Hop til indhold

Meninger.


Gæst minmilo
 Share

Recommended Posts

Gæst lillefod
....Men hvis nu det kom frem at nogle schæfer hunde blev trænet og brugt til hundekampe ville det så være fair at begynde at kalde den en muskel/kamphund?

 

Nu bruger jeg en schæfer som eksempel, så jeg vil med det samme sige at jeg holder meget af schæfer hunde, har boet med en som barn og som voksen har jeg haft 2 af slagsen. Det er en skøn hund, ingen tvivl om det.

 

For det første: Kamphunderacer defineres ikke udelukkende fordi de har været brugt i en hundekamp, men fordi de bla. har været avlet til formålet!

 

For det andet: Schæferen besidder ikke den medfødte patologisk betingede agression og dens smertetærskel kan slet ikke sammenlignes med kamphunderacernes. For så at svare på dit spørgsmål, så nej! En schæfer der har været brugt i kamp kan ikke kaldes en kamphund. Men det kan den selvfølgelig iflg. din egen defination.

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 55
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Saa kan man jo sige at alle hunde er muskelhunde, indtil de er trænet til kamp, saa er de kamp hunde =) Saa er alle familei hunde vel muskel hunde, og ikke kamphunde.

 

Jeg har selv em ambull/amstaff blanding. Han var saa gladf for at lege med hunde som mindre. Omklring halvanden år's alderen skiftede det fuldstænsdig. Han kan slet ikke med hanhunde mere. Jeg har prøvet at træne det fra ham, og jeg har da opnaaet at han ikke staar paa bagbenene for at naa hen til en hund. Men hvis den knurrer af ham vil han automatisk trække mod den.

 

Men det vendte faktisk lige pludselig. Det gik utroligt staerk. Jeg kan uden problemer styrer ham, og jeg er selvfølgelig stærkere end ham, saa det er ikke noget problem. Jeg er bare påpasselig naar vi møder andre hunde.

 

Men ellers maa man sige han er totalt fed med børn. Han er lidt for glad for tungekys. Men ellers er han super med børn. Katte jagter han som en gal, men hvis han fanger dem gør han ikke noget.- Han har faaet en paa tuden saa han skreg som en gris hehe. Men naar han kommer taet paa vil han bare gerne snuse.

 

Men jeg har set andre der bestemt ikke skulle have en muskelhund. Uden tvivl. Jeg tror allermest fordi at mange mannesker opdrager deres muskelhund med frygt, og meget strenge regler. Istedet for at oppdrage dem med tålmodighed og kærlighed.

Link til indlæg
Del på andre sites

....Men hvis nu det kom frem at nogle schæfer hunde blev trænet og brugt til hundekampe ville det så være fair at begynde at kalde den en muskel/kamphund?

 

Nu bruger jeg en schæfer som eksempel, så jeg vil med det samme sige at jeg holder meget af schæfer hunde, har boet med en som barn og som voksen har jeg haft 2 af slagsen. Det er en skøn hund, ingen tvivl om det.

 

For det første: Kamphunderacer defineres ikke udelukkende fordi de har været brugt i en hundekamp, men fordi de bla. har været avlet til formålet!

 

For det andet: Schæferen besidder ikke den medfødte patologisk betingede agression og dens smertetærskel kan slet ikke sammenlignes med kamphunderacernes. For så at svare på dit spørgsmål, så nej! En schæfer der har været brugt i kamp kan ikke kaldes en kamphund. Men det kan den selvfølgelig iflg. din egen defination.

 

Det lyder da helt forkert. En hund der er trænet til kamp, og bruges i kamp kan da kun vaere en kamphund. Det lyder da logisk for mig.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst lillefod

 

Det lyder da helt forkert. En hund der er trænet til kamp, og bruges i kamp kan da kun vaere en kamphund. Det lyder da logisk for mig.

 

Tjaa, men jeg snakker om racedefination og du snakker om individder.

 

Men ok, lad os bare føje schæferen til listen også.. ;)

 

Det varer nok heller ikke længe før min egen race går under kategorien :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

....Men hvis nu det kom frem at nogle schæfer hunde blev trænet og brugt til hundekampe ville det så være fair at begynde at kalde den en muskel/kamphund?

 

Nu bruger jeg en schæfer som eksempel, så jeg vil med det samme sige at jeg holder meget af schæfer hunde, har boet med en som barn og som voksen har jeg haft 2 af slagsen. Det er en skøn hund, ingen tvivl om det.

 

For det første: Kamphunderacer defineres ikke udelukkende fordi de har været brugt i en hundekamp, men fordi de bla. har været avlet til formålet!

 

Så vidt jeg har kunnet læse mig frem til så er pitbull, den eneste hund der er avlet til hundekamp, men det er der også nogle personer der benægter.

 

Jeg har ikke kunnet finde oplysninger om at andre hunderacer skulle være avlet med formålet kamp.

 

For det andet: Schæferen besidder ikke den medfødte patologisk betingede agression og dens smertetærskel kan slet ikke sammenlignes med kamphunderacernes. For så at svare på dit spørgsmål, så nej! En schæfer der har været brugt i kamp kan ikke kaldes en kamphund. Men det kan den selvfølgelig iflg. din egen defination.

 

Ja altså i mit hoved så er en hund der er trænet til at kæmpe en kamp hund.

 

Lidt sat på spidsen, en person der er trænet til at bokse, kalde jeg også en bokser.

 

Der kan så være de der er mere egnet til at kæmpe/bokse end andre.

 

Det med schæferen var et eksempel, jeg kunne da også have skrevet labrador, pudel, kleine münsterlænder osv osv.

 

 

 

Link til indlæg
Del på andre sites

Muskelhunde

Betegnelsen muskelhunde dækker over både racerene og blandede racer, der kan deles op i to kategorier:

 

Hunde, som avles med kamp for øje, og hvor ”kamp-génet” stadig findes. Ved ”kamp-génet” forstås en medfødt patologisk aggression, hvor hunden for det første har en meget lav aggressionstærskel, og for det andet angriber uden at sende advarselssignaler (ved at knurre, rejse børster, gå på stive ben) først. Det gælder bl.a. en del af de hunde, der importeres legalt eller illegalt fra Østeuropa.

 

Hunde, som engang blev brugt til f.eks. hunde- og tyrekampe, men hvor ”kamp-génet” mere eller mindre er ”avlet ud” af racerne gennem mange generationer.

 

Otte ud af ti hanhunde - især af kamphundetyperne - udvikler efter kønsmodningen en voldsom hanhundedominans, også kaldet artsfælleagression.

 

Danmark huser over 3.000 registrerede amerikanske bulldogs - en ikke anerkendt race, som fik en voldsom opblomstring efter indførslen af pitbullforbuddet i 1991 - en type, der er blandet af alt, hvad der skal bruges i en hundekamp.

 

Kamphunde trænes bl.a. ved at køre på scooter med en luns kød i reb og en hund bagefter samt ved at få lov til at gå løs på småhunde, kaniner og andre smådyr.

 

Eksempler på racer, der går under betegnelsen kamphunde: amerikansk bulldog, engelsk bulldog, bull mastiff, dogo argentino, fina brasilieiro, mastino napolitano, centralasiatisk ovtcharka, kaukasisk ovtcharka, tosa, pitbull, great japanese dog, amerikansk staffordshire terrier (amstaff), staffordshire bull terrier, bull terrier.

 

Kilde: Dansk Kennel Klub, Politiet

 

...Og "Muskelhunden.dk" bruger denne liste:

 

Følgende racer opregnes som ”Kamphunde”: Akita inu, Alano espanol, Amerikans bulldog, Amerikansk staffordshire terrier, Anatolsk hyrdehund, Boerboel, Boston terrier, Bullmastiff, Bull terrier, Ca de bestiar, Cao fila de sao miguel, Cane corso italiano, Centralasiatisk ovtcharka, Kaukasisk ovtcharka, Dogo argentino, Dogo canario, Dogue de bordeaux, Engelsk bulldog, Fila brasilliero, Great japanese dog, Manchester terrier, Mastiff, Mastin Espanol, Mastino napoletano, Shar peei, Tibetansk mastiff,

 

Fra siden: Muskelhunden.dk

 

.....Dette link til et DCH-seminar om muskelhunde, er også godt at blive klog på:

 

http://www.dch-danmark.dk/seminar_muskelhunde_07.htm

 

Det viser lidt om, hvilke problemer man oplever på træningspladsen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Dogue1
Muskelhunde

Betegnelsen muskelhunde dækker over både racerene og blandede racer, der kan deles op i to kategorier:

 

Hunde, som avles med kamp for øje, og hvor ”kamp-génet” stadig findes. Ved ”kamp-génet” forstås en medfødt patologisk aggression, hvor hunden for det første har en meget lav aggressionstærskel, og for det andet angriber uden at sende advarselssignaler (ved at knurre, rejse børster, gå på stive ben) først. Det gælder bl.a. en del af de hunde, der importeres legalt eller illegalt fra Østeuropa.

 

Hunde, som engang blev brugt til f.eks. hunde- og tyrekampe, men hvor ”kamp-génet” mere eller mindre er ”avlet ud” af racerne gennem mange generationer.

 

Otte ud af ti hanhunde - især af kamphundetyperne - udvikler efter kønsmodningen en voldsom hanhundedominans, også kaldet artsfælleagression.

 

Danmark huser over 3.000 registrerede amerikanske bulldogs - en ikke anerkendt race, som fik en voldsom opblomstring efter indførslen af pitbullforbuddet i 1991 - en type, der er blandet af alt, hvad der skal bruges i en hundekamp.

 

Kamphunde trænes bl.a. ved at køre på scooter med en luns kød i reb og en hund bagefter samt ved at få lov til at gå løs på småhunde, kaniner og andre smådyr.

 

Eksempler på racer, der går under betegnelsen kamphunde: amerikansk bulldog, engelsk bulldog, bull mastiff, dogo argentino, fina brasilieiro, mastino napolitano, centralasiatisk ovtcharka, kaukasisk ovtcharka, tosa, pitbull, great japanese dog, amerikansk staffordshire terrier (amstaff), staffordshire bull terrier, bull terrier.

 

Kilde: Dansk Kennel Klub, Politiet

 

...Og "Muskelhunden.dk" bruger denne liste:

 

Følgende racer opregnes som ”Kamphunde”: Akita inu, Alano espanol, Amerikans bulldog, Amerikansk staffordshire terrier, Anatolsk hyrdehund, Boerboel, Boston terrier, Bullmastiff, Bull terrier, Ca de bestiar, Cao fila de sao miguel, Cane corso italiano, Centralasiatisk ovtcharka, Kaukasisk ovtcharka, Dogo argentino, Dogo canario, Dogue de bordeaux, Engelsk bulldog, Fila brasilliero, Great japanese dog, Manchester terrier, Mastiff, Mastin Espanol, Mastino napoletano, Shar peei, Tibetansk mastiff,

 

Fra siden: Muskelhunden.dk

 

.....Dette link til et DCH-seminar om muskelhunde, er også godt at blive klog på:

 

http://www.dch-danmark.dk/seminar_muskelhunde_07.htm

 

Det viser lidt om, hvilke problemer man oplever på træningspladsen.

Hmmm...;) Det er lidt sjovt :D Feks. Akita Inu er ikke en selvstændig race.

Racen er japansk og opdelt i 3 typer, racerne er alle Inu....

Akita(stor) Inu

Shika (mellem stor) Inu

Shiba (Lille)Inu

 

Dogue de Bordeaux. Den type dogue de bordeaux som var kamphund var fra toulouse i sydfrankrig og var en krydsning af dogue de bordeaux Ulm dogue og Perro de Presa som kom syd fra pyranærene.

den sidste af denne type bordeaux døde 11. maj 1969

Kilde..: Natural History Museum of Bordeaux, France

Link til indlæg
Del på andre sites

--- :lol: --de ved vist hvad de taler om, på "Muskelhunden.dk" :lol:

Uddøde kamphunde er osse kamphunde.. :D

 

Politiets liste er vist den, boligforeninger bruger når de skal give hundetilladelser til beboernes hunde.

 

Men blandinger er et problem...

--En "boxerblanding" vil blive tilladt.

Men en boxer/amstaff-blanding ikke...

Så ved man jo godt, hvad ejeren vil kalde sin hunds "race".. :?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Dogue1
--- :lol: --de ved vist hvad de taler om, på "Muskelhunden.dk" :lol:

Uddøde kamphunde er osse kamphunde.. :D

Tja ;) Men jeg vil så til deres forsvar sige at, hvis ikke jeg selv havde været i museet havde jeg også troet at den ddb vi har i dag var kamphund... Den vi har idag blev jo også forsøgt som kamphund i england indtil hundekamp blev forbudt i begyndelsen af det 19 århundrede.... Det var enten i 1870'erne eller 1890'erne. Men de blev opgivet igen da de ikke havde "det" i sig.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst lillefod
Så vidt jeg har kunnet læse mig frem til så er pitbull, den eneste hund der er avlet til hundekamp, men det er der også nogle personer der benægter.

 

Jeg har ikke kunnet finde oplysninger om at andre hunderacer skulle være avlet med formålet kamp

 

Du har vist ikke læst særligt meget :wink:

 

Men nu er der jo kommet et par indlæg mere du kan læse på :)

 

 

Iøvrigt synes jeg din sammenligning er lidt dårlig (sorry!)

At smide mig ind i en boksering, gør mig ikke til bokser, vel?

 

Det handler om anlæg og egenskaber.. eller for at følge dit menneskeliggørende eksempel: "Talent" :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Så vidt jeg har kunnet læse mig frem til så er pitbull, den eneste hund der er avlet til hundekamp, men det er der også nogle personer der benægter.

 

Jeg har ikke kunnet finde oplysninger om at andre hunderacer skulle være avlet med formålet kamp

 

Du har vist ikke læst særligt meget :wink:

 

Eller også læser du ikke hvad jeg skriver, eller forstår det måske ikke :wink:

 

Men nu er der jo kommet et par indlæg mere du kan læse på :)

 

Det har jeg så gjort og det ændre ikke min holdning/mening.

Der er stadig ikke en gruppe hunde der kaldes muskelhunde, som der f.eks er en gruppe der hedder jagthunde.

 

Mange hunde er blevet brugt til kamp, fordi det har været muligt at træne dem til det. Men det gør vel ikke alle hunde af den race til kamphunde. En hund fødes ikke til at være kamphund, den trænes til det. Med større eller mnindre succes.

 

Der henvises til et foredrag og jeg er direkte uenig med foredrags holder i hendes beskrivelse af ihvertfald min race, det er direkte misvisende, bare det at foredragsholder advare om at en amerikansk bulldog der holder halen i et z er farlig. Ja hvis halen vitterlig er i i et z så har hunden da ondt, den må jo være brækket eller´s kan det da ikke lade sig gøre, kig lige på bogstavet z og forestil dig så halen i sådan en form.

 

Foredragsholder siger også at man ikke kan være tæt på min race, at den ikke kan krammes og kysses.

Min hund elsker det og kommer selv og stykker snuden op til mit ansigt, hun elsker at ligge op ad mig i sofaen og det samme oplever jeg hos andre ejere af min race.

 

Jeg fornægter ikke der er problemer med nogle hunde i den gruppe som nu betegnes som mukelhunde også for den race jeg er ejer af, men det betyder altså ikke at ALLE hunde i gruppen er farlige og angriber uden varsel.

 

Min hunde race for også skyld for ikke at have evnen til at vise og se signaler, det passer ikke. Jeg ser det hver dag på min hund.

 

Jeg har ikke på noget tidspunkt skrevet at de hunderacer der beskrives i muskelhunde gruppen ikke har været og bliver brugt til kamp. Min påstand er at bare at man også kan bruge andre hunde til kamp, igen med større eller mindre succes.

 

Iøvrigt synes jeg din sammenligning er lidt dårlig (sorry!)

At smide mig ind i en boksering, gør mig ikke til bokser, vel?

 

Det er da helt ok at du syntes mit eksempel er dårligt :wink:

 

Nej netop, at smide dig i en boksering gør ikke dig til en bokser, men du ville da kunne trænes op til at blive bokser, det er bare ikke sikkert resultatet ville blive så godt.

 

Min hund er en amerikansk bulldog, men det gør hende da ikke til en kamphund, bare fordi hun er i en gruppe som nogle kalder muskel/kamphunde.

 

Nogle hunde i gruppen kan man måske "lettere" træne til kamp, jeg ved det ikke for jeg kender ikke nogle der har trænet hunde til kamp.

 

 

Det handler om anlæg og egenskaber.. eller for at følge dit menneskeliggørende eksempel: "Talent" :)

Ja lige netop det handler om talent, egenskaber og anlæg.

 

Mathilde´s talent , egenskab og anlæg gør jo netop at hun egner sig godt til det formål vi har hende for.

Link til indlæg
Del på andre sites

Dansk kennel klub kan rende mig lige i min ass. De har nogle helt hen i vejret meninger. Hende der trunten der utaler sig i medierne har ikke en skid forstand paa noget som helst. Mest lyder det somom hun har haft en personlig oplevelse der var noget lort, og straffer derefter alle ejere af muskelhunde. En kamphund er ikke en kamphund før den er trænet/præget til at kæmpe. Det er noget fis.

 

En soldat er sku heller ikke en soldat før han er trænet til det. Og en pilot er ikke pilot før han kan flyve. Det kan godt være han kunne flyve før han blev pilot. Men en bokser kunne ogsaa slaa før han blev bokser.

 

Nej, hun har haft en daarligt oplevelse, og nu skal hun farliggøre alle hunde der har muskler. Jeg ber da ikke min kæreste om at gaa væk fra alle muslimer hun ser efter 9/11. Det er lidt det danskkennelklub gør.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ud ovr det saa er den side der refereres til noget forfærdeligt sludder.

 

De siger at en amstaff ikke kan "snakke" med andre hunde, og det er noget crap at skrive. Min hund snakker fandme hele tiden til andre hunde. Det er kysse kramme noget er ogsaa noget fis. Alle hunde der har fult tillid til sin ejer vil sku kysse og kramme. Min vil kysse og kramme med fremmede nogle gange.

Link til indlæg
Del på andre sites

Dansk kennel klub kan rende mig lige i min ass. De har nogle helt hen i vejret meninger. Hende der trunten der utaler sig i medierne har ikke en skid forstand paa noget som helst. Mest lyder det somom hun har haft en personlig oplevelse der var noget lort, og straffer derefter alle ejere af muskelhunde. En kamphund er ikke en kamphund før den er trænet/præget til at kæmpe. Det er noget fis.

 

En soldat er sku heller ikke en soldat før han er trænet til det. Og en pilot er ikke pilot før han kan flyve. Det kan godt være han kunne flyve før han blev pilot. Men en bokser kunne ogsaa slaa før han blev bokser.

 

Nej, hun har haft en daarligt oplevelse, og nu skal hun farliggøre alle hunde der har muskler. Jeg ber da ikke min kæreste om at gaa væk fra alle muslimer hun ser efter 9/11. Det er lidt det danskkennelklub gør.

 

 

Jeg er ikke helt enig. Det kan godt være at en kamp hund ikke er en kamp hund før den er trænet/præget til at kæmpe. Men der er nogle hunde der har det mere i sig end andre og vi kommer ikke udenom at muskelhunde er mere ovre i den boldgade end så mange andre. De kan ikke træne en hvilken som helst man til at blive en god soldat, der skal nogle evner og noget vilje til. Sådan må det også være med hunde.

 

Ang dkk så har vi en super træner. Vi har ikke som sådan nogle muskel hunde på vores hold, En bull terrier og en anden kæmpehund som jeg ikkehelt ved hvad race er men den er meget muskuløs. Når vi eksempelvis laver hilse øvelser så bestemmer ejeren selv om hans/hendes hund må hilse på de to "muskelhunde". det syntes jeg er fint nok.

 

Hilsen Linda hvis hund gerne må hilse og lege med muskelhunde og hvis hund lige er blevet bidt af en skotte-hund :? :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Nej ikke alle hunde kan trænes til kamp, nogle hunde vil ikke have mental kapasitet til det. Hvor imod at de fleste muskelhunde ville kunne blive kamp hunde maaske. Det er rigtig nok, men det gør dem stadig ikke til kamp hunde før de er trænet til det. Min hund er da en familie hund, uden tvivl. Han kan da godt blive barsk over for andre hanhunde, men det er han bestemt ikke trænet til.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Zarina
Dansk kennel klub kan rende mig lige i min ass. De har nogle helt hen i vejret meninger. Hende der trunten der utaler sig i medierne har ikke en skid forstand paa noget som helst. Mest lyder det somom hun har haft en personlig oplevelse der var noget lort, og straffer derefter alle ejere af muskelhunde. En kamphund er ikke en kamphund før den er trænet/præget til at kæmpe. Det er noget fis.

 

En soldat er sku heller ikke en soldat før han er trænet til det. Og en pilot er ikke pilot før han kan flyve. Det kan godt være han kunne flyve før han blev pilot. Men en bokser kunne ogsaa slaa før han blev bokser.

 

Nej, hun har haft en daarligt oplevelse, og nu skal hun farliggøre alle hunde der har muskler. Jeg ber da ikke min kæreste om at gaa væk fra alle muslimer hun ser efter 9/11. Det er lidt det danskkennelklub gør.

 

Din sammenligning med mennesker holder ikke en meter. Der har ikke fundet avlsarbejde sted på mennesker, hvor man har avlet på bestemte fysiske eller psykiske egenskaber. Hitler prøvede på det, men det mislykkedes som bekendt. Derimod har man avlet på hunde i flere tusinde år og udvalgt dem på baggrund af evner og temperament. Så jo, en kamphund er en kamphund, selvom den ikke er trænet til det. Dens aner er nemlig gennem mange år udvalgt for deres evner til kamp :wink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Okay, et par hunde eksembler saa da.

 

En schæfer er ikke en politi hund før den er trænet. En labrador er ikke en bombe hund før den er trænet. En dobbermann er ikke vagt hunde før den er trænet til det. En blodhund er ikke en spor hund før den har lært det.

 

Og... En muskelhund er ikke en kamphund før den har lært det.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er helt med på at man tilbage i tiden har avlet bevist for at få kamphunde.

 

Men mange af de racer der idag går under betegnelsen kamphund er racer som man ikke har avlet på som kamphunde.

 

Jeg har som tidligere skrevet en amerikansk bulldog og jeg læser og høre både fra almindelig folk og i særdeleshed medier at min hund er en kamphund, og det er hun altså ikke.

 

Mathilde er en familiehund der trænes præcis som alle andre hunde og der udover så også trænes til at kunne blive servicehund.

 

Hvilket hun har gode talenter, egenskaber og anlæg for :D

Link til indlæg
Del på andre sites

Okay, et par hunde eksembler saa da.

 

En schæfer er ikke en politi hund før den er trænet. En labrador er ikke en bombe hund før den er trænet. En dobbermann er ikke vagt hunde før den er trænet til det. En blodhund er ikke en spor hund før den har lært det.

 

Og... En muskelhund er ikke en kamphund før den har lært det.

 

Men... en schæferhund er en hyrdehund (med de egenskaber det indebær), uden at være trænet til det. En labrador eller blodhund, jagthund uden at være trænet til det, osv.

 

Tror folk taler forbi hinanden. Der er ikke en gruppe af hunde der hedder bombehunde f.eks. Og heller ikke muskelhunde, for hvad er det?. Det er en masse racer der ikke har andet til fælles end deres volumen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Okay, et par hunde eksembler saa da.

 

En schæfer er ikke en politi hund før den er trænet. En labrador er ikke en bombe hund før den er trænet. En dobbermann er ikke vagt hunde før den er trænet til det. En blodhund er ikke en spor hund før den har lært det.

 

Og... En muskelhund er ikke en kamphund før den har lært det.

 

Men... en schæferhund er en hyrdehund (med de egenskaber det indebær), uden at være trænet til det. En labrador eller blodhund, jagthund uden at være trænet til det, osv.

 

Og en amerikansk bulldog er en hyrde og vogter hund og kan så som f.eks schæfer og lab, trænes op til en mere speciel opgave. Den bliver brugt til rigtig mange forskellige formål i blandt andet USA. Terapi hund, redningshund, servicehund og jeg har også stødt på en man brugte til patienter der var svært tilskade kommen, hunden kom så med i ambulancen og virker beroligende.

 

Tror folk taler forbi hinanden. Der er ikke en gruppe af hunde der hedder bombehunde f.eks. Og heller ikke muskelhunde, for hvad er det?. Det er en masse racer der ikke har andet til fælles end deres volumen.

 

Ja man kan hurtigt komme til at tale forbi hinanden og emnet muskel/kamphund er et hot emne hvor der er både for og imod med meget stærke meninger/holdninger.

 

Jeg vil dog sige at det ikke kan være volumen, hvis du dermed mener størrelse/højde der er ens for de hunde der beskrives som muskel/kamphunde.

Der er en meget stor forskel på de mindste racer og største racer inden for gruppen. Et sted læste jeg at f.eks. en engelsk bulldog var en muskelhund og den er sørme ikke ret stor i forhold til f.eks en stor amerikansk bulldog, som forøvrigt også variere meget i størrelse syntes jeg.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis du tar en labrador og smider den paa en mark, saa vil den snuse ligesom andre hunde.

 

Hvis du tar en ambull og en labador og smider dem paa en mark vil de snuse paa samme vis. Gør det ambullen til en spore hund?

 

Hvis du træner den til at blive en spor hund, er den saa stadig en kamphund?

 

Det er sku ikke dens arv der gør den til noget. Nogen hunde overhoved faktisk. Det er hvad du træner den til.

 

Man fremavler hunde til et formaal. Og en ambull er bedere til at slaas end en puddel. Med det gør den sku ikke til en kamphund uden den er trænet.

 

At være en "kamphund" er en proffesion. Ligesom en politihund, eller førerhund til blinde. Derfor kan den ikke blive en kamphund før den er trænet til det. Bare fordi den er avlet til noget betyder det ikke at man træner den til det.

 

For ikke at tale om individer. Hunde er faktisk trods race ikke alle ens. Jeg kender sku en labrador som slet ikke gider snuse. Den vil heller løbe rundt og lege. Min egen hund som er ambull/amstaff er helt vildt med at gå spor, og har en fantastisk næse. Hvad er det saa, en alv der slog fejl?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Zarina
Okay, et par hunde eksembler saa da.

 

En schæfer er ikke en politi hund før den er trænet. En labrador er ikke en bombe hund før den er trænet. En dobbermann er ikke vagt hunde før den er trænet til det. En blodhund er ikke en spor hund før den har lært det.

 

Og... En muskelhund er ikke en kamphund før den har lært det.

 

Du tager fejl. Politihunde bliver udvalgt på baggrund af egenskaber DE I FORVEJEN HAR. Træningen går så ud på at benytte de egenskaber til bestemte formål og forfine dem. Men de er der i forvejen.

Min lille terrier er en rottehund - jeg har aldrig trænet hende til det, men alligevel prøver hun at jagte alle mindre pelsdyr.

Sådan er det også med kamphunde. De har en fysik, der er velegnet til kamp og et temperament, der hurtigt tænder af. Så kan du ganske rigtigt træne dem eller lade være, men det er naivt at tro, at man kan glemme alt om gener :wink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Okay, et par hunde eksembler saa da.

 

En schæfer er ikke en politi hund før den er trænet. En labrador er ikke en bombe hund før den er trænet. En dobbermann er ikke vagt hunde før den er trænet til det. En blodhund er ikke en spor hund før den har lært det.

 

Og... En muskelhund er ikke en kamphund før den har lært det.

 

Du tager fejl. Politihunde bliver udvalgt på baggrund af egenskaber DE I FORVEJEN HAR. Træningen går så ud på at benytte de egenskaber til bestemte formål og forfine dem. Men de er der i forvejen.

Min lille terrier er en rottehund - jeg har aldrig trænet hende til det, men alligevel prøver hun at jagte alle mindre pelsdyr.

Sådan er det også med kamphunde. De har en fysik, der er velegnet til kamp og et temperament, der hurtigt tænder af. Så kan du ganske rigtigt træne dem eller lade være, men det er naivt at tro, at man kan glemme alt om gener :wink:

 

Du siger det jo selv lige der.Politi hunde bliver udvalgt for de eneskaber de er avlet til. Men de er det IKKE ved fødsel.

 

En kamphund er avlet til at kunne blive kamphund, men den er det ikke ved fødslen vel? Den skkal trænes til det, have ørene klippet af og alt muligt lort for at blive en kamphund.

 

Min hund jagter sku ogsaa egern og katte og kaniner. Gør det min hund til en rottehund?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst LKollerup

Der er ingen tvivl om at forskellige hunde har forskellige anlæg og at man hos visse racer, har større potentiale for at få problemer med andre hunde af samme køn.

Men man kan ikke generalisere - både arv og miljø spiller ind. Der er ingen videnskabelige beviser for at nogle hunde er født mere aggressive end andre - det er i hvert fald hvad biologerne er kommet frem til! Dog ved man at der kan være forskel på hundes forsvarstærskler (aggressionstærskler).

Hunde er altså ikke født aggressive, og langt de fleste hunde, der udviser aggressioner, er ikke aggressive af natur.

Vi har endnu ikke oplevet en hund, der har været aggressiv, men har altid kunnet finde en årsag hertil, hvilket oftest bunder i tidligere oplevelser (heriblandt også hvordan deres mor har håndteret både dem og andre hunde i den tidlige hvalpetid).

Det er klart, at når man har med hunde af vogtertyper at gøre, skal man være omend endnu mere påpasselig med at socialisere hundene positivt og i de rigtige mængder på de rigtige tidspunkter.

Man må ikke nægte, at der er problemer, men faktum er at det godt kan lade sig gøre at få en lækker fornuftig hund ud af en såkaldt muskel- eller kamphund.

Begreberne muskel- og kamphunde, er ikke anerkendte begreber som sådan. Nogle få hunderacer er fremstillede udelukkende med dyrekampe for øje, men mange af disse stammer oprindeligt fra diverse vogtertyper som f.eks. mastiffer, der bl.a. har været brugt under krige og til at vogte kvæg etc. med.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...