Hop til indhold

Skøn Golden Retriever han søger tæve


Gæst Trine js
 Share

Recommended Posts

Gæst Trine js

Skøn Golden Retriever han, 2½ år gammel tilbydes til parring. Bor i vestjylland. Er utrolig dejlig, god til børn ( vi har selv søn på 10 mdr) legesyg og meget flot.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Trine js

Han er købt på en gård af os til brug som almindelig familiehund. Vi har ik attest på forældrene, forventede at få en frisk og rask hund og det har vi fået. Det er det samme vi ønsker for vores Tyson.

Link til indlæg
Del på andre sites

Måske det her forum ik helt er rette sted til vores formål. Det er bare til alm husavl.

Det er ikke for at nedgøre dig på nogen måde! Jeg har selv 2 tavleløse hunde :-) HVIS jeres hanhund parrer en tæve, uden at være tjekket for de arvelige sygdomme der kan være i Golden Retrieveren, så er der jo større risiko for at de stakkels hvalpekøbere får en hvalp der er født med dårlig helbred (som måske kunne være undgået)

Link til indlæg
Del på andre sites

Det som flere her i tråden prøver, at pointere, er bare at uanset racen, om han har tavle eller ej, om han virker frisk og rask osv. så er det mest ansvarsfulde at gøre, at få tjekket ham for de sygdomme han kan være disponibel for, inden du avler på ham. Selvom dine hvalpekøbere også "bare" vil have en familiehund og er ligeglade med tavle osv., så vil de vel stadig gerne have en hvalp som de er sikre på har haft de bedste forudsætninger for at bliver sund og rask?

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er ikke opdrætter. Er faktisk 1. gangs hundeejer til en dejlig Golden der nu er 11 mdr.

 

Inden vi planlagde valget af race læste vi (næsten) al den tilgængelige information der var om de forskellige racer vi havde i tankerne.

Vi valgte Golden Retriever ud fra dens temperament og yderligere krav sådan en race fordre. Så gik vi i gang med at undersøge de forskellige

opdrættere og deres avl. Her ud fra det sundhedsmæssige perspektiv, altså status på hofte og albuer, forekomst af evtentuelle allergier i linien.

 

Vi har også fået den mest skønne og dejlige dreng vi kunne tænke os. Vi har forpligtet os til at få ham røntgenfotograferet når han er ml. 18 og 24 mdr.

Ja, en udgift for os, men en rigtig god ting for opdrætteren, da det giver hende en rettesnor for hvordan det går med hendes avl. Seriøs avl i mine øjne.

 

I søndags i Maxi Zoo talte jeg med en, for mig, ubekendt mand. Han havde også en Golden derhjemme på 3 år. Det var deres 2. hund. Deres første var også

en Golden der desværre var så syg af dårlige hofter OG albuer at dens liv var meget plaget af smerter. Den blev aflivet i en alder af 2 år og 9 mdr. Han var fra

alm. hyggeavl hvor der ikke var foretaget undersøgelser for hverken det ene eller det andet. Deres nuværende hund er fra en DKK opdrætter hvor de havde mulighed

for at kende forældredyrenes status med hensyn til hofter og albuer + øjne. Han havde kostet 3 gange så meget som den første i indkøb, men det han vægtede var,

at få en sund hund så familien ikke igen skulle igennem den sorg at slutte livet for et kært medlem.

 

Vi gav også i omegnen af næsten 10.000 kr for vores dreng. Og jeg gør det gerne igen, for at sikre at vi får en så sund hund som muligt. Det vil selvfølgelig være en

udgift for Jer lige nu og her at få foretaget røntgen af Jeres dreng, men det vil jo være i de kommende hvalpes interesse (og hvalpekøberne selvfølgelig) at afkommet

er så sundt som muligt. De samme krav skal man selvfølgelig stille til den tæve han evt. skal parre.

  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er bare nødt til at fortælle skrækhistorien. Jeg mødte en 2 år gammel blandingshund efter ikke-tjekkede forældre. Den havde lige fået lagt guld i hofterne. 2 år gammel:shock: Heldigvis var ejerne fra det bedre borgerskab, og tøvede ikke med at smide mange, mange tusinde efter operationen, men tænk over det! For et par tusinde kroner kan du få hunden tjekket og have vished om at du ikke er med til at skabe hvalpe med svære smerter og nogle meget kede mennesker:(

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Trine js

Jeg forstår det udmærket godt og der er da ik noget mere forfærdeligt end at skulle af med en hund. Vi stod selv med valget om at købe en hund til over 10.000 med al der hører til eller købe vores hund til under det halve uden nogen garanti. Vi valgte det sidste, som vi desuden har gjort to gange før i min familie uden problemer. Mener bare, der er folk til hver slags. Ved ik hva den slags undersøgelser koster, men det er klart, hvis det i sidste ende vil koste os penge at avle på ham, så er det nok at vælge helt at lade være.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det behøver jo ikke nødvendigvis at blive en udgift at sætte ham i avl. Mon ikke det kan tjene sig ind ved at I kan fremvise gode resultater fra røntgen til eventuelle interesserede tæveejere. Når Jeres han er godt undersøgt, så kan betalingen for parringen + betaling for hver solgte hvalp (tror nok opdrættere gør sådan) jo sættes i vejret. Men kuld skal jo ikke laves ud fra økonomisk gevinst i sidste ende. Det skulle jo helst være ud fra at forældredyrene kan bidrage med noget positivt til racen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Trine js

Det er heller ik med forventning om den store indtjening vi gør det, med vil selvfølgelig ik tabe penge på det. Men vi kan jo risikere at få ham undersøgt og der alligevel ik er nogen interesserede "tæver", så er en del penge spildt.

 

Men jeg forstår alles synspunkter og vil helt klart tænke over det.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg forstår det udmærket godt og der er da ik noget mere forfærdeligt end at skulle af med en hund. Vi stod selv med valget om at købe en hund til over 10.000 med al der hører til eller købe vores hund til under det halve uden nogen garanti. Vi valgte det sidste, som vi desuden har gjort to gange før i min familie uden problemer. Mener bare, der er folk til hver slags. Ved ik hva den slags undersøgelser koster, men det er klart, hvis det i sidste ende vil koste os penge at avle på ham, så er det nok at vælge helt at lade være.

 

Den sætning der gør ondt helt ind i knoglerne på mig..

Der er absolut ikke penge i at avle? Og hvis man vil avle, så vil man vel have det allerbedste frem.. At Fido er sød er altså ikke noget man kan bruge til så meget hvis den skal ha sprøjten som 2 årig.

Er det ikke bedre at kende flere af de ubekendte faktorer fx hofte/albue status og så finde en tæve der matcher og måske gør det endnu bedre, og så få sat nogle hvalpe i verden som er helt tip top?

 

De fleste der avler avler kun hvis de kan se at deres hund har noget særligt at tilføre racen og mange opdrættere laver ikke et kuld uden at beholde en selv.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg forstår det udmærket godt og der er da ik noget mere forfærdeligt end at skulle af med en hund. Vi stod selv med valget om at købe en hund til over 10.000 med al der hører til eller købe vores hund til under det halve uden nogen garanti. Vi valgte det sidste, som vi desuden har gjort to gange før i min familie uden problemer. Mener bare, der er folk til hver slags. Ved ik hva den slags undersøgelser koster, men det er klart, hvis det i sidste ende vil koste os penge at avle på ham, så er det nok at vælge helt at lade være.

 

Hos Marianne Klitgaard på Mors koster det ca. 1.000 kr at få lavet billeder, og hun laver stort set ikke andet. Hun opdrætter i øvrigt goldens:-)

 

Som Annette siger, skal det ikke gøres op i penge, men om din hund har noget at bidrage med. Der er absolut ingen grund i hele verden til at avle på syge dyr, så det mindste man kan gøre er, at sikre sig at de er raske.

 

Gik du til scanninger da du var gravid? Havde du gjort det selvom det havde kostet penge? Nej, hunde er ikke børn, men dy risikerer at være med til at gøre RIGTIG mange familier, heriblandt små børn, kede af at de må aflive deres hund tidligt, og det er simpelthen ikke fair!

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er heller ik med forventning om den store indtjening vi gør det, med vil selvfølgelig ik tabe penge på det. Men vi kan jo risikere at få ham undersøgt og der alligevel ik er nogen interesserede "tæver", så er en del penge spildt.

 

Men jeg forstår alles synspunkter og vil helt klart tænke over det.

 

Men så har du visheden om din hunds sundhed, den betyder også noget for dens fremtidige liv. :-D Og du kan jo evt finde en interesseret tæve først og så lave kontrakt på at begge skal undersøges for dit og dat inden parring og så nedskrive hvilke "krav" de hver især skal leve op til med undersøgelserne. Fx om B-hofter er ok men ikke c-hofter :-D osv...

 

Tror alle vi synes at netop vores hund er den smukkeste og dejligste i verden, men det er et spinkelt grundlag at avle på. :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Trine js

Tvivler på folk avler med henblik på ikke at tjene en krone på det. Som jeg sagde er det ik vores hensigt at tjene mange penge på ham. Vi synes bare vi har en dejlig og skøn hund, som forhåbentlig kunne lave nogle dejlige hvalpe. Vi har selv, som så mange andre selv købt en hund uden attester osv, det var vores valg, ligesom det ville være en anden families valg at købe en hvalp, som vores hund er far til uden at have attest på det.

Link til indlæg
Del på andre sites

Trine js: Selvfølgelig søger I/han en tæve...

Det er jo forår. :mrgreen:

 

Hvad med at lade ham finde en selv? Han har jo sikkert allerede en i hovedet. :lun:

Sådan gør man vel tit på landet.

 

Jeg tror bare ikke, at han falder til ro når han først har prøvet "det" en gang..

 

Hvad er formålet med at lade ham prøve en parring? Vil I selv have en hund mere?

 

Og JO! det koster penge at lave et kuld hvalpe. Det kan dog være meget dyrere for tæveejeren end for hanhundeejeren. Og det er nok derfor, at tævehundeejerne ikke lader deres tæve parre med hvemsomhelst.

 

Hvis tævens hvalpe viser sig at fejle noget, som stammer fra hanhunden, så er det tæveejeren, der skal betale erstatning til hvalpekøberne.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Trine js

God pointe, ved godt det er "nemt" at være ejer af hanhunden, da det efterfølgende arbejde jo ik ligger ved os. Vi har også en lille frygt for at han måske bliver helt kuller i hovedet, når han først får lov. Det var derfor dyrlægen sagde vi skulle vente til foråret.

Link til indlæg
Del på andre sites

Den fine Golden Retriever der ligger i sofaen øverst på hundeforum er min. Han har flere vinder præmieringer på åben klasse, både Wt og markprøver, han har gået rallyprogrammer til 100 point og løber pt en del agility. Arbejdsmæssigt en fantastisk hund. Da nogle bejlet til ham fik vi ham undersøgt i hovede og røv. B hofter, 1 på en albue, bære af PRA og en hudsygdom. Undersøgelserne kostede os omkring 7.000 kr og vi fandt ud af at han ikke var avlsmateriale, sådan er livet, men vi har heldigvis stadig verdens bedste Golden retriever.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...