Hop til indhold

Hyrdetræning


Gæst Miss_menelli
 Share

Recommended Posts

Gæst Miss_menelli

Ved godt vi er meget få der jævnligt hyrder med vores hunde - Men synes os der engang imellem bruger vores hunde til at flytte rundt på nogle får skal have et sted at dele oplevelser, erfaringer og historier.

 

Jeg hyrder jævnligt, som i ca. 1 gang om ugen.

Nogle gange oftere, andre gange går der længere tid imellem.

Vi træner hos Erik: Holmgaard Border Collies Holmgaard Border Collies og kan kun anbefale ham, hvis nogen har lyst til at prøve deres hund på får.

Han er virkelig dygtig og har en rigtig fin føling med hunden.

 

Da vi startede Yoda op hos ham, havde Yoda rigtig svært ved balancen og ville gerne lægge alt, alt for meget tryk på fårene og havde svært ved at holde sine buer - Og bare være på modsatte side af fårene.

Samtidig er han en hund vi ikke skulle være for hård ved, så længe han ikke vidste hvad han skulle, for så meldte han sig ud.

Så det tog lidt tid, hvor han fik lov at være en bisse og havde lidt (meget) uld i munden og han var lidt svær at greje, indtil vi lige fandt ud af hvor meget pres vi kunne lægge på ham.

 

Men så skal jeg også love for at han voksede med opgaven og han har udviklet sig helt vildt over de sidste par gange.

Brikkerne faldt pludselig på plads for 1-2 gange siden og han arbejder med fine buer og kun sjældent prøver han lige til om han kan slippe ind og lægge lidt mere tryk på fårene, men reagere fint på et nej og fiser ud på plads igen.

Det bliver mindre og mindre og han viser virkelig gode takter nu.

Erik havde ham med ude med en flok nyklippede får i hopla i dag, hvor jeg var ved at blive lidt grå i hovedet ved tanken om at slippe mit kræ med sådan en flok livlige får.

 

Men der var ingen problemer og han var simpelthen så fin at se på og han arbejdede rigtig, rigtig fornuftigt, selvom han skulle skifte meget i tempoet for at holde styr på fårene og det har været i de tilfælde, hvor han tidligere har gået for tæt på dem.

Men det lader til at han har fundet ud af, at det slet ikke er nødvendigt at gå så tæt på.

 

Tempoet begynder også at blive rigtig, rigtig fint og han begynder at have en god forståelse for hvordan det tryk han lægger på fårene påvirker dem og hvor meget der skal til.

Vi så også at han har forstået pointen i at holde buerne og hans arbejde i balance fungere efterhånden fint.

 

Han er i det hele taget ved at være helt fornuftig og reagere ret hurtigt og indlæringen sker bare så hurtigt at det er mig der hænger lidt i bremsen ;-)

Det er Erik der arbejder med ham på marken pt og jeg arbejder med ham i den mindre fold, for at have lidt styr på det hele - For jeg kan slet ikke overskue 10 får i hopla, en hund med krudt i røven og så mig selv der skal placeres det rigtige sted ifht. får og hund og så nogle nye kommandoer. :engel:

 

Jeg bliver gang på gang imponeret over den udholdenhed min hund viser på fårene og jeg forstår godt, hvor historierne om hyrder der skal hente deres kollapsede hunde på marken, kommer fra. Han er utrættelig og knokler løs så længe han får lov.

Og den der bette hund der er ret blød og som man ikke behøver råbe af i nogen andre sammenhænge, kan pludselig tåle et helt andet toneleje, fordi han er så fokuseret på arbejdet og nyder det så meget.

 

Samtidig er jeg imponeret over hvor nem han er at kalde af fårene, hvor fin han er til at blive i sin lie down og hvor lydhør han er.

I det hele taget synes jeg det er en helt vanvittig skøn måde at arbejde med sin hund på og der er ingen tvivl om, at min hund laver lige præcis det han synes der er det fedeste i hele verden, når han er på får.

 

Håber vi engang kommer ud og får stillet til et par prøver med ham - Det har godt nok lange udsigter, men må indrømme, at det her er langt den sjoveste form for hundearbejde jeg nogensinde har prøvet og så må det tage den tid det tager.

For tror muuuuligvis jeg er blevet en smule bidt af det :engel:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Miss_menelli
Det lyder vildt spændende! ... men helt uden billeder?

 

Hihi - Har nogle gamle billeder, men det er sgu' ikke nemt at tage billeder når man har gang i både hund og får.

Når Erik arbejder med ham alene, skal jeg jo helst følge ret koncentreret med, for ideen er jo at jeg gerne skal lære noget af at se på og så gøre det samme selv bagefter :mrgreen:

 

Skal have prøvet min teenager på får, så følger bare med her.

 

Men super fedt at I nyder det, dig og så Yoda!! :banan:

 

Ih, hvor bliver det spændende.

Glæd dig, det er SÅ fedt og man er bare ikke i tvivl om, at man arbejder med noget der er det fedeste i verden for ens hund, når man tænder for knappen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Spilop
Ved godt vi er meget få der jævnligt hyrder med vores hunde - Men synes os der engang imellem bruger vores hunde til at flytte rundt på nogle får skal have et sted at dele oplevelser, erfaringer og historier.

 

Jeg hyrder jævnligt, som i ca. 1 gang om ugen.

Nogle gange oftere, andre gange går der længere tid imellem.

Vi træner hos Erik: Holmgaard Border Collies Holmgaard Border Collies og kan kun anbefale ham, hvis nogen har lyst til at prøve deres hund på får.

Han er virkelig dygtig og har en rigtig fin føling med hunden.

 

Da vi startede Yoda op hos ham, havde Yoda rigtig svært ved balancen og ville gerne lægge alt, alt for meget tryk på fårene og havde svært ved at holde sine buer - Og bare være på modsatte side af fårene.

Samtidig er han en hund vi ikke skulle være for hård ved, så længe han ikke vidste hvad han skulle, for så meldte han sig ud.

Så det tog lidt tid, hvor han fik lov at være en bisse og havde lidt (meget) uld i munden og han var lidt svær at greje, indtil vi lige fandt ud af hvor meget pres vi kunne lægge på ham.

 

Men så skal jeg også love for at han voksede med opgaven og han har udviklet sig helt vildt over de sidste par gange.

Brikkerne faldt pludselig på plads for 1-2 gange siden og han arbejder med fine buer og kun sjældent prøver han lige til om han kan slippe ind og lægge lidt mere tryk på fårene, men reagere fint på et nej og fiser ud på plads igen.

Det bliver mindre og mindre og han viser virkelig gode takter nu.

Erik havde ham med ude med en flok nyklippede får i hopla i dag, hvor jeg var ved at blive lidt grå i hovedet ved tanken om at slippe mit kræ med sådan en flok livlige får.

 

Men der var ingen problemer og han var simpelthen så fin at se på og han arbejdede rigtig, rigtig fornuftigt, selvom han skulle skifte meget i tempoet for at holde styr på fårene og det har været i de tilfælde, hvor han tidligere har gået for tæt på dem.

Men det lader til at han har fundet ud af, at det slet ikke er nødvendigt at gå så tæt på.

 

Tempoet begynder også at blive rigtig, rigtig fint og han begynder at have en god forståelse for hvordan det tryk han lægger på fårene påvirker dem og hvor meget der skal til.

Vi så også at han har forstået pointen i at holde buerne og hans arbejde i balance fungere efterhånden fint.

 

Han er i det hele taget ved at være helt fornuftig og reagere ret hurtigt og indlæringen sker bare så hurtigt at det er mig der hænger lidt i bremsen ;-)

Det er Erik der arbejder med ham på marken pt og jeg arbejder med ham i den mindre fold, for at have lidt styr på det hele - For jeg kan slet ikke overskue 10 får i hopla, en hund med krudt i røven og så mig selv der skal placeres det rigtige sted ifht. får og hund og så nogle nye kommandoer. :engel:

 

Jeg bliver gang på gang imponeret over den udholdenhed min hund viser på fårene og jeg forstår godt, hvor historierne om hyrder der skal hente deres kollapsede hunde på marken, kommer fra. Han er utrættelig og knokler løs så længe han får lov.

Og den der bette hund der er ret blød og som man ikke behøver råbe af i nogen andre sammenhænge, kan pludselig tåle et helt andet toneleje, fordi han er så fokuseret på arbejdet og nyder det så meget.

 

Samtidig er jeg imponeret over hvor nem han er at kalde af fårene, hvor fin han er til at blive i sin lie down og hvor lydhør han er.

I det hele taget synes jeg det er en helt vanvittig skøn måde at arbejde med sin hund på og der er ingen tvivl om, at min hund laver lige præcis det han synes der er det fedeste i hele verden, når han er på får.

 

Håber vi engang kommer ud og får stillet til et par prøver med ham - Det har godt nok lange udsigter, men må indrømme, at det her er langt den sjoveste form for hundearbejde jeg nogensinde har prøvet og så må det tage den tid det tager.

For tror muuuuligvis jeg er blevet en smule bidt af det :engel:

 

tillykke med dejligt hundearbejde. At arbejde med det hundene er skabt til, hvor belønningen er arbejdet, det er det fedeste i verden.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Miss_menelli
tillykke med dejligt hundearbejde. At arbejde med det hundene er skabt til, hvor belønningen er arbejdet, det er det fedeste i verden.

 

Absolut.... Ville sådan ønske flere fik lov at opleve det og at flere hunde får lov at arbejde på den måde.

Det er virkelig en helt speciel fornemmelse, at kunne vifte med en flæskesteg, uden hunden ænser den og fravælger den til fordel for arbejdet :lol:

 

Og så lige de få billeder jeg har af Yoda der ser får for første gang:

 

947189_10151426296713981_1788490749_n.jpg

3542_10151426280358981_39088398_n.jpg

5276_10151426280348981_309790572_n.jpg

197792_10151426296828981_929199187_n.jpg

262470_10151426297258981_663675939_n.jpg

931423_10151426280413981_1169145561_n.jpg

946925_10151426293878981_689352695_n.jpg

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Miss_menelli
Kan man komme og kigge på til sådan en træning nogen steder og er der en hjemmeside, hvor man kan finde konkurrencer man kan komme til som tilskuer?

 

Hvis du gider køre til Sdr. Felding en weekend er du meget velkommen til at komme og kigge på vores træning.

Ellers tror jeg ikke man sådan lige kan komme forbi, fordi det er i privat regi på undervisernes egen ejendom at træningen typisk foregår.

 

Du kan se hvor de holder konkurrencer her: Kalender

Link til indlæg
Del på andre sites

Det har godt nok lange udsigter, men må indrømme, at det her er langt den sjoveste form for hundearbejde jeg nogensinde har prøvet og så må det tage den tid det tager.

For tror muuuuligvis jeg er blevet en smule bidt af det :engel:

 

Det er nok også den eneste form for hundesport/abejde jeg ville kunne kigge på en hel dag, uden at komme til at kede mig.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis du gider køre til Sdr. Felding en weekend er du meget velkommen til at komme og kigge på vores træning.

Ellers tror jeg ikke man sådan lige kan komme forbi, fordi det er i privat regi på undervisernes egen ejendom at træningen typisk foregår.

 

Du kan se hvor de holder konkurrencer her: Kalender

 

Det vil jeg rigtig gerne! Det ligger ikke så langt væk

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Miss_menelli
Det er nok også den eneste form for hundesport/abejde jeg ville kunne kigge på en hel dag, uden at komme til at kede mig.

 

Ja ikke?!

Det er simpelthen så fedt at se på!

 

Elsker når jeg kan lokke Erik til at blære sig lidt med hans egne hunde :engel:

 

Det vil jeg rigtig gerne! Det ligger ikke så langt væk

 

Du skal være meget velkommen - Træner typisk i weekenden og en times tid af gangen og hvis vi er lidt heldige, så skal Erik liiige have flyttet et par får fra a-b med en af hans egne hunde.

Er dybt forelsket i en af hans hanhunde og skal lige have fulgt ham lidt fremover, for kunne måske godt have fundet faderen til min næste hund :genert:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Miss_menelli
MM, vil I have flere tilskuere? Jeg gad godt se det igen...

 

Du skal være velkommen :mrgreen:

 

Altså, nu er vi jo total rookies, men det kan være ganske underholdende at se på alligevel :engel:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Miss_menelli
Fedt! Jeg har set det et par gange og det er så flot. Hvornår skal I afsted igen?

 

Det ved jeg ikke helt endnu.

Vi plejer at aftale det lidt fra gang til gang, fordi vi har nogle konkurrencer og nowet der skal passe ind.

 

Men næste weekend er i hvertfald en friweekend, så tror vi skal helt frem til d. 23 før vi skal afsted igen - Når vist at få abstinenser :shock:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Miss_menelli
Jeg vil også med næste gang! Har sagt til Spot han skal blive frisk i en fart!

Fedt at Yoda begynder at køre derudaf! Han bliver en stjerne! Har du overvejet BC-klubbens hyrdeprøve i august?

Det lyder godt. Du må have gang i noget "ikke tisse på dig selv" træning med ham Spot.

Regner på ingen måde med vi er tilnærmelsesvist klar til nogen prøver til august.

Så det venter enten til sidst på året eller næste år - ellers skal erik have ham i træning nogle uger og så er jeg bange for at ham og Bamse ryger i totterne på hinanden hvis de er adskilt så længe.

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 4 weeks later...
Gæst Miss_menelli

Så har vi været afsted igen - Efter en måneds pause.

 

Det er godt nok for lang tid mellem, hvis det står til Yoda.

For dælen der var knald på ham og vi måtte op og tale med store bogstaver for at trænge igennem til ham :fyfy:

 

Når han bliver overtændt, så går han ind og lægger alt for meget pres på fårene og der går spilopmager i ham.

Man kunne også se teenageren stikke hovedet frem i dag.

For dælen han prøvede Erik af, og man kunne bare så tydeligt se i øjnene på Yoda han virkelig var ude på at finde grænserne.

 

Så er ret glad for, at jeg har en meget erfaren herre på sidelinjen, der valgte en anden taktik, end at blive ved med at skulle dæmpe ham.

Han smed ham simpelthen ud til en stor, stor flok i stedet, hvor Yoda virkelig måtte have de små grå på arbejde for at holde samling på dem.

 

Kæft, det var sjovt at se - Man kunne virkelig se hvordan det knagede på øverste etage og Yoda lyttede pludselig meget mere og var noget mere afdæmpet, fordi hovedet skulle arbejde sådan.

Man kunne næsten se, at han tænke "pis - Hvad fanden skal jeg lige stille op med alle dem på én gang" :lol:

 

Og da fårene så pludselig besluttede sig for at stå stille, så var det skide sjovt at se Yoda selv løse opgaven med at få lagt tryk på dem det rigtige sted.

På så stor en flok, så ser man også tydeligere hvordan det ligger naturligt for hundene at arbejde i balancen og hvordan de selv finder den.

 

Han sluttede rigtig fint af, med selv at finde det rigtige tryk på fårene og arbejde rigtig fint i balance og tempoet var fint.

Men for satan det holdt hårdt, for han var godt nok en baryl i dag - Så det der med en måneds pause, den går ikke her.

 

 

Fik også nusset 3 uger gamle hvalpe og set Erik arbejde med en hanhund jeg er fuldstændig vild med - Og som er efter samme kombination som hvalpene.

For dælen han er lækker, som i "jeg må eje" lækker - Totalt gadedreng og sjov når han ikke er på får og fuldstændig cool og afslappet på fårene, med et kæmpe overskud.

Mega, mega lækker hund!

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Miss_menelli

Nå ja.... Glemte helt, at han for første gang hjalp med at få fårene i fangefold i dag.

Godt nok var det nogle meget veltrænede får, der var ualmindelig nemme at få derind - Men vi tager også de små succeser med :engel:

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 1 month later...
Gæst Miss_menelli

Ihh... Får opdateret for lidt.

 

Men har været afsted i dag og skal afsted igen i morgen - Hvor jeg håber på lidt video, da jeg har tilskuer med.

 

Det er nogle uger siden vi sidst var afsted og bad Erik om at starte Yoda op, fordi jeg var liiidt nervøs for om der var for meget knald på ham når det nu er så længe siden vi var afsted.

Men det var fuldstændig unødvendigt.

 

Yoda havde virkelig hjernen med i dag og lavede rigtig mange fine ting.

 

Et af de steder jeg kan se han har udviklet sig, er når han skal hente fårene ind, når de står tæt op af hegnet.

Tidligere har han tænkt "yes - Nu skal den have gas" når han fik sat gang i dem, men i dag sendte jeg ham afsted på vel... 15-20 meters? afstand og han gik fint ind selv og flyttede dem hen til mig, uden at hapse, selvom han måtte op i røven af dem for at fjerne dem fra trækpunktet.

 

Det var først da han begyndte at blive træt, at han en enkelt gang gik i "nu skal jeg lave ballade-mode", ellers gik det rigtig fornuftigt.

Tempoet er meget bedre og det ses også på fårene, som har knap så travlt med at komme væk fra ham som tidligere. :lol:

Tror han har fundet ud af, at når man ikke hapser og skaber sig, så får man lov til alt det sjove.

 

Jeg gik en klasse 1 bane, dog med mig - får - hund og uden udløb.

Men bare for at få fornemmelsen af linjerne og prøve at gå banen.

 

Selv med så lav en sværhedsgrad, så er det ualmindeligt svært for mig at holde styr på både hund, får og linjer - Godt nok har man en 6 meters korridor, meeeen... At lure hvor den går ifht. hvor man nu bevæger sig hen er nemmere sagt end gjort :engel:

Der er lidt delmomenter i sig selv, jeg skal have arbejdet på der.

 

Bla. at få Yoda den rigtig vej rundt om grinderne, hvilket betyder jeg lige skal have styr på hvor jeg placere mig ifht. hvor jeg sender ham hen :genert:

 

Så blev jeg sat ind i kunsten, at få får i fangefold.

Nu er de får vi arbejder på ualmindelig velopdragne, så fik lidt fif til hvordan jeg kunne holde fårene væk fra folden, mens jeg åbnede den, hvordan jeg skulle placere mig selv og hunden.

Derefter er ideen jo så, at både mig og hund skal samarbejde om at få dem ind - Nu gik det nemt fordi fårene løber ind af sig selv.

Men fatter ideen i, hvorfor det kan være frygtelig svært.

 

Yoda har fine buer på "come bye" siden, men har væsentlig svære ved at holde dem på away, og det er noget vi stadig arbejder hårdt på.

Tror egentlig ret hurtigt vi kunne få et fornuftigt udløb på, hvis han udelukkende skulle gå med uret - Den anden vej, er der godt nok lang vej med endnu.

Men det bliver løbende bedre og håber vi rykker godt igennem når vi kommer til midten af september hvor vi skal hyrde næsten hver dag i 14 dage.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Miss_menelli

Så er der lidt video fra træningen i dag.

 

Dog ikke så meget og kun lidt få momenter, da fotografen havde frygtelig svært ved at holde kameraet stille, fokusere og ikke snakke for meget :blink:

 

Men man kan da se lidt og det er tydeligt der er sket lidt fremskridt fra første gang på får hvor det så sådan her ud:

 

[video=youtube_share;yqbnRyjCKTM]

 

 

Så bliver der trods lidt ballade-streger trods også til nogle ret fornuftige ting imellem i dag:

 

[video=youtube;VDgH-pw_fYY]

 

Vi træner lidt udløb, Erik prøver ihærdigt at få mig til at forstå hvor jeg skal placere mig og hund ifht. fangefold, lidt alm "lydighed" på fårene og vi påbegyndte fradrivning, hvilket der desværre ikke er ret meget video af, da kameraet åbenbart overophedede.

Det samme gjorde Yoda - For det var liiiidt svært at forstå, at han fra at skulle holde sig i balancen, pludselig skulle gå bag fårene :lol:

 

Men det skal nok komme og pludselig synes en klasse 1 ikke sååååå fandens langt væk.

Måske engang i det her århundrede :hmm:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Miss_menelli
Det ser altså super super godt ud! Stolt farmor :banan:

 

Takker!

 

Han er stadig en bisse og jeg skal være over ham som en høg.

Men mistænker det kan gå hen og blive helt godt med tiden - Han har i hvertfald rykket sig helt vildt på ret kort tid, efter han har groet lidt hjerne igen :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 3 weeks later...
Gæst Miss_menelli

Så begynder det sgu' for alvor at gå fremad.

Selv efter et par ugers pause, så opføre Yotadaen sig fornuftigt helt fra starten og henter fårene til os på en super fornuftig og kontrolleret måde.

 

Jeg har ikke haft brug for at kyle ting efter ham de sidste par gange og han reagere efterhånden fornuftigt på "out" kommandoen :5up:

 

Fradrivningen gik også sindssygt hurtigt fremad i dag og begyndte så småt at kunne flytte ham marginalt, så han gik lige med fårene.

Jeg går stadig ved siden af, med nogle meter hen til ham, for at "her" kommandoen giver mening i hovedet på ham, men han begynder så småt selv at kunne gå tur med fårene.

Mega fedt!!

 

Hans udløb var også meget bedre i dag og buerne blev næsten holdt hele vejen uden vi måtte være efter ham :banan:

 

Han er åbenbart ikke helt tabt bag en vogn, den bette for hver gang snakken falder på konkurrencer osv. så får jeg sådan et blik og en kommentar på vejen med om, at vi IKKE stopper ved klasse 1 og 2, som er det jeg føler mig mest tryg ved, fordi alting stadig er så nyt, men satme bare har at fortsætte op i klasse 3 for der skal vi nok kunne være med, med tiden :genert:

 

 

Og det bedste..... Nu mener min træner vi er klar til at slå os løs på egen hånd og han vil hjælpe med at gøre fårene ordentlig hundevante og få sat os i gang ude på det sted jeg har fået lov at hyrde.

Total fedt han gider hjælpe med at få flokken gjort klar, så vi kan træne selv.

Så nu begynder vi snart at kunne hyrde fast flere gange ugentligt, kun 15 minutters kørsel fra hvor jeg bor :yeah:

 

Gud hvor jeg dog bare elsker hyrdningen!

Og det samme gør Yoda - Han er så møg lækker når han er på får og er så gudesmuk.

Kan slet ikke forstå at man kan avle væk fra det fantastiske instinkt hos en bc. Selv det grimmeste dyr er vidunderlig smukt når den arbejder på får og ved hvad den laver :lun:

 

Eneste ulempe med al den hyrdning... Der bliver mindre tid til alt det andet.

Men ærligt... Hyrdningen vinder større og større plads i mit hjerte og elsker at arbejde med fårene, så mon ikke Yotada tilgiver mig at han får lov at lave mere af det han elsker mest :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...