Hop til indhold

Mimas dagbog :)


Gæst Mimas
 Share

Recommended Posts

  • Svar 64
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Gæst Mimas

Mimas er ved godt humør - stadig træls mave, men hun har energi, er glad og passer sit job godt, samt er hendes form ikke for tynd. :) Vi har en tid ved lægen i morgen - driller maven stadig så må vi se hvad vi kan gøre. Men så længe hun skal have så fed mad, så er der nok ikke det store at gøre.

 

Den lille er stadig meget lille. hun er nu på 101 g :/ Denne vægt har vi dog formået at holde siden i går! Hun har ikke tabt sig, men vi fodre hende også hver eneste time nu. Vi har indført skiftehold kæresten og jeg - lidt en dræber, men vi har ikke givet op endnu.. Vi skifte pulveret i går ud med en hjemmelavet modermælkserstatning af fløde og sødmælk m.m. Og hun lapper det i sig! Vi har kunne få op til 2ml i hende ved denne erstatning, hvor vi snakker måske max 0,5 ved den anden. Men nu mixer vi mellem de to, da den hjemmelavet ikke rigtig er fed nok..Samt kan hun ikke holde hendes varme selv

 

Håber snart at finde ud af hvor det bærer hen, om det er knald eller fald da det efterhånden dræner mine nerver og jeg kører på minimum energi nu.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja, det er hårdt arbejde, at opflaske hvalpe....håber, at det snart begynder, at gå den rigtige vej...ang. at den lille ikke selv han holde varmen, så kunne en varmelampe være en udmærket ide. De er sandsynligvis billigst ved Harald Nyborg og I skal købe, en keramisk fatning og en infrarød pære. Hvis I bor i nærheden af en svineavler, kan I måske låne en der. Man kan også købe en infrarød lampe og hænge op, tror nok, at Imerco eller Inspiration har dem. De skal hænge en 50-60 cm over hunden.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Janni privat
Mimas er ved godt humør - stadig træls mave, men hun har energi, er glad og passer sit job godt, samt er hendes form ikke for tynd. :) Vi har en tid ved lægen i morgen - driller maven stadig så må vi se hvad vi kan gøre. Men så længe hun skal have så fed mad, så er der nok ikke det store at gøre.

 

Den lille er stadig meget lille. hun er nu på 101 g :/ Denne vægt har vi dog formået at holde siden i går! Hun har ikke tabt sig, men vi fodre hende også hver eneste time nu. Vi har indført skiftehold kæresten og jeg - lidt en dræber, men vi har ikke givet op endnu.. Vi skifte pulveret i går ud med en hjemmelavet modermælkserstatning af fløde og sødmælk m.m. Og hun lapper det i sig! Vi har kunne få op til 2ml i hende ved denne erstatning, hvor vi snakker måske max 0,5 ved den anden. Men nu mixer vi mellem de to, da den hjemmelavet ikke rigtig er fed nok..Samt kan hun ikke holde hendes varme selv

 

Håber snart at finde ud af hvor det bærer hen, om det er knald eller fald da det efterhånden dræner mine nerver og jeg kører på minimum energi nu.

Jeg bliver rigtig ked af det når jeg læser om sådan en lille baby... Hvis det var min der haltede så langt bagefter og ikek tog på så var hun blevet aflivet nu.

Problemet når de taber sig så meget er at det går ud over deres organer. Og den er jo allerede begyndt at blive kold/ikke kan holde varmen selvom den er sammen med sine søskende.

 

Hvorfor har dyrlægen ikke vis jer hvordan man sondemader en hvalp?

En hvalp på 101 gram skal have 26 ml i løbet af et døgn..Hvis I giver den 2 ml hver time så smadrer i maven totalt på den.. Og får den først tyndskid så er den færdig!

Det gør I forøvrigt også med hjemmelavet modermælkserstatning..Esbilac (eller hvad I nu bruger) er fremstillet præcis til hvalpe.. Og I skal slet ikke veksle mellem hjemmelavet og dyrlægens..

 

Det jeg gør når jeg har hvalpe som halter eller er meget mindre end de andre er: De bagerste patter er bedst... Jeg fjerner en af de store og lægger den mindste der..De andre får gang i mælken og så skal den lille bare synke..

 

Jeg plejer forøvrigt (hvis en skal have erstatning) at give zoolac og druesukker.. Zoolac for ikke at den skal få tyndskid... Druesukker lige ind i munden (det optages gennem slimhinderne) lige inden den lægges til en af de bedste patter.

 

Har dyrlægen vist jer hvordan I lægger væske i nakken?

 

Og hvis den ikke kommer igang meget snart så få den aflivet. Alt andet er synd. Og man kommer jo til at holde mere og mere af det lille skvat, og så er det bare så hårdt når den skal væk/dør af sig selv..

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Mimas

Vi skal til dyrelægen lige om lidt.

 

Vi har varmepude til den lille.

 

Vi har snakket med to forskellige dyrelæger omkring hende, og de snakkede begge om at så længe vi fik mad i hende og hun virkede kvik så skulle vi prøve fodring med engangssprøjte hvilket vi gør nu.

vi har været optimistiske da hun netop gerne vil spise, både ved os og brystet. Hun søger selv derhen og begynder. Hun virker kvik og er faktisk livlig nok. Det eneste der er med hende er at hun ikke bliver større selv om hun spiser og spiser mellem 0,5-2,00 ml. Hun har ikke fået hver time dette døgn, da kæresten og jeg efterhånden er så brugte at vi har misset et par timer grundet søvn vi ikke har kunne vågne fra.

Hun vil rigtig gerne mors bryst, men det med at sutte kan og har hun aldrig rigtig kunnet - det har taget hendet rigtig lang tid for at få ordentlige mængder, og så har hun efterfølgende været kanon smadret at hun har sovet længe efterfølgende.

Væske i nakken har han ikke lært os. Men han får hende at se i dag, og så må vi se hvad der sker.

 

Nogle gætte på hvorfor en hvalp der spiser så meget ikke tager på, men tisser og har afføring som normalt. Jeg tænker orm.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Mimas

Vi er kommet hjem og har lige afholdt begravelse - desværre :(

 

Hun blev bare ved med at tabe sig, og det viste sig at hun havde en lille spalte lang nede i halsen. Han kunne knap nok se den. Vi valgte at få hende aflivet, da hun ikke ville blive stærk eller stor nok til at kunne klare en operation. Vi tog afsked med hende imens hun var livlig og inden hun blev for afkræftet.

 

vi er selvfølgelig triste - men også lettet. Specielt fordi der var en grund og det ikke var fx fading puppy.

 

Nu kan vi koncentrer os om mor Mimas og de andre hvalpe, som alle er blevet ladt lidt til dem selv de sidste par dage. Det har været hårdt ikke at kunne glædes over de andre hvalpene, da den lille altid har overskygget det fordi vi har været så bekymret.

 

Rip lille pigen - du var så smuk!

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Janni privat

Nu har jeg jo læst hun er blevet aflivet... Men jeg vil nu alligevel svare på det du skrev tidligere..Så hvis du igen får hvalpe så har du det i baghovedet..

Vi skal til dyrelægen lige om lidt.

 

Vi har varmepude til den lille.

 

Vi har snakket med to forskellige dyrelæger omkring hende, og de snakkede begge om at så længe vi fik mad i hende og hun virkede kvik så skulle vi prøve fodring med engangssprøjte hvilket vi gør nu.

vi har været optimistiske da hun netop gerne vil spise, både ved os og brystet. Hun søger selv derhen og begynder. Hun virker kvik og er faktisk livlig nok. Det eneste der er med hende er at hun ikke bliver større selv om hun spiser og spiser mellem 0,5-2,00 ml. Hun har ikke fået hver time dette døgn, da kæresten og jeg efterhånden er så brugte at vi har misset et par timer grundet søvn vi ikke har kunne vågne fra.

Hun vil rigtig gerne mors bryst, men det med at sutte kan og har hun aldrig rigtig kunnet - det har taget hendet rigtig lang tid for at få ordentlige mængder, og så har hun efterfølgende været kanon smadret at hun har sovet længe efterfølgende.

Væske i nakken har han ikke lært os. Men han får hende at se i dag, og så må vi se hvad der sker.

 

Nogle gætte på hvorfor en hvalp der spiser så meget ikke tager på, men tisser og har afføring som normalt. Jeg tænker orm.

For det første er det atid en god idé, hvis man ikke er en garvet opdrætter, at man efter fødslen få dyrlægen til at se på mor + babyer..Alle hvalpe skal tjekkes bla. for ganespalte og om de kan sutte godt og dybt..Og om der er andre defekter..

Hvis man ved at den kan sutte kan man hjælpe den igang..Det kan godt være at den søger patten (det er jo et instinkt) det kan også være at den sutter sig fast, men er der spalte et sted så kan den ikke danne nok undertryk. Desuden løber mælken forkert ved spalte.

Når hvalpen så taber sig, så skal man være på vagt med det samme..Sommetider kan de tabe ganske få gram hvis mælken ikke er løbet nok til. Men så taber alle sig.

Tager de andre på, men taber en sig så må man igang med erstatning.. Og min erfaring med små hunde er at sutteflaske ikke duer..Det er igang med sonden!... SÅ regner man ud hvor meget en hvalp skal have i døgnet.. Med esbilac er det 0.26 ml pr gram kropsvægt.. Det fordeler man over døgnet så den får hver 3 time. Den skal ikke have hver time fordi den skal motiveres til at sutte selv, og det er alt rigeligt det den får... Giver du den mere end den skal have så får den tyndskid..Det gør den også hvis du giver den fløde osv..

EN frisk hvalp holder fint varmen sammen med sin mor og 4 andre hvalpe..SÅ snart den begynder at blive kold så er dens organer skruet ned på lavblus og så er den på vej til afslutningen. Den er ikke kold som hvis den har fået træk men mere på en jævn afkølet måde..samtidig føles pelsen en smule klam uden at være fugtig ..svært at forklare...

Mht livligheden så er det først til sidst de ikke bevæger sig mere.. men ellers er deres instinkt om at finde patten så stærkt at de bruger alle ressourcer på det.. og derfor virker de livlige og kvikke..

 

Og nej mht at tabe sig så tror jeg ikke på orm.. Det kommer først senere.. Men hvis den har fået tyndskid og dens mor er god til at rengøre den, så siver det lige så stille ud af den.. Derfor holder man sig fra at overfodre, og sørger for at lægge væske i nakken flere gange i døgnet. Og ja det kan godt være at hvalpen så ikke vokser så hurtigt som de andre, men det kommer når den begynder at spise foder.

 

 

Og nej.. jeg er bestemt ikke tilfreds med lægernes behandling so far.. De burde have set på hende første dag vi ringede!
JA de burde have gjort noget hvertfald

 

Vi er kommet hjem og har lige afholdt begravelse - desværre :(

 

Hun blev bare ved med at tabe sig, og det viste sig at hun havde en lille spalte lang nede i halsen. Han kunne knap nok se den. Vi valgte at få hende aflivet, da hun ikke ville blive stærk eller stor nok til at kunne klare en operation. Vi tog afsked med hende imens hun var livlig og inden hun blev for afkræftet.

 

vi er selvfølgelig triste - men også lettet. Specielt fordi der var en grund og det ikke var fx fading puppy.

 

Nu kan vi koncentrer os om mor Mimas og de andre hvalpe, som alle er blevet ladt lidt til dem selv de sidste par dage. Det har været hårdt ikke at kunne glædes over de andre hvalpene, da den lille altid har overskygget det fordi vi har været så bekymret.

 

Rip lille pigen - du var så smuk!

Men hvis hun havde en spalte burde I have kunne "se" det.. Så kommer næsten al den mælk der bliver kørt ned i halsen ud igennem næsen..

Men det er jo lige meget hvad der var galt..Bare godt I fik gjort en ende på lidelserne :ae: Sådan er det også at være opdrætter..Sommetider skal man tage beslutninger man overhovedet ikke har lyst til. MEn hun har det meget bedre hvor hun er nu

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi er kommet hjem og har lige afholdt begravelse - desværre :(

 

Hun blev bare ved med at tabe sig, og det viste sig at hun havde en lille spalte lang nede i halsen. Han kunne knap nok se den. Vi valgte at få hende aflivet, da hun ikke ville blive stærk eller stor nok til at kunne klare en operation. Vi tog afsked med hende imens hun var livlig og inden hun blev for afkræftet.

 

vi er selvfølgelig triste - men også lettet. Specielt fordi der var en grund og det ikke var fx fading puppy.

 

Nu kan vi koncentrer os om mor Mimas og de andre hvalpe, som alle er blevet ladt lidt til dem selv de sidste par dage. Det har været hårdt ikke at kunne glædes over de andre hvalpene, da den lille altid har overskygget det fordi vi har været så bekymret.

 

Rip lille pigen - du var så smuk!

 

:ae:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Mimas
Nu har jeg jo læst hun er blevet aflivet... Men jeg vil nu alligevel svare på det du skrev tidligere..Så hvis du igen får hvalpe så har du det i baghovedet..For det første er det atid en god idé, hvis man ikke er en garvet opdrætter, at man efter fødslen få dyrlægen til at se på mor + babyer..Alle hvalpe skal tjekkes bla. for ganespalte og om de kan sutte godt og dybt..Og om der er andre defekter..

Hvis man ved at den kan sutte kan man hjælpe den igang..Det kan godt være at den søger patten (det er jo et instinkt) det kan også være at den sutter sig fast, men er der spalte et sted så kan den ikke danne nok undertryk. Desuden løber mælken forkert ved spalte.

Når hvalpen så taber sig, så skal man være på vagt med det samme..Sommetider kan de tabe ganske få gram hvis mælken ikke er løbet nok til. Men så taber alle sig.

Tager de andre på, men taber en sig så må man igang med erstatning.. Og min erfaring med små hunde er at sutteflaske ikke duer..Det er igang med sonden!... SÅ regner man ud hvor meget en hvalp skal have i døgnet.. Med esbilac er det 0.26 ml pr gram kropsvægt.. Det fordeler man over døgnet så den får hver 3 time. Den skal ikke have hver time fordi den skal motiveres til at sutte selv, og det er alt rigeligt det den får... Giver du den mere end den skal have så får den tyndskid..Det gør den også hvis du giver den fløde osv..

EN frisk hvalp holder fint varmen sammen med sin mor og 4 andre hvalpe..SÅ snart den begynder at blive kold så er dens organer skruet ned på lavblus og så er den på vej til afslutningen. Den er ikke kold som hvis den har fået træk men mere på en jævn afkølet måde..samtidig føles pelsen en smule klam uden at være fugtig ..svært at forklare...

Mht livligheden så er det først til sidst de ikke bevæger sig mere.. men ellers er deres instinkt om at finde patten så stærkt at de bruger alle ressourcer på det.. og derfor virker de livlige og kvikke..

 

Og nej mht at tabe sig så tror jeg ikke på orm.. Det kommer først senere.. Men hvis den har fået tyndskid og dens mor er god til at rengøre den, så siver det lige så stille ud af den.. Derfor holder man sig fra at overfodre, og sørger for at lægge væske i nakken flere gange i døgnet. Og ja det kan godt være at hvalpen så ikke vokser så hurtigt som de andre, men det kommer når den begynder at spise foder.

 

 

JA de burde have gjort noget hvertfald

 

Men hvis hun havde en spalte burde I have kunne "se" det.. Så kommer næsten al den mælk der bliver kørt ned i halsen ud igennem næsen..

Men det er jo lige meget hvad der var galt..Bare godt I fik gjort en ende på lidelserne :ae: Sådan er det også at være opdrætter..Sommetider skal man tage beslutninger man overhovedet ikke har lyst til. MEn hun har det meget bedre hvor hun er nu

 

 

 

Hun opførte sig som værende rask, søgte mors bryst og sugede sig fast. Afføring har været normalt samt har tisseriet. Hun har ikke fået væske ud af næsen. Vi har aldrig presset hende til at spise. og stoppede altid når hun viste tegn på at hun ikke gad mere.

 

Det eneste der ikke har været normalt har været denne spalte, som første læge så overså i tirsdags - hvor alle de andre hvalpe og mor blev tjekket.

Lægen i dag hev både fat i forstørrelses glas og sådan en fx ørelægen bruger til at kigge ind i ens øre. Det var først da han fik kreeret et instrument af en metal vatpind, som kunne holde hendes mund åben og så under et ordentligt forstørrelses glas at han lige kunne skimte spalten nede i halsen. Så den første læge har ikke været grundig nok, desværre.

Havde godt læst om ganespaltning, og tegnene på dette. Men ganen var intakt, det var nede i svælget problemet var.

 

Men hun fik en fin afsked, imens hun stadig var livlig. Hun har haft livslysten, men tingene var imod hende desværre..

 

Nu kræses der om de andre hvalpe og moderen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Mimas

Atter hjemme fra doktor dyr, som lige tjekkede mor og resterende hvalpe :) Alt er i den fineste stand og hvalpene brage mange smil frem på alles læber. Stemningen er helt anderledes i dag, efter lille my måtte lade livet i går. Vi er faktisk blevet glade igen og nyder hvalpene! :lun:

 

Mor er begyndt at ville være sammen med os igen, så vi rykker hende op i stuen om dagen og ned i soveværelset om natten - for ellers er hun meget urolig og forlader hvalpene..

Nu står den hvertfald på maximum afslapning og masser af søvn. Samt er det ret rart at få styr på rodet og huset igen, samt få gang i rengøringen. Alt har været sat på standby de sidste par dage.

 

To af hvalpene har fået navne - Elvis fordi den er lidt tyk, og en anden hedder Sumo. Vi ville kalde den Ninja, da den ofte sniger sig ud af kassen, men da den lander på en upæn måde, vælger vi derfor Sumo. Væggene er blevet højere og tæpperne er der blevet skåret ned på. da den simpelthen formår at snige sig op af tæpperne og derfor falde ud, når mor har skuppet tæpperne op af kanterne. :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Mimas

IMG_1388.jpg

 

Så er de 5 dage gamle :D

Lille pigen, som man ser på sidste billede, er utrolig mor/kontakt syg. Hun har det aller bedst ved at ligge direkte på mor eller under hende, kan hun ikke komme til det så pives der :)

IMG_1368.jpg

IMG_1380.jpg

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Mimas

Mimas har godt med overskud, til trods at hun er utrolig træt og ret klatøjet :)

 

Den lille pige knævre ret ofte - enten fordi hun er sulten, savner mor eller fryser/har det for varmt. En rigtig diva der siger til så snart der er noget der ikke passer hende :) Lidt til at blive bims af, men sådan er det jo :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jamen åh.. de hygger :) Vi har dog helt droppet at sove inde hos dem, da vi gerne vil have vores nattesøvn og vi er ikke længere så bange for at der sker dem noget.

 

De vokser og vokser. Den første rundede 500g i går :)

 

De går nu under følgende navne:

 

Mulvarpen - fordi han konstant graver tunneller i tæpperne

Elvis - fordi han snakker/skråler mest af drengene og var meget tyk da han fik navnet.

Snigeren/Sumobryderen - sneg sig ofte ud af kassen og faldt med med et bump. Havde kaldt ham for ninja hvis han kom ud af kassen lydløst ;)

Diva - fordi hun virkelig brokker sig hvor mors bryst ikke er der når hun har behov for det, eller mor ikke lige kan findes i det sekund hun har brug for hende :P

 

Der er begyndt at ske rigtig meget i deres ansigter - man kan rigtig se at deres øjne er begyndt at røre på sig og ørene udvikler sig :D

De har det dog varmt i denne varme, så vi lader dem blive nede i kælderen. Vi var ellers begyndt at tage dem op i stuen i løbet af dagen, da Mimas gerne vil være sammen med os igen. Men kassen er dernede, og så kommer hun op til os og siger hej :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Så er de to uger gamle.

 

De ligger nu alle på mindst 600 g- Vi har en tykkert på 800 :P

 

Der er begyndt at blive rift om hvalpene. Har de to afsat som er sikre, og vi er nu oppe på 4 måske'er til de sidste 2/1... Manden og jeg vil sætte os ned meget snart og finde ud af om vi vil have hund nr 2.. Ellers må vi lave et kuld mere :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Så blev de 3 uger gamle!

 

Vægt:

Mulvarpen 189 - 884 g

Elvis 233-914 g

Sumo 219-1036 g

Diva 202-820 g

 

De har i dag fået loppekur nr 1 og er i dag blevet præsenteret for leverpostej hvilket specielt Divaen bare fattede :klap:

De har også i dag fået tørkost blødet godt op med lidt A38 og efterfølgende blendet. De hapsede det i sig, men når mor kom med hendes velduftende mælkebryster, så var det jo det de foretrak :P Men de har accepteret blandingen og hvor er det sødt at sidde og fodre dem med sin finger.

De er også kommet i kravlegård og hold nu op de går en del allerede. Meget drunken puppies agtigt, men det er fedt at se (^,^) Vi har også lige nogle lege-situationer nu.

JAmen de er så søøøøøøøøøde!:lun:

IMG_1804.jpg

IMG_1754.jpg

Link til indlæg
Del på andre sites

Så blev de 3 uger gamle!

 

Vægt:

Mulvarpen 189 - 884 g

Elvis 233-914 g

Sumo 219-1036 g

Diva 202-820 g

 

De har i dag fået loppekur nr 1 og er i dag blevet præsenteret for leverpostej hvilket specielt Divaen bare fattede :klap:

De har også i dag fået tørkost blødet godt op med lidt A38 og efterfølgende blendet. De hapsede det i sig, men når mor kom med hendes velduftende mælkebryster, så var det jo det de foretrak :P Men de har accepteret blandingen og hvor er det sødt at sidde og fodre dem med sin finger.

De er også kommet i kravlegård og hold nu op de går en del allerede. Meget drunken puppies agtigt, men det er fedt at se (^,^) Vi har også lige nogle lege-situationer nu.

JAmen de er så søøøøøøøøøde!:lun:

[ATTACH=CONFIG]110781[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]110782[/ATTACH]

 

Nuuuurh :lun:...Der er nogle, der har travlt med, at vokse sig store og stærke :-D....det værste kommer, når de skal flytte hjemmefra, man nænner næsten ikke, at give slip på dem...

Link til indlæg
Del på andre sites

De klare den hvertfald rigtig godt ^^ Dog er denne sommervarme lidt drillende over for dem og mor, men de står nede på jorden og så er vinduerne åbnet uden at de rammes af træk. De er flyttet op fra soveværelset nu og op i stuen hvor der er mere plads. Vi har ladet dem pendle frem og tilbage om dagen da kælderen er køligst, men dette har forvirret mor alt for meget. Så vi sørger for at der er frisk luft omkring dem og skygge.

 

Vores købere er heldigvis i familien, så de flytter ikke såå langt hjemmefra :P

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...