Hop til indhold

Recommended Posts

Jeg ville høre, om der er nogen af jer hundekyndige mennesker herinde, som har oplevet, at hunden ikke vil have snor på, når den skal ud?

Det der sker er, at jeg kalder på ham, og når han ser, at vi skal gå tur, gemmer han sig under sofaen, sengen eller et andet sted, hvor jeg ikke kan få fat i ham. De næste fem minutter bruger jeg så på skiftevis at lokke med godbidder og gå ud i entreen og lukke døren. Han sætter så forpoten på døren, jeg åbner, og han kommer ud i entreen, men så snart han ser snoren, er han væk igen. Når det så endeligt lykkedes mig at få fat i ham (i dag var det ved at gå ud i badeværelset, lukke døren, han kradsede på døren, jeg åbnede og han kom ind, hvorefter jeg tog ham op (han vejer fem kilo)), sætte sele og snor på, og straks derefter går han mod døren. Han elsker at være ude og skal se alt, snuse til alt, snakke med alle menneske, besørge og går også gerne med ind igen.

Når vi så kommer ind, skal vi tørre poter, hvilket han er endog MEGET utilfreds med. Han småbidder i mine fingre (normalt må jeg gerne røre ved hans poter og klippe negle), selen skal af (det foregår også mens han småbidder i mine fingre).

Er der nogen, der oplevet noget lignende? Er der nogen, der kan hjælpe? Jeg har boet sammen med hunde før, og de har altid været ellevilde ved synet af snoren.

Først tænkte jeg, om det kunne have noget med selen at gøre, men vi har prøvet tre forskellige seler, og det har været samme problem ved alle tre seler, så det kan næsten ikke være det.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det letteste er at lade være med at kalde på hvalpen, hent den sæt snoren på og så afsted;) jeg bruger ikke sele, har ofte været ude for at hvalpe ikke bryder sig om at få sele på, mine hvalpe har halsbånd på hele tiden, så skal snoren bare sættes på, hurtigt og nemt ingen "overgreb"

Link til indlæg
Del på andre sites

Først tænkte jeg, om det kunne have noget med selen at gøre, men vi har prøvet tre forskellige seler, og det har været samme problem ved alle tre seler, så det kan næsten ikke være det.

Det kunne godt have noget at gøre med alt det som foregår før døren bliver åbnet.

Træn fx. ham og dig i selv at tage/give selen på og af, så det bliver en positiv oplevelse. Lad det blive en leg. Lad ham beholde selen på.

Jeg har set mange hvalpe som ikke kan lide at der lægges noget over hovedet på dem og lærer derfor mine hunde selv at stikke deres hoved ind i løkken.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Janni privat

På mig lyder det nærmere som om det er blevet et ritual..En leg. Den første gang er du måske gået efter ham, og nu synes han I sal lege den sjove leg hver gang.

Du skal have brudt den cirkel.. Få ham til at sitte eller smid et par god bidder på gulvet og giv ham stille snoren på. Har han sele på hele tiden eller skal du først til at bakse med den?

Link til indlæg
Del på andre sites

Janni: Jeg fulgte dit råd i morges og gik stille og roligt ind til ham med selen. Da han så selen, gik han ind under bordet, men da han så så en godbid, kom han tilbage. Jeg hold selen op, og godbidden på den anden side af selen og sørme så, om ikke han selv stak hovedet igennem selen og tog godbidden:-) Det gik bare så nemt, og jeg sparede ham og mig for fem minutters jagen rundt. De fem minutter brugte vi så i stedet på, at han snusede længere rundt udenfor - SKØNT.

Link til indlæg
Del på andre sites

Janni: Jeg fulgte dit råd i morges og gik stille og roligt ind til ham med selen. Da han så selen, gik han ind under bordet, men da han så så en godbid, kom han tilbage. Jeg hold selen op, og godbidden på den anden side af selen og sørme så, om ikke han selv stak hovedet igennem selen og tog godbidden:-) Det gik bare så nemt, og jeg sparede ham og mig for fem minutters jagen rundt. De fem minutter brugte vi så i stedet på, at han snusede længere rundt udenfor - SKØNT.

Hold fast i det nye ritual :banan:

Link til indlæg
Del på andre sites

Fedt at det hjalp! :5up:

Herhjemme har vi haft samme problem, og vi endte med at droppe selen (fordi hunden trækker, og fordi Eris højst sandsynligt havde fået en skæv nakkehvirvel pga at hun gik skævt med selen).

Det virkede også!

Jeg er så typen der tager halsbånd af, hver eneste gang vi har været ude, for tænk nu hvis pelsen vokser forkert ud. :oops:

Link til indlæg
Del på andre sites