Hop til indhold

Recommended Posts

Overskriften: Der skulle naturligvis stå ...ET dilemma

Lang historie kort:

Ingen bil eller udsigt til en indenfor en overskuelig fremtid

PellePelle skal igennem en træning, som ikke kan blive optimal hvis vi ikke kan komme hjemmefra. Han må kun gå 15 minutter af gangen, hvoraf de første 5 minutter skal være i skridtgang og han skal meget gerne til stranden som ligger 20 minutters hurtig gang herfra for at gå i sand og soppe i vand.

Dette er ikke muligt uden et køretøj af en eller anden art. Bussen som kører her ligger de første 7 minutters gang hjemmefra og jeg ved aldrig, om det er den gamle bus med høje trin eller den moderne bus hvor vi kan gå lige ind, som kommer. Pelle er ikke vænnet til buskørsel af samme årsag.

Nu er en cykeltrailer muligvis indenfor rækkevidde, men jeg har ingen cykel. Min søn vil gerne cykle til stranden med Pelle, men det vil kun kunne blive 1 - 2 gange om ugen. Jeg kan ikke cykle på hans cykel.

Min søster har arvet en spritny "elscooter" eller hvad de hedder, beregnet til handicappede personer. Det er en, en ven af hende købte da han fik knas med bentøjet.

Dette køretøj må jeg låne/få, men det føles grænseoverskridende at bruge sådan en og min tanke er, om det lidt er at håne de handicappede, som ikke kan komme frem uden, hvis jeg med mine forholdsvise friske ben sætter mig i sådan en? I første omgang sagde jeg nej tak da min søster foreslog mig køretøjet så jeg kunne købe ind mv. Men når det drejer sig om Pelle, kan jeg godt mærke jeg er mere tilbøjelig til at sige ja tak.

Sådan et køretøj ville kunne bringe os på ture og give noget hårdt tiltrængt miljøskift og altså også en bedre genoptræning.

Omvendt kan jeg godt se hvad der vil foregå i nogle hoveder når jeg, pænt overvægtig, kommer kørende i et handicapkøretøj og folk så ser mig stige ud og bruge mine ben :hmm:

Hvad synes du?

Link til indlæg
Del på andre sites

• Svar 62
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Lang historie kort:

PellePelle skal igennem en træning, som ikke kan blive optimal hvis vi ikke kan komme hjemmefra. Han må kun gå 15 minutter af gangen, hvoraf de første 5 minutter skal være i skridtgang og han skal meget gerne til stranden som ligger 20 minutters hurtig gang herfra for at gå i sand og soppe i vand.

Dette er ikke muligt uden et køretøj af en eller anden art. Bussen som kører her ligger de første 7 minutters gang hjemmefra og jeg ved aldrig, om det er den gamle bus med høje trin eller den moderne bus hvor vi kan gå lige ind, som kommer. Pelle er ikke vænnet til buskørsel af samme årsag.

Nu er en cykeltrailer muligvis indenfor rækkevidde, men jeg har ingen cykel. Min søn vil gerne cykle til stranden med Pelle, men det vil kun kunne blive 1 - 2 gange om ugen. Jeg kan ikke cykle på hans cykel.

Min søster har arvet en spritny "elscooter" eller hvad de hedder, beregnet til handicappede personer. Det er en, en ven af hende købte da han fik knas med bentøjet.

Dette køretøj må jeg låne/få, men det føles grænseoverskridende at bruge sådan en og min tanke er, om det lidt er at håne de handicappede, som ikke kan komme frem uden, hvis jeg med mine forholdsvise friske ben sætter mig i sådan en? I første omgang sagde jeg nej tak da min søster foreslog mig køretøjet så jeg kunne købe ind mv. Men når det drejer sig om Pelle, kan jeg godt mærke jeg er mere tilbøjelig til at sige ja tak.

Sådan et køretøj ville kunne bringe os på ture og give noget hårdt tiltrængt miljøskift og altså også en bedre genoptræning.

Omvendt kan jeg godt se hvad der vil foregå i nogle hoveder når jeg, pænt overvægtig, kommer kørende i et handicapkøretøj og folk så ser mig stige ud og bruge mine ben :hmm:

Hvad synes du?

Jeg er med Kleo her: afsted - ikke brygge forhindringer for dig selv ... og du kan da være helt og aldeles ligeglad med, hvad andre tænker eller ikke tænker. Du skal bare tænke på dig og Pelle.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er med Kleo her: afsted - ikke brygge forhindringer for dig selv ... og du kan da være helt og aldeles ligeglad med, hvad andre tænker eller ikke tænker. Du skal bare tænke på dig og Pelle.

Jae.. Men selv om jeg er kommet langt ift. min overvægt, så har jeg oplevelser med at folk råbte efter mig her i byen, før jeg var specielt tyk, når de så jeg kom kørende i vogn efter vores shetlandspony! Det var UBEhageligt

Link til indlæg
Del på andre sites

Jae.. Men selv om jeg er kommet langt ift. min overvægt, så har jeg oplevelser med at folk råbte efter mig her i byen, før jeg var specielt tyk, når de så jeg kom kørende i vogn efter vores shetlandspony! Det var UBEhageligt

Arjmen det hører skisme da heller ingen steder hjemme ... det kan godt være, du har et problem med vægten - men det er da ingenting i forhold til, hvad de har af problemer med attituden og almindelig ordentlig opførsel!

Jeg bliver så harm når jeg hører sådan noget. De skulle have nogle smæk sådan nogle, skulle de!

Jeg kan bedre forstå dit dilemma, når du fortæller sådan noget ... men jeg mener nu stadig, at du må gøre det, der er bedst for dig og Pelle - og det tror jeg, at løsningen med handi-scooteren er.

Link til indlæg
Del på andre sites

Arjmen det hører skisme da heller ingen steder hjemme ... det kan godt være, du har et problem med vægten - men det er da ingenting i forhold til, hvad de har af problemer med attituden og almindelig ordentlig opførsel! .

Helt enig!

Ninjamor: Kan du ikke lave et sjovt skilt og sætte på scooteren, så folk trækker på smilebåndet i stedet for at tænke over at du ikke burde køre i såden en?

Jeg er ikke så god til sådan noget, men jeg er sikker på at der er folk herinde der er.

Lidt ligesom den gang Luna havde en lyserød sparkedragt på og det fuldstændigt fjernede fokus fra at hun var "en farlig kamphund"?

Link til indlæg
Del på andre sites

Helt enig!

Ninjamor: Kan du ikke lave et sjovt skilt og sætte på scooteren, så folk trækker på smilebåndet i stedet for at tænke over at du ikke burde køre i såden en?

Jeg er ikke så god til sådan noget, men jeg er sikker på at der er folk herinde der er.

Lidt ligesom den gang Luna havde en lyserød sparkedragt på og det fuldstændigt fjernede fokus fra at hun var "en farlig kamphund"?

God ide!

Jeg er helt enig med de andre! Og hvis jeg fik sådan en scooter, ville jeg da også bruge den konstant

Jae?

Link til indlæg
Del på andre sites

Altså jeg er i bund og grund enig med de andre, men omvendt kan jeg da godt forstå at du synes situationen kan blive ubehagelig hvis folk ligefrem kan finde på at råbe efter dig. Hvilket i øvrigt er en fuldstændigt vanvittig adfærd :scared:

Jeg tænker på, om dine følelser af ubehag også kunne smitte af på Pelle og give ham trælse associationer med køretøjet og traileren?

Hvis du vælger løsningen, synes jeg i hvert fald du skal være afklaret med den, så de ture kan blive rare for jer begge,

Den trailer du har adgang til, har den ikke mulighed for at blive lavet om til en gå-vogn? Det kan mange af dem der er lavet til børn i hvert fald.

Hvis det er en mulighed, ville jeg klart vælge den. Så kan du jo kombinere det med en god gang motion til dig selv også, og vejret nu her er jo lige til det :hjerte:

Jeg har rettet din overskrift, håber det er ok :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er i samme situation som dig, både mht. overvægten og manglen på bil. Og jeg ville da med største iver kaste mig over sådan et tilbud, og skide fordomsfulde mennesker en hatfuld - pardon my french...

Nu har du måske ikke været uden bil så længe, men jeg har snart rundet de 3 år, og du aner ikke hvor meget økuller man kan få, og hvor frustrerende det er når man ved at verdens bedste hundestrand ligger bare 10 minutters kørsel væk, men uendelig langt hvis man er uden bil og skal have hund med.

Så hop på scooteren for din egen og din hunds skyld, og varm dig ved tanken om at der i det mindste er én, som er godt misundelig ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Der er faktisk mange handicappede med en elscooter, som godt kan gå en del men ikke nok, til at kunne klare at komme rundt til alt det de vil og derfor har en elscooter, som de parkerer, når de har nået deres destination. Det kan også være, at de har en sygdom f.eks.gigt som gør, at de kan noget mere på nogle dage end andre, og derfor kan parkere scooteren og gå rundt på gode dage.

I teenageårene havde jeg en veninde, som havde en elscooter. Hun tog den ud til hestenog gik så rundt og hentede hesten på marken, red og passede den. Men hun havde en elscooter pga hendes sygdom gjorde, at hun ikkekunne cykle og det ville jo have hæmmet hendes liv, hvis hun ikke havde den.

Så reelt set burde fremmede folk overhovedet ikke kunne dømme en person, som kommer kørende påen elscooter og stiger af den. Alle sygdomme og grunde sidder jo ikketil offentligt skue.. at Pelle i denne situation er grunden, synes jeg er irrelevant. Du har joen grund til at bruge den.:-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg synes det lyder fint, men der er noget jeg ikke forstår. Kan der spændes anhænger på den????Eller er trinbrækket stort nok til din hund, mellem dine ben.Sådan en må helst ikke køre i sten og grus, da den er så tung at den let kan punkterer på skarpe sten.

Jeg måtte jo leje sådan en for 5 år siden, da jeg fik nyt knæ. Det kostede ca 1050 kr/mdr og kunne kun lejes for mindst 5/6 mdr??

Jeg brugte den jo til indkøb og hundeluftning og husker tydeligt, da Snoopy ankom fra Grækenland. Han måtte sidde på trinbrættet til de grønne områder, da jeg var bange for at kører på hans poter.De 4 andre fik hurtigt lært at gå pænt, 2 på hver side i snor.

Du skal huske at træne inden du tager ham med, jeg var flere gange ved at vælte, pga for stejle op eller nedkørsler,eller med at tage fejl af knapper til hastighed.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er i samme situation som dig, både mht. overvægten og manglen på bil. Og jeg ville da med største iver kaste mig over sådan et tilbud, og skide fordomsfulde mennesker en hatfuld - pardon my french...

Nu har du måske ikke været uden bil så længe, men jeg har snart rundet de 3 år, og du aner ikke hvor meget økuller man kan få, og hvor frustrerende det er når man ved at verdens bedste hundestrand ligger bare 10 minutters kørsel væk, men uendelig langt hvis man er uden bil og skal have hund med.

Så hop på scooteren for din egen og din hunds skyld, og varm dig ved tanken om at der i det mindste er én, som er godt misundelig ;-)

Desværre varmer andres misundelse mig ikke :-D

Jeg har været uden bil flere år fra tid til anden, denne gang er det 8 måneder og jeg er som dig ved at få KULLER af ikke at have bil. Alting tager mere end dobbelt tid - og så er man afhængig af at tage af sted på tidspunkter der måske ikke lige passer en men passer køreplanen...

Jeg har den største sympati for folk som ikke kan komme af sted til de herlige hunde steder eller andre gode steder, eller bare ikke kan komme på genbrugssationen eller købe stort ind fordi det er begrænset hvor meget man kan have i puklen (rygsækken) og i poserne.

Jeg vil gerne opfordre folk med bil til at tænke på naboer og venner uden bil- og det var ikke lige mig selv jeg tænkte på :-)

Tidligere tilbød jeg nogle gange venner og bekendte uden bil transport til Bilka o.lign. når jeg alligevel skulle og havde det lidt ekstra tid det tog at køre indenom dem. Så aftalte vi mødested til hjemturen og gik ellers i hvert vores tempo og købte ind. Det fungerede fint.

Lykkeliv: Jeg tror ikke, traileren kan skubbes, men det vil mine knæ heller ikke være med til, de gør vrøvl bare jeg skal skubbe plæneklipperen, ellers super ide!

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg synes det lyder fint, men der er noget jeg ikke forstår. Kan der spændes anhænger på den????Eller er trinbrækket stort nok til din hund, mellem dine ben.Sådan en må helst ikke køre i sten og grus, da den er så tung at den let kan punkterer på skarpe sten.

Jeg måtte jo leje sådan en for 5 år siden, da jeg fik nyt knæ. Det kostede ca 1050 kr/mdr og kunne kun lejes for mindst 5/6 mdr??

Jeg brugte den jo til indkøb og hundeluftning og husker tydeligt, da Snoopy ankom fra Grækenland. Han måtte sidde på trinbrættet til de grønne områder, da jeg var bange for at kører på hans poter.De 4 andre fik hurtigt lært at gå pænt, 2 på hver side i snor.

Du skal huske at træne inden du tager ham med, jeg var flere gange ved at vælte, pga for stejle op eller nedkørsler,eller med at tage fejl af knapper til hastighed.

Jeg har ikke set den, men set reklamer med cykeltrailer hvor sådan en er sat på en handiscooter eller hva' de nu heder. Så det må kunne fixes.

Tak for dine erfaringer. Hvis det bliver til noget, kan du tro der nok skal blive øvet før Pelle skal med.

Hvis jeg skal af sted bliver det kun på lige vej, jeg er for pivet til andet :-D

Der er flere indlæg i tråden, jeg ikke kan få lov at "like", så det er ikke fordi jeg bedre kan lide nogles svar end andres :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Overskriften: Der skulle naturligvis stå ...ET dilemma

Lang historie kort:

Hvad synes du?

Man kan ikke gøre sig så afhængig af andres holdninger, hvis der er rent mel i posen i forhold til evt regler om hvem der må bruge køretøjet el. lign. så er det da bare om at gøre det der fungerer bedst for én selv.

Men samtidig vil jeg da mene at cyklen med cykeltrailer er en langt bedre løsning- mm du ikke kan cykle. Jeg er klar over du ikke har en cykel- men sådan en kan købes for relativt få penge og så er det jo motion. Cyklen vil også være både hurtigere og sjovere at bruge og kan bringe dig endnu mere rundt- feks til skov- med Stog længere væk mv (OK der skal man jo nok være to til at hjælpes med hund og trailer) Hvis din hund ikke må gå langt, så er det jo en oplevelsestur at sidde i en trailer og nyde livet, mens du knokler med kalorierregnskabet- og når i så når ud til noget rigtig fedt skov , så kan han bruge sine 15 min der.

Link til indlæg
Del på andre sites

Man kan ikke gøre sig så afhængig af andres holdninger, hvis der er rent mel i posen i forhold til evt regler om hvem der må bruge køretøjet el. lign. så er det da bare om at gøre det der fungerer bedst for én selv.

Den er købt privat så der er ingen restriktioner omkring brugen :-D

Men samtidig vil jeg da mene at cyklen med cykeltrailer er en langt bedre løsning- mm du ikke kan cykle. Jeg er klar over du ikke har en cykel- men sådan en kan købes for relativt få penge og så er det jo motion. Cyklen vil også være både hurtigere og sjovere at bruge og kan bringe dig endnu mere rundt- feks til skov- med Stog længere væk mv (OK der skal man jo nok være to til at hjælpes med hund og trailer) Hvis din hund ikke må gå langt, så er det jo en oplevelsestur at sidde i en trailer og nyde livet, mens du knokler med kalorierregnskabet- og når i så når ud til noget rigtig fedt skov , så kan han bruge sine 15 min der
.

Der er rigtigt mange fordele ved at cykle og før i tiden elskede jeg det simpelt hen, næsten lige så meget som jeg elskede at gå.

Desværre er cykel ikke en mulighed jeg tør satse på og slet ikke med 40 kg + som også skal trækkes

Link til indlæg
Del på andre sites

Den er købt privat så der er ingen restriktioner omkring brugen :-D

.

Der er rigtigt mange fordele ved at cykle og før i tiden elskede jeg det simpelt hen, næsten lige så meget som jeg elskede at gå.

Desværre er cykel ikke en mulighed jeg tør satse på og slet ikke med 40 kg + som også skal trækkes

Jamen så har du jo et eller andet sted taget beslutningen, så må du lade hånt om snæversynede folk der råber.

Link til indlæg
Del på andre sites

.

Jeg elsker også at cykle - hader til gengæld at gå, men det er pga. en gammel skade, der gør at min venstre fod "vender forkert". Men jeg må give dig ret i at cykeltrailer med en større hund ikke er sagen. Jeg havde jo en til Oluf da han var lille, men allerede omkring de 25 kg kunne traileren ikke holde til det (selv om der stod 40 kg i annoncen :evil:).

Nu hvor han vejer omkring de 40 kg er han simpelthen for stor til at proppe ind i en trailer, og har også mine tvivl mht. at trække ham op ad bakkerne, som der er mange af her på egnen. Jeg har en trailer af den type med en stor åben plastickasse, men den vil han ikke sidde i, trods flere forsøg. Håber Pelle er mere medgørlig.

Link til indlæg
Del på andre sites

At cykle med 40 kilo i en trailer efter cyklen er ikke bare sådan lige;( helt ærligt det er nogen år siden jeg havde turde og kaste mig ud i det;)

Jeg cykler og jeg cykler meget- og det er et spørgsmål om at udstyret passer behovet. Nu er det jo ikke en billig løsning og man kan jo købe en brugt bil til samme penge (biler koster ingenting nu- du kan få en bil der er 1½ år til syn for 10000kr ) MEN det jeg ville sige er at en ladcykel (christianiacyklen eller nihola) kan jo kører med 2 børn og derfor også en tung hund. og i den vil du have cykel for livstid- der er også 3 hjul og når du skal have hvalp- ja så er den samme problemstilling løst fornemt

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg elsker også at cykle - hader til gengæld at gå, men det er pga. en gammel skade, der gør at min venstre fod "vender forkert". Men jeg må give dig ret i at cykeltrailer med en større hund ikke er sagen. Jeg havde jo en til Oluf da han var lille, men allerede omkring de 25 kg kunne traileren ikke holde til det (selv om der stod 40 kg i annoncen :evil:).

Nu hvor han vejer omkring de 40 kg er han simpelthen for stor til at proppe ind i en trailer, og har også mine tvivl mht. at trække ham op ad bakkerne, som der er mange af her på egnen. Jeg har en trailer af den type med en stor åben plastickasse, men den vil han ikke sidde i, trods flere forsøg. Håber Pelle er mere medgørlig.

Problemet med Pelle er faktisk at han er lidt for medgørlig, så han nemt får overskredet sine grænser. Jeg kan kommandere (eller presse ved bare at vente tavst) ham til alt, så det alene er en udfordring for jeg har jo oplevet gennem hans 7 år at medgørlighed kan medføre stressmave, så jeg passer grumme på.

Han har lige skulle introduceres til at gå på en luftmadras ifm. med balanceøvelser i genoptræningen. Bevægeligt underlag er et traume hos ham så gode råd var dyre. Jeg fandt så på at opstille en "bane" med forskellige tign vi leger med i haven, her i blandt luftmadrassen og så var det totalt ufarligt og sjovt. Hunde altså...

På samme måde tænker jeg cykeltraileren skal introduceres.

Jeg har set at der på Fyn er en bakke med 12% stigning hvilket slog med overraskelse da jeg så den,. Fyn er fin, men ikke så flad som man troede :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg cykler og jeg cykler meget- og det er et spørgsmål om at udstyret passer behovet. Nu er det jo ikke en billig løsning og man kan jo købe en brugt bil til samme penge (biler koster ingenting nu- du kan få en bil der er 1½ år til syn for 10000kr ) MEN det jeg ville sige er at en ladcykel (christianiacyklen eller nihola) kan jo kører med 2 børn og derfor også en tung hund. og i den vil du have cykel for livstid- der er også 3 hjul og når du skal have hvalp- ja så er den samme problemstilling løst fornemt

Der er også lige mine knæ at tage med i beregningen :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

lav gearing og afprøvning - det er den eneste vej frem :-P- mine knæ er heller ikke det bedste- men de klarer alligevel mange kilometer. Høje gear ødelægger dine knæ og lave gear giver konditallet et boost- og det belaster dine knæ langt mindre at cykle end at gå......... hvis du skal ud i en permanent løsning mht at mangle bil.

(har du set at man kan få 12 årige puntoer for 8-10000 kr)

apropos cykel jeg overvejer meget om jeg vil have to hunde- og hvis jeg tager en hvalp hjem, så skal jeg have en cykeltrailer som man også kan gå med- sådan at hvalpen kan ligge og lurpasse på de store ture og altid være med selv når vi er ude i mange timer. Hjulet er en god opfindelse:mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites