Hop til indhold

Indhegning og Hundegård


Gæst Bananskib
 Share

Recommended Posts

Gæst Bananskib

Hejsa!

 

Jeg er ny i dette forum - vi skal have en lille ny DSG til juli :slem:

 

Vi bor i almindeligt parcelhus kvarter, og mit spørgsmål går på indhegning af hundegård og evt. indhegning af hele haven. Haven kommer jo i brug hele tiden - både med og med tiden uden opsyn fra tid til anden. Hundegården kommer på tale, når han skal være alene hjemme fra tid til anden så længe det er varmt nok til det. Hundegården kommer til at være et sted i haven, hvor der er skyggefuldt men også mulighed for sol hele dagen.

 

Vi har set forskellige mere eller mindre professionelle indhegninger af hundegårde, men de er alle minimum 2 meter høje (!!!) Jeg er klar over, at en DSG'er kan rigtig mange ting og med tiden også springe (?) men alligevel - 2 meter er ret meget til en "mindre" hund ?!? Haven er omkranset af dels plankeværk, dels 1½ - 2 m. høj hæk, dog ikke kraftig nok i bunden. Derfor tænkte jeg på at hegne dels haven dels hundegården ind med noget trådhegn:

 

1) Hvor store / små skal maskerne være (5x10 cm / 10x10 cm / mindre/ større) ? Jeg tænker, at vælge masker, der fungerer til en mellemvoksen hund, og minimere maskerne vha. et mere fintmasket nederst.

2) Hvor højt skal hegnet mindst være?

3) Er et trådhegn som fx. på billedet stærkt nok eller er vi nødt til at gå op i noget galvaniseret indhegning, der vil skæmme både have og hus?

 

 

 

 

Trådhegn på stolpe.jpg

 

 

 

På forhånd tak for hjælpen :hmm:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst ziggys mor

Jeg ved ikke noget om hunde gårde. Men vælg det mindst maskede hegn i kan finde. Hvalpe kan komme igennem over alt. Vi har hegn som det på billedet, allerede opsat i hækken mod naboen. Og vores 5 mdr gammel havaneise kan stadig komme igennem, hvis nabo hunden ligger op til leg på den anden side:-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Til hundegård ville jeg vælge meget små masker så hundens hoved ikke kan komme igennem, jeg har tag på min hundegård så er jeg sikker på at de ikke kan komme ud og at fremmede hunde og katte ikke kan komme ind, til haven har jeg hegn på 1,20 m det er fint fordi mine hunde ikke er uden opsyn i haven, det vil sige jeg kikker ofte efter dem når de er der;)

Link til indlæg
Del på andre sites

Hejsa!

 

Jeg er ny i dette forum - vi skal have en lille ny DSG til juli :slem:

 

Vi bor i almindeligt parcelhus kvarter, og mit spørgsmål går på indhegning af hundegård og evt. indhegning af hele haven. Haven kommer jo i brug hele tiden - både med og med tiden uden opsyn fra tid til anden. Hundegården kommer på tale, når han skal være alene hjemme fra tid til anden så længe det er varmt nok til det. Hundegården kommer til at være et sted i haven, hvor der er skyggefuldt men også mulighed for sol hele dagen.

 

Vi har set forskellige mere eller mindre professionelle indhegninger af hundegårde, men de er alle minimum 2 meter høje (!!!) Jeg er klar over, at en DSG'er kan rigtig mange ting og med tiden også springe (?) men alligevel - 2 meter er ret meget til en "mindre" hund ?!? Haven er omkranset af dels plankeværk, dels 1½ - 2 m. høj hæk, dog ikke kraftig nok i bunden. Derfor tænkte jeg på at hegne dels haven dels hundegården ind med noget trådhegn:

 

1) Hvor store / små skal maskerne være (5x10 cm / 10x10 cm / mindre/ større) ? Jeg tænker, at vælge masker, der fungerer til en mellemvoksen hund, og minimere maskerne vha. et mere fintmasket nederst.

2) Hvor højt skal hegnet mindst være?

3) Er et trådhegn som fx. på billedet stærkt nok eller er vi nødt til at gå op i noget galvaniseret indhegning, der vil skæmme både have og hus?

 

 

 

 

[ATTACH=CONFIG]108666[/ATTACH]

 

 

 

På forhånd tak for hjælpen :hmm:

 

Velkommen til :-D

 

Jeg vil gerne plædere for at din hvalp ikke kommer i hundegård af følgende 3 årsager:

 

Det tager lige så lang tid at lære en hund at være alene i hundegård, som det tager at lære den at være alene i boligen

 

Ved at vælge hundegård skal du lære hunden at være alene to steder = dobbelt arbejde

 

DSG er en meget vagtsom hund med nemt til opkørthed og gøen. Hermed risikerer du at få en gøende hund i haven.

 

 

Vær opmærksom på at en hund også kan vælge at grave sig ud

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Bananskib

Tak for input Ninjamor.

 

Jeg er helt klar over, at det tager længere tid at lære hunden at være alene i en hundegård, men jeg ser det mest fra hundens synsvinkel - alt andet lige er det vel rarest at kunne være udendørs i de timer, den er nødt til at være alene :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg havde en DSG, og han kunne komme igennem 10/10 cm... Vores nuværende husky (som er 23 kg), kan gnave sig igennem den slags hegn du viser på billedet, og det ville en DSG også kunne hvis den virkelig VIL ud.

 

Derudover kunne min DSG sagtens komme over et 150 cm hegn, lille møg bæst :lol: Men han var også en udbryder konge :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak for input Ninjamor.

 

Jeg er helt klar over, at det tager længere tid at lære hunden at være alene i en hundegård, men jeg ser det mest fra hundens synsvinkel - alt andet lige er det vel rarest at kunne være udendørs i de timer, den er nødt til at være alene :blink:

 

Det tror jeg de fleste hunde, jeg kender, ville være dybt uenige i :hmm:

 

I skal selvfølgelig gøre som I ønsker, men husk at konstruktionen af en hundegård ikke kun er som den er for at holde hunden inde, men også for at holde andre ude. At gøre den overdækket er i alle tilfælde en god idé. Og lad den ikke grænse op til offentlig vej. Der findes desværre mange mærkelige mennesker, som kan finde på at gøre hunde fortræd.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg havde et par søskende plejehvalpe for et par år siden og de løb fint gennem det viste hegn.Ok, de var små, men tråden giver sig når de maser på og de løb rundt hos naboerne , men fandt da for det meste hurtigt hjem.

Men vildt stressende når de fra nabogrund kan rende ud på vejen.Så små masker så hunden ikke sidder fast og kværker sig selv og også af en vis kvalitet. Almindeligt dyrehegn er ikke optimalt med en udbryderkonge.

Link til indlæg
Del på andre sites

Vil du, Umulia, uddybe hvorfor du er uenig ?

 

Fordi det er min personlige erfaring, som hundeejer gennem temmelig mange år (jeg er gammel :vedikke:), at hunde foretrækker at være hvor de føler sig mest trygge. Og det vil som regel være i hjemmet, for manges vedkommende i det eller de rum, hvor familien tilbringer mest tid, og hvor hunden har sin kurv eller anden faste hvileplads.

Det er, som Ninjamor ganske rigtigt skrev, et stykke arbejde i sig selv at gøre en hund fortrolig med en hundegård. Den har egentlig ingen grund (set fra hundens synspunkt) til at opholde sig der - det er jo ikke der hvor familien er, og en hund opfatter altid sig selv som et medlem af familien/flokken, uanset hvad andre måtte synes om det.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Beaglepack

En del af vores have er indhegnet med det trådnet du har vist billede af. Vores hegn er bygget op på kraftige stolper som er gravet 1 meter ned i jorden - derudover sidder der spær på tværs for at holde sammen på det hele - dette hegn er 1.5 meter udenpå det er der en hæk som er 1.8 m høj. Under hegnet er der gravet gitter ½ meter ned i jorden. Mod den mest befærdede vej er der sat stakit op i 2 meters højde under det er der gravet fliser ned i ½ meters dybde.

Vores beagler kan ikke komme ud af det hverken over eller under.

 

Jeg ville slet ikke lade mine hunde være i en hundegård uden opsyn.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Bananskib

Som sagt - tak for svar på alt muligt andet end det jeg spurgte om.

 

Jeg finde dette site ganske ubrugeligt, med mindre man vil have svar på alt andet end lige netop det man søger!

 

Profilen slettes - sitet ganske ubrugeligt!

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Beaglepack
Som sagt - tak for svar på alt muligt andet end det jeg spurgte om.

 

Jeg finde dette site ganske ubrugeligt, med mindre man vil have svar på alt andet end lige netop det man søger!

 

Profilen slettes - sitet ganske ubrugeligt!

 

OK så behøver jeg ikke vise billeder af vores hegn - var ellers lige inde i mine billeder for at se om jeg havde et egnet.

 

:vinke:

Link til indlæg
Del på andre sites

Som sagt - tak for svar på alt muligt andet end det jeg spurgte om.

 

Jeg finde dette site ganske ubrugeligt, med mindre man vil have svar på alt andet end lige netop det man søger!

 

Profilen slettes - sitet ganske ubrugeligt!

 

Undskyld, jeg tror jeg misforstod dine spørgsmål så.

 

1. Så små så mulige, min DSG kunne mase sig igennem dem på 10x10, så jeg vil anbefale mindre end det, men han var også en slank en.

 

2. Min kunne hoppe over et hegn, halvt kravle på 150 cm, derfor vil jeg anbefale det højere end det. Han brugte maskerne til simpelthen at kravle over det. De er virkelig smarte!

 

3. Personligt ville jeg vælge et galvaniseret, man kan købe specielle moduler til en hundegård, så du også får dækket toppen, på den måde risikere du heller ikke at de "kravler" ud. (Du vil faktisk også se at de fleste hundegårde er lavet med lodrette stænger, fremfor masker, da der netop ikke kan kravles ud af buret så, og man derfor ikke er nødsaget til at have en top på hundegården. Man kan så vælge at have et hundehus i passende størrelse i gården. Til selve haven ville jeg vælge et enten normalt ikke galvaniseret hegn, eller simpelthen et lukket hegn lavet af træ... (Hvad hedder sådan et?)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst DorteDK

Velkommen til. Vi har to meter hegn i haven men de er der aldrig uden opsyn. Den lille kan nemt grave sig under. Personligt ville jeg ikke have mine i hunde gård. Jeg (men det er min personlige mening) tror de føler sig mest trygge indenfor. Selvom det da ville være fedt de kunne komme ud når man er på job hele dagen. Men jeg tror jeg ville sidde hele dagen på job og være bekymret for om de var der når jeg kom hjem ;-)

Redigeret af DorteDK
Fejl 40
Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Miss_menelli

Nå.... Men så pakker jeg da mit brugbare svar ned igen, når sitet ligefrem er ubrugeligt :lol:

 

Har ellers 3 hunde der elsker deres hundegård og kunne have budt ind med lidt erfaringer - Men, hej, hej :vinken:

Link til indlæg
Del på andre sites

Nå.... Men så pakker jeg da mit brugbare svar ned igen, når sitet ligefrem er ubrugeligt :lol:

 

Har ellers 3 hunde der elsker deres hundegård og kunne have budt ind med lidt erfaringer - Men, hej, hej :vinken:

 

Jeg tror trådstarter allerede har et døraftryk på bagdelen ;-)

 

Men er dine hunde i hundegården alene - altså hver for sig?

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...