Hop til indhold

Piveri og leg om natten = ingen søvn


Gæst mimsis
 Share

Recommended Posts

Hejsa

 

Min kæreste og jeg fik i fredags den sødeste 8 uger gamle pomeranian hvalp, og den har indtil nu været utrolig nem. Har ikke pevet ret meget og er god til at tisse og lave udenfor. Om natten er det tilgengæld som at have fået en lille baby, som gør, at man ikke rigtig kan sove. Vi har valgt at den ikke må sove i vores seng, da det i følge nogle af de bøger jeg har læst gør det sværrere for den at være alene hjemme. ( Om det så er rigtigt er jo så et godt spørgsmål) Den sover derfor i sin kurv ved siden af min seng, så jeg kan have min hånd nede ved den, hvis den bliver ked af det. Den sover ofte til kl 1 om natten, hvor en af os så er ude med den for, at den kan tisse, men derefter vil den jo så lege, og det er ikke lige på dette tidspunkt at lysten for at lege er størst. Dette indebærer, at vi først omkring kl. 3 kan få sovet lidt igen.

Er der nogle af Jer der har nogle gode erfaringer med, hvad man kan gøre om natten for at få noget søvn. Min kærestes mor mener, at vi skal lukke den inde i det rum, hvor den skal sove og så ignorere, når den piver. Men det kan mit hjerte næsten ikke bære :cry:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst anne-marie
Hejsa

 

Min kæreste og jeg fik i fredags den sødeste 8 uger gamle pomeranian hvalp, og den har indtil nu været utrolig nem. Har ikke pevet ret meget og er god til at tisse og lave udenfor. Om natten er det tilgengæld som at have fået en lille baby, som gør, at man ikke rigtig kan sove. Vi har valgt at den ikke må sove i vores seng, da det i følge nogle af de bøger jeg har læst gør det sværrere for den at være alene hjemme. ( Om det så er rigtigt er jo så et godt spørgsmål) Den sover derfor i sin kurv ved siden af min seng, så jeg kan have min hånd nede ved den, hvis den bliver ked af det. Den sover ofte til kl 1 om natten, hvor en af os så er ude med den for, at den kan tisse, men derefter vil den jo så lege, og det er ikke lige på dette tidspunkt at lysten for at lege er størst. Dette indebærer, at vi først omkring kl. 3 kan få sovet lidt igen.

Er der nogle af Jer der har nogle gode erfaringer med, hvad man kan gøre om natten for at få noget søvn. Min kærestes mor mener, at vi skal lukke den inde i det rum, hvor den skal sove og så ignorere, når den piver. Men det kan mit hjerte næsten ikke bære :cry:

 

Tillykke :)

 

Hvis i gerne vil have jeres hvalp i sengen, så er det da bare med at få ham derop!!

 

Alenehjemme trænes ganske langsomt, og kan sagtens indlæres selvom hvalpen sover hos jer, ja, jeg ville sige at jo mere hvalpen er sammen med jer i fritiden jo bedre vil han kunne klare alenehjemme tiden :)

Hvis bare alenehjemme trænes rigtigt.

 

Din svigermor er helt ude i skoven med hendes forslag!!

 

Op i sengen med ham, og så ligger i jer til at sove efter udeturen, i gaber , strækker jer, smasker og er ikke til at få til andet, så skal det nok gå :)

Smasken og gabene smitter, de vil fortælle hvalpen at i er afslappede, og den vil sikkert hurtigt fange ideen, at nu skal vi sove :)

 

I må ikke hidse ham op, ikke alt for meget snakken, når i er ude, i roser ham varmt og kærligt, men ikke med for høje lyse stemmer, de vil bare fortælle ham at nu skal der ske noget :)

 

Jeg synes han lyder til at være en rigtig sød og dygtig hvalp!

 

Har i taget ferie?

Og er i begyndt at træne alenehjemme?

 

Jeg kan iøvrigt anbefale jer at læse Christina Bruun, Hundeliv og hverdagstræning, Lone Grevas Familiehunden og hendes Hvalpen :)

Nå ja og Anders Hallgrens Forstår du din hund? er god til at aflive fordomme om hunde som din svigermors :wink:

De bøger du har læst hvad er det for nogle?

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak for dit gode svar. Vi har desværre ikke taget ferie, da min kæreste havde købt hunden som en overraskelse til mig, og det var derfor med lidt blandede følelser at jeg pludselig blev hundeejer, da jeg ikke havde fået mulighed for at planlægge det at få en lille hund.

Nu er det jo det bedste, der er sket :lol: men jeg har i dag og i morgen taget fri fra arbejde, da jeg ikke kan lade sådan en lille en være alene hjemme i så mange timer, og derfor vil bruge de dage til at vænne den til det. Min kæreste har så taget fri fra arbejde onsdag, og torsdag har jeg en kort arbejdsdag. Så i den her uge får vi meget tid sammen med den og kan gradvis vænne den til at være alene hjemme.

Har du et godt råd til at træne dette?

 

Hvis vi nu lader hunden sove i sengen vil den så pive når den skal tisse eller lave? Den kan nemlig ikke selv hoppe ned fra vores seng.

 

 

Jeg har læst noget i følgende bøger:

 

Georg Møller: Jeg har fået hund

Roger Abrantes: Hunden alene hjemme

Gwen Bailey: Hvalpebogen

Bruce Fogle: Håndbog i hunde opdragelse.

 

Og har lige reseveret de bøger som du har anbefalet på biblitektet.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst anne-marie
Tak for dit gode svar. Vi har desværre ikke taget ferie, da min kæreste havde købt hunden som en overraskelse til mig, og det var derfor med lidt blandede følelser at jeg pludselig blev hundeejer, da jeg ikke havde fået mulighed for at planlægge det at få en lille hund.

Nu er det jo det bedste, der er sket :lol: men jeg har i dag og i morgen taget fri fra arbejde, da jeg ikke kan lade sådan en lille en være alene hjemme i så mange timer, og derfor vil bruge de dage til at vænne den til det. Min kæreste har så taget fri fra arbejde onsdag, og torsdag har jeg en kort arbejdsdag. Så i den her uge får vi meget tid sammen med den og kan gradvis vænne den til at være alene hjemme.

Har du et godt råd til at træne dette?

 

Hvis vi nu lader hunden sove i sengen vil den så pive når den skal tisse eller lave? Den kan nemlig ikke selv hoppe ned fra vores seng.

 

 

Jeg har læst noget i følgende bøger:

 

Georg Møller: Jeg har fået hund

Roger Abrantes: Hunden alene hjemme

Gwen Bailey: Hvalpebogen

Bruce Fogle: Håndbog i hunde opdragelse.

 

Og har lige reseveret de bøger som du har anbefalet på biblitektet.

 

Ja, det er bestemt ikke den smarteste måde at få hund på!

Det kræver meget, og ikke mindst tid og tålmodighed.

 

Jeg ville ikke selv sælge til nogen som ikke mindst ville holde 14 dages ferie:)

 

Kan i ikke få mere fri?

 

Det er vigtigt at træne alenehjemme rigtigt, så hvalpen virkelig bliver tryg ved det, ellers opstår der ofte problemer når hunden bliver ældre!

 

Prøv at gå ind på http://www.hundeliv.dk/problemer.htm her kan du læse en masse gode ting om hunden :)

Læs også under artikler.

 

Mon ikke hvalpen bliver urolig når den skal ?

Ellers stil vækkeuret, det har jeg altid gjort, hvalpe skal ud ca hver anden time, efter mad, sove, leg og indimellem :lol:

Der kan man jo også næsten regne ud at en 3 ugers ferie ville være passende, hvalpen bliver ikke renlig, dvs kan ikke holde sig i mange timer foreløbigt:)

Hvor mange timer skal den være alene?

Link til indlæg
Del på andre sites

Den skal cirka være alene hjemme i 6 timer. Min kæreste har ferie ikke næste uge men ugen efter, og jeg vil prøve at overtale ham til at få lavet det om til på mandag, hvis det vel og mærke kan lade sig gøre.

Jeg har desværre ikke selv mulighed for at tage ferie, da jeg arbejder på en skole og derfor ikke bare kan tage fri.

 

Ja det brister også mit hjerte at den skal være alene hjemme i så mange timer, og det bliver hårdt på arbejde de første dage, hvor jeg ved at den går rundt alene derhjemme. :cry:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst anne-marie
Den skal cirka være alene hjemme i 6 timer. Min kæreste har ferie ikke næste uge men ugen efter, og jeg vil prøve at overtale ham til at få lavet det om til på mandag, hvis det vel og mærke kan lade sig gøre.

Jeg har desværre ikke selv mulighed for at tage ferie, da jeg arbejder på en skole og derfor ikke bare kan tage fri.

 

Ja det brister også mit hjerte at den skal være alene hjemme i så mange timer, og det bliver hårdt på arbejde de første dage, hvor jeg ved at den går rundt alene derhjemme. :cry:

 

Hvornår skal han være alene i flere timer første gang?

 

Du skal til at træne nu :)

 

Har i en legekasse og legetøj til ham?

Konger i passende størrelser? http://loppetjansen.dk/legetoej/hundeartikler/kong/original_kong_small_4325_da.html

 

Foderbolde elign?

Link til indlæg
Del på andre sites

Den skal være alene hjemme på torsdag. Igår var den alene hjemme i næsten tre timer, og vi var meget overrasket, da vi kom hjem. Den havde ikke lavet eller tisset indenfor eller bidt i noget. Da vi senere skulle ordne nogle småting udenfor prøvede vi at observere, hvad den laver, når vi ikke er hjemme. Den startede med at lede efter os, og efter en runde gik den ind i sin kurv og begyndte at lege med sit legetøj.

Vi har købt en bold, et pivedyr, en bamse og en foderbold. Den er allerede blevet dygtig til at få mad ud af denne, hvilket jeg var ret imponeret over.

I dag har jeg så siddet et par timer i et værelse og læst, så den troede at den var alene hjemme. Jeg kunne ikke på noget tidspunkt hører den pev og det meste af tiden kunne jeg høre lyden af pivedyret, som blev rusket godt og grundigt.

Er det en god idé også at købe en konge, som et sublement til foderbolden?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst anne-marie
Den skal være alene hjemme på torsdag. Igår var den alene hjemme i næsten tre timer, og vi var meget overrasket, da vi kom hjem. Den havde ikke lavet eller tisset indenfor eller bidt i noget. Da vi senere skulle ordne nogle småting udenfor prøvede vi at observere, hvad den laver, når vi ikke er hjemme. Den startede med at lede efter os, og efter en runde gik den ind i sin kurv og begyndte at lege med sit legetøj.

Vi har købt en bold, et pivedyr, en bamse og en foderbold. Den er allerede blevet dygtig til at få mad ud af denne, hvilket jeg var ret imponeret over.

I dag har jeg så siddet et par timer i et værelse og læst, så den troede at den var alene hjemme. Jeg kunne ikke på noget tidspunkt hører den pev og det meste af tiden kunne jeg høre lyden af pivedyret, som blev rusket godt og grundigt.

Er det en god idé også at købe en konge, som et sublement til foderbolden?

 

Ja, det er en god ide at købe flere konger, de er gode , de kan vaskes i opvaskemaskine og fyldes med noget lækkert (fx mild leverpostej), som hvalpen kan bruge lang tid på :)

 

At starte med 3 timer er at gå for hurtigt frem, det giver ikke bagslag nu måske, men senere, jeg kan anbefale jer at læse hele teksen grundigt i det link jeg gav dig :)

 

Teksten er skrevet af en dygtig adfærdsbehandler der har hjemmesiden, og hun skriver det ikke for sjovt, hun møder nemlig hunden når den som lidt ældre får symptomerne på alenehjemme problemer!

Det allervigtigste er at gå langsom frem i starten (sekunder), så hvalpen bevarer sin tillid.

Og at man har gjort den træt med nogle af de aktiviteter hun foreslår, en hvalp skal ikke egentlig motioneres, men den skal undersøge, observere og opleve, så aktiveringen skal være egnet for den :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Tillykke :)

 

Hvis i gerne vil have jeres hvalp i sengen, så er det da bare med at få ham derop!!

 

Alenehjemme trænes ganske langsomt, og kan sagtens indlæres selvom hvalpen sover hos jer, ja, jeg ville sige at jo mere hvalpen er sammen med jer i fritiden jo bedre vil han kunne klare alenehjemme tiden :)

Hvis bare alenehjemme trænes rigtigt.

 

Din svigermor er helt ude i skoven med hendes forslag!!

 

Op i sengen med ham, og så ligger i jer til at sove efter udeturen, i gaber , strækker jer, smasker og er ikke til at få til andet, så skal det nok gå :)

Smasken og gabene smitter, de vil fortælle hvalpen at i er afslappede, og den vil sikkert hurtigt fange ideen, at nu skal vi sove :)

 

I må ikke hidse ham op, ikke alt for meget snakken, når i er ude, i roser ham varmt og kærligt, men ikke med for høje lyse stemmer, de vil bare fortælle ham at nu skal der ske noget :)

 

Jeg synes han lyder til at være en rigtig sød og dygtig hvalp!

 

Har i taget ferie?

Og er i begyndt at træne alenehjemme?

 

Jeg kan iøvrigt anbefale jer at læse Christina Bruun, Hundeliv og hverdagstræning, Lone Grevas Familiehunden og hendes Hvalpen :)

Nå ja og Anders Hallgrens Forstår du din hund? er god til at aflive fordomme om hunde som din svigermors :wink:

De bøger du har læst hvad er det for nogle?

 

Jeg kan kun sige at jeg er fuldstændig enig, jo mere tryghed man giver sin hvalp, jo bedre forudsætninger giver man den for at lære at være alene hjemme.

 

Velkommen til, forøvrigt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst anne-marie

Tillykke :)

 

Hvis i gerne vil have jeres hvalp i sengen, så er det da bare med at få ham derop!!

 

Alenehjemme trænes ganske langsomt, og kan sagtens indlæres selvom hvalpen sover hos jer, ja, jeg ville sige at jo mere hvalpen er sammen med jer i fritiden jo bedre vil han kunne klare alenehjemme tiden :)

Hvis bare alenehjemme trænes rigtigt.

 

Din svigermor er helt ude i skoven med hendes forslag!!

 

Op i sengen med ham, og så ligger i jer til at sove efter udeturen, i gaber , strækker jer, smasker og er ikke til at få til andet, så skal det nok gå :)

Smasken og gabene smitter, de vil fortælle hvalpen at i er afslappede, og den vil sikkert hurtigt fange ideen, at nu skal vi sove :)

 

I må ikke hidse ham op, ikke alt for meget snakken, når i er ude, i roser ham varmt og kærligt, men ikke med for høje lyse stemmer, de vil bare fortælle ham at nu skal der ske noget :)

 

Jeg synes han lyder til at være en rigtig sød og dygtig hvalp!

 

Har i taget ferie?

Og er i begyndt at træne alenehjemme?

 

Jeg kan iøvrigt anbefale jer at læse Christina Bruun, Hundeliv og hverdagstræning, Lone Grevas Familiehunden og hendes Hvalpen :)

Nå ja og Anders Hallgrens Forstår du din hund? er god til at aflive fordomme om hunde som din svigermors :wink:

De bøger du har læst hvad er det for nogle?

 

Jeg kan kun sige at jeg er fuldstændig enig, jo mere tryghed man giver sin hvalp, jo bedre forudsætninger giver man den for at lære at være alene hjemme.

 

Velkommen til, forøvrigt.

 

Tak skal du have :oops:

 

Ja, det er rigtigt, det kan ikke overdrives nærmest ;)

 

En hvalp skal have masser af kærlighed, møde masser af tålmodighed og indgives tryghed i massive mængder, så får man en hund med overskud!!

 

Jeg håber at trådstarter vil lade os følge med i hvad der sker med den lille og at det går godt med den lille:)

Link til indlæg
Del på andre sites

Det går godt. Den har nu været alene hjemme to gange af 6 timer, og når vi er kommet hjem har den ikke ødelagt noget. Vi har også været forundret over, at den ikke har lavet eller tisset indenfor efter så mange timer.

Det er dog stadig hårdt at efterlade den lille en, men jeg bruger meget tid om morgenen på at aktivere den med diverse ting. Går spor i haven, leger med den, er begyndt at lære den at sitte og inden jeg tager hjemmefra giver jeg den kongen med noget lækkert i.

Vi ved jo desværre ikke, hvor meget den går og piver og er ulykkelig, når vi ikke er hjemme, og det er selvfølgelig det værste ved det hele. For selvom at den ikke ødelægger ting er det jo ikke et tegn på at den ikke er ked af det og leder efter os.

 

Om natten har den stadig lidt svært ved at falde i søvn igen, når vi har været ude med den. Den vil utrolig gerne bide i mit hår, slikke mig i øret og bide i mine fingre, men når den først falder til ro, plejer den at sove i 4 timer før den atter skal ud igen. ( Sover selvfølgelig så tæt på mit hovede som muligt, SKØNT :lol: )

Nyder at være hundeejer selvom det også er et hårdt arbejde.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst anne-marie
Det går godt. Den har nu været alene hjemme to gange af 6 timer, og når vi er kommet hjem har den ikke ødelagt noget. Vi har også været forundret over, at den ikke har lavet eller tisset indenfor efter så mange timer.

Det er dog stadig hårdt at efterlade den lille en, men jeg bruger meget tid om morgenen på at aktivere den med diverse ting. Går spor i haven, leger med den, er begyndt at lære den at sitte og inden jeg tager hjemmefra giver jeg den kongen med noget lækkert i.

Vi ved jo desværre ikke, hvor meget den går og piver og er ulykkelig, når vi ikke er hjemme, og det er selvfølgelig det værste ved det hele. For selvom at den ikke ødelægger ting er det jo ikke et tegn på at den ikke er ked af det og leder efter os.

 

Om natten har den stadig lidt svært ved at falde i søvn igen, når vi har været ude med den. Den vil utrolig gerne bide i mit hår, slikke mig i øret og bide i mine fingre, men når den først falder til ro, plejer den at sove i 4 timer før den atter skal ud igen. ( Sover selvfølgelig så tæt på mit hovede som muligt, SKØNT :lol: )

Nyder at være hundeejer selvom det også er et hårdt arbejde.

 

Det er dejligt at du skriver igen :)

 

Om han klarer det il nok først vise sig når han bliver ældre :)

 

Hvalpe gør som små børn, de sover sig fra det, det er først senere når de får overskud og energi til det, at de så viser om de kan være alene.

 

Derfor et det altid tilrådeligt at indøve en solidt og stabilt alenehjemme træning :)

 

Og drmed have ferie i forbindelse med anskaffelsen :)

 

Dejligt at du har anskaffet dig konger m.m..

Han må ikke være forpustet eller andet lige inden du forlader ham, han skal være faldet til ro igen.

Når du skriver spor, så mener du et søg på græsplænen ikke?

 

Det med at slikke og bide er helt naturligt, det ville han også gøre med sin mor og søskende hvis han stadig var sammen med dem, dejligt at han må ligge hos dig i sengen :o

Så har ikke alenetid om natten :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvor er det dog herligt at høre, at det går så godt med den lille fyr.

 

Det spiller altså nok ind, at han er en lille pommeraner, -altså faktisk en lille spidshund. Det er en ret selvstændig race, -hvilket du nok vil mærke, når han bliver ældre. Han vil ikke være lige så nem at træne lydighed med som f.eks. en golden retriever.

 

Hans natteroderi skal såmænd nok få en ende, måske er det allerede på retur? Og det lyder som om han også allerede er næsten renlig? Hvor ER I bare dygtige!

 

Tillykke med den lille dejlige pommefyr.. (og husk lige, at det er ikke en "den", men en rigtig lille Han.) :D

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...