Hop til indhold

DRU/ DKK


Aslan
 Share

Recommended Posts

Nu er jeg jo meget interesseret i at mine forældre får en hund!

Nok mere interesseret i det, end de selv er :drille:

 

I den forbindelse har jeg kigget på Coton de tulear, og har bedt om mail inde på gi pote, når der kom nye annoncer (de skal jo have en omplacerings tæve!).

 

Nå, men der kommer riiiiiiigtiiiiiiiig mange mails for tiden, med hanhunde som tilbydes i avl - både til DKK og DRU.

 

Og så slår det mig at jeg faktisk ikke ved noget om DRU, andet end at det er NO GO ifølge DKK :mrgreen:

 

Så DRU er den anden største hundeklub i DK?

Som ikke er FCI godkendt? Og hvorfor er den ikke det?

 

 

Hvorfor kan man ikke flytte end hund fra DRU til DKK?

 

Vil udenlandske hundeklubber godtage og "impotere" DRU hunde eller?

 

DRU har et rygte om at det er dårlige hunde, hvordan kan man være sikker på det?

Eller skal man ikke lyte til rygter? :mrgreen:

 

Hvad kan i fortælle mig om DRU?

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har ikke det store kendskab til DRU, så skal ikke gøre mig klog på om de har "dårlige hunde" eller ej. Men hvis det var mig, ville jeg da kigge på deres stambogsføringsregler, avlsreskriktioner etc. for at se hvor "seriøst" det virker.

 

FCI samarbejder kun med én stambogsførende klub i hvert land, og i DK er det DKK. Og det er vistnok som regel de nationale kennelklubber i de fleste lænder, så vidt jeg ved.

 

DRU er no-go ifølge DKK, selvfølgelig, fordi det er en konkurrerende stambogsførende klub. Lige som alle andre, ikke FCI-godkendte konkurrerende stambogsførende klubber er det. DRU vil også være no-go for udenlandske FCI-godkendte klubber.

 

Man kan godt overføre hunde fra DRU til DKK, men så er det med avlsforbud. Mener at f.eks. Siris Carla er overført fra DRU..? :hmm:

Link til indlæg
Del på andre sites

DRU har tidligere - som den eneste landsdækkende klub - hold nogen hyggelige udstillinger her i landsdelen. DRU er tilknyttet en organisation der så vidt jeg husker hedder ACE.

FCI som DKK er tilknyttet anerkender kun en stambogsførende forening pr land, dog er Tyskland en undtagelse idet visse specialklubber selv foretager stambogsføring. FCI består af repræsentanter for de enkelte landes klubber, så der er vi tilbage ved hønen og ægget, hvem kom først?

 

DKK har altid klandret DRU for misforhold som man også sagtens kan finde i DKK, uden at DKK nogensinde har fundet anledning til at ændre på egen praksis. DKK's fremgang over for DRU og andre stambogsførende klubber har til tider været perfid. Således har man på DRU udstillinger kunnet se folk der listede rundt med en chipscanner i en mulepose og spionerede hvem der var der, eller hvis hundene var øretatoverede, gøre som om de vile nulre med hundens øre.. Når de rørte ved hunden gjorde det det på en måde som var hunden radioaktiv eller smurt ind i afføring. Måske endda radioaktiv afføring. Det var bare så tydeligt at se at Stasi-typerne var ude at lede efter bortløbne får, der var taget til den "forkerte" udstilling.

 

Da Dansk Hunderegister blev oprettet var der diverse små mærkværdige dyreværnsforeninger der kom med, men DRU mfl gjorde ikke. De kunne ikke engang oprette hunde i DHR, hvorimod DKK brugte DHR som deres ejendom.

 

DKK påstår naturligvis at deres hunde er bedre end de andres. Mine vrag har da også allesammen DKK stambog, så "de andres" hunde må være virkeligt dårlige.. Eller også tager DKK fejl.

 

DKK påtager sig gerne rollen som rådgiver ved hvalpekøb, hvilket jeg synes svarer til at spørge en forhandler af Ford hvilket bilmærke man skal købe. DKK er en opdrætsorganisation, og i tvivlstilfælde hoder de altid med opdrætterne. Hvis man virkelig kunne få DKK til også at varetage hundeejernes interesser, så kunne man også fusionere LO og DA. Den kombination er der vist ingen der tror på.

 

Eller kommer det hele i sidste ende ned på at bruge sine egne sandser, og se på hvad en given opdrætter foretager i sit avlsarbejde? Og give pokker i papir der i sidste ende er værdiløst, uanset hvem der har udstedt det.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Janni privat

Man kan sagtens flytte en DRU hund over i DKK..Som udgangspunkt har den avlsforbud men kun indtil den er blevet udstillet og avlsgodkendt.

 

Jeg tror såmænd ikke hundene eller opdrætterne er dårligere i DRU (som Kim siger der er lort alle steder)..Jeg tror nærmere at hvis man ikke interesserer sig for udstilling så vælger man DRU, for de er meget billigere at stambogsføre i. Efterhånden tror jeg at der er felre regler i DRU end i DKK..VEd da at CKCS skal DNA testes og testes for flere sygdomme..Og det skal mange andre racr også det er der jo ingen regler om i ret mange racer mere i DKK :vedikke:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har selv hunde fra DRU, de følger FCI's standarder.. Der er i de racer jeg er bekendt med, de samme avls restriktioner som DKK (Hvis ikke flere) ... De er ved at lave en database over deres hunde på nuværende tidspunkt..

 

Jeg syntes det er en forening hvor det virker som opdrættere er bedre til at samarbejde end man hører om i DKK :vedikke: (ihvertfald i min race)

Link til indlæg
Del på andre sites

Efter DKKs ændringer mht. avlsrestriktioner så er jeg ikke sikker på, at der er flere krav i DKK end DRU. Har selv DKK hunde, men vil tro at det vigtigste er at finde de rigtige (sunde mentalt og fysisk) samt den rigtig opdrætter og at om der står DKK eller DRU på er mindre vigtigt. Dette er hvis man "bare" vil have en familiehund, hvis man vil "mere" ville jeg lede efter en DKK hund (eller en fra udlandet med fci stamtavle)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg må blankt erkende, at jeg aldrig kommer til at eje andet end DKKhunde eller hunde uden tavle overhovedet.

Jeg er nok farvet af den ene af mine racer, cavalieren.

En race der har utroligt mange udfordringer mht. sundhed. Her har specialklubben været dem der har trukket læsset, og DRU der til sidst følger trop. De startede med noget så fjollet som et krav om at racer over en vis højde alle skulle røntgenfotograferes. Helt åndssvagt at tjekke en cavalier for HD og ikke hjertescanne, som klart er racens mest fremtrædende skavank. Tåbeligt. Nu lukrerer de så på det arbejde cavalierklubben har gjort med avlsrestriktioner, og kopierer endnu engang.

DRU vil for mig altid være det mindre seriøse alternativ. Enhver kan tage på udstilling med den grimmeste, langbenede cavalier, og komme hjem med pokal. Eller endnu værre, en hvalpe-champion. Et helt tåbeligt koncept.

 

Så nej, ikke den store tiltro til DRU herfra :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Helt åndssvagt at tjekke en cavalier for HD og ikke hjertescanne, som klart er racens mest fremtrædende skavank. Tåbeligt.
Jeg kan en lignende historie fra DKK der vist stadig kræver HD/ AD undersøgelser på flatten og ikke gør en skid ved allergi og cancer der er racens virkelige problem. At racen er en af de racer der har mindst bøvl med ledproblemer, det er man åbenbart ligeglad med, så det får mig altså til at tænke at det primært bliver brugt til reklame.

 

DRU vil for mig altid være det mindre seriøse alternativ. Enhver kan tage på udstilling med den grimmeste, langbenede cavalier, og komme hjem med pokal. Eller endnu værre, en hvalpe-champion. Et helt tåbeligt koncept.

Tilgengæld kan man få en ret høj placering på en DKK udstilling og gå hjem med en håndfuld silkebånd og en ske (det er længe siden jeg har udstillet, så det kan jo være ændret) men det animerer i hvert fald ikke nye udstillere til at komme igen. Synes godt DKK kunne oppe sig lidt, det er trods alt ikke helt gratis at udstille.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det siges at mange af dem, der får avlsforbud i DKK, skifter hundene over til DRU.

 

Jeg har været med som fotograf for en veninde, til en DRU udstilling, der var da hunde, hvor man godt kunne være i tvivl om de var renracet

 

Hvem siger det? Er det opdrætterne der har fået avlsforbud du høre dette fra? Er det en person der siger det? Er det 10? Er det 100? Eller er det måske endnu et af DKKs forsøg på at få DRU til at se dårligere ud??

 

---

 

Sundhed hos en hund kommer fra opdrætteren, og dennes samvittighed til hvad de vil avle på. Denne samvittighed burde være ens uanset hvilken klub man er medlem af. Og det kan godt ske at der har været opdrættere der har gået fra DKK til DRU fordi de ikke måtte opdrætte i DKK.... Men det betyder jo ikke at alle DRUs hunde er dårlige; Eller at alle DKKs hunde er gode.

 

Jeg synes det som gør hele DRU/DKK debatten forfærdeligt er at folk af princip fjerner en hel gruppe hunde, baseret på hvilken klub de er født i. Hvad blev der af at kigge på hunden, på stamtavlen og på opdrætteren? Hvis man er seriøs EJER, så bør man i mine øjne ikke frasortere noget på baggrund af tilhørsklub.

 

Derudover er en af de ting som får folk til at synes at DKK er bedre end DRU, at DRU tillade DKK hunde at blive brugt i deres avl, men omvendt tillader DKK ikke DRU hunde. Og det må jo (i følge DKK) være fordi deres hunde er bedre. I mine øjne viser det bare hvor selvhøjtidelig DKK er, og det ER virkelig det indtryk jeg har af DKK som klub, det er ikke et selskab jeg ville være en del af..... Som opdrætter har man et ansvar altid at arbejde på sunde og raske hunde. Og jeg VED at der findes super umoralske og dårlige DKK opdrættere (ligeså vel som de findes hos DRU). Forskellen på klubberne er at DKK føler de bliver nød til at nedgøre DRU, og da DKK har langt mere medie omtale er det klart det er dem der kan råbe højest.

 

Så hvad er forskellen? Det er to forskellige klubber, som ikke kan samarbejde. De har ca. de samme mål, men DRU har på det seneste fået flere krav til opdrættet end DKK har. Når det kommer til sundhed på hunden eller hvor god opdrætteren er? Så gør man det samme i DRU som man gør i DKK; Man følger sin mavefornemmelse, man tjekker alt hvad man kan. Og så er der ikke større risiko for en syg hund hos DRU end DKK, hvis man gør sit baggrundsarbejde nok.

  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Janni privat
Jeg kan en lignende historie fra DKK der vist stadig kræver HD/ AD undersøgelser på flatten og ikke gør en skid ved allergi og cancer der er racens virkelige problem. At racen er en af de racer der har mindst bøvl med ledproblemer, det er man åbenbart ligeglad med, så det får mig altså til at tænke at det primært bliver brugt til reklame.

 

 

Tilgengæld kan man få en ret høj placering på en DKK udstilling og gå hjem med en håndfuld silkebånd og en ske (det er længe siden jeg har udstillet, så det kan jo være ændret) men det animerer i hvert fald ikke nye udstillere til at komme igen. Synes godt DKK kunne oppe sig lidt, det er trods alt ikke helt gratis at udstille.

Det ER lang tid siden du har udstillet :mrgreen: Skeerne er for længst sparet væk i takt med at udstillingsgebyrerne stiger og stiger... Du får 2-4 stykker sløjfebånd på 10-15 cm, som regel ikke engang klippet så de ikke trevler.. En roset hvis du bliver bir/bim..og ellers intet... Fatter seriøst ikke at de udenlandske udstillinger kan løbe rundt, gebyret er mindre og der er pokaler for næsten alt...:mrgreen:
Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis en tavle skal kunne bruges til noget skal man kunne søge på hunde når man har stamtavlen, det kan man mig bekendt kun i DKK ;) jeg bruger da timer på at undersøge linjer i "min" race og ja der er opdrættere som ikke gør ret meget i at undersøge og oplyse omkring sundhed, men heldigvis har man jo hundeweb så man kan udelukke hunde uden sundhedsoplysninger når man søger hvalpe;)

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvem siger det? Er det opdrætterne der har fået avlsforbud du høre dette fra? Er det en person der siger det? Er det 10? Er det 100? Eller er det måske endnu et af DKKs forsøg på at få DRU til at se dårligere ud??

 

Kan du ikke komme med et eksempel på at DKK (foreningen) forsøger at få en modarbejdende klub til at fremstå dårlig?

Link til indlæg
Del på andre sites

Det ER lang tid siden du har udstillet :mrgreen: Skeerne er for længst sparet væk i takt med at udstillingsgebyrerne stiger og stiger... Du får 2-4 stykker sløjfebånd på 10-15 cm, som regel ikke engang klippet så de ikke trevler.. En roset hvis du bliver bir/bim..og ellers intet... Fatter seriøst ikke at de udenlandske udstillinger kan løbe rundt, gebyret er mindre og der er pokaler for næsten alt...:mrgreen:

Tak for info/ update, det er ikke blevet bedre kan jeg høre. Det kunne være man skulle tage på en DRU udstilling og se hvordan det er.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det ER lang tid siden du har udstillet :mrgreen: Skeerne er for længst sparet væk i takt med at udstillingsgebyrerne stiger og stiger... Du får 2-4 stykker sløjfebånd på 10-15 cm, som regel ikke engang klippet så de ikke trevler.. En roset hvis du bliver bir/bim..og ellers intet... Fatter seriøst ikke at de udenlandske udstillinger kan løbe rundt, gebyret er mindre og der er pokaler for næsten alt...:mrgreen:

 

plejer der ikke at være en sæk foder eller ét eller andet, hvis du får bir, bim, bik whatchamacallit.?

 

Det plejer der i hvert fald ved retrieverne.

 

 

 

 

 

Og så kan man sammenligne til markprøvcerne: Der får du virkelig ikke noget som helst. Dagens bedste hund får som regel et snapsglas eller et kaffekrus eller lignende. Thats it. Om det er anderledes på a-prøverne skal jeg ikke lige sige, men til dato har jeg ikke set andet.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis en tavle skal kunne bruges til noget skal man kunne søge på hunde når man har stamtavlen, det kan man mig bekendt kun i DKK ;) jeg bruger da timer på at undersøge linjer i "min" race og ja der er opdrættere som ikke gør ret meget i at undersøge og oplyse omkring sundhed, men heldigvis har man jo hundeweb så man kan udelukke hunde uden sundhedsoplysninger når man søger hvalpe;)

 

Dét der kan du da ved alle tavler. Bare du har navnene at søge på, så er det muligt at finde oplysninger.

Hvis du mener at Hundeweb er eneste mulighed for at søge oplysninger, så er det så forkert som det overhovedet kan være, og jeg har indtryk af at mange aldrig kommer videre end til hundeweb-søgning. Og det er også en fejl, for man får stort set ikke fundet en brøkdel af hvad man burde undersøge, hvis ikke man bruger andet.

 

Desuden har DKK ikke patent på den slags databaser. DJR har haft noget lignende i lang tid.

 

 

 

 

Jeg synes det som gør hele DRU/DKK debatten forfærdeligt er at folk af princip fjerner en hel gruppe hunde, baseret på hvilken klub de er født i. Hvad blev der af at kigge på hunden, på stamtavlen og på opdrætteren? Hvis man er seriøs EJER, så bør man i mine øjne ikke frasortere noget på baggrund af tilhørsklub.

 

Ok. SÅ er jeg hamrende useriøs, alene fordi jeg har noget at bruge en hund til, andet end familiehund, som ingen andre klubber (lige bortset fra DJR, som iøvrigt HAR samarbejde med DKK for de racer jeg finder interessante) giver mig mulighed for.

 

Who cares. Jeg går på furbie-jagt.

 

 

 

Iøvrigt en masse insinuationer du kommer med

Link til indlæg
Del på andre sites

plejer der ikke at være en sæk foder eller ét eller andet, hvis du får bir, bim, bik whatchamacallit.?

 

Det plejer der i hvert fald ved retrieverne.

 

Du skal i store ring for at gøre dig håb om at få foder med hjem. Men hos de fleste specialklubber er der lavet sponsoraftaler der giver en sæk foder til BIR/BIM, måske osse klassevindere osv.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Janni privat
plejer der ikke at være en sæk foder eller ét eller andet, hvis du får bir, bim, bik whatchamacallit.?

 

Det plejer der i hvert fald ved retrieverne.

 

 

 

 

 

Og så kan man sammenligne til markprøvcerne: Der får du virkelig ikke noget som helst. Dagens bedste hund får som regel et snapsglas eller et kaffekrus eller lignende. Thats it. Om det er anderledes på a-prøverne skal jeg ikke lige sige, men til dato har jeg ikke set andet.

Næ... ellers har de hvertfald snydt mig... Sommetider når det er kredsene der holder får man et håndklæde eller en pose dentastix..

 

Du skal i store ring for at gøre dig håb om at få foder med hjem. Men hos de fleste specialklubber er der lavet sponsoraftaler der giver en sæk foder til BIR/BIM, måske osse klassevindere osv.
Ja og ikke bare i ringen, men PLACERES i store ring :mrgreen: I vores specialklub får man også kun hvis man blvier BIS et-eller-andet... Jeg burde sq elelrs inviteres med til deres julefrokost ihvertfald :sjov: den klub æder alle mine penge, især i juli hvor der er en 3 dages udstilling.. KAn man lide af en form for ludo-mani npr det gælder udstillinger? og kan det mon heldbredes? :engel:
Link til indlæg
Del på andre sites

Kan du ikke komme med et eksempel på at DKK (foreningen) forsøger at få en modarbejdende klub til at fremstå dårlig?

 

Jeg satte spørgsmålstegn ved den påstand der blev opsat med at hunde der blev afvist i DKK flyttede til DRU. Hvor er beviset for dette? Er der statestikker? Eller er det en påstand der bare er derude, fordi folk tror det foregår sådan? (Fordi man kan gøre det, betyder det jo ikke at alle folk gør sådan).

 

Så derfor vil jeg gerne have beviset for at det SKER, og at det er så ofte det sker, som det påståes. For eksemplet du spørger efter kan jo netop vises hvis ikke der kan kommes med en statestik eller forevisning om dette foregår så ofte. For så er det jo bare noget der bliver sagt.... I mine øjne FØLES det ofte som om at det skal fremstå som at dem der er i DRU, kun er der fordi de ikke kunne være med i DKK. Og jovist er det blot en følelse jeg får når jeg læser hvordan DKK opdrættere omtaler DRU, men jeg kender folkd er opdrætter i DRU, udelukkende fordi de ikke bryder sig om hvordan folk/opdrættere omgåes med hinanden i DKK. Så man kan altså også sagtens være "god nok" til DKK, og stadig vælge at opdrætte i DRU.

 

(Og jo det har helt sikkert sket at en DKK hund er blevet afvist og så brugt i DRU, men det betyder ikke at det er sådan det altid foregår).

Link til indlæg
Del på andre sites

Du skal i store ring for at gøre dig håb om at få foder med hjem. Men hos de fleste specialklubber er der lavet sponsoraftaler der giver en sæk foder til BIR/BIM, måske osse klassevindere osv.

 

Det er nok specialklubbernes udstillinger jeg tænker på så. Det er det vidst forøvrigt også ved retrieverne nu jeg tænker efter.

 

Jaja. Hvad ved jeg. Ikke ret meget tydeligvis. :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Det ER lang tid siden du har udstillet :mrgreen: Skeerne er for længst sparet væk i takt med at udstillingsgebyrerne stiger og stiger... Du får 2-4 stykker sløjfebånd på 10-15 cm, som regel ikke engang klippet så de ikke trevler.. En roset hvis du bliver bir/bim..og ellers intet... Fatter seriøst ikke at de udenlandske udstillinger kan løbe rundt, gebyret er mindre og der er pokaler for næsten alt...:mrgreen:
får man ikke engang værdikuponen på de 25 kr mere ? selv om det jo er ret begrænset hvad man kan få for den !
Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Janni privat
får man ikke engang værdikuponen på de 25 kr mere ? selv om det jo er ret begrænset hvad man kan få for den !

Jo det gør man ..det havde jeg helt glemt... Hvis ringsekretæren husker at give den.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Janni privat
får man ikke engang værdikuponen på de 25 kr mere ? selv om det jo er ret begrænset hvad man kan få for den !
Hvis man tilmelder rigeligt med hunde kan man hurtigt spare sammen til noget større..selvom det helt sikekrt var smartere bare at købe det uden at tilmelde så mange :mrgreen:
Link til indlæg
Del på andre sites

Altså jeg kan sige så meget at da jeg begyndte at kigge hund kiggede jeg både DRU og DKK fordi de havde begge samme krav til deres hunde hvad angår sundhed. Og det var i min verden altafgørende. Jeg endte med en DRU opdrætter, udelukkende fordi mavefornemmelsen var rigtig, og det har jeg self. ikke fortrudt. Som nogle siger, hvis jeg skulle nævne noget knapt så positivt ved DRU så er det at man nok lidt nemmere opnår sine udstillingsresultater end man ville gøre ved DKK, og som konkurrencemenneske gør det faktisk at jeg ikke har den vilde interesse i at gå på DRU udstilling. Skulle jeg falde for udstillingen sådan rigtigt så ville jeg ud og have en DKK hund. Men til gengæld har jeg en fantastisk "arbejdshund" og til det jeg bruger hende til, (agility og lydighed) så er hendes tavle mere end rigeligt. Hvad jeg så elsker ved DRU er den gode stemning og det gode samværd. Man føler sig bestemt velkommen, der kan jeg ikke sige hvordan DKK er for jeg har ingen erfaring. Men jeg kan da mærke at de kommentarer der falder på mig og min hund en gang imellem gør at jeg trækker mig længere og længere væk fra DKK. Folk der hiver deres hunde væk fordi deres dyr ikke skal lege med min bastard og folk der siger at jeg lige så godt bare kunne have købt en blanding.

Jeg vil anbefale at bruge mavefornemmelsen, besøg opdrættere begge steder, og vælg den opdrætter du føler bedst ved. Og så tag den tavle der følger med.

Jeg har ingen idé om, hvorvidt min næste hund bliver DKK eller DRU men må jo se hvad mavefornemmelsen siger til den tid. ;)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg satte spørgsmålstegn ved den påstand der blev opsat med at hunde der blev afvist i DKK flyttede til DRU. Hvor er beviset for dette? Er der statestikker? Eller er det en påstand der bare er derude, fordi folk tror det foregår sådan? (Fordi man kan gøre det, betyder det jo ikke at alle folk gør sådan).

Jeg ved ikke helt hvad du mener med at en hund skulle kunne "bli' afvist af DKK"..? Men det der ellers bli'r hentydet til er vel at en opdrætter bli'r udelukket fra DKK, og derfor går over til at opdrætte i DRU (eller én af de andre klubber). Og det er vel ikke ret hemmeligt, eller svært at opdage? Disciplinærsager står jo i bladet Hunden, og dukker vedkommende bagefter op som opdrætter i DRU er det jo også synligt. Hvad grunden til udelukkelse er, kan være vidt forskellige ting.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...