsen fra nyrerne og ved at frigive kalcium fra knoglerne. PTH øger også vitamin D´s aktivitet og fremmer dermed kalciumoptagelsen.

Det er vigtigt at hundefoder indeholder den rette mængde kalcium og fosfor, men det er lige så vigtigt at forholdet mellem disse to mineraler er korrekt. Det rette kalcium:fosfor forhold er et godt grundlag for en harmonisk vækst og velfungerende organisme. I vækstperioden, drægtigheds- og diegivningsperioden er det ekstra vigtigt at hunden får en velafbalanceret mængde kalcium i sit foder. For meget kalcium eller et forkert kalcium:fosfor forhold fremmer risikoen for vækstforstyrrelser hos hvalpe, ligesom kalcium spiller en væsentlig rolle for udviklingen af mælkefeber hos tæven.

Kalcium:fosfor-forholdet i hele byttedyr er på 1.1:1. Byttedyrets knogler har i sig selv et kalcium:fosfor-forhold på 2:1. Hvis man fodrer med skært kød, vil man få en meget skæv mineralbalance, idet skært kød har et kalcium:fosfor-forhold på ca. 1:20. Kalcium-indholdet er da meget lavt i forhold til fosfor-indholdet, og det er derfor nødvendigt at supplere med den rette mængde kalcium, hvis man ønsker at fodre hjemmelavet foder der indeholder skært råt eller skært kogt kød.

Det findes videnskabelige undersøgelser der har påvist hvor meget en kalcium en hund skal have. Hvis din hund fodres med et komplet hundefoder der er fremstillet kommercielt, må du ikke tildele ekstra kalcium. Ved kalcium-overdosering vil balancen mellem kalcium, fosfor, magnesium og zink blive forskubbet. Kroppens organer vil blive forkalket og ødelagt, hvis der gives meget kalcium eller vitamin D, idet vitamin D fremmer kroppens kalcium-optagelse.

 

Det er fint, intet nyt under solen. Jeg går relativt meget op i fosfor/kalcium forholdet under mine hundes vækst, da det er en stor race.

 

Men du svarer ikke på hvad jeg spørger om. Hvordan kommer det til UDTRYK når en hund får for meget kalk?

Jeg går ud fra du har noget erfaring på området når du skriver "har set hvad for meget kalk kan gøre ved en hund." samt "du har så åbenbart ikke hunde som bliver kanon syge af det".

Link til indlæg
Del på andre sites

Med hensyn til muskelopbyggelse så har jeg jo samme problem.

 

Nr 1 er at sikre at hunden ikke har ondt og derved skåner sig. Mysla har fået flere muskler bagi efter hun kom på smertestillende.

 

Der skal være let tilgængelige proteiner i kosten, som feks æg. Og Det er jo nemt at tilsætte.

Massage er godt også.

.

Risklid tilskud skulle være helt fantastisk til muskel opbygning.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeps det er vi helt enige om, at jeg ikke kan bygge alverden på, men så ihvertfald holde det vedlige som hun har. Vi skal afsted til massør i morgen, og hun (massøren) har lovet at lægge sit hoved i blød med ting, vi kan gøre herhjemme. Jeg har jo desværre været så dum, at flytte længere væk fra strand, og jeg har ikke bil, så kan ikke nå til waterwalk, selvom det ligger 2.5 km herfra. De lukker desværre kl 17, og jeg er hjemme 16.40

 

Jeg ved ikke hvad du fodrer med, men min gamle hanhund som ikke får anden motion end den han selv vælger i hans eget tempo, han fungerer super godt på RCs Maxi +8 variant. Han har lidt med bugspytkirtlen og tåler ikke for meget fedt, men fodrer jeg ham med light eller foder til sterile hunde, så smider han muskelmassen med det samme og taber sig derfor drastisk. Men så snart han er på +8 varianten, så har han sin masse og kropsvægt på plads igen og vægten ligger i en alder på (lige om lidt) 10 år, på 86 kilo, og det kan den ikke uden muskel.

 

Bare et forslag hvis du går og er lidt i vildrede :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

dette er hentet fra Københavns dyrehospital

 

Kalcium:fosfor-balancen i kroppen reguleres af hormoner fra biskjoldbruskkirtlerne, bl.a. parathyroidea hormon (PTH). PTH regulerer kalcium:fosfor-balancen ved at øge kalcium-optagelsen i tarmen, nedsætte kalcium-udskillelsen fra nyrerne og ved at frigive kalcium fra knoglerne. PTH øger også vitamin D´s aktivitet og fremmer dermed kalciumoptagelsen.

Det er vigtigt at hundefoder indeholder den rette mængde kalcium og fosfor, men det er lige så vigtigt at forholdet mellem disse to mineraler er korrekt. Det rette kalcium:fosfor forhold er et godt grundlag for en harmonisk vækst og velfungerende organisme. I vækstperioden, drægtigheds- og diegivningsperioden er det ekstra vigtigt at hunden får en velafbalanceret mængde kalcium i sit foder. For meget kalcium eller et forkert kalcium:fosfor forhold fremmer risikoen for vækstforstyrrelser hos hvalpe, ligesom kalcium spiller en væsentlig rolle for udviklingen af mælkefeber hos tæven.

Kalcium:fosfor-forholdet i hele byttedyr er på 1.1:1. Byttedyrets knogler har i sig selv et kalcium:fosfor-forhold på 2:1. Hvis man fodrer med skært kød, vil man få en meget skæv mineralbalance, idet skært kød har et kalcium:fosfor-forhold på ca. 1:20. Kalcium-indholdet er da meget lavt i forhold til fosfor-indholdet, og det er derfor nødvendigt at supplere med den rette mængde kalcium, hvis man ønsker at fodre hjemmelavet foder der indeholder skært råt eller skært kogt kød.

Det findes videnskabelige undersøgelser der har påvist hvor meget en kalcium en hund skal have. Hvis din hund fodres med et komplet hundefoder der er fremstillet kommercielt, må du ikke tildele ekstra kalcium. Ved kalcium-overdosering vil balancen mellem kalcium, fosfor, magnesium og zink blive forskubbet. Kroppens organer vil blive forkalket og ødelagt, hvis der gives meget kalcium eller vitamin D, idet vitamin D fremmer kroppens kalcium-optagelse.

 

Men igen, hvor stor skade gør et ben eller to om ugen? Og som regel er der også kød på et råt ben, og efter hvad der står ovenfor, er der 20 gange så meget fosfor i kød som i ben, ergo må fx et nøgleben jo forrykke balancen den anden vej, altså et fosforoverskud? Eller?

 

Og med mindre hunde er meget anderledes end os, kan de da holde til en del calcium. Personligt skal jeg tage temmelig store mængder koncentreret kalk, og går ud fra at se der læger har nogenlunde styr på at jeg ikke kalker helt til:blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Med hensyn til muskelopbyggelse så har jeg jo samme problem.

 

Nr 1 er at sikre at hunden ikke har ondt og derved skåner sig. Mysla har fået flere muskler bagi efter hun kom på smertestillende.

 

Der skal være let tilgængelige proteiner i kosten, som feks æg. Og Det er jo nemt at tilsætte.

Massage er godt også.

.

Risklid tilskud skulle være helt fantastisk til muskel opbygning.

Massage får hun så vidt muligt (hvis jeg kan låne bilen) hver 3. uge.

 

Risklid, hvor kan man købe det? Er det så rå æg man tilsætter?

 

Jeg ved ikke hvad du fodrer med, men min gamle hanhund som ikke får anden motion end den han selv vælger i hans eget tempo, han fungerer super godt på RCs Maxi +8 variant. Han har lidt med bugspytkirtlen og tåler ikke for meget fedt, men fodrer jeg ham med light eller foder til sterile hunde, så smider han muskelmassen med det samme og taber sig derfor drastisk. Men så snart han er på +8 varianten, så har han sin masse og kropsvægt på plads igen og vægten ligger i en alder på (lige om lidt) 10 år, på 86 kilo, og det kan den ikke uden muskel.

 

Bare et forslag hvis du går og er lidt i vildrede :-)

Tak, jeg er meget i vildrede. Pt får hun Essential Older. Om det er derfor hun har mistet muskelmasse, skal jeg ikke kunne sige. Jeg må lige kigge på indholdet i den der maxi +8 og se om jeg kan blive lidt klogere på, hvad jeg skal kigge på.

D. 7. skal vi til dyrlæge og have fjernet en vorte, så jeg kan også lige høre, hvad Nina foreslår.

Tak :) Hun er jo min første hund, så alt det her er helt nyt for mig. Også alt det her med motion og sådan...

Link til indlæg
Del på andre sites

Til Jeanette.

 

DEt er rå æg ja. Men kan jo også være kogt.

 

Ved ikke hvor man køber risklid olie til hunde, men man kan til heste og til mennesker har jeg set. Min gamle hest blev vildt flot af det.

 

Massage kan Du jo også selv gøre. BAre for at øge blodgennemstrømning.

 

Rc + 8 ville sheila få hvis hun kunne tåle det..

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Beaglepack
Det er fint, intet nyt under solen. Jeg går relativt meget op i fosfor/kalcium forholdet under mine hundes vækst, da det er en stor race.

 

Men du svarer ikke på hvad jeg spørger om. Hvordan kommer det til UDTRYK når en hund får for meget kalk?

Jeg går ud fra du har noget erfaring på området når du skriver "har set hvad for meget kalk kan gøre ved en hund." samt "du har så åbenbart ikke hunde som bliver kanon syge af det".

 

Jeg er ekstremt pernippen med kalk - jeg er med på det er ok at give hunden et ben i ny og næ - så længe den ikke æder det rub og stub. Min ene beagle er desværre sådan at han knuser knoglerne uanset hvilke knogler han har fået og det giver en gang tarmbetændelse til følge - derfor får mine hunde ikke rå ben - men kun tørrede ting som de kan fordøje uden at maverne går i hårdknude.

 

Min dalmatiner fik mange ben - han var multiallergiker og det var en af de få ting han kunne fornøje sig med - desværre fik han også en nyresygdom - som sikkert er kommet snigende over tid og det døde han af kun 7 år gammel - derfor er ben som forrykker den her balance mellem kalk, fosfor, magnesium og zink - noget jeg er ekstremt varsom med. Mine beaglers normale foder er endevendt ned i mindste detalje på det område - kald mig hysterisk - sådan er det bare !

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er ekstremt pernippen med kalk - jeg er med på det er ok at give hunden et ben i ny og næ - så længe den ikke æder det rub og stub. Min ene beagle er desværre sådan at han knuser knoglerne uanset hvilke knogler han har fået og det giver en gang tarmbetændelse til følge - derfor får mine hunde ikke rå ben - men kun tørrede ting som de kan fordøje uden at maverne går i hårdknude.

 

Min dalmatiner fik mange ben - han var multiallergiker og det var en af de få ting han kunne fornøje sig med - desværre fik han også en nyresygdom - som sikkert er kommet snigende over tid og det døde han af kun 7 år gammel - derfor er ben som forrykker den her balance mellem kalk, fosfor, magnesium og zink - noget jeg er ekstremt varsom med. Mine beaglers normale foder er endevendt ned i mindste detalje på det område - kald mig hysterisk - sådan er det bare !

 

Du må altså undskylde, enten udtrykker jeg mig meget dårligt eller osse er jeg noget langsom i opfattelsen. Men hvordan kommer KALKoverskud til UDTRYK?

Er det grundet overskud af kalk at din hund får tarmbetændelse eller fordi den kvaser knoglerne?

 

Din dalmatiner, udviklede han nyresygdom grundet for meget kalk?

 

Hvordan ses det at på hunden at der er for meget kalk i foderet?

Jeg er nysgerrig på dette eftersom jeg har hunde der spiser ben, en hel del af dem og oven i købet æder de rub og stup, jeg vil jo nødigt at de skal bliver død syge?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Beaglepack
Du må altså undskylde, enten udtrykker jeg mig meget dårligt eller osse er jeg noget langsom i opfattelsen. Men hvordan kommer KALKoverskud til UDTRYK?

Er det grundet overskud af kalk at din hund får tarmbetændelse eller fordi den kvaser knoglerne?

 

Din dalmatiner, udviklede han nyresygdom grundet for meget kalk?

 

Hvordan ses det at på hunden at der er for meget kalk i foderet?

Jeg er nysgerrig på dette eftersom jeg har hunde der spiser ben, en hel del af dem og oven i købet æder de rub og stup, jeg vil jo nødigt at de skal bliver død syge?

 

 

Jamen så prøver jeg igen.

Kalk/kalcium overskud - kan give mave/tarm problemer, kvalme, man kan blive konfus, ledsmerter, urin problemer, unormal tørst

Desuden kan nyrerne blive angrebet, danne nyresten f.eks. - Der er en mulig sammenhæng til prostata kræft.

 

Min dalmatiner dannede sten - men det kan så være fordi han "bare" var sådan - nyresygdomme er ikke ualmindelige hos hunde - men ses specielt hos ældre hunde.

 

Tarmbetændelsen fik Charlie fordi han knuste knoglerne.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Stella

Tjaldur er blevet meget småtspisende igen. I starten hos mig, de første 3 måneder spiste han jo næsten ikke. Han var ret så tynd. Han har så på 6 måneder taget 4 kg på. Så nu er han normal vægtig. Men den sidste måned er han begyndt at vise utrolig lidt interesse for sin mad, han for mad morgen og aften, i alt 220 gram om dagen. I løbet af dagen får han lidt godbidder, men de består af markus muhle, da der kun er 10 % fedt i, ligesom jeg knækker dem i mindre stykker. Han får dem kun på gåturene og får måske hvad der svare til en lille håndfuld. Andre dage får han ikke godbidder, det er lidt forskelligt. Så får han tyggeben i ny og næ.

 

Nu er han begyndt at spytte maden ud, han tager lidt i munden, går ind i stuen, spytter det ud og lader det ligge. Når han ikke har spist om morgen, så giver jeg ham ikke nyt om aften. Han får lakseolie i maden og kan godt lide det.

 

 

Kan det være pga varmen ? Han har det meget varmt pga alt hans pels og han skal trimmes om en uge. Kan det være smerter ? Han trænger nok til et kiropraktor tjek igen.

 

 

Det skal siges at det ikke er altid han gider hverken tyggeben eller godbidder. Nogen gange spytter han også bare det ud.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Stella
Den sædvanlige fra mig: Stella, er han tjekket for lungeorm?

 

Nej, hvordan viser lungeorm sig ? Er det ikke ved hoste og forpustelse ? Det har han hvert fald ikke noget af.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Beaglepack

Vejer en cocker ikke sådan nogenlunde som en beagle 12-14 kg?

 

I mine øjne får han alt for meget mad - 220 gram lyder meget. Mine får cirka 170 gram - nogle gange 200 hvis de har været mere aktive. De får kun tyggeben en gang i mellem - det vil sige der kan gå op til 14 dage i mellem.

 

Måske er han bare mæt - altså han bliver ikke rigtig sulten. Du kunne også hvis du har muligheden for det splitte måltiderne op i 3 gange så han ikke skal spise så meget af gangen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Stella
Vejer en cocker ikke sådan nogenlunde som en beagle 12-14 kg?

 

I mine øjne får han alt for meget mad - 220 gram lyder meget. Mine får cirka 170 gram - nogle gange 200 hvis de har været mere aktive. De får kun tyggeben en gang i mellem - det vil sige der kan gå op til 14 dage i mellem.

 

Måske er han bare mæt - altså han bliver ikke rigtig sulten. Du kunne også hvis du har muligheden for det splitte måltiderne op i 3 gange så han ikke skal spise så meget af gangen.

 

 

Altså det er muligt en cocker i følge bøgerne vejer 10-14 kg, men det har jeg endnu ikke oplevet. Tjaldur vejer 18 kg og det samme gjorde Teitur. Da jeg fik Tjaldur var hans så tynd at man kunne se hans hofteskåle tydeligt og se hans bagerste ribben, der vejede han knap 15,5 kg. Han har en vægt nu der passer til ham, det siger dyrlægen også. Han er også meget aktiv og når jeg ikke er halvt indvalid går vi i gennemsnit 3 timer hver dag, ligesom han bader hver aften i havet.

 

Han får j/d foder for sin ryg og gigt i benet og dyrlægen sagde han skulle have ca 220 gram af det om dagen.

 

Jeg synes det måske er kommet i forbindelse med varmen, så ved ikke om han simpelthen bare spiser mindre fordi det er varmt ?

Link til indlæg
Del på andre sites

Vejer en cocker ikke sådan nogenlunde som en beagle 12-14 kg?

 

I mine øjne får han alt for meget mad - 220 gram lyder meget. Mine får cirka 170 gram - nogle gange 200 hvis de har været mere aktive. De får kun tyggeben en gang i mellem - det vil sige der kan gå op til 14 dage i mellem.

 

Måske er han bare mæt - altså han bliver ikke rigtig sulten. Du kunne også hvis du har muligheden for det splitte måltiderne op i 3 gange så han ikke skal spise så meget af gangen.

øh ved du hvilket foder det handler om? Der er da rimelig stor forskel på hvor meget foder der skal til alt efter mærke;)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har haft en snak med Essential, og de sender mig en sæk Estate Living, som vi skal prøve istedet for Older.

 

Dernæst foreslog massøren mig, at prøve at tjekke Luna for lungeorm, da hun jo har gået og virket forpustet på det sidste. Der var intet at se i blodprøven d. 13, men nu prøver vi alligevel lige på næste fredag, når vi skal afsted og have fjernet vorte.

 

Jeg troede det var pga varmen, men hun var det også i søndags på lang tur i regnvejr

Link til indlæg
Del på andre sites

Altså det er muligt en cocker i følge bøgerne vejer 10-14 kg, men det har jeg endnu ikke oplevet. Tjaldur vejer 18 kg og det samme gjorde Teitur. Da jeg fik Tjaldur var hans så tynd at man kunne se hans hofteskåle tydeligt og se hans bagerste ribben, der vejede han knap 15,5 kg. Han har en vægt nu der passer til ham, det siger dyrlægen også. Han er også meget aktiv og når jeg ikke er halvt indvalid går vi i gennemsnit 3 timer hver dag, ligesom han bader hver aften i havet.

 

Han får j/d foder for sin ryg og gigt i benet og dyrlægen sagde han skulle have ca 220 gram af det om dagen.

 

Jeg synes det måske er kommet i forbindelse med varmen, så ved ikke om han simpelthen bare spiser mindre fordi det er varmt ?

 

Jamen, kan det være at han bare er ved at blive "normal"? Jeg tænker, hvis han var tynd da du fik ham, var han jo nok vant til at være konstant sulten. Nu har han boet hos dig et godt stykke tid, og fundet ud af at han får mad hver dag:-) Og det er muligt at han får for meget, ment på den måde, at han ikke er decideret sulten på noget tidspunkt.

 

Har du prøvet at give ham lidt lækkert på maden? Og spiser han så? Så vidt jeg husker, gnaskede han jo lystigt i et ben for et par dage siden, så lidt kan han da lokkes.

 

Mht. lungeorm - hos os kommer det til udtryk ved hurtigere udmattelse, harken, opkast og boble-bøvser. Men det er forskelligt fra hund til hund. Uanset hvad, var det en af de ting jeg lige ville få tjekket.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Stella
Jamen, kan det være at han bare er ved at blive "normal"? Jeg tænker, hvis han var tynd da du fik ham, var han jo nok vant til at være konstant sulten. Nu har han boet hos dig et godt stykke tid, og fundet ud af at han får mad hver dag:-) Og det er muligt at han får for meget, ment på den måde, at han ikke er decideret sulten på noget tidspunkt.

 

Har du prøvet at give ham lidt lækkert på maden? Og spiser han så? Så vidt jeg husker, gnaskede han jo lystigt i et ben for et par dage siden, så lidt kan han da lokkes.

 

Mht. lungeorm - hos os kommer det til udtryk ved hurtigere udmattelse, harken, opkast og boble-bøvser. Men det er forskelligt fra hund til hund. Uanset hvad, var det en af de ting jeg lige ville få tjekket.

 

 

Ja han gnaskede ben lystigt i tyve minutter, så gad han det slet ikke længere, selvom der stadig var en del kød på. Han får medicin både morgen og aften og pillen kommer jeg i lidt pate, det plejer han at spise rub og stub, men ikke engang det gider han nu. Han spiser kun lidt af det og lader resten ligge, det undre mig meget, for han plejer at være vild med pate. Det startede for en måned siden og det var også der det begyndte at blive varmer. Men nu skal jeg til dyrlæge med ham på Tirsdag hvor han skal i narkose og trimmes, ville snakke med dyrlægen om det, han kan jo lytte på hans hjerte og høre om der er det noget udsædvanligt.

 

Han har heldigvis ingen af nævnte symptomer.

 

 

Måske er jeg bare lidt overpylret, måske spiser han nok nu.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Beaglepack

Jeg kan se på deklarationen på J/D foderet at han får mindre end han skal have hvis det er taget ud fra vægt. Du skriver han vejer 18 kg og så burde han have 320 gram - så han fodres efter 10-11 kg så.

 

Hmm - har ikke noget bud så, men det er nok en god ide at vende det med dyrlægen og lige få ham checket igennem.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Stella
Jeg kan se på deklarationen på J/D foderet at han får mindre end han skal have hvis det er taget ud fra vægt. Du skriver han vejer 18 kg og så burde han have 320 gram - så han fodres efter 10-11 kg så.

 

Hmm - har ikke noget bud så, men det er nok en god ide at vende det med dyrlægen og lige få ham checket igennem.

 

 

Jamen 220 gram er taget ud fra at han får tyggeben og godbidder også. Men altså det er hellere ikke 100 % præcist, det er sådan ca, har målt vægten en gang af det bæger foder han får, så det er der omkring. Men han spiser jo ikke engang 220 gram. Men ville også vende det på tirsdag med dyrlæge.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Findus

Nå, jeg vil jo afprøve nyt foder til Duffyen, da hun har tendens til sart mave, det har hun altid haft og indimellem haft ondt i maven, spist masser af græs og så forsøg på at kaste op... Her i den seneste uge har det dog været hyppigere end normalt... Mine forældre har observeret at hun kløer sig en del mere end deres westie gjorde... Jeg har kig på RC's hypoallergen, sensitive control og deres gastro intestinal, bum bum ved bare ikke hvilken een af dem jeg skal afprøve...

 

Synes godt nok, at ingredienslisten er kedelig, når man er vant til at fodre kornfrit med kød som første ingrediens...

Link til indlæg
Del på andre sites

Trille får RC, men hun bliver nødt til at få lidt olie på. Hun er begyndt at klø sig lidt igen, og hendes hud og pels er lidt tør.

Foder med lam og ris har vi faktisk også ok erfaring med.

 

Allergidamen siger det oftest er fjerkræ de reagerer på, men er det Feks. Lagermider, så skal man søge et kornfrit foder:mrgreen:

Hvodan er hendes ører???

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...