Hop til indhold

Et liv med slidgigt? (Liva)


Gæst Sitto
 Share

Recommended Posts

Royal canin har også foder til led. Mener det hedder mobility. Vores får ikke foder for ledene. Molly har meget dårligt hjerte og får RC cardiac, Sille har meget sart mave og får RC gastro intestinal. Jeg ved ikke om der er andre firmaer der laver noget.

 

Jeg har også klippet en formskum madras til at lægge i bunden og har syet betræk til, som er af regntøjs stof, så det gør ikke noget at de er våde og smattede :)

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 74
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Jeg spurgte også ang foder da jeg aldrig har fodret med Hills og derfor ikke har sat mig ind i fodret - endnu. Tidligere har dyrlægen bare haft andre mærker, som jeg ikke selv ville vælge. Men det kan jo sagtens ske at Hills vil være et rigtig fint foder med de tilskud hun skal bruge til leddene osv. :-) Og tak :bighug:

 

Tantemaier: God ide med formskums madrassen og betrækket af regntøjs-stof :5up: Vil også lige lure RC vs. Hills.

 

Dorte: Jo det er catrophen indsprøjtninger hun skal have. Og tak for linket, jeg kigger lige :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Her er lige et par billeder af vores klapvogn, hvor man kan se at den kan være helt åben, eller lukke toppen over, eller lukke den helt. Også et billede af madrassen. Foran lænestolen er der en "trappe". Det er to skumgummiklodser jeg har syet btræk til. Dem har vi tre af i huset, så Sille selv kan komme op i møblerne.

 

billeder 278a.jpg

billeder 279a.jpg

billeder 275a.jpg

billeder 276a.jpg

billeder 277a.jpg

Link til indlæg
Del på andre sites

Her er lige et par billeder af vores klapvogn, hvor man kan se at den kan være helt åben, eller lukke toppen over, eller lukke den helt. Også et billede af madrassen. Foran lænestolen er der en "trappe". Det er to skumgummiklodser jeg har syet btræk til. Dem har vi tre af i huset, så Sille selv kan komme op i møblerne.

 

[ATTACH=CONFIG]109465[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]109466[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]109467[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]109468[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]109469[/ATTACH]

 

Tak for billederne. :-)

Og rigtig god idé med de skumgummiklodser - sådan nogle tror jeg også vi vil have lavet, så må jeg lige få min søster til at sy betræk dertil - og evt til klapvognen også. Jeg er verdens mest ukreative menneske, så selvom det bare er firkantet betræk, så går det helt i kage for mig :sjov: min søster er noget designer-et-eller-andet, så tænker det bliver en ret smal sag for hende! :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg kan se de også bruger akupunktur hos vores dyrlæge - så det er jo super nemt. Det vil jeg lige forhøre mig om derover, om ikke vi evt skal forsøge noget smertebehandling med dét også :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Den ser også god ud, den du har købt. Vores krav var at den var stor nok til begge og samtidig kan klappes sammen uden de store problemer. Skumklodserne kan man jo lave i flere højder, som passer til hunden, som trapper måske. Hvis et trappebetræk er for træls at sy, så kan man sy velcro på delene så de kan sættes sammen som man vil. Det var de tanker jeg havde. Her er de så blevet sådan her og det fungere for Sille.

Hende søsteren dér, hun kan sikkert trylle et eller andet frem ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Ok - i dag var jeg lige pludselig ikke så cool omkring det alligevel!

Da jeg sad i bilen på vej på arbejde imorges, mutters alene - så kom det lige pludselig væltende indover mig - og så begyndte jeg at tude!

Var jo fuldstændig rød i hovedet da jeg kom på arbejde, så kollega kunne godt se den var gal og spurgte hvad der var - og SÅ begyndte jeg igen. Og sådan gik det da de næste par stykker også nåede at møde ind inden jeg havde fået normal farve i ansigtet igen.. :genert:

 

Men for helved - det ER fandme da også dybt uretfærdigt... :cry:

Link til indlæg
Del på andre sites

Men Sitto, det skal du da ikke :bighug: Hunde kan sagtens leve mange gode år, selvom de har gigt. Og det behøver jo ikke begrænse hende specielt meget så længe der tages nogle ekstra hensyn.. Hun kan jo stadig komme med på tur osv.

Tak Therese. :bighug:

Jo jo jeg ved det jo godt. Altså at hun jo sagtens kan få mange gode år alligevel, så længe vi tager hensyn til hende og sørger for massage, akupunktur, det rette foder, smertestillende, evt waterwalk osv osv. alt hvad vi kan for at lindre hendes smerter som de forværres med årerne. MEN - hun er jo min lille baby. Så uanset, så gør det altid ondt at vide at hun har og kommer til at have mere ondt, som tiden går. :( Og især når hun kun er 1,5 år gammel og burde kunne lege og løbe alt det hun ville!

 

Og ja, med hendes nye klapvogn som gerne skulle ankomme i morgen - så kan hun stadig komme med på alle ture vi tager på. Hun skal i hvert fald ikke sidde og kukkelure alene herhjemme! :kys:

 

Sidst men ikke mindst - jo så frygter man jo også den dag hvor det har nået et niveau, så man skal sige farvel. Dén tanke er man vidst bare nødt til at skubbe i baggrunden (ellers går mit hjerte i stykker!!!!!) og så bare nyde hende og hjælpe hende alt det vi overhovedet kan for at hun stadig har et smertefrit og indholdsrigt liv! :hjerte:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Beaglepack

Slidgigt er et træls symptom at leve med - med årerne kan den forværres og jeg kan sagtens forstå du er bekymret. Jeg er ramt af slidgigt - faktisk ret meget og egentlig burde jeg have et nyt knæ hvilket jeg til nu har takket nej til. Jeg har slidgigt i mine ryghvivler, min hofte og mit ene knæ - desuden er det også startet i mine hænder. Jeg holder mig gående - og her er det mine beagler kommer ind i billedet - det er dem som hver eneste dag sender mig på gaden. Om morgenen er jeg stiv og øm indtil jeg kommer i gang. Har jeg gået meget (hvilket jeg gør hver dag med beaglerne) så er det sværere at komme i gang igen når man har siddet stille - det gælder alt også at slå græsplænen, slæbe vasketøj, indkøb - alt hvad man foretager sig i løbet af en dag.

I svære tilfælde klarer jeg smerterne med panodil/ipren i kombination - men ellers er bevægelse langt det bedste da det også fjerner smerterne, når ledende bliver varmet op. Det som har hjulpet mig mest er brugen af æble cider eddike, fiskeolie - det har gjort underværker for min krop. Desuden er det godt kosten er så basisk som muligt da slidgigt jo kommer af, at kroppen danner for meget syre.

 

Det jeg egentlig vil sige med det her, er at det er muligt at leve et godt liv i kombination selv om man er ramt af slidgigt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Liva får jo i forvejen - sammen med de to andre - æble cider eddike hver dag - hidtil har det jo så været for at undgå flåter. Men det er da positivt hvis det også kan have en virkning på slidgigten :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Beaglepack

Godt at du giver æble cider eddike. Det er et meget kendt middel mod gigt hos mennesker - hvis man googler lidt på amerikanske netsider vil man også kunne læse det anbefales mod gigt sygdomme hos hunde. Det skyldes at det gør kroppen mere basisk og dermed fjernes tungmetaller fra kroppen.

 

Jeg har hørt via en anden hunde ejer hvis hund var svært angrebet af slidgigt i den ene hofte, at hyben pulver gjorde meget stor virkning på hendes hund - så meget at den blev rigtig vital igen. Jeg har ikke selv prøvet hyben - men min far bruger det og siger det hjælper.

Link til indlæg
Del på andre sites

Godt at du giver æble cider eddike. Det er et meget kendt middel mod gigt hos mennesker - hvis man googler lidt på amerikanske netsider vil man også kunne læse det anbefales mod gigt sygdomme hos hunde. Det skyldes at det gør kroppen mere basisk og dermed fjernes tungmetaller fra kroppen.

 

Jeg har hørt via en anden hunde ejer hvis hund var svært angrebet af slidgigt i den ene hofte, at hyben pulver gjorde meget stor virkning på hendes hund - så meget at den blev rigtig vital igen. Jeg har ikke selv prøvet hyben - men min far bruger det og siger det hjælper.

Tror du jeg skal give hende ekstra æblecider eddike når nu det også er pga slidgigten? Og hvor meget må hun i så tilfælde få, når hun vejer lige knap 5 kg?

Hmm, det der hybenpulver synes jeg også jeg har hørt noget om før.. det må jeg lige undersøge nærmere, tak! :5up:

 

Det er da i hvert fald med at sætte alt det man kan, ind med de naturlige ting, så længe man kan - fremfor at fylde hende med medicinen, hvis det kan undgås!

Link til indlæg
Del på andre sites

Livas klapvogn ankom ganske rigtigt i går - og så var den naturligvis med på tur.

Og det klarede hun faktisk rigtig, rigtig fint. Hun fik lov til at gå de første 10 minutter, og så røg hun op i vognen. Det krævede også liiiige at man holdt tungen lige i munden, når man skulle styre både klapvogn og tre hunde, hehe. Men det gik egentlig ret ok. Da jeg satte hende op i den sad hun bare lige så fint og kiggede. På et tidspunkt blev hun lidt utålmodig/urolig kunne jeg mærke - så fik hun lige lov til at komme ned 5 minutter mere, hvor hun lige fik snust lidt og så skulle hun også lige tisse. Da hun kom op igen, sad hun lige så pænt og bare kiggede resten af vejen hjem. Så det var absolut en succes. Og det endte faktisk også med at Ayo & Zazu fangede den med begge at blive på venstre side af vognen til sidst. Men lad os nu se om ikke de lykkeligt har glemt det i eftermiddag! :lol:

 

foto (13).jpg

^^ Og så lige et billede af alle tre i vognen - til ære for fotografen. ;-)

 

Potemis, hvis du stadig læser med - hvor meget motion for Cookie så egentlig, hvor meget må hun gå dagligt?

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvor er de fine :)

 

Cookie må få al den motion hun kan klare..dyrlægen satte som begrænsning at hun selv skulle sige stop. Dvs, hvis hun sætter sig ned må jeg bare bære hende hjem, det sker nu meget sjældent. Generelt bestemmer hun selv. Her hvor hun slog sit ben og haltede slemt, på sit gigtben, kortede jeg alle ture ned til et minimum og bar hende op og ned. Det gør jeg også når vinterkulden for alvor slår ind og vi kommer ind i den der periode hvor vi venter på at de smertestillende får effekt.

Hun bestemmer gerne selv sine gåture, vi går altid ruter der er hurtige at komme hjem fra fordi jeg lider af irriteret tyktarm, og hun er ret så kvik til at vælge en rute der passer hende. Dyrlægen sagde jo at hun skulle tabe sig, så vi prøver at komme lidt mere ud og gå længere ture om eftermiddagen, men jeg respekterer hvis hun pludselig bare vender snuden hjemad fordi jeg ved at hun elsker den lange rute.

Hendes ben er iøvrigt helt fint igen, hun vil ikke bæres op og ned selvom jeg nu egentlig synes at vi burde gøre det hver gang, smerter eller ej. Forleden sprang hun bare over min arm (det er meningen hun skal sætte forpoterne derop når jeg rækker armen frem) og så videre ned af trappen. Hun standsede halvvejs og kiggede og logrede som for at sige "se jeg er helt iorden igen! Ingen av-av mere!".

Jeg synes det er så fedt du har været så hurtig til at anskaffe den vogn! Jeg ville langsomt trappe hendes motion op, men lade hende springe i vognen hvis hun helst vil det.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Beaglepack

Jeg er selv lige startet op på gluccosamin tilskud til Charlie. Ikke at han som sådan har noget - men han virker lidt stivbenet engang i mellem (han bliver 9 år næste gang) desuden har jeg valgt at give ham (og de andre to) Hokamix snack et par gange om dagen. Udover det får han stadig æble cider eddike 1 barneske pr. dag som han har fået nu gennem et års tid, og fiskeolie.

Link til indlæg
Del på andre sites

Så er det i morgen hun skal over og have massage. Jeg kommer desværre ikke med, da jeg ikke kan nå det pga. arbejde - men manden har fri indtil kl. 19 i morgen, så han tager hende derover. Og så er det på onsdag hun skal rgt fotograferes. :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Når nu Liva skal over på diæt foder - så sker der vel ikke noget ved at køre dem alle tre over på det, vel? Zazu har jo også (meget let) PL. Ayo fejler dog intet. Men derfor sker der vel ikke noget ved at hun får fx Hills J/D?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Beaglepack
Når nu Liva skal over på diæt foder - så sker der vel ikke noget ved at køre dem alle tre over på det, vel? Zazu har jo også (meget let) PL. Ayo fejler dog intet. Men derfor sker der vel ikke noget ved at hun får fx Hills J/D?

 

Nej det kan jeg ikke forestille mig der sker noget ved - det er jo nemmere at give dem det samme. Sådan kan det ikke være her hos os - beaglerne spiser hver deres foder, så det er lige med at huske hvem der skal have hvad :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Nej det kan jeg ikke forestille mig der sker noget ved - det er jo nemmere at give dem det samme. Sådan kan det ikke være her hos os - beaglerne spiser hver deres foder, så det er lige med at huske hvem der skal have hvad :mrgreen:

Vores er nemlig vant til selv at regulere deres foder - altså have adgang til foder hele tiden - og de styre det rigtig fint selv. De tømmer aldrig skålen, de spiser lidt mange gange om dagen :-) og så længe de kan styre det selv, så er jeg mest til at det forbliver sådan. Derfor ville det være nemmeste at de to andre også må få foderet. Men der bør vel heller ikke ske noget ved det - det er vel kun godt at se også får nok ekstra godt til deres led mm.? :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...