Hop til indhold

Recommended Posts

Gæst Isolde

Min eksmand og gode ven, som nu er pænt oppe i 60erne, overvejer at få hund.

Tilbage i starten af 80erne havde han og jeg en gravhund, som desværre blev kørt ihjel, da den var ude på strejftogt, og efter den har min eks altid fastholdt, at han aldrig mere ville have hund, fordi "man bliver jo alt for glad for de små kræ".

Nu har først jeg og siden også vores fælles søn fået hund indenfor de sidste par år. Jeg en malteser-havaneser blanding og sønnen en Jack Russell terrier. Min eks har tilbragt noget tid med begge hunde ligesom han er en del sammen med hundeejere og småhunde i sit eget boligområde, og nu er han blevet lidt lun på idéen igen og har bedt mig undersøge, om der mon findes en hund for ham et sted.

Og her vil jeg gerne have jeres overvejelser og forslag, for der er forskellige ting at tage hensyn til:

Min eks er, som nævnt, ikke helt ung længere. Han er heller ikke super rask, da han er hofteopereret og nok aldrig kommer til at gå lange ture igen. Han sidder alene i sin toværelses stuelejlighed det meste af tiden.

Til hans lejlighed hører et havestykke på få kvadratmeter, som for tiden er uindhegnet, men det kunne der nok rådes bod på.

Jeg er sikker på, at det ville være vældig godt for hans humør og helbred at have en hund, og jeg er ikke i tvivl om, at den vil få masser af opmærksomhed og kærlighed. Men som jeg ser det, handler det om at finde en hund, der er forholdsvis rolig, ikke for stor og som ikke kræver ret meget motion. Jeg har selv tænkt, at en seniorhund måske kunne være en god idé. Jeg tænker, at en hvalp måske kunne kræve for meget.

Min eks siger selv, at f.eks. en Jack Russell (hvalp) som min søns nok har for meget krudt i r.... til ham.

Er det mon overhovedet muligt at finde en hund, der lever op til ovennævnte kombination af krav? Findes der et særligt forum, hvor der udbydes seniorhunde? Jeg mener engang at have hørt, at man måske kunne få lov at overtage en førerhund (altså handicaphund), når den havde "tjent" sin tid ud.... Er der nogen her, der ved noget om det? Det ville jo så nok være en lidt større race - til gengæld ville man vel få en meget omgængelig hund, tænker jeg.

Jeg har selvfølgelig set mig lidt rundt på nettet på internatsider og diverse til salg fora, men vil altså gerne høre forslag fra jer. Eller finder I det helt urealistisk at anskaffe en hund, når man er 68 og - ikke dårligt kørende ;-) - men dårligt gående?

Link til indlæg
Del på andre sites

jeg synes ikke det er useriøst - og selvf kan ældre mennesker have en hund , har I prøvet at undersøge og evt besøge forskellige internater -fks dyrenes beskyttelse el andre ?Hvis din eks får lyst til en bestemt race kan det være en god ide at finde nogen opdrættere via www.dansk-kennelklub.dk mange opdrættere har ældre hunde som ikke mere skal bruges i avl og som de derfor gerne vil have ud i private hjem - her vil I så have den fordel at I kender hundens baggrund og kan have kontakt med opdrætter- det kan være svært med en internathund , for det er ikke sikkert at internatet kender eller har fået oplyst hele hundens historie , men vær KRITISKE , prøv til skræk og advarsel at læse tråden herinde der hedder : hvalp bløder under afføring - det var en totalt useriøs opdrætter som trådstarter faldt i " kløerne " på - så vær kritisk , men held og lykke med projektet og så iøvrigt velkommen til og lad os få et billede af vidunderet når I har fundet den.

Link til indlæg
Del på andre sites

Uden at det skal lyde kynisk, så kunne I jo være "heldige" at finde en hund, hvis ejer er død, og hunden derfor vænnet til et ældre menneskes tempo. Det sker jo trods alt jævnligt at ældre hundeejere afgår ved døden, eller evt. skal på plejehjem hvor de ikke må have hunden med.

En anden mulighed er at adoptere en hund, der selv er senior. De findes også til omplacering. Men så skal din eks selvfølgelig være indforstået med at han kun kan se frem til få år med hunden. Til gengæld kan det være en stor tilfredsstillelse at vide, at man har givet en gammel hund en værdig alderdom. Jeg kan i hvert fald komme i tanker om to, muligvis tre brugere her på H-F, der har overtaget gamle hunde.

Umiddelbart kan jeg ikke komme i tanker om en speciel race, der kunne egne sig, hvis han fik den som hvalp. Hvalpe af alle racer har krudt et vist sted, og det bliver kun værre når de kommer i kønsmodningsfasen.

En voksen hund, der i forvejen er vænnet til en pensionist-tilværelse, må være bedste bud.

Men pas på! Rigtig mange mennesker vil sige hvad som helst for at komme af med en uønsket hund, så I skal ikke tro på alt hvad I får at vide.

Link til indlæg
Del på andre sites

Førerhunde er jo som regel ret store...

--Tror at I skal kikke efter en hund, der har mistet sit gamle menneske...

Sådan en hund vil i første omgang havne hos familie eller i hundepension. Og senere vil den blive aflivet eller komme på internat hvis den ikke er for gammel.

Eller bedre:

Hvad med at finde ud af, om der skulle være et ældre menneske, der er alene med sin hund i nærheden? Så kunne din ex og hunden lære hinanden at kende. Og måske kunne din ex prøve at passe hunden uden ligefrem at overtage den.

Tit er det jo for meget når man måske er endnu ældre end de 75, at være alene med sin lille hund. Og så kunne det være en stor lettelse for et gammelt menneske, at der var en "ung fyr" på 68 der er klar til at passe og overtage hunden hvis det bliver nødvendigt.

Måske kan man snakke med din ex's kommune, om der skulle sidde et gammelt menneske med en hund et sted? Der kommer måske hjemmehjælper i hjemmet?

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg synes bestemt at der burde findes en hund derude der passer til ham. Som Umulia er inde på kunne det f.eks. være en mulighed at få en fra et hjem hvor den nuværende ejer er død, da hunden vil være vænnet til tempoet fra en ældre person.

Ellers findes der jo mange hunde som ikke kræver super lange gåture, men bare en masse socialt og selvfølgelig en masse hjernegymnastik.

Mit forslag ville være at kontakte et internat og fortælle dem om jeres ønsker. Hvis de ikke har en hund nu som passer til jer, kan de som regel gemme jeres profil, og kontakte jer når de får en hund ind der passer til jeres ønsker.

Jeg vil også fraråde at få en hvalp, det er meget arbejde, og måske ikke en stor garanti for succes, i hvert fald det første års tid kræver rigtig meget energi.

Link til indlæg
Del på andre sites

Eller finder I det helt urealistisk at anskaffe en hund, når man er 68 og - ikke dårligt kørende ;-) - men dårligt gående?

Det er bestemt ikke alderen, men bentøjet, der evt. kan være i vejen for anskaffelse af en hund, for luftes....dét skal den jo. Men måske kunne din ex-mand slå 2 fluer med ét smæk, for den megen luftning kan måske gøre hans ben og hofter stærkere? Det har man jo hørt før.

Måske det var en idé for ham at smække en seddel op i det lokale supermarked med tilbud om at have en "dagplejehund"? Så er ulykken ikke så stor, hvis det alligevel viser sig at være for meget for ham.

Vi krydser fingre for projektet. :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har da et forslag- prøv at gå ind på denne hjemmeside om de små selskabshunde og se om der er noget der tiltaler dig Canis-Minor.dk > Forside

Hvis der er det- så kunne der være 2 muligheder- den ene er at tage en lille tævehvalp hjem- hvis du vælger en af de racer der er lidt kvikke- er det ikke så slemt med renlighedstræning- og den anden træning er jo sådan en opgave som også kunne være noget for din mand. Det skaber jo en god måde at være sammen på.

Den anden mulighed er at det jo nogen gange er sådan at opdrætterne søger omplacering til deres udtjente tæver- og her kunne I jo så få en senior hund.

Jeg vil ikke anbefale i tager en stor hund.

Link til indlæg
Del på andre sites

Dyreværnet i rødovre har tit nogle rigtig lækre vovser, der er ældre og som fortjener et godt hjem :) de er dyrlægetjekkede og alt det der.. generelt synes jeg godt om ideen at man adopterer fra et godt internat.. der er så mange fine og dejlige hunde som kunne bruge et nyt og dejligt hjem :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Der bor en ældre mand her i nabolaget, som fast passer to små hunde i dagtimerne for naboerne. Han hygger sig enormt med at gå de korte ture han kan med dem, og ellers nyder han bare deres selskab og det faktum at de bliver hentet når deres ejere kommer hjem.

Måske det kunne være en løsning for din eksmand? Der findes jo masser af hunde, Især selskabsracer, som har det svært med at være alene, og mange familier som søger en løsning på de problemer.

Link til indlæg
Del på andre sites

Dyreværnet har faktisk pt en DSG, som har mistet sit ældre menneske, og derfor søger en ny gerne ældre familie :genert:

Hun ser rigtig sød ud, den lille Luna, og er da ideel.. 3½ år. Voksen men ikke for gammel. Ligesom Isoldes ex-mand.. :mrgreen:

---Jeg vil håbe, at Isolde vender tilbage.. Hun har ikke rigtig deltaget siden hun lavede tråden....

Link til indlæg
Del på andre sites