Hop til indhold

Hyrdetræning


Gæst Miss_menelli
 Share

Recommended Posts

Sikke en fin flok, tror helt sikkert at du ender med påske lam ;-)

 

Det mistænker jeg også, men lad os nu se.

 

Desværre har de jævnligt problemer med at få lam pga deres størrelse. Meget kælne men også meget egenrådige - de boede lige så let i mors bed med påskeliljer som de boede i hegnet for når ulden var tæt så mærkede de ikke strøm*GG* Men Gotlænderne havde aldrig problemer med at få lam, men texel var der altid mindst en der måtte have dyrlæge.

 

Jeps, kære Texel har en del flere problemer end naturfårene. Også derfor jeg ikke ville have lam fra dem (og de kan ikke tåle at lave noget når de er ilæmmet, så smider de lammene).

 

Og så blev jeg lige korrigeret - de er ikke alle gotlændere.

Faktisk er 4 af dem luneburger, nogle er spælsau kryds med noget gotlændere inde over.

 

Troede faktisk ikke han ville af med sine luneburger, da der ikke er såååå fandens mange af dem, til trods for de virkelig kan bevæge sig og er ret hårdføre.

Men det ville han så alligevel :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Det mistænker jeg også, men lad os nu se.

 

 

 

Jeps, kære Texel har en del flere problemer end naturfårene. Også derfor jeg ikke ville have lam fra dem (og de kan ikke tåle at lave noget når de er ilæmmet, så smider de lammene).

 

Og så blev jeg lige korrigeret - de er ikke alle gotlændere.

Faktisk er 4 af dem luneburger, nogle er spælsau kryds med noget gotlændere inde over.

 

Troede faktisk ikke han ville af med sine luneburger, da der ikke er såååå fandens mange af dem, til trods for de virkelig kan bevæge sig og er ret hårdføre.

Men det ville han så alligevel :mrgreen:

Ej hvor fedt! Du er vist lidt forkælet med de får ;)

Ja kryds er ikke lige nemt at gennemskue - vores sidste gotlænder har jeg skindet fra og det vækker minder. Får er nu altså nogle hyggelige kræ.

 

Mine forældre havde nok 30 får og lam og så var lammene jo slagtelam og salg og så havde jeg mine kæle får/lam. Det sidste får blev slagtet kort før far døde, hun var en kugleskør texel blanding og hun gav nogle gode spegepølser.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ej hvor fedt! Du er vist lidt forkælet med de får ;)

Ja kryds er ikke lige nemt at gennemskue - vores sidste gotlænder har jeg skindet fra og det vækker minder. Får er nu altså nogle hyggelige kræ.

 

Mine forældre havde nok 30 får og lam og så var lammene jo slagtelam og salg og så havde jeg mine kæle får/lam. Det sidste får blev slagtet kort før far døde, hun var en kugleskør texel blanding og hun gav nogle gode spegepølser.

 

 

Jeps, helt vildt forkælet - Er så taknemmelig for, at "bonden" sørger for at holde mig kørende med netop de får vi har brug for.

Og nej, kryds er virkelig svære at gennemskue, især når der er spælsau inde over, for de ligner til forveksling mange af de andre racer.

 

Mine texel var faktisk også mix, med lidt spæl inde over, men lignede fuldstændig rene texel, med undtagelse af Magda, der var meget spættet.

De snød endda en gammel garvet texel avler :mrgreen: Men de var også små-tossede hver og en af dem. Jøsses da.... Især Magda, hun er mega nysgerrig og var flere gange ved at æde noget af mit tøj, min kasket osv. når jeg ordnede drikkevand.

Men ikke på vilkår om jeg skulle prøve at røre hende, NIX!!

 

Du må da med Siri noget mere ud til hende får når de kommer "hjem" efter vinteren igen.

De er virkelig hyggelige sådan nogle madammer og glæder mig til at lære dem her at kende. De gamle havde jeg jo ret godt styr på efterhånden, så det bliver sjovt at lure personligheden hos de nye.

 

Og så er jeg spændt på at se hvordan gimmernes uld ser ud til næste år - Om de fælder eller skal klippes.

Link til indlæg
Del på andre sites

Skægt, jeg kan ikke huske om vi klippede gotlænderne, men husker tydeligt dynen vi klippede af de gamle texel. Shit en kappe de havde på sig.

 

Får og geder har meget mere personlighed en man lige regner med. Mit første kæledyr var en kanin, det næste var en ged der gik i snor og så luftede jeg den ha ha ha ha nå jo og så hed den skraldemette - for hun åd ALT ;)

 

Ja vil gerne ud og se når Siri arbejder med fårene, har kun set film og det ser nu meget sjovt ud.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gotlænderne skal klippes, men sætter noget mindre markant uld end f.eks texel.

Det var helt vildt hvad der røg af mine i foråret.

 

DSC_0339.jpg

 

 

Skraldemette :sjov: Du må have haft en fantastisk barndom, med de dyr - Det er der virkelig ikke mange der har muligheden for at opleve længere.

Manden var faktisk ved at snakke om geder herhjemme.... Har sagt NEJ!

Men sjove er det altså!

Tror bare lige vi holder os til mine får... So far.... Startede med 5 og er indenfor et år oppe på det dobbelte :mrgreen:

 

Du skal SÅ meget med Siri ud til fårene - Det er så fascinerende at se samspillet mellem hund og får.

DSC_0216.jpg

Link til indlæg
Del på andre sites

Gotlænderne skal klippes, men sætter noget mindre markant uld end f.eks texel.

Det var helt vildt hvad der røg af mine i foråret.

 

[ATTACH=CONFIG]129662[/ATTACH] [ATTACH=CONFIG]129663[/ATTACH]

 

 

Skraldemette :sjov: Du må have haft en fantastisk barndom, med de dyr - Det er der virkelig ikke mange der har muligheden for at opleve længere.

Manden var faktisk ved at snakke om geder herhjemme.... Har sagt NEJ!

Men sjove er det altså!

Tror bare lige vi holder os til mine får... So far.... Startede med 5 og er indenfor et år oppe på det dobbelte :mrgreen:

 

Du skal SÅ meget med Siri ud til fårene - Det er så fascinerende at se samspillet mellem hund og får.

Min første tur på dyrskue var med en fritte ha ha ha ha

Tro mig, jeg har nydt mine dyr - hver og en og gud hvor jeg savner det.

Da øglen var lille havde vi vildsvin... min far fik nogle sjove billeder af svin og øgle sammen.

 

Geder kan trænes til ALT...... måske også noget lydighed ;)

Min gamle danske landged (skraldemette) var den bedste vi nogen sinde havde. Malkegederne var en helt anden personlighed. MEN gedemælk smager IKKE godt.... min mor testede det på mig og fik hele køkkenet smurt ind i mælk og et barn der hylede pga den fæle smag.

 

Ja man kan hurtigt samle nogle dyr til sig. Har I selv en lille bondegård så du har plads til det hele?

 

Ja jeg må se om ikke jeg kan få hende til at invitere mig med ;)

Link til indlæg
Del på andre sites

Min første tur på dyrskue var med en fritte ha ha ha ha

Tro mig, jeg har nydt mine dyr - hver og en og gud hvor jeg savner det.

Da øglen var lille havde vi vildsvin... min far fik nogle sjove billeder af svin og øgle sammen.

 

Geder kan trænes til ALT...... måske også noget lydighed ;)

Min gamle danske landged (skraldemette) var den bedste vi nogen sinde havde. Malkegederne var en helt anden personlighed. MEN gedemælk smager IKKE godt.... min mor testede det på mig og fik hele køkkenet smurt ind i mælk og et barn der hylede pga den fæle smag.

 

Ja man kan hurtigt samle nogle dyr til sig. Har I selv en lille bondegård så du har plads til det hele?

 

Ja jeg må se om ikke jeg kan få hende til at invitere mig med ;)

 

 

 

Uhh... Fritter :lun: Hvis det ikke var fordi de kræver en del og hundene nok hade sådan en fætter, så ville jeg elske at have en.

Og vildsvin :scared: Det kan jeg så alligevel ikke lige forstille mig..... Men hængebugsvin, sådan en kunne jeg også godt lige klemme ind i resten af zoo'en, alene fordi de er mega søde.

 

Lige geder, altså... Er slet ikke i tvivl om de er sjove og trænbare, synes bare de er så skumle og har en tendens til at fortælle på en meget lidt behagelig måde når der er noget de er utilfredse med.

Og de kan jo ikke bruges til så meget, ifht. at vi gerne vil være lidt selvforsynende med lidt kød og så vores køkkenhave. Som du siger, så er gedemælk ikke liiiiige noget jeg higer efter og så spændende er kødet ikke.

Men min mand er vild med alle sådanne typer dyr. Stod det til ham, så havde vi også et mulddyr. Hvad vi så end skulle gøre af det...

 

 

Vi har lidt plads til en mindre dyrehold og kunne også selv have fårene gående.

Men de står hos min tidligere chef et par km væk, så jeg kan beholde min træningsplads :engel:

Tror dog snart der flytter nogle høns ind - Og måske nogle ænder, hvis vi kan blive enige om placeringen af deres badevand.

 

 

Og er sikker på du må komme med ud og lure - Eller, det er så nemt, hendes får står jo ret offentligt, så det er nærmest bare at møde op og så kan du få luftet hund samtidig, da fårene jo har invaderet en stor del af hundeskoven :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Du skal bare have kødgeder, boerged smager fantastisk.

Jeg er ikke til kødet fra malkegeder, det er kedeligt og blaaaaa*tungen ud af halsen*

Min gamle ged ved godheden selv, men har også haft en satan der slog alle kid ihjel og den aften hun angreb mig fjernede min far hende og hun kom i fryseren.

 

Jeg er SÅ bange for fritter:sjov: så det er pænt komisk at jeg stillede op med det kræ.

 

Start med høns, det er nemt - så er der ikke lang vej til at få ænder ;) OG begge dele kan spises.

 

Jeg må helt sikkert godt komme med Siri og jeg har også truet til det. Men jeg er ikke så god til at sige at NU vil jeg gerne med, men jeg øver mig ;)

 

Hængebuesvin kan ikke spises, det kan vildsvin ;) Vores den store orne elskede bananer, hold nu op han var sjov og han smagte jo fantastisk da han blev skudt og lavet til mad. Havde jeg pladsen og var tilladelserne ikke så besværlige så havde jeg gerne 4-6 vildsvin gående til de var slagteklare og helt ærligt, vildsvin såer tomater i vilden sky ;) Når bare man fodrer dem med friske tomater, så sætter de planterne hele vejen rundt langs hegnet:sjov:

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 2 weeks later...

Så er Dinglen og jeg tilmeldt vores første hyrdekonkurrence.

 

Bliver mega spændende!

Det er på "hjemmebane" hos Erik, så kender fårene og arealerne og ved det er et godt sted at få debut.

Men er stadig ved at skide lidt grønne grise allerede :oops:

 

Der er bare grænser for hvor længe jeg kan udskyde det, så nu skal det altså være :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Så er Dinglen og jeg tilmeldt vores første hyrdekonkurrence.

 

Bliver mega spændende!

Det er på "hjemmebane" hos Erik, så kender fårene og arealerne og ved det er et godt sted at få debut.

Men er stadig ved at skide lidt grønne grise allerede :oops:

 

Der er bare grænser for hvor længe jeg kan udskyde det, så nu skal det altså være :mrgreen:

Hårrh!! Du får lige nogen til at filme, ikke? :banan:

Link til indlæg
Del på andre sites

Så er Dinglen og jeg tilmeldt vores første hyrdekonkurrence.

 

Bliver mega spændende!

Det er på "hjemmebane" hos Erik, så kender fårene og arealerne og ved det er et godt sted at få debut.

Men er stadig ved at skide lidt grønne grise allerede :oops:

 

Der er bare grænser for hvor længe jeg kan udskyde det, så nu skal det altså være :mrgreen:

 

Wow, fedt! Kæmpe meget held og lykke med det! Det skal nok gå godt med den sejeste Dingle :hjerte:

Link til indlæg
Del på andre sites

Så er Dinglen og jeg tilmeldt vores første hyrdekonkurrence.

 

Bliver mega spændende!

Det er på "hjemmebane" hos Erik, så kender fårene og arealerne og ved det er et godt sted at få debut.

Men er stadig ved at skide lidt grønne grise allerede :oops:

 

Der er bare grænser for hvor længe jeg kan udskyde det, så nu skal det altså være :mrgreen:

 

Spændende! :5up: Skrev du ikke på et tidspunkt, at du havde besluttet, at I ikke skulle til konkurrencer i hyrdning, fordi hyrdningen er jeres fristed? Ikke at der er noget som helst galt i at ændre mening, jeg er bare nysgerrig. :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Spændende! :5up: Skrev du ikke på et tidspunkt, at du havde besluttet, at I ikke skulle til konkurrencer i hyrdning, fordi hyrdningen er jeres fristed? Ikke at der er noget som helst galt i at ændre mening, jeg er bare nysgerrig. :-)

 

Jo, men det bliver også kun hos Erik og hos en anden jeg kommer til at starte og vi bliver i kl 1.

Jeg skal aldrig ud og "konkurrere" med ham, for så bliver det nemlig ikke et fristed længere.

Det specielle ved kl 1 er, at man må gå med rundt og støtte hunden rigtig meget, men det koster rigtig mange point - så man vil aldrig kunne være med i den egentlige konkurrence når man vælger det.

 

Men det er en super mulighed for at træne på andre får og arealer meget billigt når man bare holder sig på det niveau jeg gør.

 

Giver det nogen mening?? :genert:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jo, men det bliver også kun hos Erik og hos en anden jeg kommer til at starte og vi bliver i kl 1.

Jeg skal aldrig ud og "konkurrere" med ham, for så bliver det nemlig ikke et fristed længere.

Det specielle ved kl 1 er, at man må gå med rundt og støtte hunden rigtig meget, men det koster rigtig mange point - så man vil aldrig kunne være med i den egentlige konkurrence når man vælger det.

 

Men det er en super mulighed for at træne på andre får og arealer meget billigt når man bare holder sig på det niveau jeg gør.

 

Giver det nogen mening?? :genert:

 

Ja, giver fint mening. :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 2 weeks later...

Har langt om længe fået filmet lidt af dagens træning.

 

Arbejder pt. med at han tager sine sidekommandoer og vinkler godt nok, selvom jeg står bag ham.

Går jeg ved siden af ham, så tager han bare den modsat mig i stedet for at høre efter.

 

Men det kræver jeg lægger ham en del ned så han høre efter og det går ud over flowet i drivningen - Men det går fremad.

 

Skal tilgengæld liiiige have fat i ørerne af ham, for han skære lidt ind i sit udløb. Det er heller ikke helt fair, for marken er egentlig ikke stor nok, så skal tænke lidt mere over mit setup i udløbet, så han har pladsen til at kunne komme ordentligt ud.

 

Men ja.... Lidt video. Desværre fuckede lyden helt op, så i må gætte jer til hvornår jeg beder ham om hvad :mrgreen:

 

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 4 weeks later...

Hvis nogen skulle få lyst til at se hvad RIGTIGE hyrdehunde kan, så kan det virkelig anbefales at se det her program:

 

http://play.tv2.dk/programmer/dokumentar/serier/vm-for-hyrdehunde/verdens-bedste-hyrdehund-103960/?icid=TV%202%20FRI:area1:20:VM%20for%20hyrdehunde

 

 

Det er fra 2011, hvor Erik bliver nr. 5 og James vinder - James som i øvrigt afholder kursus i DK i juni og gæt hvem der IGEN skal på kursus med ham :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 2 weeks later...

Så har vi haft vores debut på konkurrencebanen :mrgreen:

 

Træningen op til har mildest talt været mangelfuld pga lidt uforudsete ting på privatlivsfronten , men Yoda var overraskende god at være på banen med.

Han lyttede og tog sine kommandoer næsten uden debat :5up:

Jeg gik næsten helt ud til fårene og det kostede 15 point, så der var 5 tilbage til udløbet. Han lavede ellers et super fint udløb, med en god bue og fandt så vidt jeg husker selv balancepunktet.

Vi blev da heller ikke trukket andet, end det, det kostede at jeg forlod startpælen.

 

Da han ikke har prøvet at der står en udsætter ved fårene før, så ville jeg gerne støtte ham i at få dem væk fra hende og tænkte at de mistede point var godt givet ud, for at få en god start. For selve udløbet ved jeg han kan uden jeg står derude, men den der udsætter vidste jeg kunne blive et problem.

Han synes også det var en lille smule mystisk, men løste opgaven fint med lidt hjælp, så vi fik 7 for lift'et.

 

Turen til startpælen var lidt zig-zag og stop & go, men ok og han var styrbar og det er ellers vores svageste punkt da han godt kan have for travlt med at få fårene ned til mig. Men 17 point for det.

Han havde hovedet med og var fornuftig at arbejde med allerede der, selvom jeg måtte stå lidt på bremsen.

 

I drivningen starter vi lidt skævt ud, fordi jeg ikke kan finde ud at hvor pokker linjen er :genert: og zig-zagger lidt, fordi jeg ikke kan hitte ud af at ramme imaginære linjer og stadig mangler rutine i at være på forkant. Men Yoda kan jeg ikke brokke mig over, jeg ved han kan drive og ikke laver åndsvage ting der.

Han gjorde præcis som jeg bad ham om :lun:

Tror sagtens jeg kunne have givet ham noget mere frihed og have ladet ham blive noget mere på benene, men havde selv brug for at det gik meget stille og roligt så mit hoved kunne følge med.

Vi får begge grinder, men jeg timer vendingerne dårligt og de bliver ret store og det koster jo at være udenfor linjerne, men igen... Newbie mistakes, som udelukkende er handlerens skyld :mrgreen:

Vi får alligevel 20 point for drivningen.

 

Så kom vi til fangefolden.

Ved at Eriks får er vældig godt opdraget og man skal gøre sig umage for at få dem udenom folden, hvilket er heldigt da vi ikke selv har en fangefold og vi derfor aldrig rigtigt har trænet det :engel:

Så valgte en taktik der hed, at spurte ned til folden, åbne lågen og bare bede Yoda sætte gang i fårene og så rendte de fint ind, med en bitte smule pres fra Yoda på den ene side. Så fuldt hus (10 point) der.

 

I helhedsindtryk fik vi 8, hvilket nok er de point jeg er mest glad for! Der er kun to der har fået bedre helhedsindtryk end os!

Ialt gav det 67 point og når jeg har smidt 15 point allerede før hunden er sendt, så kan jeg vist ikke være mere end ualmindeligt godt tilfreds med det resultat - Både point og en rigtig, rigtig dejlig oplevelse for os begge på banen!

Var virkelig glad for, at Yoda ville samarbejde med mig og gik så fint! :hjerte: Det var virkelig en super, super fed oplevelse!

 

Så måske vi kan finde på at prøve det igen! :klap:

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...