Hop til indhold

Må hvalpe hoppe op og ned fra sofaen?


Gæst Anbil
 Share

Recommended Posts

Gæst Anbil

Jeg ved godt svaret, men vil gerne have Jeres meninger og erfaringer.....

 

Har en Schæferhvalp på nu 10 uger.

Jeg har besluttet, at hun gerne må ligge i sofaen, så det er OK.

Men jeg har hørt, at det belaster deres knogler for meget, hvis de selv skal komme op og ned ad sofaen (ca. 50 cm høj).

Jeg forsøger at hjælpe hende, men hun er begyndt SELV at hoppe ned, så det er ikke altid, jeg når det.

Problemet bliver jo også større jo ældre hun bliver, da hun mere og mere "kan selv" :blink:

 

Nu er jeg bare nervøs for, om det skader hendes knogler. Man hører jo så meget.

 

Har JERES brugshunde hoppet ned af møbler som små (eller hoppet andre ting), og hvad er deres HD / AD-status nu?

 

Mvh.

En bekymret hunde-mor :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ved godt svaret, men vil gerne have Jeres meninger og erfaringer.....

 

Har en Schæferhvalp på nu 10 uger.

Jeg har besluttet, at hun gerne må ligge i sofaen, så det er OK.

Men jeg har hørt, at det belaster deres knogler for meget, hvis de selv skal komme op og ned ad sofaen (ca. 50 cm høj).

Jeg forsøger at hjælpe hende, men hun er begyndt SELV at hoppe ned, så det er ikke altid, jeg når det.

Problemet bliver jo også større jo ældre hun bliver, da hun mere og mere "kan selv" :blink:

 

Nu er jeg bare nervøs for, om det skader hendes knogler. Man hører jo så meget.

 

Har JERES brugshunde hoppet ned af møbler som små (eller hoppet andre ting), og hvad er deres HD / AD-status nu?

 

Mvh.

En bekymret hunde-mor :-)

Jeg har ikke ladet mine være i møblerne som hvalpe/unghunde, netop pga. det samme. De har været vilde, og hvalpe har jo ikke helt styr på kropskontrollen, så jeg synes det har været for farligt. Jeg ved ikke hvor meget det kan påvirke evt. HD, men jeg har simpelthen været bange for at mine kom til skade... Når de er blevet mere voksne og fornuftige har de fået lov at være i møblerne, så mit møbelforbud har udelukkende været for deres egen skyld.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ozzie er opvokset på 1. sal, så hun har fået mange trappeture. Møbler hoppede hun kun ganske lidt op og ned af, da hun voksede og udenfor blev der hoppet nogle gange, men også begrænset meget - netop for at passe på hende. Hun er en schæfertæve på nu lige omkring 30 kg - HD status B og AD status 0.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tager ingen og jeg mener ingen chancer de første 6-7 måneder af hvalpe tiden- og slet ikke med mine tidligere schæfere.

Hvis du synes det er hyggeligt det med møblerne(det er jo ikke strengt nødvendigt) så lav et par ramper og lær den at bruge den.

to brædder på langs og en 4-5 tvær ribber. Brug ind og ud af bil og op og ned hvor det er nødvendigt.

Jeg bærer også mine hunde op og ned af trapper så længe jeg kan(ca 8 måneders alderen) og frem til 1½ år , er der låger op til trapper mv, så hunden der ikke bliver noget løberi. Jeg begynder heller ikke at cykle med dem før efter 2 år.

Link til indlæg
Del på andre sites

Silke har hoppet op og ned fra dag 1. Men sofaen er lav og jeg har hele tiden haft en stor tyk pølsehynde liggende der, hvor hun hopper ned.

Hun havde oo albuer og AB hofter da hun blev fotograferet som ung.

 

Men i dag har hun gigt i forbenene. Ikke nødvendigvis på grund af sofaen, men man kan jo aldrig vide.

 

Hun hopper stadig ned via pølsehynden, men hun lægger vægten på det "bedste " ben..

Link til indlæg
Del på andre sites

Ollie ( 4 mdr ) har fundet ud af at man kan komme op i min seng ved at tage tilløb og springe så det gør han, en voksen airedale har nogenlunde samme skulderhøjde som en schæfer- vægten er ca 26 - 27 kg

så har du jo en pæn udfordring- dit held er jo så at airdalen som regel er uhyre robust.............og at det er turen ned der er mest skadelig ved hvalpebenene frem for turen op :-P

 

Mit motto er sådan lidt plat at jo bedre du passer på din hvalp det første års tid,jo mere sparer du på dyrlægeregningerne de sidste år :hmm:

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...