Gæst Emilla Skrevet Maj 23, 2013 Rapporter Share Skrevet Maj 23, 2013 Hej alle herinde. Jeg skriver til jer, fordi vi i min familie snart får spat af vores, ellers så dejlige, hund. Vi har en Cairn terrier, på snart et år, som simpelthen ikke vil komme når vi kalder! Vi bor ude på en stor gård, med massere af plads, så derfor ville det være dejligt hvis han kunne rende fri, men vi er løbet tør for ideer, hvilket er træls for både den lille hund, men også for os! Håber nogle af jer har nogle gode ideer så han kan slippe fri fra snoren! Mange hilsner, og på forhånd tak! Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Rams Besvaret Maj 23, 2013 Rapporter Share Besvaret Maj 23, 2013 Hvordan har I trænet indkald? og så undrer jeg mig lidt over, hvorfor I har valgt at få en terrier, når I vil have at hunden skal kunne rende fri? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
anne-lise hansen Besvaret Maj 23, 2013 Rapporter Share Besvaret Maj 23, 2013 har hun aldrig kunnet komme når I kaldte ? eller er det noget nyt ? - Hvis jeres have / gårdsplads ikke er indhegnet ville det være noget af det første I skal gøre , så hun har et sted hvor både I og hun er sikre når hun skal træne indkald , derefter sætter I en 15 - 20 m lang snor i hende og udstyrer jer selv med en stor pose supergodbidder så kalder / lokker I hende hen til jer med masser af ros bare hun vender hovedet mod jer og MASSER af ros og godbidder når hun kommer hen til jer , når hun har været henne hos jer så lad hende løbe igen , så hun ikke kommer til at forbinde jer med noget ubehageligt . Hvis I ikke allerede går til træning med hende vil jeg bestemt anbefale at I finder et sted , endten hos Dansk terrierklub = www.dansk-terrierklub.dk eller DKK : www.dansk-kennelklub.dk . Når hun endelig kommer skal hun skamroses , endelig IKKE skældes ud ! heller ikke selv om der gået ½ time , men vær forberedt på at det kræver meget træning og at mange terriere ikke får et 100% stabilt indkald - de kan have en utrolig selektiv hørelse. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Potemis Besvaret Maj 23, 2013 Rapporter Share Besvaret Maj 23, 2013 Jeg ville stoppe med at forvente at en cairn kunne have et stabilt indkald.. terriere har deres egen mening om tingene og du skal virkelig have noget lækkert før de synes at du er mere spændende end det de lige har fået færten af. Men masser af ros, og lækre små godbidder, kyllingepølser er et hit hos min Cookie. Jeg kalder hende gerne til mig, bare for at give hende en godbid, for hun er meget mistroisk og begynder at kigge rundt efter hvad det er jeg har opdaget som hun ikke skal se Når man har en terrier skal man altså have noget humor og meget tålmodighed. Min, lærer aldrig at gå uden snor. Hun kan løbe løs ved stranden og i skoven, men jeg har et øje på hver finger for at nå at opdage andre hunde, katte og kaniner inden hende. For ser hun først noget der er mere spændende end mig, kan jeg godt droppe at kalde hende ind. Det fungerer for os, men jeg kender også alle hendes små tegn efterhånden.. Cairnterriere og indkald = stor udfordring! Hvis det er et problem må i lave en indhegning eller få indkald til at være den sjoveste og lækreste begivenhed... Og så er jeres hund ikke særlig gammel, det er forår og de to ting kombineret med den store frihed man får når man bor på en gård... Ja jeg ville nok tage en slapper med at bruge for mange kræfter på at være sur over at han ikke kommer når i kalder Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Ninjamor Besvaret Maj 23, 2013 Rapporter Share Besvaret Maj 23, 2013 Cairn kan sagtens have et stabilt indkald Potemis Velkommen til Emilla Hvis du nu prøver at sætte dig i din hunds sted, hvilke grunde har han så til at komme når I kalder? Det er den vej, det skal drejes når en hund ikke vil det samme som ejeren Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst kleo Besvaret Maj 23, 2013 Rapporter Share Besvaret Maj 23, 2013 Vi har flere Cairn på træningspladsen de kommer rigtig fint på indkald, belønningen skal bare være god nok;) Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Eris Besvaret Maj 23, 2013 Rapporter Share Besvaret Maj 23, 2013 For lige at dele en sjov historie, så har jeg lært Eris at komme på indkald ubevidst Hver gang jeg har haft noget sjovt fx en pind/noget legetøj og nogle rester fra aftensmad eller har tabt noget mad, så har jeg altid sagt "Eeeris se hvad jeeg haaar". Jeg har trænet og trænet "Eris kom" 100x men dét har bare ikke lykkes Men når jeg siger "se hvad jeg har", så kommer hun altid Jeg tror det er fordi, at det ALTID har været positivt og belønningen ALTID var forskellig. Jeg har aldrig haft en forventning om at hun kom, og hun har aldrig vidst hvad der ville ske. Så derfor kommer hun altid glad Så mine råd til dig er: Varier belønningen Du skal have det sjovt med træningen og ikke blive frustreret. Brug en lang line Læs tråden "indkald igen igen" (mener jeg det er), hvor Ninjamor har skåret ud i pap, hvordan man kan træne indkald på en helt anderledes men meget federe måde! Sådan er jeg kommet rigtig langt med Eris!! Sådan skal min næste hund trænes helt fra starten af Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Potemis Besvaret Maj 23, 2013 Rapporter Share Besvaret Maj 23, 2013 Ja, selvfølgelig kan man træne det, jeg synes bare ikke man skal bruge for mange kræfter på at være træt af at hunden ikke kommer når man har valgt en race som er så selvstændig. Noget der generelt også altid virker at at lade som om der er mus.. grave lidt med foden og sige med begejstring i stemmen "er mus?" Så kommer hun styrtende og overtager gravningen. Eller få hende til at tro at der er en kat henne ved mig.. så kommer hun også gerne.. det kan lade sig gøre, jeg synes bare man skal acceptere at racen er som den er og de gerne synes der er ting der er mere spændende end ejeren... Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Ninjamor Besvaret Maj 23, 2013 Rapporter Share Besvaret Maj 23, 2013 Ja, selvfølgelig kan man træne det, jeg synes bare ikke man skal bruge for mange kræfter på at være træt af at hunden ikke kommer når man har valgt en race som er så selvstændig.Noget der generelt også altid virker at at lade som om der er mus.. grave lidt med foden og sige med begejstring i stemmen "er mus?" Så kommer hun styrtende og overtager gravningen. Eller få hende til at tro at der er en kat henne ved mig.. så kommer hun også gerne.. det kan lade sig gøre, jeg synes bare man skal acceptere at racen er som den er og de gerne synes der er ting der er mere spændende end ejeren... Markeringen. Hvorfor acceptere dette hos en cairn eller andre semiselvstændige racer? Samtidig med cairnens "kan selv" opfattelse er den jo enormt bundet til sit menneske og vil jo gerne, når bare den har forstået hvad der kommer ud af det. Naturligvis skal vi ikke tro vi får en schäferlignende hund af en cairn, og dog vil jeg næsten sige, for har de små terrier først fattet sammenhængen i samarbejdet så er de super villige til at være lydige. De skal bare lige forstå hvorfor Selv ville jeg ikke "narre" min hund til mig, terrier eller ej. Gør man det en gang for meget er det sket, men i et nødsituation kan det være rigtig fint Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Potemis Besvaret Maj 23, 2013 Rapporter Share Besvaret Maj 23, 2013 Fordi jeg synes man skal respektere racernes små særheder og fordi min hund bare er sådan virkelig terrier agtig når det kommer til at lytte.. hun ved udemærket hvad det betyder når hun skal komme, for vi har trænet det til hudløshed og hun kommer fint, når der altså ikke lige er mus, katte eller andre spændende ting. Jeg accepterer det, sådan er hun, sådan er mange cairner. Tilgengæld er hun ikke vild med at svømme, hente ting eller andre racespecifikke ting som andre racer har tendens til. Hun er supersej til at lære ting og tricks men hun har jo også en grænse og tidspunkter hvor hun ikke synes det er spændende... Jeg synes det er en del af hundens personlighed at den får lov til at have sin egen mening, så længe det ikke er et stort problem Jeg har hende i snor til daglig og når vi er ved stranden eller i skoven går hun kun frit når vi er alene. Og det med at snyde, det er kun i nødsituationer.. som f.eks hvis jeg ser en kat og bare ved at hun vil løbe efter den eller hvis der kommer en hund som jeg ved hun ikke er kompatibel med. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Janni privat Besvaret Maj 23, 2013 Rapporter Share Besvaret Maj 23, 2013 Ja, selvfølgelig kan man træne det, jeg synes bare ikke man skal bruge for mange kræfter på at være træt af at hunden ikke kommer når man har valgt en race som er så selvstændig.Noget der generelt også altid virker at at lade som om der er mus.. grave lidt med foden og sige med begejstring i stemmen "er mus?" Så kommer hun styrtende og overtager gravningen. Eller få hende til at tro at der er en kat henne ved mig.. så kommer hun også gerne.. det kan lade sig gøre, jeg synes bare man skal acceptere at racen er som den er og de gerne synes der er ting der er mere spændende end ejeren... Det med mus ville jeg aldrig bruge som indkald..Vores D/S tager mus, og hun kører totalt op når hun hører ordet mus..Så meget at da Oliver skulle låne min mus til sin pc og sagde "hvor er musen" kørte hun helt vildt op og ledte som en gal i nærheden af computeren... Tænker at en terrier bliver ligeså tændt som hende Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Recommended Posts